Hona hemen Juan Manuel
Etxebarriari esker bere Euskal urtea ohituraz betea liburuaren atal
barri bat. Oso osorik liburuan bertan aurkitu daiteke bere lana abenduari
eskeinia. Guk hona gora behera batzuk dakarguz. Honegaz amaitutzat emoten
dogu urtarrilean hasi genduan artikulu sorta honi. Guk 15 atal jarri doguz
arratia.tk honetan baina liburuan aurkitu daitekez oso-osorik honeek eta askoz
ere gehiago!
Abendua, Santa Luzia, Marijesiak, Olentzero eta Gabonetako ohiturak.
Eskerrik asko Manu!
Más artículos de la serie Urtaro clic aquí.
Más artículos de la serie Urtaro clic aquí.
ABENDUA
Hilabete bete betea dogu, bai Kristo aurreko ohituretan zein gerokoetan,
neguaren hasiera barruan dalarik.
Lotazila izena hartzen badogu, azaroan ereindako haziaren egoera azaltzen deusku.
Hazi hori lo dago eta udabarriak etorri beharko dau garatzeko.
Abendua barriz, Gabon egunari begirako izena dogu, Eleizeak preparazio sasootzat
hartu ebana.
SANTA LUZIA
Abenduaren 13an, Santa Luzia.
Erdarazkoa izan arren, esaera esanguratsu bat erabili izan da gure
herritarren ahoetan: Hauxe: “ Santa Luzia kreze el día, si kreze o no kreze,
poko pareze”. Egia esan, gaur egun zehazturik daukagu solstizioen eguna baina
lehenagokoek ere zeozer igartzen eben garai honetan.
MARIJESIAK
Abenduaren 15etik 24ra, hau da, Gabon egunera, bederatziurren lez Marijesiak
ospatzen dira gure herrietan. Eguberri-kantuak kantatzen dira etxerik etxe edo
kalerik kale. Iparraldean “ noelak” izenarekin ezagutzen dira. Historia
sakratua da kantuz azaltzen dana, Adan eta Ebagandik hasi eta Jesusen Jaiotza
edo eta Erregenetararte.
Gaur egun, beharbada, Gernika aldean gorde da ondoen ohitura hau. Dana dala,
hona hemen Zeberioko bertsio bat.
NAZARETEKO TENPLU SANTUAN (
MARIJESIAK ZEBERIO )
Nazareteko tenplu santuan
-San Grabiel Zeruetarik
dontzeila eder bat jarririk
enbajada zerori.
Izena bere Maria dauko Jesusen ama izan
egiteko
graziaz ordenadurik. badozu
borondaterik?
Bai Belenen eta bart Belenen
Bai Belenen eta bart Belenen
jaio da Jesus Nazaren. jaio da Jesus
Nazaren.
Ate-bentanak guztiak bere
-Nik borondatea badot baina
barrutik daukaz itxirik. ez dot merezimenturik.
Barrutik daukaz itxirik eta - Merezimentu daukazulako
inoz sartu ez daiten gizonik. zeu zagoz eskojidurik.
Bai Belenen eta bart Belenen
Bai Belenen eta bart Belenen
jaio da Jesus Nazaren. jaio da Jesus
Nazaren.
-Ez, ez plantatu dontzeila ederra
-Doministiku peneaz pena,
hemen ez dator gizonik. peneaz doministiku.
Aita eternoak bialduta dator
Zeure entrainetan
Grabiel Zeruetatik. Salbadorea dala
sortu.
Bai Belenen eta bart Belenen
Bai Belenen eta bart Belenen
jaio da Jesus Nazaren. jaio da Jesus
Nazaren.
NEGUA. NEGUKO SOLSTIZIOA.
NEGUKO ESAERAK
1-. Negu hotza, uda beroa
2-. Negu onak, San Martinetarako hiru edurtza.
3-. Negu txarra, ardien muturra latza.
4-. Negua, zaharren hilgarri eta gazteeen zahargarri.
5-. Neguan hotzari eta udan beroari bildur diona, ez da merkatari ona.
Negua, abenduko solstiziotik, hau da, abenduaren 21etik martiaren 21era
bitarteko sasoia da.
Egun garrantzitsua euskaldun zaharrentzat zein gaurkoentzat. Egunik
laburreneko eta gaurik luzeeneko egun honetan, eguna luzatzen hasten da, harik
eta ekaineko solstiziora heldu arte.
Kristautasunaren etorrera ardatz
bezala hartuta, jakin badakigu kristau aurreko euskaldunek ere ospatzen ebela sasoi
hau, ez gaur besteko zehaztasunez, gitxi gora behera baino.
Solstizio biak dagoz argiarekin lotuta eta hala ospatzen izan dira gaurko
egunetararte. Ekainean, sugarrak eginda eta abenduan supazterrean zubil-enborra
isiotuta.
Kristautasunaren eraginez, solstizio biak aldatu ziran 21etik 24ra eta
kristau kutsua emon, ekainekoan San Juan ospatuz eta abendukoan Eguberri edo
Gabon.
Gure Euskal Herri zahar honek, mendeak joan mendeak etorri, aldatu zein
gorde egin ditu ohitura zaharrak, sarritan nahastuta agertzen jakuzalarik.
Eguberri garaia azaltzeko, hau da, Gabonetatik Gabonzaharretara bitartekoa,
lehenengo eta behin Kristoren jaiotzaren barri emoten deuskun ipuin mitikoa
aipatuko dugu, Olentzerorena, gero Gabon-ohiturekin jarraitzeko.
OLENTZERO ETA EGUBERRI
Euskaldunon tradizio zaharra, ahorik hara etorri jaku
belaunaldiz belaunaldi eta horrela jaso euskun On Jose Migel Barandiaranek
Olentzeroren ipuin eder eta esanguratsu hau.
“Behinola, kristau aurreko basajaunak edo jentilak
Eguberri ospatzeko alkartu omen ziren Aralar mendiko landa zelai baten.
Neguaren hasiera-hasiera zen, udaren hasierarik hona
laburtzen-laburtzen zetorren egun-argia luzatzen hasteko eguna, Eguberri hain
zuzen.
Denak zeuden pozik. Basajaun gazteak saltoka eta
harri-bolan ziarduten, helduagoak indar gutxiko eguzpipean dantzan eta
zaharrenak jezarrita ingurumarietan denera adi.
Basajaunik zaharrena ez zegoen besteekin, atzeragoan
baino. Zaharraren zaharrez, begiak ere itxita zeuzkan, gorputza sor, burua
arin, eskuak indarga eta hankak loka. Ez zen gauza jezarrita egoteko ere eta
horrexegatik zeukaten haitz bati deutsala, erdi etzanda basajaun zahar
gizaixoa.
Eguberri osoa eman zuten ospakizunetan eta ilunabarra
noiz helduko zegoela, argi berezi bat ikusi zuten ekialdetik.
Pentsakor geratu ziren denak ere eta inor ez zen
ausartzen ahorik askatzen ha argia zer izan zitekeen azaltzeko, inoiz ikusi
bakoa bait zen.
Iluntzea aurrera joan ahala, argi berezi hori geroago eta
hurbilago zeukaten eta basajaun horietako ausartienak hasi ziren esaten batak
besteari:
-Hi, eguzkia zetorrek berriro! -batek-
-Hago ixilik! - beste batek-, eguzkia sartu duk
sartzamendian; hori ilargi bizia izango diagu.
-Zaudete biok ixilik!-hirugarren batek-, ilargia
ilberrian zegok, beraz, hori argi hori izar handiren bat izango delakotan
negok.
Eztabaidok entzun orduan, basajaun guztien buruzagiak
hitza hartu eta era honetara hasi zitzaien berbetan:
-Nik neuk ere ez zekiat hori argi hori zer den, ez bait
diat inoiz ikusi holakorik, baina beharbada, han baztertuta zeukeagun basajaun
zaharrenak zerbait jakingo dik!
Nagusiaren hitzok entzun eta gero, joan egin ziren
basajaun zahar-zahar haregana eta esan:
-Hi, argi berezi eta handi bat ikusten diagu ekialdetik
eta hor gaudek zer den ulertu ezinik, hik heuk ba al dakik zer den?
-Nola arraio jakingo diat ba ezin dizkiat begiak zabaldu
ere egin eta!
Zahar horren berbak entzun orduan, hartu besartean eta
beste basajaun guztien erdira eroan zuten.
Behin erdiraz gero, argiari adi jarri zuten eta
buruzagiak begiak zabaldu zizkion argi berezi hori ikus zezan.
Adi-adi geratu zen basajaun zaharra eta halako baten bere
beso indarga biak gora goraka jasoaz badino:
-Kixmi jaio duk! Kixmi jaio duk! Kixmi jaio duk! Gureak
egin dik! Gureak egin dik! Gureak egin dik! Bota nazazue Aralar-eko haitzetik
behera! Bota-bota-bota!
Beste basajaun guztiak harrituta gelditu ziren eta
urtenbiderik ez zeukatela ikustean, basajaun zahar horrekin batera, bata
bestean atzean, denak galdu ziren betiko, denak bat izan ezik: OLENTZERO.
Olentzero basajauna izanik, herritarren laguna zen. Beste
basajaunak haserre ibilten ziren sarritan herritarrekin. Herritarrek bazekiten
basajaunak eurek baino aurreratuago zebiltzala labrantza eta burdingintzan
baina baten baino gehiagotan, zuhurtasuraren bidez, lortu egiten zituzten
aurrerapideok basajaunengandik: esate baterako, garia, artoa, errota-harriaren
haltzezko ardatza, burdina soldatzearen teknika edo gaztaina orriaren itxuran
egindako zerra edo trontza.
Orregatik Olentzero pentsakor geratu zen beste basajaun
guztiak galtzen ikustean eta bere buruari esaten zion:
-Ni neu ez, ni neu ez nihoak beste basajaun guztiak lez
amildegian galtzen, nik neuk maite dizkiat herritarrak eta gaur jakin dugun
berria jakin behar ditek, gureak egin arren, eurenak aurrera egiteko
kristautasunaren aro berrian.Horretarako, herrira joan eta berri ona zabaltzen
hasiko nauk baserririk baserri.
Esan eta egin. Olentzero mendia behera hasi zen herrirako
bidean. Atzerik hara argi bereziak jarraitzen zion eta lehenengo baserrietara
haldu zenean santzoka eta berba indartsuz hasi zen esaten:
-Herritarrok, kixmi jaio zaizue! Begira horri goiko argi
berezi horri, ekialdetik datorren argi pozgarri horri! Gureak egin du baina
orain zeuona duzue aro berri hau, poztu zaiteze, poztu!
Baserritarrak asko poztu ziren Olentzeroren berbak
entzutean eta esaten zuena egia zela ikustean badino batek:
-Hi, Olentzero, zergatik ez goazek hi aurretik eta gu
guztiok atzetik garela herriko baserri guztietara eta gero herriaren erdiko
harizpera!
-Ba, joatea baino ez zegok! -erantzun zion Olentzerok-.
Han zihoazen baserririk baserri berri ona zabaltzen eta
bat esanda bera ere ez zen etxean geratzen, denak Olentzeroren atzean.
Herri guztiko ateak jo zituztenean eta denak harizpean
alkartu, Olentzero hasi zitzaien esaten:
-Banan-banan ere esan dizuet baina kixmi jaio zaizue!
Beste basajaun guztiek kontrakotzat hartu dute berri on hau eta “kixmi” izena
ere horrexegatik jarri dio gure basajaun zaharrenak.Esan dizuet baina berriz
diotsuet: beste basajaun guztiak amildegian galdu dira eurenak egin duela eta.
Ni ostera, hemen nauzue lagun lez, lehengo aroko azken basajauna izan
arren.Etorkizunean zintzo jarraitu gaur jaio berri duzuen salbatzaileari!
Herria asko poztu zen eta jai handi bat antolatu zuten
Olentzeroren inguruan. Zenbat gura eta harexen beste jaki eta edaki eman zioten
Olentzerori eta euren benetako poza adierazteko bertso hauek egin eta kantatu
ere egin zizkioten ohitura zaharrari eutsiz:
“Olentzero joan zaigu
mendira lanera
intentzioarekin
ikatz egitera.
Aditu duenean
Jesus jaio dela
lasterka etorri da
berri ematera.
Horra-horra gure Olentzero
pipa hortzean duela
ezerita dago
kapoiak ere baditu
arraultzatxoekin
bihar meriendatzeko
botila ardoarekin.
Olentzero, buru handia
entendimentu gabia
bart arratsean edan omen du
bost arroako zahagia.
Ai urde tripa handia!
Olentzerok, jan-jan eta edan edanak eginda, hauexek
berbok esan zizkion pozez beterik zegoen herriari:
-Banoatzue, lagun izan nauzue orain arte eta orain joan noa hortik zehar
nonbaiten estaltzera baina ohiturak ohitura izaten direnez, urtero-urteroko
Eguberrietan hemendik izango nauzue opariz beterik, zahar, heldu eta batez ere
ume guztien pozerako. Agur eta datorren Eguberrietararte!
GABONETAKO OHITURAK
Gabon ohiturak ugariak eta aberatsak ditugu batean
bestean. Ohiturotara hurbiltzeko Gorbeia inguruko baserri batera joko dogu,
gaurko egunetako hiritar ume batzuen aiton-amonen baserrira.
“ Gorbeia mendiaren inguruko herri txikitxo baten,
edurrak daragoio mara-mara goian behean. Gabonak datoz eta ia dana dago prest
aitita Pello eta amama Bixentarenean.
Pellok, bere baserriko hegal-itaxurepe guztiak egurrez
beterik daukaz negu luzerako. Gabonkariak direla eta, aspaldirik ditu batuta karakolak
eta kamarako goitegian eskegita zakuto baten. Hurrak eta intxaurrak ere
zumitzezko artzan daukaz zabal-zabal eginda, gabonetako intxaursaltsa edo eta
beste menester batzuetarako.
Bixentak ortuko azarik ederrenari botata daukotso begia,
aurtengo leitza eta edurtzen ondorioz erreinik izan arren. Kapoiak ere baditu
mardo-mardo salako kaponadan. Gabon-madariak, banan-banan ipinita daukaz euren
logelako eskapolotaren gainean, umo-umo egin dakizkion, gordinik zein konpotean
jateko.
Garrantzitsuena, labesua. Sua, Pellok egin deusto
otegurrraz, baina ogi-errariaren atzera-aurrera Bixentarena ber berarena da.
Lehenengo, labea tenplatzeko, artoak sartu ditu eta gero ogi, pamitxa, tremes,
mokots edo morrokotarainoko guztiak. Hau guzti hau, Gabon bezpera bezperan.
Baserriari dagokiozan gabonkariak prest-prest dituzte,
gainetiko ezgauzak, seme-alabengandiko gabon-otzaretan helduko jakez.
Imanol eta Itziar, ilobetarik txikienak, irrikitan dagoz
aitita-amamenean gabonak ospatu eta lo bat edo beste bertan egiteko.
Etorri da, azkenean Gabon eguna. Imanol eta Itziar
zoratuinik daude goz pozaren pozez eta bazkaria ahoan sartu orduko baserrirako
ditean daukaguz, tipirrika, arteak ere hartu ezinik.
Joan dira eta egun argiz heldu baserrira. Gaineko txera,
besarkada eta mosuak! Umeak pozik eta nagusiak pozago. Apurka-apurka baserria
beteaz doa, azkenerako elia, aitite-amamak euren seme-alaba eta ilobez
inguratuta. Ederra zer da hori e?
Gaulendian, gabonetan ilundu ere arin egiten du eta,
sutean alkartu dira denak. Amama Bixenta egurdun txapa aurrean dabil lapiko eta
kazulei eragiten eta aitita Pello supazterrean, zizeiluan jarrita, laratzari beharra ematen.
Imanolek ez dauka pazientziarik eta ikastolan entzundako
gabon-ohiturez gain, gehiago jakin nahi ditu eta badinotso aititari:
-Aitita, zergaitik ez deuskuzuz kontatzen zure ume
denporako gabon-ohiturak?
- Hobe ez, Imanol, eta gustora gainera, afari aurretik
zenbat gura eta harexen beste asti daukagu eukin ere eta.
Beitu, ilobatxuok. Ni txikia nintzenean beste era batera
bizi ginan eta, jakina, gaur ez lako gauzak egiten genituen. Egia esan, gaur
ere ez dira ohitura zahar danak galdu, eta egin ere ez ditezela egin, nahiz eta
hiri edo kale-bizitza nagusitzen joan.
Nire haurtzaroan, gabonzuzia isiotuten eban gure aititak
eta honek bere zera dauka, bere zentzuna.
Gure aititak esaten euskun Gabon egunetik San Juanetakora
eguna luzatzen joiala eta behin haraz gero laburtzen. Horrexegatik ospatzen ziran
sua eginaz. San Juanetan, solorik solo galtzupoilak isiotuta “San Juan Bagilean”
kantatuz eta gero sugarrak eginaz eta Gabonetan gabonzuzia surten isiotuaz.
Gabonzuzi enborra basotik ekarteko ere, San Juan egunean
jaiotako idi-buztarria behar izaten zan. Hau dela eta, ipuin bat ere kontatzen euskun.
Zein? eta hauxe:
“Behinola, batenbat joan ei zen gabonzuzitan basora.
Haritz enbor lodi eta lakazduna aurkitu baeban ba ze, ezin erdibituta zebilen.
Burdin-ziriak sartuta eukazan erdibitzeko eta hartan, eleizako abemariak! Ene!
Jentil indartsu bat hurreratu jakon eta esan:
- Hi, gizon, ez al dakik gaua gauezkoentzat dana?
- Bai, bazekiat, baina gabonzuzitan etorri nauk eta ezin
joan nintekek bera barik.
- Ja, ja, ja. Idiak San Juanetan jaioak diralako,
itzuliko dozak etxera baina hi eta enborra hemen geratuko zarie, hireak egin dok
mutil!
Hak gizonak, bere burua galduta ikusi ebanean, ahoz barru
errezuak baina ahoz kanpo zuhurtasuna erabiliz erantzun eutson:
-Hi, zera esango joat, heurekin geratuko nok baina
indartsua haizenez sartu hire hatzak hemen ziri bien arrankala honetan eta hik
eskuz eta nik ziriak mailuaz joaz berehala erdibituko joagu haritz enbor hau.
-Bale! - erantzun eutson hark jentilak- barreka zilbotari
eutsi ezinik.
Gabonzuzitan joan zan gizonak, ziriak barrurantz jo
beharrean, kanpora atera ebazan eta jentilari hatzamarrak harrapatu. Orduan,
idiei aida-aida esanez, orpoetan har barik jo eban etxea.”
Gabonzuziaren suaz
aparte, erreta geroko hauts eta iduriak soloetan zabaltzen ziran San Esteban
egunean, koxetza onak lortzeko eta hauts-iduriok gurutzetara botaz gero, pizti
txarrak uxatzeko ere ona izaten ei zalakoaren ustea egoan.
Zer, gustatzen jatzue?
-Bai aitita, kontatu, kontatu gehiago.
ABENDUKO ESAERAK
1-.Abenduan elurra altzairuz, urtarrilean burdinez, otsailean zurez,
martxoan lurrez, apirilean urez.
2-.Abenduko eguna, argitu orduko iluna.
3-. Abenduko izarratuaz, bidertzeko haritzaz eta ostatuko neskatoaz ez
fidatu.
4-. Abenduko lainoak, hegoa edo elurra
5-. Abenduko elurrak hortz luzeak.
No hay comentarios:
Publicar un comentario