José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Jesus Nainera iritsi da, herrixka horretan
gertaera triste bat bizi dute. Honetan, Jesus bidez dator, ikasleak eta
jendetza handi bat bidelagun dituela. Hileta-segizioa irten da herrixkatik
hilerrirantz. Ama alargun bat, auzokoak lagun, bere seme bakarrari lur ematera
doa.
Hitz gutxitan, emakume horren egoera tragikoa
deskribatuko digu Lukasek. Alarguna da, ez du gizonezkoek kontrolatzen duten
gizarte hartan zainduko eta babestuko lukeen senarrik. Seme bakarra zuen, baina
hau ere hil zaio. Emakumeak ez du ezer esaten. Soilik, negar egiten du. Zer
izango da hartaz?
Ustekabekoa izan da topo egitea. Nainen ere
Jainkoaren Berri Ona hots egitera zetorren Jesus. Nola erreakzionatuko du
orain? Kontakizunaren arabera, «Jaunak begiratu zion,hunkitu zen eta esan zion: Ez
dezazula negarrik egin». Nekez deskriba daiteke hobeto Jainkoaren
errukiaren Profeta.
Emakumea ez du ezaguna, baina astiro jarri
zaio begira. Jabetu da haren minaz eta bakardadeaz, eta hezurretaraino hunkitu
da. Emakume hura lur joa ikustea bihotzeraino iritsi zaio. Bat-batekoa izan da
Jesusen erreakzioa: «Ez dezazula negarrik egin». Jesusek ezin
ikusi du inor ere negarrez. Esku hartu beharra du.
Ez da hasi buruari jiraka. Hilkutxara
hurbildu, segizioa geldiarazi eta hildakoari diotso: «Mutikoa,
hiri ari natzaik, jaiki hadi». Gaztea zutitu eta hitz egiten hasi
denean, Jesusek «amari eman dio», negar egiteari utz
diezaion. Elkarrekin dira berriro ama-semeak. Ama ez da jada bakarrik egongo.
Gauza xume dirudi honek guztiak. Kontakizunak
ez du azpimarratu Jesusek egin berria duenaren mirarizko alderdia. Soilik,
hartan Jainkoaren errebelazioa ikustera gonbidatzen ditu irakurleak, errukiaren
Misterio eta biziaren Indar den aldetik, herioaren beraren eskuetatik
libratzeko gai den aldetik. Jainkoaren errukiak du bihurtzen Jesus hain
sentibera jendearen sufrimenduaren aurrean.
Ahalik eta lasterren berreskuratu beharra dugu
Elizan errukia, Jesusen jarraitzaileen biziera berezi bezala. Izen ona galarazi
dion sentimendu- eta moraltasun-gexala darion ikusmoldetik liberatu beharra
dugu errukia. Zuzentasuna berekin duen errukia da Jesusen agindu handia: «Izan
errukitsu zuen Aitak duen errukiaz».
Inoiz baino beharrezkoagoa dugu gaur egun
erruki hau. Botere-mailatik, beste edozein gauza hartzen da kontuan biktimen
sufrimendua baino lehen. Mindunik eta galtzailerik ez balego bezala jokatu ohi
da. Jesusen elkarteetatik haserre handi baten garrasiak atera behar du:
errugabeen sufrimendua aintzat hartu behar da; ezin onartu da gizartean gauza
normala bailitzan, zeren onartezina baitu Jainkoak. Hark ez du ikusi nahi inor
ere negarrez.
EL
SUFRIMIENTO HA DE SER TOMADO EN SERIO
José Antonio Pagola
Jesús llega a Naín cuando en la pequeña aldea
se está viviendo un hecho muy triste. Jesús viene del camino, acompañado de sus
discípulos y de un gran gentío. De la aldea sale un cortejo fúnebre camino del
cementerio. Una madre viuda, acompañada por sus vecinos, lleva a enterrar a su
único hijo.
En pocas palabras, Lucas nos ha descrito la
trágica situación de la mujer. Es una viuda, sin esposo que la cuide y proteja
en aquella sociedad controlada por los varones. Le quedaba solo un hijo, pero
también este acaba de morir. La mujer no dice nada. Solo llora su dolor. ¿Qué
será de ella?
El encuentro ha sido inesperado. Jesús venía a
anunciar también en Naín la
Buena Noticia de Dios. ¿Cuál será su reacción? Según el
relato, «el Señor la miró, se conmovió y le dijo: No llores».
Es difícil describir mejor al Profeta de la compasión de Dios.
No conoce a la mujer, pero la mira
detenidamente. Capta su dolor y soledad, y se conmueve hasta las entrañas. El
abatimiento de aquella mujer le llega hasta dentro. Su reacción es inmediata: «No
llores». Jesús no puede ver a nadie llorando. Necesita intervenir.
No lo piensa dos veces. Se acerca al féretro,
detiene el entierro y dice al muerto: «Muchacho, a ti te lo digo, levántate».
Cuando el joven se reincorpora y comienza a hablar, Jesús «lo
entrega a su madre» para
que deje de llorar. De nuevo están juntos. La madre ya no estará sola.
Todo parece sencillo. El relato no insiste en
el aspecto prodigioso de lo que acaba de hacer Jesús. Invita a sus lectores a
que vean en él la revelación de Dios como Misterio de compasión y Fuerza de
vida, capaz de salvar incluso de la muerte. Es la compasión de Dios la que hace
a Jesús tan sensible al sufrimiento de la gente.
En la Iglesia hemos de recuperar cuanto antes la
compasión como el estilo de vida propio de los seguidores de Jesús. La hemos de
rescatar de una concepción sentimental y moralizante que la ha desprestigiado.
La compasión que exige justicia es el gran mandato de Jesús: «Sed
compasivos como vuestro Padre es compasivo».
Esta compasión es hoy más necesaria que nunca.
Desde los centros de poder, todo se tiene en cuenta antes que el sufrimiento de
las víctimas. Se funciona como si no hubiera dolientes ni perdedores. Desde las
comunidades de Jesús se tiene que escuchar un grito de indignación absoluta: el
sufrimiento de los inocentes ha de ser tomado en serio; no puede ser aceptado
socialmente como algo normal pues es inaceptable para Dios. Él no quiere ver a
nadie llorando.
10 Tiempo ordinario - C
(Lucas 7,11-17)
(Lucas 7,11-17)
05 de junio 2016
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