José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Beste
inongo parabolatan ez gaitu sarrarazi nahi izan Jesusek Jainkoaren misterioan
eta giza izatearen misterioan gaurko honetan bezain sakon. Besterik ez da
guretzat «Aita onaren» parabola hau bezain gaurko.
Seme
gazteenak diotso aitari: «emadazu dagokidan
ondare-zatia». Eskari hori egitean, aitaren heriotza ari da
eskatzen hein batean. Libre izan nahi du, loturak eten nahi ditu. Ez du izango
zorionik aita galdurik ikusi arte. Aitak amore eman du, hitzik esan gabe:
libreki hautatu behar du semeak bere bidea.
Ez ote da hau gaur egungo egoera? Jende
askok nahi du Jainkoari buruz libre izan, zoriontsu izan Aitaren presentzia begi-bistan
izan gabe. Jainkoa ezkutarazi egin nahi da gizartetik eta jendearen bihotzetik.
Eta, parabola horretan bezala, Aita isilik dago. Jainkoak ez du inor behartzen.
Semea «urruneko lurralde batera» doa. Beste lurralde
batean bizi nahi du, aitagandik eta familiagandik urrun. Eta alde egiten dakusa
aitak, baina ez du utzi nahi semea bertan behera; aitaren bihotza bidelagun
izango du semeak; goizero egongo da aita haren zain. Gaur egungo gizartea gero
eta urrunago doa Jainkoagandik, haren agintetik, hartaz oroitzetik... Eta ez
ote dugu Jainkoa bidelagun, gu hura begi-bistatik galdu nahian gabiltzala?
Handik laster «galdukeriari» lotuko
zaio semea. Jatorrizko hitzak galdukeria moralaz gain biziera osasun gabea,
zoroa, kaotikoa iradokitzen du. Denbora gutxira, haren abentura drama
bilakatzen hasiko da. «Izugarrizko gosea»
sortu da eta, gizon arrotz baten esklabo, txerriak zaintze aldera lortu du
bizitzea. Bizi duen tragedia adierazten dute haren hitzek: «Ni hemen goseak hiltzen!».
Barne hutsunea eta maitasun-gosea
dirateke Jainkoagandik urrun bizitzearen gure lehen zantzuak. Ez da gauza
erraza askatasunaren bidea. Zer falta zaigu? Zerk bete lezake gure bihotza? Kasik
dena dugu geure esku, nolatan sentitzen dugu halako gosea?
Gaztea «bere baitara itzuli zen» eta, bere hutsuneaz gogoeta
eginez, aitaren aurpegiaz gogoratu zen, hura ogi-ugaritasunarekin lotuz:
aitaren etxean «badute ogia» eta «ni goseak
hiltzen». Barnean beste askatasun baten gogoa erne zaio, aitaren
ondokoa. Bere okerra aitortu du eta erabakia hartu: «Bideari ekin eta aitagana itzuliko naiz».
Jainko
geure Aitaganako bidea hartuko ote dugu? Askok hartuko luke bidea Jainko hori
ezagutuko balu, Jesusen parabola honen arabera «semeari
bidera korrika atera zaiona, besarkatu eta zoratzear musuka hasi zaiona» den Jainko hori ezagutuko balu. Besarkatze eta musu emate horiek
teologia guztia baino argiago mintzo dira. Jainko horren ondoan
askatasun duinagoa eta zoriontsuagoa izango genuke.
UNA PARÁBOLA PARA NUESTROS DÍAS
José Antonio Pagola
En
ninguna otra parábola ha querido Jesús hacernos penetrar tan profundamente en
el misterio de Dios y en el misterio de la condición humana. Ninguna otra es
tan actual para nosotros como esta del «Padre bueno».
El
hijo menor dice a su padre: «dame la parte
que me toca de la herencia». Al reclamarla, está pidiendo de alguna
manera la muerte de su padre. Quiere ser libre, romper ataduras. No será feliz
hasta que su padre desaparezca. El padre accede a su deseo sin decir palabra:
el hijo ha de elegir libremente su camino.
¿No
es esta la situación actual? Muchos quieren hoy verse libres de Dios, ser
felices sin la presencia de un Padre eterno en su horizonte. Dios ha de
desaparecer de la sociedad y de las conciencias. Y, lo mismo que en la
parábola, el Padre guarda silencio. Dios no coacciona a nadie.
El
hijo se marcha a «un país lejano». Necesita
vivir en otro país, lejos de su padre y de su familia. El padre lo ve partir,
pero no lo abandona; su corazón de padre lo acompaña; cada mañana lo estará
esperando. La sociedad moderna se aleja más y más de Dios, de su autoridad, de
su recuerdo... ¿No está Dios acompañándonos mientras lo vamos perdiendo de
vista?
Pronto
se instala el hijo en una «vida
desordenada». El término original no sugiere solo un desorden moral
sino una existencia insana, desquiciada, caótica. Al poco tiempo, su aventura
empieza a convertirse en drama. Sobreviene un «hambre terrible» y solo sobrevive cuidando cerdos como
esclavo de un extraño. Sus palabras revelan su tragedia: «Yo aquí me muero de hambre».
El
vacío interior y el hambre de amor pueden ser los primeros signos de nuestra
lejanía de Dios. No es fácil el camino de la libertad. ¿Qué nos falta? ¿Qué
podría llenar nuestro corazón? Lo tenemos casi todo, ¿por qué sentimos tanta
hambre?
El
joven «entró dentro de sí mismo» y,
ahondando en su propio vacío, recordó el rostro de su padre asociado a la
abundancia de pan: en casa de mi padre «tienen
pan» y aquí «yo me muero de
hambre». En su interior se despierta el deseo de una libertad nueva
junto a su padre. Reconoce su error y toma una decisión: «Me pondré en camino y volveré a mi padre».
¿Nos
pondremos en camino hacia Dios nuestro Padre? Muchos lo harían si conocieran a
ese Dios que, según la parábola de Jesús, «sale
corriendo al encuentro de su hijo, se le echa al cuello y se pone a besarlo
efusivamente». Esos abrazos y besos hablan de su amor mejor que
todos los libros de teología. Junto a él podríamos encontrar una libertad más
digna y dichosa.
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