Joanen ebanjelioan Jesusek jaulki dituen lehen hitzek nahasirik utzi gaituzte; izan ere, hondo-hondora doaz eta gure bizitzaren sustraiak berak ukitzen dituzte. Berari jarraitzen hasi diren Bataiatzailearen bi ikasleei esan die Jesusek: «Zeren bila zabiltzate?».
Ez da gauza erraza galdera xume, zuzeneko, oinarrizko honi erantzutea, gurea bezalako kultura «itxi» baten barnetik; izan ere, kultura horrek ematen du, baliabideez bakarrik arduratzen dela, gauza guztien azken helburuaz ahazturik. Zeren bila gabiltza zehazki?
Batzuentzat, «supermerkatu bat» da bizitza (D. Sölle); axola zaien gauza bakarra mila gauzak eskuratzea da, haiekin beren bizitza pixka bat goxatzeko. Beste batzuentzat, ihes nola egingo da guztia: gaixotasunari, bakardadeari, tristurari, gatazkari edo ikarari. Baina ihes egin, norantz?, norenganantz?
Beste batzuek jada ezin dute gehiago. Nahi dutena, berak bakarrik utz ditzaten da. Gainerakoez ahaztu eta guztiek ahaztuak izan. Beraiek inortaz ez arduratu eta beraiez inor ez arduratu.
Gehienok eguneroko geure premiak nola beteko gabiltza eta geure desio koxkorrak nola beteko borrokan. Baina, horiek guztiak beteko balira ere, aserik geldituko ote litzateke gure bihotza? Aserik geldituko ote litzateke gure egarria: kontsolamendu, askapen eta zoriontasun betearen egarria?
Hondo-hondoan, ez ote gabiltza gizon-emakumeok geure egoera nola hobetuko, apur bat bakarrik? Ez al dugu antsiatzen inongo egitasmo politiko edo sozialek, inolaz ere, ezin eman digun zerbait?
Esaten da, gaurko gizon-emakumeak ahaztu egin direla Jainkoaz? Egia, ordea, beste hau da: pertsona batek, bere buruari ondradu samar galdetzen dionean, ez duela gauza erraza «infinituaren nostalgia» bere bihotzetik kentzea.
Nor naiz ni? Izaki txikitxo bat, halabeharrez espazioaren eta denboraren zatirik txikieneko batean sortua, bizitzara jaurtia berehala ezerezean galtzeko, nondik aterea izan bainaiz inolako arrazoirik gabe, sufritzeko bakarrik? Hori ote da dena? Ez da besterik?
Gizakiak egin dezakeen gauzarik ondraduena «bila» ibiltzea da. Ez ixtea ate bakar bat ere. Ez uko egitea dei bakar bati ere. Jainkoaren bila ibiltzea, agian bere indarren eta bere fedearen azken hondarrekin. Agian bere eskastasunetik, bere estutasunetik, bere etsipenetik.
Jainkoak ez du maite ezkutaketan jolas egitea, ez zaio ezkutatzen zinez bila dabilkionari. Bilatze horretan berean dago jada Jainkoa. Are gehiago. Bera aurkitu ahal izatea ematen dio doi-doi beraren bila dabilenari. Hona zer dioen Jaunak Isaiasen liburuan: «Aurki nazaten utzi diet nitaz galdezka ari zirenei. Aurki nazaten utzi diet nire bila ez zebiltzanei beraiei. Esan nuen: “Hemen nauzu, hemen nauzu”» (Isaias 65,1-2).
José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
¿QUÉ BUSCAMOS?
Las primeras palabras que Jesús pronuncia en el evangelio de Juan nos dejan desconcertados, porque van al fondo y tocan las raíces mismas de nuestra vida. A dos discípulos del Bautista que comienzan a seguirlo Jesús les dice: «¿Qué buscáis?».No es fácil responder a esta pregunta sencilla, directa, fundamental, desde el interior de una cultura «cerrada» como la nuestra, que parece preocuparse solo de los medios, olvidando siempre el fin último de todo. ¿Qué es lo que buscamos exactamente?
Para algunos, la vida es «un gran supermercado» (D. Sölle), y lo único que les interesa es adquirir objetos con los que poder consolar un poco su existencia. Otros lo que buscan es escapar de la enfermedad, la soledad, la tristeza, los conflictos o el miedo. Pero escapar, ¿hacia dónde?, ¿hacia quién?
Otros ya no pueden más. Lo que quieren es que se les deje solos. Olvidar a los demás y ser olvidados por todos. No preocuparse por nadie y que nadie se preocupe de ellos.
La mayoría buscamos sencillamente cubrir nuestras necesidades diarias y seguir luchando por ver cumplidos nuestros pequeños deseos. Pero, aunque todos ellos se cumplieran, ¿quedaría nuestro corazón satisfecho? ¿Se habría apaciguado nuestra sed de consuelo, liberación y felicidad plena?
En el fondo, ¿no andamos los seres humanos buscando algo más que una simple mejora de nuestra situación? ¿No anhelamos algo que, ciertamente, no podemos esperar de ningún proyecto político o social?
Se dice que los hombres y mujeres de hoy han olvidado a Dios. Pero la verdad es que, cuando un ser humano se interroga con un poco de honradez, no le es fácil borrar de su corazón «la nostalgia de infinito».
¿Quién soy yo? ¿Un ser minúsculo, surgido por azar en una parcela ínfima de espacio y de tiempo, arrojado a la vida para desaparecer enseguida en la nada, de donde se me ha sacado sin razón alguna y solo para sufrir? ¿Eso es todo? ¿No hay nada más?
Lo más honrado que puede hacer el ser humano es «buscar». No cerrar ninguna puerta. No desechar ninguna llamada. Buscar a Dios, tal vez con el último resto de sus fuerzas y de su fe. Tal vez desde la mediocridad, la angustia o el desaliento.
Dios no juega al escondite ni se esconde de quien lo busca con sinceridad. Dios está ya en el interior mismo de esa búsqueda. Más aún. Dios se deja encontrar incluso por quienes apenas le buscamos. Así dice el Señor en el libro de Isaías: «Yo me he dejado encontrar por quienes no preguntaban por mí. Me he dejado hallar por quienes no me buscaban. Dije: “Aquí estoy, aquí estoy”» (Isaías 65,1-2).
José Antonio Pagola
Bizitzen ikasi Aprender a vivir: Jose Antonio Pagola
José Antonio
Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Joan ebanjelariak
ardura berezia izan du Jesusen jarraitzaileen talde koxkorra nola hasi zen
adierazteko. Dena ustekabean gertatu dela dirudi. Han zihoan Jesusez ohartu da
Bataiatzailea eta hari jarraitzeko diotse bere ikasleei: «Hau da Jainkoaren
Bildotsa».
Segur aski, ezer
gutxi ulertu dute ikasleek, baina «Jesusi jarraitzen» hasi dira. Alditxo batez,
isilik doaz. Ez dute artean harekin benetako harremanik izan. Ezezagun bati
jarraitzen diote, eta ez dakite zehatz, ez zergatik, ez zertako.
Jesusek eten du
isiltasuna, galdera batez: «Zeren bila zabiltzate?» Zer espero duzue
nigandik? Nik daramadan norabidea hartu nahi al duzu, bizitzeko? Ondo argitu
beharreko gauzak dira. Ikasleek diotse: «Maisu, non bizi zara?» Zein
da zure bizitzaren ezkutukia? Zer da zuretzat bizitzea? Itxuraz, ez dabiltza
doktrina berri baten bila. Bizitzeko era desberdin bat nahi dute ikasi
Jesusengandik. Hura bezala bizi nahi dute.
Zuzenean erantzun
die Jesusen: «Etorri eta ikusiko duzue». Egin zeuek esperientzia. Ez
ibili kanpotiko informazio bila. Etorri nirekin bizitzera eta ikusiko duzue
nola bizi naizen, nondik nora orientatzen dudan neure bizia, zeinez arduratzen
naizen, zergatik naizen bizi horrela.
Horra gaur beharrezkoa dugun urrats erabakitzailea,
kristautasunaren historian aro berri bati hasiera emateko. Milioika lagunek dio
kristaua dela, baina ez dute esperimentatu zinezko harremanik Jesusekin. Ez
dakite nola bizi zen, ez dute haren egitasmoaren berririk. Ez dute ikasi hartaz
ezer berezirik.
Bitartean, gure elizetan ez dugu gaitasunik fededun
berriak sortzeko. Gure hitza ez da jada, ez erakarle, ez sinesgarri. Itxuraz,
kristautasuna, guk hartzen eta bizi dugun moduan, gero eta gutxiago zaio axola
jendeari. Norbait hurbilduko balitzaigu galdezka «non bizi zara?», «zer du
interesgarririk zure bizitzak», zer erantzungo genioke?
Premia handikoa da kristauak talde txikitan elkartzea,
elkarrekin ebanjelioa entzunez Jesus nola bizi zen ikasteko. Gu guztiok baino
erakarleago eta sinesgarriago da hura. Jarraitzaile berriak sorraraz ditzake
hark, era desberdinean eta interesgarrian bizitzen irakasten baitu.
APRENDER A VIVIR
José Antonio
Pagola
El evangelista
Juan ha puesto un interés especial en indicar a sus lectores cómo se inició el
pequeño grupo de seguidores de Jesús. Todo parece casual. El Bautista se fija
en Jesús que pasaba por allí y les dice a los discípulos que lo acompañan: «Este
es el Cordero de Dios».
Probablemente, los
discípulos no le han entendido gran cosa, pero comienzan a «seguir a Jesús».
Durante un tiempo, caminan en silencio. No ha habido todavía un verdadero
contacto con él. Están siguiendo a un desconocido y no saben exactamente por
qué ni para qué.
Jesús rompe el
silencio con una pregunta: «¿Qué buscáis?» ¿Qué esperáis de mí?
¿Queréis orientar vuestra vida en la dirección que llevo yo? Son cosas que es
necesario aclarar bien. Los discípulos le dicen: «Maestro, ¿dónde vives?»
¿Cuál es el secreto de tu vida? ¿Qué es vivir para ti? Al parecer, no buscan
conocer nuevas doctrinas. Quieren aprender de Jesús un modo diferente de vivir.
Quieren vivir como él.
Jesús les responde
directamente: «Venid y lo veréis». Haced vosotros mismos la
experiencia. No busquéis información de fuera. Venid a vivir conmigo y
descubriréis cómo vivo yo, desde dónde oriento mi vida, a quiénes me dedico,
por qué vivo así.
Este es el paso
decisivo que necesitamos dar hoy para inaugurar una fase nueva en la historia
del cristianismo. Millones de personas se dicen cristianas, pero no han
experimentado un verdadero contacto con Jesús. No saben cómo vivió, ignoran su
proyecto. No aprenden nada especial de él.
Mientras tanto, en
nuestras iglesias no tenemos capacidad para engendrar nuevos creyentes. Nuestra
palabra ya no resulta atractiva ni creíble. Al parecer, el cristianismo, tal
como nosotros lo entendemos y vivimos, interesa cada vez menos. Si alguien se
nos acercara a preguntarnos: «dónde vivís», «qué hay de interesante en vuestras
vidas», ¿cómo responderíamos?
Es urgente que los
cristianos se reúnan en pequeños grupos para aprender a vivir al estilo de
Jesús escuchando juntos el evangelio. Él es más atractivo y creíble que todos
nosotros. Puede engendrar nuevos seguidores, pues enseña a vivir de manera
diferente e interesante.
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