Ohiturik gaude «zoriontasunak» entzutera, Mateoren ebanjelioan datozen bezala. Horregatik, gogor gertatzen zaigu lurralde aberatsetako kristauoi Lukasek eskaintzen digun testua irakurtzea. Ematen du, ebanjelari hau –eta ez beraren irakurleetako gutxi- klase erosoko zela. Halere, Jesusen mezua, leundu ordez, era zorrotzagoan aurkeztu du Lukasek.
Behartsuen «zoriontasunen» ondoan, ebanjelariak zoritxarrak gogoratu dizkie aberatsei: «Zorionekoak pobreak… orain gose zaretenok… orain negar dagizuenok». Baina, «ai zuek, aberatsok… orain aseak zaudetenok… orain barre dagizuenok». Ebanjelioa ezin irakurri dute gizon-emakume guztiek modu berean. Pobreentzat Berri Ona da, esperantza izatera gonbidatzen ditu; aberatsentzat mehatxu bat da, bihotz berritzera dei egiten die. Nola entzun mezu hau geure kristau-elkarteetan?
Beste ezer baino lehen, munduan dugun errealitaterik odoltsuenaren aurrean jartzen gaitu Jesusek: gehienik sufriarazten dion errealitatea da, Jainkoaren bihotzera erarik bizienean iristen dena, bere begi aurrean presenteenik duena. Errealitate bat da, lurralde aberatsetan, ezikusia egin nahi dioguna, mila eratan tapatu nahi dugun zuzengabekeriarik krudelena, zeinen konplize baikara geu ere neurri handian.
Autoengainua elikatzen jarraitu nahi ote dugu ala begiak ireki pobreen errealitateari? Egia-gogorik ba ote dugu? Hartuko ote dugu noizbait aintzat elikatu gabe eta duintasunik gabe bizi den gehiengo handi hori, ez ahotsik ez botererik ez duen hori, ongizaterako gure bidean ezer ez den hori?
Kristauok ez dugu aurkitu oraindik behartsuek kristautasunaren historian izan dezaketen garrantzia. Hauek beste inork baino argitasun handiagoa eskaintzen digute geure egia propioan geure burua ikusteko, astindu egiten digute kontzientzia eta bihotz-berritzera gonbidatzen gaituzte. Behartsuek laguntzen ahal digute geroko Eliza era ebanjelikoagoan eratzen. Gizatiarrago egiten ahal gaituzte: soiltasuna, solidaritatea eta eskuzabaltasuna era handiagoan bizitzeko gai egiten ahal gaituzte.
Aberatsak eta behartsuak bereizten dituen leizea handituz doa, gelditu gabe. Bihar egunean gero eta zailagoa izango dugu munduaren aurrean Jesusen Eliza bezala agertzea, Lurreko jenderik ahulenari eta babesik gabeenari ezikusia egiten jarraitzen badugu. Edota behartsuak aintzat hartu edota Ebanjelioaz ahaztu. Lurralde aberatsetan gero eta zailagoa izango dugu Jesusen oharpenari kasu egitea: «Ezin izan zarete Jainkoaren eta diruaren zerbitzari». Jasanezin gertatuko zaigu.
José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Urteko 6. igandea – C (Lukas 6,17-26)
TOMAR EN SERIO A LOS POBRES
Acostumbrados a escuchar las «bienaventuranzas» tal como aparecen en el evangelio de Mateo, se nos hace duro a los cristianos de los países ricos leer el texto que nos ofrece Lucas. Al parecer, este evangelista –y no pocos de sus lectores– pertenecía a una clase acomodada. Sin embargo, lejos de suavizar el mensaje de Jesús, Lucas lo presenta de manera más provocativa.
Junto a las «bienaventuranzas» a los pobres, el evangelista recuerda las «malaventuranzas» a los ricos: «Dichosos los pobres… los que ahora tenéis hambre… los que ahora lloráis». Pero, «ay de vosotros, los ricos… los que ahora estáis saciados… los que ahora reís». El Evangelio no puede ser escuchado de igual manera por todos. Mientras para los pobres es una Buena Noticia que los invita a la esperanza, para los ricos es una amenaza que los llama a la conversión. ¿Cómo escuchar este mensaje en nuestras comunidades cristianas?
Antes que nada, Jesús nos pone a todos ante la realidad más sangrante que hay en el mundo, la que más le hace sufrir, la que más llega al corazón de Dios, la que está más presente ante sus ojos. Una realidad que, desde los países ricos, tratamos de ignorar, encubriendo de mil maneras la injusticia más cruel, de la que en buena parte somos cómplices nosotros.
¿Queremos continuar alimentando el autoengaño o abrir los ojos a la realidad de los pobres? ¿Tenemos voluntad de verdad? ¿Tomaremos alguna vez en serio a esa inmensa mayoría de los que viven desnutridos y sin dignidad, los que no tienen voz ni poder, los que no cuentan para nuestra marcha hacia el bienestar?
Los cristianos no hemos descubierto todavía la importancia que pueden tener los pobres en la historia del cristianismo. Ellos nos dan más luz que nadie para vernos en nuestra propia verdad, sacuden nuestra conciencia y nos invitan a la conversión. Ellos nos pueden ayudar a configurar la Iglesia del futuro de manera más evangélica. Nos pueden hacer más humanos: más capaces de austeridad, solidaridad y generosidad.
El abismo que separa a ricos y pobres sigue creciendo de manera imparable. En el futuro será cada vez más difícil presentarnos ante el mundo como Iglesia de Jesús ignorando a los más débiles e indefensos de la Tierra. O tomamos en serio a los pobres o nos olvidamos del Evangelio. En los países ricos nos resultará cada vez más difícil escuchar la advertencia de Jesús: «No podéis servir a Dios y al Dinero». Se nos hará insoportable.
José Antonio Pagola
No hay comentarios:
Publicar un comentario