Kristauak gizarte batean hasi ziren ugaltzen zeinetan termino desberdinak erabiltzen baitzituzten guk maitasuna deitzen duguna adierazteko. Hitzik usuena filia zuten; hurbileko pertsona batekiko afektua adierazten zuen, eta adiskidetasunaz, txeraz edota ahaide eta adiskideekiko maitasunaz hitz egiteko erabiltzen zuten. Erabiltzen zuten eros ere, plazer-joera, maitasun grinatsua edota, soil-soilik, gugan gozamena eta atsegina eragiten duenarekiko desira adierazteko.
Lehen kristauek, esateko, alde batera utzi zuten terminologia hau, eta kasik ezezaguna zen beste hitz bat jarri zuten abian: agape; honi eduki berri eta berezia esleitu zioten. Ez zuten nahastu nahi, Jesusengan inspiratutako maitasuna edozein gauzarekin. Horregatik zuten «maitasunaren agindu berria» ongi formulatzeko ardura: «Agindu berri bat ematen dizuet: maita dezazuela batak bestea nik maite izan zaituztedan bezala».
Jesusen maitasun-estiloa ezin nahasia da. Ez zaio hurbiltzen pertsonari bere probetsu edo atsegin propioaren bila, bere segurtasunaren edo ongizatearen bila. Soilik ongi egitea du buruan, harrera egitea, duenik eta hoberena erregalu ematea, adiskidetasuna eskaintzea, bizitzen laguntzea. Horrela gogoratuko dute Jesus urte batzuk geroago lehen kristau-elkarteek: «Bere bizitza guztia on egiten eman zuen».
Horregatik, Jesusen maitasunak zerbitzu-izaera du. Premiarik handiena izan dezaketenen zerbitzari egin da Jesus. Lekua eskaintzen die bere bihotzean eta bizitzan lekurik ez dutenei, ez gizartean, ez jendearen arduran. Ahulak eta txikiak defendatzen ditu, beren burua defendatzeko ahalik ez dutenak, ez handi ez garrantzizko ez direnak. Bakarrik eta babesgabe direnei hurbiltzen zaie, inoren maitasunik edo adiskidetasunik ezagutzen ez dutenei.
Ohikoa da gure artean, preziatzen eta zinez maite gaituztenak maitatzea, geure familiartekoekin eta adiskideekin txeratsu eta adeitsu izatea, ondoren axolagabe izateko arrotz eta geure probetsuaren mundu txikiarekin zerikusirik ez dutela uste dugunekin. Alabaina, Jesusen jarraitzailea bereizten duena, ez da edozelako maitasun bat, baizik eta gure premia dutenengana hurbiltzean datzan maitasun-estilo hori. Ez ginateke ahaztu behar.
José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Pazkoaldiko 5. igandea – C (Joan13,31-33a.34-35)
UN ESTILO DE AMAR
Los cristianos iniciaron su expansión en una sociedad en la que había distintos términos para expresar lo que nosotros llamamos hoy amor. La palabra más usada era filía, que designaba el afecto hacia una persona cercana y se empleaba para hablar de la amistad, el cariño o el amor a los parientes y amigos. Se hablaba también de eros para designar la inclinación placentera, el amor apasionado o sencillamente el deseo orientado hacia quien produce en nosotros goce y satisfacción.
Los primeros cristianos abandonaron prácticamente esta terminología y pusieron en circulación otra palabra casi desconocida, agape, a la que dieron un contenido nuevo y original. No querían que se confundiera con cualquier cosa el amor inspirado en Jesús. De ahí su interés en formular bien el «mandato nuevo del amor»: «Os doy un mandato nuevo: que os améis unos a otros como yo os he amado».
El estilo de amar de Jesús es inconfundible. No se acerca a las personas buscando su propio interés o satisfacción, su seguridad o bienestar. Solo piensa en hacer el bien, acoger, regalar lo mejor que tiene, ofrecer amistad, ayudar a vivir. Así lo recordarán años más tarde en las primeras comunidades cristianas: «Pasó toda su vida haciendo el bien».
Por eso su amor tiene un carácter servicial. Jesús se pone al servicio de quienes lo pueden necesitar más. Hace sitio en su corazón y en su vida a quienes no tienen sitio en la sociedad ni en la preocupación de las gentes. Defiende a los débiles y pequeños, los que no tienen poder para defenderse a sí mismos, los que no son grandes o importantes. Se acerca a quienes están solos y desvalidos, los que no conocen el amor o la amistad de nadie.
Lo habitual entre nosotros es amar a quienes nos aprecian y quieren de verdad, ser cariñosos y atentos con nuestros familiares y amigos, para después vivir indiferentes hacia quienes sentimos como extraños y ajenos a nuestro pequeño mundo de intereses. Sin embargo, lo que distingue al seguidor de Jesús no es cualquier «amor», sino precisamente ese estilo de amar que consiste en acercarnos a quienes pueden necesitarnos. No lo deberíamos olvidar.
José Antonio Pagola
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