José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Jesusek
ezagutu zuen gizartea gurea ez bezalakoa zen oso. Jerusalemgo familia
boteretsuek eta Tiberiades inguruko lurjabe handiek soilik metatu zezaketen
urrezko eta zilarrezko monetarik. Landa-jendeak doi-doi eskura zezakeen
brontzezko edo kobrezko monetaren bat, nolanahi ere balio eskasekoak. Jende
asko dirurik gabe bizi zen, produktuak trukatzera mugatzen zen, bizitze hutseko
erregimenari loturik.
Gizarte
horretan, maiztasun harrigarriz mintzo da Jesus diruaz. Lurrik eta lan finkorik
gabe, profeta ibiltari huts bizi delarik eta Jainkoaren arazoei emanik,
erabateko askatasunez hitz egiteko aukera ematen du. Bestalde, pobreekiko
maitasunak eta Jainkoaren zuzentasunarekiko grinak baztertuak defenditzera
eragiten diote beti eta estu.
Hizkuntza oso bereziaz mintzo da
diruaz. Berez bezala atera zaio esapide hau: «diru
zuzengabea» edo «aberastasun
zuzengabea». Itxuraz, ez du ezagutzen «diru garbirik». Jende
boteretsu haren aberastasuna zuzengabea da, zeren modu zuzengabean metatua
baita eta pobreekin eta gose direnekin partekatu gabe gozatzen baitu hartaz.
Zer egin beharko lukete aberastasun
zuzengabe horren jabe direnek? Jesusen hitz bitxiak dakartza Lukasek. Esaldia
laburraren laburraz iluna gerta daitekeen arren, haren edukia ezin ahantzizkoa
da. «Nik diotsuet: Irabazi adiskideak diru
zuzengabeaz, honen falta izango duzuenean betiko egoitzan har zaitzaten».
Hau diotse Jesusek aberatsei:
«Erabili zeuen aberastasun zuzengabeak pobreei laguntzen; irabazi haien
adiskidetasuna zeuen ondasunak haiekin partekatuz. Haiek izango dituzue zeuen
adiskide eta, heriotzako orduan dirua ezertako baliozko eta on izango ez
duzuenean, haiek onartuko zaituztete Aitaren etxean». Beste hitz batzuez
esanik: diru zuzengabea Jainkoaren aurrean «zuritzeko» erarik egokiena haren
seme-alaba pobreenekin partekatzea izango duzue.
Jesusen hitzek ez zuten izan harrera
onik. Lukasek diosku ezen «fariseu batzuk
zirela gauza hauek entzuten ari zirenak, aberastasun zale batzuk, eta Jesusi burla
egiten ziotela». Ez zuten gogoko hari diruaz hitz egiten
entzutea. Legea ezagutu eta leial betetzea bakarrik zuten gogoko.
Jainkoak haien bizitza bedeinkatu izanaren seinaletzat zituzten beren
aberastasunak.
Tradizio bibliko luzeak baietsia
izan arren, aberastasunak bedeinkapen-seinaletzat hartu nahi izate hori ez da
ebanjelioaren araberakoa. Ozenki esan beharra da hori gau egun, zeren bai
baitira pertsona aberatsak berez bezala pentsatzen dutenak beren ekonomi
arrakasta eta beren oparotasuna direla Jainkoak beren bizitza onesten duenaren
seinale argiena.
Jesusen jarraitzaileak ezin egin du
edozer gauza diruaz: bada zuzengabea den dirua irabazteko ere bat, gastatzeko
era bat, gozatzeko era bat, zeren behartsuez ahaztu.
DINERO
José Antonio Pagola
La
sociedad que conoció Jesús era muy diferente a la nuestra. Solo las familias
poderosas de Jerusalén y los grandes terratenientes de Tiberíades podían
acumular monedas de oro y plata. Los campesinos apenas podían hacerse con
alguna moneda de bronce o cobre, de escaso valor. Muchos vivían sin dinero,
intercambiándose productos en un régimen de pura subsistencia.
En
esta sociedad, Jesús habla del dinero con una frecuencia sorprendente. Sin
tierras ni trabajo fijo, su vida itinerante de profeta dedicado a la causa de
Dios le permite hablar con total libertad. Por otra parte, su amor a los pobres
y su pasión por la justicia de Dios lo urgen a defender siempre a los más
excluidos.
Habla
del dinero con un lenguaje muy personal. Lo llama espontáneamente «dinero injusto» o «riquezas injustas». Al parecer, no
conoce «dinero limpio». La riqueza de aquellos poderosos es injusta porque ha
sido amasada de manera injusta y porque la disfrutan sin compartirla con los
pobres y hambrientos.
¿Qué
pueden hacer quienes poseen estas riquezas injustas? Lucas ha conservado unas
palabras curiosas de Jesús. Aunque la frase puede resultar algo oscura por su
concisión, su contenido no ha de caer en el olvido. «Yo os digo: Ganaos amigos con el dinero injusto para que, cuando os
falte, os reciban en las moradas eternas».
Jesús
viene a decir así a los ricos: «Emplead vuestra riqueza injusta en ayudar a los
pobres; ganaos su amistad compartiendo con ellos vuestros bienes. Ellos serán
vuestros amigos y, cuando en la hora de la muerte el dinero no os sirva ya de
nada, ellos os acogerán en la casa del Padre». Dicho con otras palabras: la
mejor forma de «blanquear» el dinero injusto ante Dios es compartirlo con sus
hijos más pobres.
Sus
palabras no fueron bien acogidas. Lucas nos dice que «estaban oyendo estas cosas unos fariseos, amantes de
las riquezas, y se burlaban de él». No entienden el mensaje de
Jesús. No les interesa oírle hablar de dinero. A ellos solo les preocupa
conocer y cumplir fielmente la ley. La riqueza la consideran como un signo de
que Dios bendice su vida.
Aunque
venga reforzada por una larga tradición bíblica, esta visión de la riqueza como
signo de bendición no es evangélica. Hay que decirlo en voz alta porque hay
personas ricas que de manera casi espontánea piensan que su éxito económico y
su prosperidad es el mejor signo de que Dios aprueba su vida.
Un
seguidor de Jesús no puede hacer cualquier cosa con el dinero: hay un modo de
ganar dinero, de gastarlo y de disfrutarlo que es injusto pues olvida a los más
pobres.
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