José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio
Amundarain
Parabolako protagonista bien arteko
kontrastea tragikoa da. Aberatsa purpuraz eta lihoz jantzia da. Haren bizitza
guztia da luxu eta nabarmenkeria. «Egunero
oparo jan-edatea» du bere amets guztia. Aberats honek ez du izenik,
ez nortasun-agiririk. Ez da inor. Errukiz huts den haren bizitza porrota da.
Ezin bizi daiteke bat jan-edateko soilik.
Haren etxe-atarian, han datza eskale
bat goseak, zauriz beterik. Inork ez dio laguntzen. Soilik, txakur batzuk
hurbiltzen zaizkio bere zauriak miazkatzera. Ez du ezer bererik, baina badu
izen bat, esperantza-eroalea. «Lazaro» edo «Eliezer»
du izena, «Ene Jainkoa laguntza da»
esan nahi du.
Haien zoria errotik kanbiatu da
heriotza-orduan. Aberatsari lur eman diote, segur aski handikiro, baina «Hadesera» edo «hildakoen erreinura» eramango dute.
Lazaro ere hil da. Ez da aipatzen ere hileta-konturik, baina «aingeruek Abrahamen altzora eramango dute».
Bere garaiko irudi herrikoiz, Jesusek gogoratzen digu ezen Jainkoak duela azken
hitza aberatsen eta behartsuen gain.
Aberatsa
ez dute juzkatzen esplotatzaile bezala. Ez da esaten Elkargotik urrun bizi izan
den fedegabea dela. Soilki, pobreari ezikusia eginez, aberastasunez gozatu
duena da. Han berean zegoen behartsua, baina aberatsak ez du ikusi nahi izan.
Haren etxe-atarian zegoen, baina ez zaio hurbildu. Bere bizitzatik at utzi du
behartsua. Axolagabe izatea: horra haren bekatua.
Behatzaileen
arabera, handituz doa gure gizartean apatia, hau da, besteen sufrimenarekiko
sentiberatasun-falta. Mila moldez saihesten dugu sufritzen ari den jendearekin
zuzeneko harremanak izatea. Apurka, gero eta ezgaiago bihurtzen ari gara
besteen nahigabea ikusteko.
Haur
eskale bat geure aurrean ikustea gogaikarri izan ohi dugu. Adiskide batekin,
gaixotasun terminalak joa den batekin, topo egiteak larritu egiten gaitu. Ez
dugu asmatzen zer egin, ez zer esan. Hobe izaten dugu tarte bat luzatzea. Geure
zereginetara ahalik lasterren itzultzea. Ez uztea erasan diezagun.
Hobe
sufrimena urrunean gertatzen bada. Gizakia, miseria edo gaixotasuna datu,
zenbaki eta estatistika bihurtzen ikasi dugu: errealitateaz informatzen gaitu,
bai, baina gure bihotza doi-doi ukitzen duela. Badakigu, orobat, sufrimen izugarriak
telebistan ikusten; baina pantaila hutseko sufrimena ez da hain erreala, ezta
hain izugarria ere. Sufrimenak gure hurbilagoko bat jotzen duenean, mila eraz
baliatzen gara geure bihotza anestesiatzeko.
Jesusi
jarraitzen diona, aldiz, gero eta sentiberago bihurtzen da bidean sufritzen
aurkitzen duenaren aurrean. Hurbildu egiten zaio premian dagoenari eta, bere
esku badu, haren egoera arintzen ahalegintzen da.
NO IGNORAR AL QUE SUFRE
José Antonio Pagola
El
contraste entre los dos protagonistas de la parábola es trágico. El rico se
viste de púrpura y de lino. Toda su vida es lujo y ostentación. Solo piensa en «banquetear espléndidamente cada día». Este
rico no tiene nombre pues no tiene identidad. No es nadie. Su vida vacía de
compasión es un fracaso. No se puede vivir solo para banquetear.
Echado
en el portal de su mansión yace un mendigo hambriento, cubierto de llagas.
Nadie le ayuda. Solo unos perros se le acercan a lamer sus heridas. No posee
nada, pero tiene un nombre portador de esperanza. Se llama «Lázaro» o «Eliezer», que significa «Mi
Dios es ayuda».
Su
suerte cambia radicalmente en el momento de la muerte. El rico es enterrado,
seguramente con toda solemnidad, pero es llevado al «Hades» o «reino de los
muertos». También muere Lázaro. Nada se dice de rito funerario
alguno, pero «los ángeles lo llevan al seno
de Abrahán». Con imágenes populares de su tiempo, Jesús recuerda
que Dios tiene la última palabra sobre ricos y pobres.
Al
rico no se le juzga por explotador. No se dice que es un impío alejado de la Alianza. Simplemente,
ha disfrutado de su riqueza ignorando al pobre. Lo tenía allí mismo, pero no lo
ha visto. Estaba en el portal de su mansión, pero no se ha acercado a él. Lo ha
excluido de su vida. Su pecado es la indiferencia.
Según
los observadores, está creciendo en nuestra sociedad la apatía o falta de
sensibilidad ante el sufrimiento ajeno. Evitamos de mil formas el contacto
directo con las personas que sufren. Poco a poco, nos vamos haciendo cada vez
más incapaces para percibir su aflicción.
La
presencia de un niño mendigo en nuestro camino nos molesta. El encuentro con un
amigo, enfermo terminal, nos turba. No sabemos qué hacer ni qué decir. Es mejor
tomar distancia. Volver cuanto antes a nuestras ocupaciones. No dejarnos
afectar.
Si
el sufrimiento se produce lejos es más fácil. Hemos aprendido a reducir el
hambre, la miseria o la enfermedad a datos, números y estadísticas que nos
informan de la realidad sin apenas tocar nuestro corazón. También sabemos
contemplar sufrimientos horribles en el televisor, pero, a través de la
pantalla, el sufrimiento siempre es más irreal y menos terrible. Cuando el
sufrimiento afecta a alguien más próximo a nosotros, no esforzamos de mil
maneras por anestesiar nuestro corazón.
Quien
sigue a Jesús se va haciendo más sensible al sufrimiento de quienes encuentra
en su camino. Se acerca al necesitado y, si está en sus manos, trata de aliviar
su situación.
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