José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Ikasleei
agur esaten ari da Jesus. Gutxi barru ez dute izango beren artean. Samurtasun
bereziz mintzo zaie Jesus: «Seme-alabatxoak,
denbora gutxi gelditzen zait zuen artean egoteko». Txikia
da elkartea eta hauskorra. Jaioberria da. Haur txiki bezalako dira ikasleak.
Zer izango da haietaz Maisurik gabe gelditzen badira?
Erregalu bat egin die Jesusek: «Agindu berri bat damaizuet: maita dezazuela elkar
nik maite izan zaituztedan bezala». Jesusek agertu dien maitasunez
elkar maite badute, hura beren artean bizirik dutela sentituz bizi dira.
Jesusengandik hartu duten maitasuna zabalduz joanen da jarraitzaileen artean.
Horregatik,
Jesusek gehitu du: «Zuek elkar maite izatea
izanen da nire ikasle zareten seinalea, guztientzat». Kristau
izeneko elkarte bat egiaz Jesusena dela agertuko duena, ez da izanen dotrina
bat aitortzea, ezta erritu batzuk betetzea ere, ezta araubide bat jarraitzea,
baizik Jesusen espirituaren arabera bizi izandako maitasuna. Maitasun hori
izanen du bere nortasun-agiria.
«Trukearen
kultura» nagusituz joan zaion gizartean bizi gara. Gaurko jendeak gauzak,
zerbitzuak, laguntzak trukatzen ditu. Sarritan, gainera, sentimenduak,
gorputzak eta adiskidetasuna bera trukatzen dira. Eric Frommek esana da:
«maitasuna fenomeno marjinala da egungo gizartean». Salbuespen da maitatzeko
gai den jendea.
Segur
aski, analisi ezkorregia da hori; baina, nolanahi ere, gaur egun
kristau-maitasuna bizi ahal izateko, egungo gizartea inguratzen duen
ingurumenari aurre egin beharra dugu. Ezinezkoa da Jesusek arnasturiko
maitasuna bizitzea, gure artean sarritan gailurra jo duen harreman eta truke
interesatuen moldeari aurpegi eman gabe.
Eliza
egungo gizartean «urtuz» badoa, ez da soilik erakunde erlijiosoen krisi
sakonagatik. Kristautasunaren kasuan bada beste arrazoi bat ere: gure
elkarteetan askotan ezin ikusi ahal izatea Jesusek maite zuen bezala maitatzeko
gai diren ikasleak. Kristau-ezaugarria falta zaigu.
Kristauek
asko hitz egin izan dugu maitasunaz. Halaz guztiz, ez dugu asmatu beti edo ez
gara ausartu hura edukiaz janzten, Jesusen espirituaren eta jarrera zehatzen
araberako edukiaz. Ikastea falta zaigu ezen Jesusek maitasuna portaera
eraginkor eta sortzaile bezala bizi izan zuela, ezen zerbitzari izatera eta
gizakia desgizatartzen duen eta sufriarazten dion guztiaren kontra borroka
egitera eragiten zion portaera bezala bizi izan zuela.
NO PERDER LA IDENTIDAD
José Antonio Pagola
Jesús
se está despidiendo de sus discípulos. Dentro de muy poco, ya no lo tendrán con
ellos. Jesús les habla con ternura especial: «Hijitos
míos, me queda poco de estar con vosotros». La comunidad es pequeña
y frágil. Acaba de nacer. Los discípulos son como niños pequeños. ¿Qué será de
ellos si se quedan sin el Maestro?
Jesús
les hace un regalo: «Os doy un mandato
nuevo: que os améis unos a otros como yo os he amado». Si se
quieren mutuamente con el amor con que Jesús los ha querido, no dejarán de
sentirlo vivo en medio de ellos. El amor que han recibido de Jesús seguirá difundiéndose
entre los suyos.
Por
eso, Jesús añade: «La señal por la que
conocerán todos que sois discípulos míos será que os amáis unos a otros». Lo
que permitirá descubrir que una comunidad que se dice cristiana es realmente de
Jesús, no será la confesión de una doctrina, ni la observancia de unos ritos,
ni el cumplimiento de una disciplina, sino el amor vivido con el espíritu de
Jesús. En ese amor está su identidad.
Vivimos
en una sociedad donde se ha ido imponiendo la «cultura del intercambio». Las
personas se intercambian objetos, servicios y prestaciones. Con frecuencia, se
intercambian además sentimientos, cuerpos y hasta amistad. Eric Fromm llegó a
decir que «el amor es un fenómeno marginal en la sociedad contemporánea». La
gente capaz de amar es una excepción.
Probablemente
sea un análisis excesivamente pesimista, pero lo cierto es que, para vivir hoy
el amor cristiano, es necesario resistirse a la atmósfera que envuelve a la
sociedad actual. No es posible vivir un amor inspirado por Jesús sin distanciarse
del estilo de relaciones e intercambios interesados que predomina con
frecuencia entre nosotros.
Si
la Iglesia
«se está diluyendo» en medio de la sociedad contemporánea no es solo por la
crisis profunda de las instituciones religiosas. En el caso del cristianismo
es, también, porque muchas veces no es fácil ver en nuestras comunidades
discípulos y discípulas de Jesús que se distingan por su capacidad de amar como
amaba él. Nos falta el distintivo cristiano.
Los
cristianos hemos hablado mucho del amor. Sin embargo, no siempre hemos acertado
o nos hemos atrevido a darle su verdadero contenido a partir del espíritu y de
las actitudes concretas de Jesús. Nos falta aprender que él vivió el amor como
un comportamiento activo y creador que lo llevaba a una actitud de servicio y
de lucha contra todo lo que deshumaniza y hace sufrir el ser humano.
5 Pascua - C
(Juan 13,31-33a.34-35)
(Juan 13,31-33a.34-35)
24 de abril 2016
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