"Lehen arte ikasgaia duzu: ikusleak egin behar du margoa" Xabier Egaña
Arabako lautadan, Gasteiz, bere baitan hainbat kontzeju biltzen dituen
hiria. Horietan bat da Forondako Andetxa. 2010ean hasi eta iaz artean,
bertako Done Mikel eliza margotu zuen Xabier Egaña margolariak. Bertara
ekarri gaitu, ikusi ditugu margo ikusgarrien gainak, margo ikusgarrien
azpiak erakutsi dizkigu artistak, Migel Anjel Elustondoren erreportajea ARGIA astekarian.
Xabier Egaña Albizu (Areeta, 1943)
Xabier
Alvarez de Eulateren eskutik hasi zen oinez artearen bidean. Lucio
Muñozek Arantzazuko (Gipuzkoa) santutegian egindako erretaula ikusi eta
lotu zen horma-irudiak margotzen. Margoak ditu eginak Arantzazun,
Zarauzko San Pelaio elizan eta frantziskotarren kaperan, Iñurritzako
pilotalekuan, Arrigorriagako igerilekuan, Sopelako San Pedro plazan edo
Leioako Lauro Ikastolan... Erbestean, Puerto Ricoko elizetan eta
Alemaniako Mühlen eta Münster hirietan. Bestalde, euskarazko hainbat
liburutan ageri dira bere lanak. Ilustratuak ditu, besteak beste, Lewis
Carrollen Alizia herrialde harrigarrian, Bitoriano Gandiagaren Uda batez Madrilen eta Gabon dut Anuntzio, Cervantesen Patxi Ezkiagaren On Kixote Mantxako antologia, Zamorako abadeen Apaizak ere torturatuak… Eta beti, giza irudia du margolan guztien gai nagusia.
Nola egiten zaio aurre hormatzarrak margotzeko prozesuari?
Prozesua… Xabier Alvarez Eulaterekin hasi nintzen ni. Erriberrin
ezagutu nuen, 18ren bat urte nituela. 1962, eman dezagun. Atera kontuak,
arte edo margolaritza libururik ikusi gabeak ginen garai hartan. Etxean
janari-denda bateko egutegia, gurasoen logelako gurutzea, eta zenbait
argazki. Horraino heltzen zen gure iruditeria guztia. Erriberrin ikasten
ari ginela, sendagai baten erabilera-orri bat aurkitu nuen –tarte
zuriak ere bazituen–, eta paper tximur hartan marrazki batzuk egin eta
Eulateri erakutsi nizkion. Interesgarria iritzi zion, eta Picassoren
liburu zenbait utzi zizkidan. Orduantxe zabaldu zitzaidan lehen aldiz
zerua, edo artea, esentzian: askatasuna, deformazioa, ez antzak…
Orduantxe hasi zen, niretzat, errealitatea bizitzari buruz hitz egiteko
aitzakia izaten. Eta errealitatea da mingotsa, da ederra, da gogorra, da
adeitsua, eta da… den bezalakoa.
Eta horixe ageri da eliza honetako hormetan?
Nola edo hala, bai. Hor dituzu paterak, adibidez. Oso gogoan nituen
paterak. Hala ere, oraingoak ez bezalakoak dira nik margotutakoak.
Oraingoak plastikozkoak dira, eta nik margotutakoak, aldiz, egurrezkoak,
garai hartakoak. Kanariar Uharteetako itsasertzaren kontra jotzen
zuten, txikitzen ziren, eta ezpalekin batera, patera haietan zetozenen
askoren hilotzak agertzen ziren ur ertzean. Nire barruan josita zegoen
irudi hori, hainbat eta hainbat marrazki eginak nituen, eta eliza
honetako hormetara ekarri nuen gaia. Ikusten ez ditugun munduak dira,
edo ikusten ditugunak baina ikusi nahi ez ditugunak. Eliza honetako
hormetan, paterekin batera, giza irudi bat margotu nuen. Ez dakit zer
ari den, begira dagoen, ikusten ari den edo ezer sentitzen ari den. Ez
dakigu nondik datorren, ez nora doan. Alegia, ez dago irakurketa
ofizialik. Nik irudi bat jarri nahi izan nuen, hilotz anabasa hari eta
giza hondakin haiei begira. Beheraxeago, mutiko horixe…
Danborra jotzen ari da.
Irakurria duzu Latorrizko danborra?
Gunter Grassen nobela. Bai.
Hortxe duzu latorrizko danborraria. Nazismoa salatu nahi du, ez hitz
egitea erabaki du, danborra jotzea besterik. Hau txikitzen du, hura
puskatzen… Bera margotzeko gogoa nuen, pateren tragediari ezetz esateko
nahia, ez dela posible, injustizia hutsa dela. Danborrariaren aurrez
aurre, beste giza irudi bat jarri nuen, oihuka hura ere: [Edvard]
Munchen Garrasia. Munchek, ordea, ez du garrasi egiten mundua
gaizki dabilelako, bera gaizki dagoelako baizik: margolaria da, krisi
handi batean sartuta dago, eta hortik haren orroa. Parez pare jarri
ditut biak: bata gizarte injustizien kontra garrasika; bestea, bere
baitako ondoeza kanporatu nahi duela.
Ezker horman ageri da gai hori, beste
hainbat elementurekin batera. Eskuin horman, beste hainbat osagai.
Elementu zentrala, berriz, erdiko horman, Jesu Kristo gurutziltzatua da.
Begira, egun batean, aldamioan gora igota margotzen ari nintzela,
gizonezko bat sartu zen elizara. Istripua izana zuen, nonbait, eta
baldar zetorren. Igeltseroarekin hizketan hasi zen, eta pixka batera,
aldamiotik jaitsi nintzen, zer ote zen. [Juan Ignazio] Lasagabaster zen,
Gasteizko Santa Maria Katedrala fundazio zuzendaria. Poz eman zidan.
Eta ordu arte egindakoa ikusi eta laster esan zuen: “Honek eliza izan
behar du”. Nik ez nuen sekula horrelakorik pentsatu. Hainbat zirriborro
eginak nituen, marrazki mordo bat, baina eliza izan behar zuen, ez zuen,
ez nekien. “Eliza izan behar du”. Horrek, mugak ezarri zizkion nire
lanari, ez estuak ere, baina lana zedarritu zuen.
Eliza, baina ez nolanahikoa.
Bai, bada. Zer esan nahi du “eliza” izan behar duela? Zer da “eliza”?
XVI. mendean egin zuten Andetxako eliza hau, eta bi mende geroago
eraberritu. Bertan ezkondu dira hemengo herritarrak, egin dituzte
hiletak, bataioak… Eliza topagune izan da herri txikietan. Kontatu izan
didate, haurretan hainbat jolas eta bihurrikeria egin izan zituztela
eliza honetan bertan. Gauza asko. Margotzen hasi nintzenean, Kristo
margotu nuen lehenengo. Tamainagatik, eta margoagatik.
Ez gaiagatik?
Gaiari buruz ez nuen dudarik. Banekien. Gurutziltzatzea nahi nuen,
gurutzetik jaitsiera, piztuera… Kristau sinesteen nahaste-borraste bat.
Kristo hila da, Aita Jainkoak galtzarbeetatik eutsi dio, eta lagunek
eskailera bat jarri dute, Kristo jaisten laguntzeko. Zirriborroak eginak
nituen, margotzera igo… eta ez zuela funtzionatzen konturatu nintzen.
Besterik behar nuela, gogoan neuzkan elementuen arteko erlazioak
gorabeherak zituela. Problemak sortu ahala, soluzioak bilatzen jardun
behar izan dut… Lanean hasi eta konturatu nintzen hiru ordu baino
gehiago irauteko gauza ez nintzela. Nekagarria zitzaidan. Modu trinkoan
lan egiteko ohitura dut. Hasi eta segi, hormaren kontra borrokan.
Zer da “hormaren kontra borrokan”?
Horixe! Jendeak ulertzen ez duena, horma zuri baten kontra borroka
egin behar duzula, horma hori noiz isilik dagoela, noiz garrasika, eta
horma horrekin elkarrizketan jardun behar duzula, tamaina, margo edo
konposizioari buruz. Goizeko bederatziak aldera lanean hasi, eta eguerdi
arte egiten nuen lan. Arratsaldean, berriz, etortzeko ohitura nuen,
neuk bakarrik, baina ez margotzera, begiratzera baizik. Hartzen nuen
aulki bat, jartzen nintzen elizaren erdian eta margotutakoari begiratzen
hasten nintzen. Besterik gabe, begiratzen. Jendeari esaten nion:
“Begiratzen egotea ez da nolanahiko lana. Gela ilun batera sartu eta
kandela bat piztea duzu: distraituta baldin bazaude, ilunpe hutsa da,
baina erne baldin bazaude, kandelaren argi izpi horrek zer edo zer
hautematen uzten dizu, zer edo zer ikusten. [Hunkiturik ari da] Inork ere ez daki zer den “zer edo zer” hori, baina bada “zer edo zer”. Eta horrexen bila etortzen nintzen hona arratsaldeetan.
Eta aurkitzen zenuen erran delako “zer edo zer” hori?
Lehentxeago edo geroxeago, beti ikusten nuen “zer edo zer”. Eta ez
dakit zer zen ere: batean, bateko margoa; bestean, besteko giza
irudiaren tamaina. Mundu bat sortzen da zeure barruan, hurrengo goizean
zeurekin batera hormara dakarzuna. Eta egindakoari ukituak egingo
dizkiozu, edo aurrera joko duzu, besterik gabe. Esate baterako, badut
lagun bat, Jesus Mari Goñi matematikaria, goizean goiz Iruñean trena
hartu eta Gasteizera etortzen zitzaidana. Trenetik jaitsi, bizikleta
hartu eta Andetxara etortzen zen, niri laguntzera. Behin, irudi baten
buruarekin ari nintzen. Jesus Marik margoak-eta ekartzen zizkidan, hura
niri laguntzen beti. Eguerdian, bazkaltzera joan eta esan zidan:
“Badakizu zenbat aldiz margotu duzun delako buru hori?”, eta nik:
“Behin”. Eta berak: “Ez, 25 aldiz!”. “Kontatu egin ote dituzu, bada?”,
“Bai!”. Ez zen txantxetan ari, egia zen. Izan ere, hormak zimurrak ditu,
itzalak egiten ditu, une jakin batean gustuko duzun margoa, hurrengoan
ez zaizu gustatzen.
Batean gustatzen zaizu, hurrengoan ez, baina margotua duzu.
Kasu hartan, goiz osoa eman nuen buru txar bat margotzen, harik eta
“Oraintxe bai!” esan nuen arte. Baina “Oraintxe bai!” esatea da zailena,
ez baitago inolako neurririk, eta zirriborroak ez baitu ezertarako
balio. Nire zirriborroetan buru bat ageri zen, edo ehun buru, baina ez
dago zirriborroetara begira buru bat kopiatzen jarduterik. Barruan duzun
buru horixe aterarazi behar duzu, eta hortxe dator borroka, eta hortxe
hasten da hormatzarra zuri agintzen, zure lana gidatzen, bidea
zuzentzen… Eta eginda dagoenean, ez atzera begiratu. Horixe da okerrena.
Pentsatu ere ez atzera egitea.
Zer esan nahi duzu?
Esate baterako, eman dezagun tailerrean nagoela, margotzen. Nekatu
naiz eta utzi diot lanari. Kaleko jantzi naiz, banoa, eta atzera
begiratzea bururatu zait: zast! Ikusi dut zer edo zer. Arraioa! Hartu
pintzela eta banoa, ikusi dudan xehetasun hura kontuz-kontuz ukitzera…
eta orduantxe zer edo zer erortzen zait, edo zikintzen ditut kaleko
arropak, edo… Atzera begiratzeak zer edo zer aurkitzera jartzen zaitu.
Izan liteke halabeharrez gertatzea ere, baina kontua da behin eta berriz
eta askotan gertatzen dela. Eliza honetan ere hainbat aldiz gertatu
zait.
Hormatzar margotu ederrok ikusi arren, ikusleok ezin ulertu obrak bere baitan gordetzen duen mundua, haren esanahia.
Horixe da arazoa. Hainbat eta hainbat elementu ageri dira eliza
honetako hormetan. Ikusleek zenbait elementu bai, ezagutuko dituzte,
baina beste asko ez. Jendeak azalpenak behar ditu eta, horretarako,
liburuxka argitaratu dugu Jesus Mari Goñik eta biok, testuz eta
argazkiz, ikusleek uler dezaten. Esate baterako, horma guztietan beti
ageri dira bertikala eta horizontala. Margolariak marra horiek
intsinuatu egin behar ditu eta ikusleak, aldiz –eta horixe da zailena–,
marra haiek ikusteko ahalegina egin behar du. Ahalegina egin. Horixe
duzu lehen arte ikasgaia: ikusleak egin behar du margoa. Alegia, arbolak
daudela ikusi ez ezik, zergatik dauden arbola horiek hor galdetu behar
dio bere buruari, zergatik dituzten tonu jakinak, zergatik…
Klabeak dira hormatzar margotuotan barna ibiltzeko, bistan dagoena ulertzeko.
Klabe bat, oso inportantea, eta ikusleari dagokiona, esango dizut.
Krisalida bat margotua dut hormetarik batean. Jakina denez, krisalidak
tximeleta bat du barruan. Tximeleta hori pupatik indarrez ateratzen
saiatzen bazara, hil egingo zaizu. Krisalidak bere buruz hautsi behar du
zetazko pupa. Andetxako eliza honetara datorren ikuslea ere krisalida
bat da, tximeleta gordea du bere barruan. Pupatik irteten den ez den,
ikuslearen gorabehera da. Nik, aztarnak eman dizkiot, bideari jarraiki
dakion. Norberak egin behar du bide hori, nahi duen eta ahal duen
neurrian. Eta ez da erraza, artea ikustea ez baita lantegi erraza; baina
ezta irakurtzea ere, edo zinema ikustea. Ikustea lortuz gero, berriz,
tximeleta egingo da ikuslea ere, zer bat politagoa, ederragoa,
tximeletagoa. Dena delakoagoa.
Bestela ikusiko du mundua.
Platonek dioenez, haitzulo baten barrualdeari begira bizi gara.
Itzalak ikusten ditugu han, eta uste dugu horixe dela errealitatea.
Halako batean, ordea, itzuli, haitzulotik kanpoaldera begiratu, eta
bestelakoa da errealitatea. Horrelaxe Andetxako elizan, eta artean, oro
har: zein da artistak ikusten duen errealitatea, eta ikusleak ikusi
beharko lukeena? Hori oso prozesu gaitza da, arreta jartzea, jakin-mina
izatea, galderak egitea esan nahi baitu. Eta munduak ez du horretarako
abagunerik ematen, korrika eta presaka bizitzera behartzen gaitu,
distrakziotik distrakziora.
Emakumearena
“Egun
batean, Andetxako parroko Pablok [Corres] Itun Zaharrean ageri den
Kananeako emakumearena irakurri zuen, nola andre hura Jesusi joan
zitzaion, esanez gaixorik zuela alaba, eta sendatzeko. Jesusek, orduan:
‘Gaixoak sendatzera etorri naiz mundura, ez txakurrei jaten ematera’.
Esan egin behar da, gero!... Emakume horrek, orduan: ‘Jaun aberatsen
mahaitik erortzen diren papurretatik ere jaten du txakurrak’. Eta
hurrengo egunean, emakume hori margotu nuen horman, nire zirriborroetan
ez bazegoen ere”.
Intuizioa
“Goiz
oso bat eman nuen zaldi baten ipurdia margotzen. Etsita nengoen. Ez
aurrera ez atzera. Pablo etorri zen, parrokoa, eta gauza bera, gauzak ez
zuela itxurarik, kaka zaharra zela. Nik, neure buruari orduan: ‘Hobeko
dut bertan utzi, hau ez baitoa inora!’. Biharamunean etorri, eta bost
minutuan egina nuen ipurdi hura. Aurreko goizean ezin, hurrengoan
berehala. Eta nola da posible? Neuk besterik ez dakit, baina neuk ere ez
dakit! Intuizioa”.
XXI. mendeko eliza
“Eliza
hau XVIII. mendean eraberritu zuten, ezin genuen gertari hori aldatu,
ez ukitu ere, baina XXI. mendea margotzea erabaki nuen hasieratik. Ez
dut elizan ezer hautsi beharrik izan, oraingo mendea erantsi diot,
besterik ez. Neure buruarekin zintzo jokatu nahi izan dut, oraingo
garaiarekin leial izan. Jendeari ez zaiola gustatzen? Batzuek esan
didate hasieran ez zitzaiela batere gustatu eta orain, aldiz, guztiz
liluratuta daudela”.
Azken hitza: Inkultuak
“Gure
buruak arteaz jantziak baditugu, hainbestean moldatuko gara margolanei
begira. Hala ere, begiek ikusten dutena baino harago jo behar da beti,
sinbologiara, eta, zoritxarrez, horretan guztiz inkultuak gara”
No hay comentarios:
Publicar un comentario