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lunes, 13 de diciembre de 2021

Beste gauza batengan sinestea Creer es otra cosa: Jose Antonio Pagola

 



Denboraldi bat ari gara bizitzen zeinetan, gero eta gehiago, egia benetan sinesteko era bakarra, beste era batean sinesten ikastea izango baita jende askorentzat. Katoliko egin zen John Henry Newman handiak iragarri zuen jadanik egoera hau, ohartarazi zuenean ezen fede pasiboa, heredatua eta ez birpentsatua «axolagabetasun» bihurtu zela jende kultuagan, eta «superstizio» jende lauagan. On egingo digu fedearen funtsezko alderdi batzuk gogora ekartzeak.

Fedea beti esperientzia pertsonala da. Ez da aski Jainkoaz bestek predikatzen diguna sinestea. Bakoitzak sinetsi, azken batean, Jainkoaren aurrean bihotz-hondoan egiaz sinesten duen hura bakarrik sinesten du, eta ez bestek esana entzuten duena. Jainkoagan sinesteko, beharrezkoa da pasatzea fede pasibotik, infantiletik, heredatutakotik fede erantzukizunezkoago eta pertsonalago batera. Hau da lehen galdera, Jainkoagan sinesten al dut nik ala hartaz hitz egiten didatenengan?

Fedean ez da dena gauza bera. Bereizten jakin behar da funtsezkoa denaren eta bigarren mailakoa denaren artean; izan ere, hogei menderen ondoren, erantsitako bigarren mailakorik asko dago gure kristautasunean. Jainkoagan sinesten duenaren fedea hitzak baino harago dago, eztabaida teologiko eta eliz arauak baino harago. Kristaua definitzen duena ez da bertutetsu edo betetzaile izatea, baizik eta hurbileko Jainkoarekiko konfiantza bizitzea, honek baldintzarik gabe maite duela sentitzeko duelako. Hau izan daiteke bigarren galdera: Jainkoagan al dut nik konfiantza ala bigarren mailako beste gauza batzuek harrapaturik bizi naiz?

Fedean, inporta duena ez da Jainkoagan sinesten duzula esatea, baizik eta jakitea zein Jainkogan sinesten duzun. Ezer ez erabakitzaileagorik norberak Jainkoaz egiten duen ideia edo ustea baino. Baldin eta Jainko autoritario eta justiziazko batean sinesten badut, besteak nola dominatuko eta juzkatuko ibiliko naiz. Baldin eta maitasun eta barkazio den Jainkoagan sinesten badut, besteak nola maite izango eta besteei nola barkatuko ibiliko naiz. Hau izan daiteke galdera: zein Jainkogan sinesten dut nik: nire handinahiari eta probetxuari kasu egiten dien Jainkoagan ala Jesusek agertu digun Jainko biziagan?

Fedea, bestalde, ez da bataioan hartuko genukeen «kapital» antzeko zerbait, zeina esku-eskura izango baikenuke gelditzen zaigun geure bizitzan, Jarrera bizi bat da fedea, Jainkoari adi eusten diguna, haren hurbiltasunaren eta gizaki bakoitzarekiko haren maitasunaren misterioari egunez egun irekirik eusten diguna.

Andre Maria dugu fede bizi eta fidatuaren eredurik hobena. Jainkoari entzuten daki hark bere bihotzaren hondoenean eta Jainkoaren salbamen-asmoari irekirik bizi da. Elisabet bere lehengusinak hitz gogoangarri hauekin goratu du Maria: «Zorionekoa zu, sinetsi duzulako!» Zorionekoa zu zeu ere sinesten ikasten baduzu. Bizitzan gerta dakizukeen gauzarik bikainena da.

José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain

Abendualdiko 4. igandea – C (Lukas 1,39-45)

CREER ES OTRA COSA

Estamos viviendo unos tiempos en los que cada vez más el único modo de poder creer de verdad va a ser para muchos aprender a creer de otra manera. Ya el gran converso John Henry Newman anunció esta situación cuando advertía que una fe pasiva, heredada y no repensada acabaría entre las personas cultas en «indiferencia», y entre las personas sencillas en «superstición». Es bueno recordar algunos aspectos esenciales de la fe.

La fe es siempre una experiencia personal. No basta creer en lo que otros nos predican de Dios. Cada uno solo cree, en definitiva, lo que de verdad cree en el fondo de su corazón ante Dios, no lo que oye decir a otros. Para creer en Dios es necesario pasar de una fe pasiva, infantil, heredada, a una fe más responsable y personal. Esta es la primera pregunta: ¿yo creo en Dios o en aquellos que me hablan de él?

En la fe no todo es igual. Hay que saber diferenciar lo que es esencial y lo que es accesorio, y, después de veinte siglos, hay mucho de accesorio en nuestro cristianismo. La fe del que confía en Dios está más allá de las palabras, las discusiones teológicas y las normas eclesiásticas. Lo que define a un cristiano no es el ser virtuoso u observante, sino el vivir confiando en un Dios cercano por el que se siente amado sin condiciones. Esta puede ser la segunda pregunta: ¿confío en Dios o me quedo atrapado en otras cuestiones secundarias?

En la fe, lo importante no es afirmar que uno cree en Dios, sino saber en qué Dios cree. Nada es más decisivo que la idea que cada uno se hace de Dios. Si creo en un Dios autoritario y justiciero terminaré tratando de dominar y juzgar a todos. Si creo en un Dios que es amor y perdón viviré amando y perdonando. Esta puede ser la pregunta: ¿en qué Dios creo yo: en un Dios que responde a mis ambiciones e intereses o en el Dios vivo revelado en Jesús?

La fe, por otra parte, no es una especie de «capital» que recibimos en el bautismo y del que podemos disponer para el resto de la vida. La fe es una actitud viva que nos mantiene atentos a Dios, abiertos cada día a su misterio de cercanía y amor a cada ser humano.

María es el mejor modelo de esta fe viva y confiada. La mujer que sabe escuchar a Dios en el fondo de su corazón y vive abierta a sus designios de salvación. Su prima Isabel la alaba con estas palabras memorables: «¡Dichosa tú, que has creído!». Dichoso también tú si aprendes a creer. Es lo mejor que te puede suceder en la vida.

José Antonio Pagola

4 Adviento – C (Lucas 1,39-45)


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