Guasap bat bialdu neutsan atzo gabez lagun bati Loiolako esperientziak azalduz, eta hauxe idazten neutsan: “Fedea kantetan zeruko zeruan izan gara”. Ia ordu biko mezea, ordubeteko bezperak… Garaziko parrokiko organo jole bikaina, 200 fededun kantari abesbatz bat osatuz, herrietako 12 abade.
Erromesa ez doa bide
barik. Zeruko helburu irudikatzen duen santutegirantza doa, zeruan biziko
dogunaren aurrerapen bat bizi izateko, Jainkoagaz eta sanideekaz batera. Arratiarrok
ere egiten doguz antzekoak Urkiola edo Gorbeiara. Iparraldeko parrokia
euskaldunak, urte bitik behin joaten dira halako bat toki edo santutegi batera. Aurten
Loiolara, San Inazioren konbertsioaren 500 urte ospatzen direla eta.
Juanjo Elezkano abade
kantariak bere azken CDaren aurkezpen txiki bat egin behar ebala eta, lagun
moduan joan nintzan. Ez nintzan damutu. Fedea kantetan, zeruko zeruan izan
gara!
Erderazko kronikaren ostean Koldo Katxo jesuitaren sermoia osorik. Eskerrik asko Koldo!
Juanjo Elezkano ha presentado en la Basílica
de Loiola, (Azpeitia, Gipuzkoa) su último trabajo Hego eta erro ante un grupo de unas 200 personas, feligreses de
Iparralde, en la celebración de su Beila
a Loiola con motivo del 500 aniversario de la conversión de San Ignacio.
El
sacerdote y cantautor no ha tenido más que palabras de agradecimiento al
magnífico grupo de feligreses, un pueblo unido en el canto y la oración, y a
los organizadores del evento. Cada dos años, las parroquias euskaldunes de
Iparralde organizan una beila o peregrinación
en torno al 14 de Julio, día festivo en Francia. “Es la XI edición de
esta celebración que comenzó con una peregrinación a Arantzazu” nos ha
comentado Peio Ospital, un asiduo de estos eventos.
Unos minutos antes del rezo de las vísperas,
los organizadores han tenido a bien facilitar a Juanjo Elezkano la presentación
de algunos temas de si CD. Muchos de los asistentes conocían el ya clásico
Eskerrik asko, pero también han podido escuchar otros temas nuevos de la obra,
y adquirir ejemplares de la misma.
Hemos de agradecer a Alexandre Aguerre, director
de la radio diocesana Lapurdi, y a Koldo Katxo, rector de la Basílica, las
facilidades que han dado para llevar a cabo con éxito esta presentación, dentro
del amplio y completo programa de la beila.
En la foto: Juanjo Elezkano, Peio Ospital y
Koldo Katxo, jesuita encargado de la Basílica de Loiola. Juanjo cantando sus
temas en la basílica ante 200 feligreses.
ONGI ETORRI BIHOTZ-BIHOTZEZ
Loiolako santutegira, oraindik IGNAZIOATAR URTEA OSPATZEN ARI GARELARIK.
Nola hasi zen urte edo 500
urteurren hau:
2021ko maiatzaren 20an hasiera eman genion Loiolako Iñigoren
bihotz-berritzearen edo konbertsioaren 500. Urteurrenari eta bukaera uztailaren
31an ospatuko dugu hemen Loiolako Basilikan. Zergatik hasi genuen urteurren hau
Iruñeko katedralean? Jesusen Lagundiak Iñigo zauritua gertatu zen hiritik abiatu
nahi izan zuelako. Jakina denez, Loiolako Iñigok Iruñeko gaztelua defenditzen zuen
nafar-franko armada aipatu gaztelua berreskuratzen ahalegintzen ari zelarik. Armada
horretan Frantses Jatsukoaren, (Hego Euskal Herrian Xabierko Frantzisko), bi
anaiak, Joan eta Migel omen zeuden. Guzion ezaguna da Xabiertarrak Nafarroako errege
legitimoen aldekoak zirela eta Erresuma Zaharraren independentzia azkenera arte
defenditu zutela.
Iñigori kanoikada batek hautsi
zion zango bat eta bestea zauritu. Loiolako dorre-etxe honetara ekarri zuten.
Duela gutxi jakin dugu Xabiertarren lehengusu bat, Zuastiko Esteban, arduratu
zela Iñigo zauritua Iruñean sendatzen eta ekartzen Gipuzkoara. Ondoko
dorretxean bederatzi hilabeteko bizkorraldi luze eta gogor baten erdian bizitza
aldaketa osoaren hasiera gertatu zitzaion.
Bere autobiografia
jakingarrian (aukera ona urte honetan zehar irakurtzeko) azaltzen duen
bezala, bi espiritu, bi indar kontrajarriak sumatzen zituen
bere barruan. Berak, oso zorrotza izanik barneko ezagutzan, topatu zuen bata espiritu
gaiztoarena zela eta bestea onarena. Gaiztoarenak bultzatzen zuen “munduko
ohorea eta arrakasta” lortzera, eta
onarenak, Jesu Kristok eta santuen bizitzak erakarrita,
haiek eraman zuten bezalako bizitza burutzera. Azken
honetaz pentsatzen zuelarik
pozak eta alaitasunak luze irauten
zuen beraren aldartean. Besteaz pentsatzean harrotu egiten zen baina berehala hutsik geratzen barrutik.
Honela, inori ezer esan gabe,
nahiz eta etxekoek sumatu berarengan aldaketa bat eta aurka egin, Lur
Santura erromes joateko hautua hartu zuen. Loiolatik irten zenean
penitentzian bizitzeko aukera bakarra ikusten zuen bere gaztaroko bekatu
guztiengatik. Baina Jainkoak beste bide diferente batetik eramango zuen. Manresan
gogo-jardunak (espiritu ejerzizioak) egiten eta idazten hasi zen eta baita besteei
laguntzeko deia sentitu ere. Baina hori guztia Jerusalemen egingo zuen,
Jesu Kristorengandik gertuago egonik. Baina han bertan egotea debekatu ziotelarik,
bere asmoak pikutara joan zitzaizkion eta Jainkoaren
nahiaren bila berriz hasi behar izan zuen.
Bere bizitza osoan hori izan zen zuen betiko helmuga,
baita gauza guztietan Jainkoaren aintzarik handiena bilatzea ere. AMDG
Baina hori guztia besteei zerbitzatuz ulertzen zuen; horretarako
ikastera jo beharra ikusi zuen, hasieran eskolako gaztetxoekin, gero hainbat
unibertsitatetan, amaitzeko Pariseko Sorbonan. Han bildu zuen Jesusen
Lagundiaren sortzaileen taldea. Europako gazte intelektualez osatua, eta besteen
artean Nafarroako Frantses Jatsukoa, Xabierko
Frantzisko. Jakina denez, bion familiak etsai politikoak izan ziren. Zalantzarik gabe historia mingarri hori bizirik
egonen zen Ignazioren eta Frantziskoren arteko hasierako harreman zailen
azpian.
Iñigok Pariseko Sorbonan
Ignazio izena hartzen du Antiokiako san Ignazio martiriari izena hartuz. Hainbat
pertsonari gogo-jardunak (ejertzizio espiritualak) ematen hasten da, Jainkoaren
nahia aurkitzen, txerkatzen, laguntzeko
eta Jesu Kristori jarraitzeko. Unibertsitateko gazte horiek, bereizmen edo dizernimenduaren bidez, Jesusen Lagundia sortzea erabaki zuten,
Jainkoaren nahia betez, Elizari eta herriei zerbitzatzeko, ekintza
espiritualen eta sozialen bidez.
Bere konbertsioaren ondorio edo
tresna berezia Gogo Jardunak izan zituen, ignaziotar erara noski.
Horrela ignaziotar espiritualtasuna garatzen joan da gaur arte.
Altxortzat dauzkagu askok eta askok; horregatik, urteurren honetan aukera
paregabea dugu, mundu korapilatsu eta kolpatu honetan, bide horretara hurbildu
eta bera sakontzeko, Jesus Jauna gehiago maiatzeko eta jarraitzeko, eta
mundua eraldatzeko. Gauza guztiak Kristogan beti berri ikusteko.
Guk ere
gure zauriak ditugu Iñigok bezala. Hala
ere zauriak ez zuen eraman isolamentura, depresiora edo lehenagoko erroreak-
errakuntzak errepikatzera. Zauriak bere bizi-ikuspuntua aldarazi zion, eraldatu
zion geroko begirada. Zauriak aldakuntza prosezu bati atea ireki zion.
Misteriotsuki eta urratsez-urrats hasi
zen “gauza guztiak Kristogan beti berri ikusten”. Lehen gauza guztiak bere
aberastasun gosez eta niaren-egoaren- ezinezko irudimenaz ikusten zituen,
kanpoko itxurazaletasun itsutik eta arrakasta eta ohore pertsonaletik beti
irabazi, garaitu eskatzen duenetik. Bere begirada, izate eta biziera aldaketa
guzi honi KONBERTSIOA deitzen diogu. Bere
autobiografian, azken urteetan idatzia, Ignaziok kontatzen digu nola Jainkoak,
pazientzia,eramanpen handiz, eramaten zuen bere nahiaren bila etengabe aurkitzera.
Ibilaldi horri esker jakitatea lortzen dugu gure bizia serio hartzeko eta sakonki
aukeratzeko, hautatzeko Jainkoari, munduari eta gure buruari begira. Urte
honetan zehar ospatu duguna bere konbertsioaren hasiera izan da. Aldakuntza
espiritual hau hiru zutabetan oinarritzen da, oso gaurkoak direnak, nik uste:
1. Zauri
sendatua: asko hitz egiten da ZAURGARRITASUNAZ, bulnerabilitateaz, pandemian
sufritu dugu eta orain Ukrainako guduan. Ahultasuna onartu behar dugu baina
baita ahultasunetik lan egin jakin behar dugu, hortxe islatzen delakotz hobe
giza sakontasuna eta Jainkoaren grazia. Eta ez gara betiko zaurituta gelditzen:
sendakuntza dago, barkamena dago batengandik haratago.
2. Bide espirituala: Ignazio isilik eta lasai altxatzen da espiritu maisu
bezala espíritu bidexka erakusten diguna non guk gure buruak islatuta ikusten
ahal ditugun eta suspertuak gure bidexka urratu ahal izateko. Egungo eredu edo
modelo izaten ahal da sentimenduei
begiratzen dielako eta baita barruko eta kanpoko amarruak edo engainuak argitzen
laguntzen digulako. Egon eta bizi isiltasun espiritual horren erronka da gure
kristau fedean hazten laguntzen ahal diguna.
3. Esperintzia osoa: konbertsioak eramaten du bere onena ateratzera. Bere
zorionak Jesu kristoren Jainkoarengana, besteengana eta bere buruarengana abiatzen
du bere bizitza. Horretara doaz Gogojardunak, norberaren nia, nortasuna,
eraldatzera, niaren haustura batzera.
4. Izate irekia: Ignazioren ibilbidea, heltzen doan heinean, elkartasunezkoa
bihurtzen da, komunitarioa, zabalik beste pertsonei. “Bakarrik eta oinez” bere
perfekzio bila joatetik arimak
laguntzera, behartsuen bidelagun izatera. Gehiago maitatzeko eta
zerbitzateko munduan eta elizan.
Horrela egin zien aurre zauriei sendatzeko, bide espiritual sakona eginez,
“gauza guziak Kristogan ikusten” konbertsio bidean irekitzen besteei eta
zetorren mundu berri bati.
Horretara deituak gara denok, laikoak, erlijiosoak,
apezak, apezpikuak ere, apalki elkarrekin bidea eginez, SINODO ERAKO ELIZAREN
ALDE.
Anai-arreba maiteok bukatu nahi dut luze xamar den
prediku hau Fernando Aire Etxart “XALBADOR”,
mistiko-artzain-bertsolaria aipatuz.
Iazko azaroaren
7an, 45 urte bete ziren zendu zela.
Neuretzat profeta izan zen Jainkoaren elizaren fedean eta
salaketan, profeta euskal herritarren arteko
borrokaz ohartarazteko, profeta euskararen
galeraz. Honen inguruan gogora ditzagun, hiru bertsoren bidez, bere salaketak NIGARRA BEGIAN bertso sorta antologikoan:
“Jainko maitea,
nago noiz deituko nauzun
munduan zabaltzerat
zerbait alaitasun;
ez dakit beti danik
zer gaitik naukazun
gutarteko berri txar guzien oihartzun.
(…)
Sumatuz
euskaldunak, ospetsu nahian,
gurerik deus ez
duen hizkuntza mihian,
sofritzen egoiten
naiz horien erdian,
gutaz ahalgetua, nigarra begian.
(…)
0, entzule maitea,
otoi, barkamendu,
ez badut bozkarioz
kantaldi hau ondu!
Jostetako gogoa
dautate kendu,
aunitz maite duenak aunitz sofritzen du.”
Baina aukeratu dut hurrengo bertsoa, azpimarratzeko Xalbadorren
fede bilakaera sakona eta baliosa. Loiolako Iñigori etxe honetan sentitzen hasi
zitzaiona, hain zuzen. Bertan azaltzen baitu Jainkoarekiko bere harreman mistikoa, maitasunezkoa, lagunkoia,
konfiantzazkoa eta egiazkoa:
“Zure
laguna eginez geroz enetzat ez da
nekerik,
zure
behako samurrak eman nau fidantziaz
beterik; (behako=begiratu)
deusen
galderik ez dautzut bada egiten ene baitarik,
ez
gaztigua urrun dezazun, ez eta sari eskerik;
gaurkotz
ez dautzut deusik eskatzen amodioaz
besterik.
No hay comentarios:
Publicar un comentario