Lehen begiratua ez dio egin Jesusek pertsonen bekatuari, baizik eta berauen bizia desegiten duen sufrimenari. Jesusen bihotza ukitzen duen lehenengo gauza ez da bekatua, baizik eta gizon-emakumeak jasaten ari diren oinazea, zapalkuntza eta umilazioa. Gure bekaturik handiena, izan ere, gainerakoen sufrimenari bihotza ixtea da, soilik norberaren ongizateaz arduratzeko.
Jesusek sentitu du «sufritzen ari direnez kezkatzen den Jainkoaren Espirituak gantzutu duela». Espiritu hori da eragiten diona bere bizitza guztia besteak liberatzeari, arintzeari, saneatzeari, barkatzeari emanik bizitzera: «Jaunaren Espiritua nigan dago, berak gantzutu bainau. Berak bidali nau pobreei Berri Ona ematera, gatibuei askatasuna iragartzera eta itsuei ikusmena, zapalduei askatasuna ematera, Jaunaren grazia-urtea hots egitera».
Kristauek ez dute beti bere egin Jesusen egitarau hau. Kristau-teologiak arreta handiagoa eskaini izan dio sorkarien bekatuari berauen sufrimenduari baino. Johann Baptist Metz teologo ezagunak askotan salatu izan du tokialdatze larri hau: «Salbazioaren kristau-doktrinak gehiegi dramatizatu izan du bekatuaren problema; bitartean erlatibizatu egin du sufrimenduaren arazoa». Halaxe da. Giza oinazearen kezka askotan moteldu egin da, bekatuaren erospenari eskainitako arretaren mesedetan.
Kristauok ez dugu sinesten edozein Jainkorengan, baizik eta giza sufrimenduari arreta eskaintzen dion Jainkoagan. «Begiak itxirik bizitzearen mistikaren» aurrean, Ekialdeko espiritualitateak bere-bere duen jarrera horren aurrean, batez ere barnekoari eskaintzen baitio arreta, Jesusi jarraitzen dionak beste mistika bat lantzeko deia jaso du: «begiak irekita bizitzearen mistika» eta erantzukizun bete-betearen espiritualitatea, sufritzen ari direnen oinazeari kasu eginez.
Benetan espirituala den kristaua –Espirituak gantzutua–, Jesus bezala, babesgabeen eta umiliatuen artean topatu ohi da. Nabari zaion ezaugarria ez da, hainbeste, Izaki goren-gorenarekin bizi duen barne komunikazioa, baizik eta izakirik pobreenak eta baztertuenak direnengana bidali duen Jainko Aitari dion maitasuna. Martini kardinalak gogarazi digun bezala, globalizazio-aldi hauetan, kristautasunak globalizatu beharra du Lurreko pobreen sufrimenari eskainitako arreta.
José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Urteko 3. igandea – C (Lukas 1,1-4; 4,14-21)
LA PRIMERA MIRADA
La primera mirada de Jesús no se dirige al pecado de las personas, sino al sufrimiento que arruina sus vidas. Lo primero que toca su corazón no es el pecado, sino el dolor, la opresión y la humillación que padecen hombres y mujeres. Nuestro mayor pecado consiste precisamente en cerrarnos al sufrimiento de los demás para pensar solo en el propio bienestar.
Jesús se siente «ungido por el Espíritu» de un Dios que se preocupa de los que sufren. Es ese Espíritu el que lo empuja a dedicar su vida entera a liberar, aliviar, sanar, perdonar: «El Espíritu del Señor está sobre mí, porque él me ha ungido. Me ha enviado para dar la Buena Noticia a los pobres, para anunciar a los cautivos la libertad y a los ciegos la vista, para dar libertad a los oprimidos, para anunciar el año de gracia del Señor».
Este programa de Jesús no ha sido siempre el de los cristianos. La teología cristiana ha dirigido más su atención al pecado de las criaturas que a su sufrimiento. El conocido teólogo Johann Baptist Metz ha denunciado repetidamente este grave desplazamiento: «La doctrina cristiana de la salvación ha dramatizado demasiado el problema del pecado, mientras ha relativizado el problema del sufrimiento». Es así. Muchas veces la preocupación por el dolor humano ha quedado atenuada por la atención a la redención del pecado.
Los cristianos no creemos en cualquier Dios, sino en el Dios atento al sufrimiento humano. Frente a la «mística de ojos cerrados», propia de la espiritualidad del Oriente, volcada sobre todo en la atención a lo interior, el que sigue a Jesús se siente llamado a cultivar una «mística de ojos abiertos» y una espiritualidad de responsabilidad absoluta para atender al dolor de los que sufren.
Al cristiano verdaderamente espiritual –«ungido por el Espíritu»– se le encuentra, lo mismo que a Jesús, junto a los desvalidos y humillados. Lo que le caracteriza no es tanto la comunicación íntima con el Ser supremo cuanto el amor a un Dios Padre que lo envía hacia los seres más pobres y abandonados. Como ha recordado el cardenal Martini, en estos tiempos de globalización, el cristianismo ha de globalizar la atención al sufrimiento de los pobres de la Tierra.
José Antonio Pagola
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