Gogoeta astean Jose Antonio Pagolak aurkeztu behar eban ponentzia. Operatu barri egoala eta hona hemen testu zoragarri hau.
EBANJELIOAREN INDARRA ASKATU
EBANJELIOAREN INDARRA ASKATU
1. Transmisio erako pastoralaren
krisia
2. Pastoralgintzarako era berrien
bila
- Harrerako pastorala
- Fede-proposameneko pastorala
- Elkarrizketako pastorala
3. Ebanjelioaren indar
salbatzailea berreskuratu
- Ebanjelioa, krisi erlijiosoaren
atzaparretan
- Ebanjelioaren indarra lehenengo
elkarteetan
- Ebanjelioaren indarra askatu
4. Ebanjelioa, nortasun kristau
berriaren hasiera
Gisa
- Elkarrekin hartu Ebanjelioaren
indar
eraldatzailea
- Jesusek irekitako bidetik sartu
- Kristautasuna bizitzeko eratzat
hartu
- Elkarrekin eliz nortasun berri
batera berpiztu
Hogeita bat garren gizaldiaren
hasieran, Joan Paulo
IIgarrenak, Novo Millenio Ineunte izeneko Idazki
Apostolikoan hau zioen: «berpiztu
aldi pastoral zoragarria
datorkigu»1. Aita
Santuaren arabera, lehenengo
ebanjelizatzearen iturrietara
itzuli behar dugu «hasierako
indar hura gure baitan
biziberritzeko»2. Aita Santuak
espero du ebanjelizatze berriaren
sugarrak «misiolari
izatera bultzako duela berriz ere
Eliza eta ekimen hori ez
dela ‘aditu’ bakan batzuen esku
uzterik egongo;
alderantziz, azkenean Jainkoaren
Herriko kide guztiek
heldu beharko diotela
erantzukizun horri»3.
Garai hauetan, gizartean eta
kulturan sekulako
aldaketa ari da gertatzen,
aurrekaririk gabekoa. Aldi
honetan Paulo VIgarrenak zioena
datorkigu gogora:
ebanjelizatze-lana, «Elizaren
funtsezko zerbitzua da...
Ebanjelizatzea Elizaren zoriona
eta berezko bokazioa da,
barru-barruko izaera edo nortasun
sakonena. Eliza
ebanjelizatzeko da»4. Baina
aldaketak sakonak eta
azkarrak dira, oso sakonak eta
oso azkarrak; eta jada ezin
1 Juan Paulo II, Novo Millenio Ineunte, 29.zenb.
2 Idem, 40.zenb.
3 Ibidem
4 Paulo VI, Evangelii Nuntiandi, 14.zenb.
dugu garai bateko eskema eta
planteamenduen bidez
ebanjelizatu, izan ere jarduera
horiek betiko amaitzen ari
den testuinguru kultural batekoak
baitira. Egin behar
duguna zera da: bila hasi,
apaltasunez eta uste onez. Egin
behar duguna da ebanjelizatzen
ikasi, Elizak orain arte
ezagutu ez duen egoeran eta
sortzen ari den gizarte
berrian. Inork ez dauka
errezeta magikorik. Inork ez daki
ziur zer egin behar den. Urte askoan ibili beharko gara
bila. Denbora askoan saiatu
beharko gara. Bilaketa-giro
honetan hartu behar da nire
ekarpen xumea.
Gaur egun ari dira
ebanjelizatze-eredu batzuk lantzen.
Baina ni ez nator ebanjelizatzeko
bide zehatz bat
proposatzera. Nire helburua da
azaltzea, Ebanjelioak
«estatus» berri bat behar duela
Eliza barruan eta
ebanjelizatzeko jardueraren
paradigma berri bat. Honen
ardatzak izango lirateke:
batetik, Jesus berreskuratzea,
Jesus Jauna berreskuratzea, «gure fedearen iturburu»5
gisa, bera baita gaurko gizarte
honetan fedea erne arazteko
gai den bakarra; bestetik,
Ebanjelioak daukan indar
askatzailea eta gizatiartzailea
askatzea; hirugarren, gaur
egungo gizon-emakumeei
harreman-bide hurbil eta zuzena
irekitzea Ebanjelioko
kontaerekin; azkenik, Jainkoaren
5 Hebrearrei 12, 2
Herriko kide guztien
erantzukizuna eragitea eginkizun hau
betetzeko: Jesusen Ebanjelioaren
inguruan elkartuko diren
taldetxoak sortu eta garatzea.
1.
Transmisio
erako pastoralaren krisia
Esan daiteke gaur egun gure
artean bultzatzen diren
pastoralgintzako eredu nagusiak,
bosgarren eta seigarren
gizaldi aldera osatuz joan zen
eredu tradizional batean
oinarrituz garatu direla eta
Letrango IV. Kontziliotik
aurrera sendotu zela (1215).
Oparoa izan da benetan eredu
hori. Modernitate aurreko
gizarteko kristauen fedeari arnas
eman eta eutsi dion eredua da,
modernitatearen krisialdia
iritsi arte6.
Mendez mende Elizaren eginkizun
nagusia zera izan
da: fedea, iraganetik jasotako
herentzia gisara
transmititzea. Pastoral hau egoki
txertatzen zen gizarte
hartan, izan ere orduko
kulturaren arabera, sinesteak,
balioak eta jokaerak berezko eran
eta ia zuzen-zuzenean
igarotzen ziren belaunaldiz
belaunaldi. Aurreko kristauen
6 Philippe Bacq-Christoph Theobald (Eds). Una nueva oportunidad para el Evangelio. Hacia una
pastoral de engendramiento. Bilbao, Desclée de Brower, 11-14
pentsaerak, jarrerak eta jokaerak
bereganatuz egiten zen
pertsona bat kristau. Testuinguru
sozial eta kultural
honetan, Elizaren eginkizun
nagusia hauxe da: doktrina,
morala, sakramentuak eta
debozioak, otoitza eta Elizaren
diziplina zuzen transmititzea.
Transmisio-pastoral hau
«sailkapen-pastorala» da, izan
ere kristaua parrokiaren eremu
zehatzean sailkatzen baitu,
bere bizitza erlijiosoaren
ibilbidea jaiotzatik hasi (bataioa)
eta heriotzaraino (azken
oliadura) finkatuz. Pastoral honen
zutabeak apaiza, parrokia eta
sakramentuak dira. Bizitza
kristauaren joan-etorria igandeko
mezaren eta, tarteka,
aitortzako sakramentuaren
inguruan egiten da. Apaizak,
parroki-elizaren ondoan bizi
dena, parrokiaren batasuna
bermatzen du bere autoritateaz:
eliztarrak deitzen ditu;
haientzat meza eta sakramentuak
ospatzen ditu; doktrina
kristaua hots egin eta erakusten
du eta Elizaren aginduak
bete daitezen zaintzen du.
Pastoral hori, zortzi mendetan
aldaketa handirik gabe
garatu dena, gauza izan da
Jesusen mugimenduari
egonkortasun eta berdintasun
handia emateko. Erlijio
bihurtu du mugimendu hori, eta
kultu-gune bateko lurralde
batean bizi izan da. Hor,
kristauek, bataiatuen erroldan
izen emanda, «kristandadeko
gizarte» bat osatzen dute.
Pastoral hau zilegi da. Ez zilegi
bakarrik baizik eta, egitez,
Jesusen oroitzapena gureganaino
gorde eta helarazi duen
pastorala izan da, eta
Ebanjelioaren balio handiak piztu eta
eragin ditu kristau herrian.
Gaur egun, ordea, transmisio
erako pastoral hau gero
eta ezinezkoagoa bilakatzen ari
da. Hobe dugu Elizan
lehenbailehen jabetu, fedea
transmititzeko molde zehatz
horrek ez duela balioko
etorkizunean. Joan ziren gizarte
estatikoaren garaiak, atzean utzi
dugu gizarte tradizional
eta homogeneoa, eta buru-belarri
murgildu gara gizarte
dinamikoan. Gure gizartearen
ezaugarrietako bat da eten
gabe aldatzen ari dela.
Belaunaldi berriak ez dira bizi
atzokoari begira baizik
etzikoari erne. Etorkizunari,
berriari, sortzen ari denari
jartzen diote arreta oraingo
belaunaldiek. Gazteek ez dute
bizitzen ikasten beren
arbasoei begiratuz baizik oraingo
kulturak, bilakaera
betean, eskaintzen dizkien
esperientzia berrietatik edanez.
Gertaera honek ondorio larriak
ditu. Aurrekoen
nortasun kristaua kopiatu
hutsarekin, jai du fedearen
transmisioak; belaunaldi berriek
ez dute ikasiko kristau
izaten gurasoak, apaizak edo
katekistak imitatuz. Beste
bide batzuk urratu beharko
dituzte Jesu Kristoren
berezkotasuna eta indar
salbatzailea deskubrituko
badituzte; fedea pentsatzeko,
esateko, adierazteko edota
ospatzeko erak ezingo dira beren
gurasoen edo aitonaamonenak
berberak izan. Hau da,
transmisio-pastoralak
ezin du izan betiereko eredua,
etorkizuneko gizartearen
jarduera ebanjelizatzaileari
arnasa emango eta argi egingo
diona.
2. Pastoralgintzarako era berrien
bila
Urte gutxian gero eta gizarte
sekulartuago eta anitzago
batera igaro gara, azkar igaro
ere era askoko
alderdiengatik. Gizarte honetan
erraza da fede-krisia
antzematea, igandeko
ospakizunetik aldenduta bizi da
jendea, bataioak doitzen ari
dira, apaizak bakanduta daude,
kristau elkarteak zahartuta eta
parrokiak ahul oso,
pastoralgintzarako. Horregatik,
azken urteotan, pastoral
7
eta ebanjelizatze jarduera
berrien bilaketa ari da gertatzen7.
Hiru ildo besterik ez ditut
aletuko, bilaketa honi argi
egiten ari baitzaizkio.
· Harrerako pastorala
Vatikanoko II. Kontzilioak
sortutako giro
berritzailean, azkar asko
planteatu ziren funtsezko hainbat
auzi: zer da, izan ere, fedea
transmititzea? Transmititzen
ari garena Jesu Kristorekin bat
egite bizia al da ala
gizarteko ohitura bat, gizartea
zenbat eta sekulartuago
orduan eta desagertuago geratzen
ari dena? Ez al da igaro
behar fede soziologiko batetik
fede pertsonalizatuago eta
arduratsuago batera? Ez al da
beharrezkoa gizonemakumeen
bizitzari eta konpromisoari
gehiago helduko
dion fedea sortzea?
Planteamendu horietatik etorri da
harrerako
pastorala, erneagoa bateko eta besteko behar eta
egoeretarako, eta zabalagoa,
deskristautzen ari den
gizarteko pertsonei egokiago
erantzuteko. Hala, ugaldu
egin dira azken urteotan
kristau-sarbiderako hainbat
7 Idem, 14-23
prozesu, baita ere helduen
katekesia, familientzako
katekesia, eta gazteen sendotza
prestatzeko ekimenak.
Harrerako jarrera honek on egin
du. Mesederako izan
da fedearen ohiko transmisioa
eraberritzeko. Hona
ezaugarri nabarmen batzuk:
apaizak askoz gehiago
hurbildu dira laikoengana,
erantzukizunak konpartitzeko
jarreraz, harremanerako eta
elkarlanerako asmoz; taldeen
eskaerak egokiago hartu dira
aintzat; aniztasun erlijiosoari
begirune handiagoa izan zaio;
pertsonen harrera gehiago
zaindu da, bakoitzaren
fede-egoera zertan den kontuan
hartuz...
Nolanahi ere, doi-doi lortu da
nahi zen funtsezko
helburua: parrokiak, gero eta
gehiago, benetako kristau
elkarte bilakatzea,
sekularizatutako giroetatik datozen
pertsonak hartzeko kapaz eta
federako sarbidea
eskaintzeko gai. Gilles Routhier
pastoralgile ezaguna da
Kanadan eta berak dio, Quebecen
hirurogeita hamarreko
hamarkada ezkero bide honetan
egindako ahalegin
guztiak, ia alferrik izan direla.
Gure artean, emaitzarik
onena, agian, honako hau dugu:
hainbat kristau talderen
9
sorrera, izaera eta ibilbide desberdinekoak,
eta hedadura
ebanjeliko gutxikoak.
· Fede-proposameneko pastorala
Bien bitartean, ohiko
kristautasuna ahituz joan den
neurrian, zailtasun eta arazo
berriak azaldu dira parrokien
eguneroko bizitzan:
gazte-jendeak, gehienean, utzi egin
dio mezetara joateari; gero eta
bakanagoak dira
sakramentuak hartzera
gerturatzen direnak (bataioa,
sendotza, ezkontza...); apaizak
eta pastoral-laguntzaileak
zahartu egin dira...
Horrek guztiak beste galdera
batzuk eragiten dizkigu.
Zerbitzuren baten galdezka,
parrokiara inguratzen direnak
hartzea, nahikoa al da? Ez al da
hau jarrera geldoegia,
pasiboegia, gizartean, etxeetan
eta kontzientzietan fedea
nola ari den itzaltzen ikusten
ari garen garairako? Hau aski
al da, Jesusek bere ikasleei eman
zien zeregin hura
betetzeko, alegia, Jainkoaren
Berri Ona hots egiteko eta
bere erreinuari bideak
zabaltzeko? Nahikoa al da
«iraupenean» edo «heriotza
duinean» inspiratzen den
pastorala?
Urteotan oihartzun dezente izan
du Europan
Frantziako Gotzainen Batzarrak
1994ko azaroan egin zuen
planteamenduak. Izenburu
esanguratsua du: «Gizarte
berrian fedea proposatu»8. Apezpiku frantziarren arabera,
gure gizarte sekulartuan eta
anitzean fedearen berri
emateko beharrezkoa da beste era
bateko pastoralgintza
bat ikastea. Iragan-mina eta
proselitismo inozoak utzi eta
fedea komunikatzeko beste era
batera igaro beharra
daukagu. Hona gotzain
frantziarren oinarrizko aukera:
«Guk baldintza berrietan hartu
behar dugu Jainkoaren
oparia eta, aldi berean,
jatorrian izan zen ebanjelizatzeadierazpena
topatu behar dugu berriro:
Kristoren
Ebanjelioaren proposamen erraza
eta indartsua»9.
Jarrera-aldaketa hau oso
garrantzitsua da. «Fedea
eskaintzea» ez da bakarrik
Elizara hurbiltzen direnen
eskari erlijiosoei erantzutea.
Horrez gain, fedea eskaintzea
ekitea da; esan nahi du, kristau
fedea aurkeztera ausartzea
8 Proposer la foi dans la société nouvelle. Lettre aux catholiques de
France. Paris, Ed. du Cerf, 1997
9 o. c., 37
Jainkoaz gero eta axolagabeago
eta ahaztuago bizi den
gizartean. Baina, bestetik, fedea
proposatzea ez da
transmisiorako eredu tradizionalera
itzultzea. Jean Rigal,
Frantziako Tolosako Ikasketa
Erlijiosoen Institutuko
teologo eta pastoralgilea, honela
mintzo da «fedeproposamena
» azaltzen duenean: «Kontua da
proposatzea
baina inposatu gabe,
kontzientziak esnatzea baina
menperatzeko asmorik gabe, zentzu
baten lekukotasuna
ematea baina denek onartuko
dutenik espero gabe, kristau
fedea hots egitea makina bat
mezuren artean: “Zuk nahi
baduzu”, esan ohi zuen Jesusek
behin eta berriz. Gauza
bera Elizak: bere egitekoa
pertsonen askatasunaren eta
kontzientziaren aldeko deia
egitea da»10
Frantziako Gotzainen agiriak oso
aldaketa ona dakar,
zalantzarik gabe, ebanjelizatzeko
jarrerarako. Elizak ez du
inon eta inola eman behar
erakunde inposatzailea,
epaitzailea edo mehatxugilea
denik, baitezpadako bere
aginte sakratua tarteko;
alderantziz, Eliza fede kristaua
eskaintzen den askatasun-gune eta
gonbidapen-lekutzat
hartua izan behar da alde
guztietan. Ildo honetan eman
10 Jean Rigal. L’Eglise en chantier. Paris, Ed. du Cerf, 1997, 76-77
zaio bidea fedeari Frantzian eta
beste toki batzuetan, eta
ekimenak egin dira urrutiratutako
pertsonekin,
katekumeno heldu batzuekin eta,
batez ere,
«recommençants» deitzen
direnekin egindako lan handia,
hasieran nagusiki Henry
Bourgeoisek eraginda Lyonen,
berriro fede kristaura atxiki
nahirik dabiltzanei
laguntzeko11.
· Elkarrizketako pastorala
Baina bilaketa etengabea da.
Behin eta berriz
sortzen dira galdera eta
planteamendu berriak. Zalantzarik
gabe, beharrezkoa da fedea
gizarte berri honetan
proposatzea, baina horrek ez al
du eskatzen gaur egungo
gizon-emakumeekin
elkarrizketatzea? Nola liteke Jesu
Kristoren Berri Ona proposatzea
oraingo mundualdiaren
galderak entzun gabe? Zer izan
behar da Eliza? Bere egia
besteei eskaintzera deitutako
erakundea besterik ez? Ez al
dauka besteei zer entzunik?
Beste alde batetik, Jesu
Kristoren Berri Ona entzuteko, ez
al dugu guztiok egoera
sozio-kultural berri honi adi
jarri behar? Fedea
11 Henry Bourgeois. Los que vuelven a la fe. Bilbao, Mensajero, 1995; «Á l’appel des recommençants.
Evaluations et propositions». Paris, L’Atelier, 2001. José Antonio Pagola. Creer, ¿para qué?
Conversaciones con alejados. Madrid, PPC, 2008; Escuchar a los alejados. San Sebastián, Idatz, 2005.
proposatzen dutenek, ez al dute
beraiek ere bihotz
berritzeko deia entzun behar? Ez
al du Elizak Jainkoaren
deia entzun behar? Izan ere,
gizarte honetatik ari zaigu
Jainkoa guztioi deika eta
hementxe ari da Jainkoa bere
seme-alaba guztien barruan, lan
eta lan.
Azken urte hauetan jabetuz joan
gara guztiekin
elkarrizketa gogoz egin behar
duela beti Elizak, baina
hitzetik ekintzara igaro behar
izaten denean, apenas
lortzen den bide berririk
urratzea. Saiatu zen Paulo
VIgarrena elkarrizketa
eragiten Ecclesiam suam entziklika
garrantzitsuan, baina ia
alferrik. Hainbeste mendetan
elkarrizketari bizkar eman
zion pastoralgintza bultzatu eta
gero, orain ez da erraza
goizetik arratsera elkarrizketan
ikastea. Nola bultzatu
elkarrizketa, betiko estrategietan
edo aukera interesatuetan
erori gabe? Zeintzuekin hitz
egin dezakegu? Zein giza gune
daude gizarte honetan
elkarrizketa egiteko modukoak?
Zeri buruz elkarrizketatu?
Zeren arabera?
Ezagutzen dudanaren arabera,
urratsik
garrantzitsuenak isilka egin
dira baina eraginkorrak izan
dira sakramentuak prestatzeko
pastoralgintzan (bataiatuen
gurasoak, ezkontzarako
prestaketak...). Arlo horretan apaiz
batzuek eta lankideek lortu
dute parrokiara hurbiltzen
direnekin senitarteko giroa
sortzea eta elkarrizketa piztea,
elkar entzuteko jarrera
zabalaren bitartez. Egiten ari diren
ahaleginak gorabehera, Elizan,
neurri handian, eskaintza
eta eskariaren arabera
gabiltza oraindik: Elizan
«eskaintza» bat daukagu,
gizakiaren «eskari» sakonenei
erantzuten diena. Eskema honek
honelako planteamendu
eta galderak eragiten ditu:
Zergatik, gaurko gizonemakumeei
ez zaie axola Elizaren eskaintza?
Nola asma
dezake Elizak bere eskaintza
hobetzen eta erakargarriago
bihurtzen? Azpi-azpiko auzia, ordea, beste bat da:
planteamendu hau al da egokiena
fedea sortarazteko?
3. Ebanjelioaren indar
salbatzailea berreskuratu
Kristautasuna gure artean jasaten
ari den krisiaren
sintomarik larri eta
begi-bistakoena, praktika erlijiosoaren
beherakada geldiezina da.
Azter daitezke gertaera honen
iturburuan dauden bateko eta
besteko eragileak. Gauza bat
dago argi: Elizak galdu egin
du bere erakarmena. Datu
honek galdera bat eginarazi
behar digu, nahitaez: zertan
jarraitu behar dugu, Eliza
honetatik fedea transmititzeko
bide bila huts-hutsik,
ikusirik Elizari gaina hartu diola
kultura sekularraren bilakaera
azkarrak, gero eta gutxiago
erakartzen duela, eta gero eta
sinesgarritasun txikiagoa
duela? Ala Jesusen Ebanjelioa
lehenbailehen berreskuratu
behar dugu, pentsatuz hura
bakarrik dela kapaz fedea
ernearazteko
gizarte modernoaren barruan?12
· Ebanjelioa, krisi erlijiosoaren atzaparretan
Gaur egun kristau elkarte
batera inguratzen direnek
ez dute aurrez aurre topo
egiten Jesusen Ebanjelioarekin.
Antzematen dutena da gizaldiz
gizaldi jardundako
erlijioaren ibilia, ezagun duena
krisian dagoela eta
gainbeheran doala. Ebanjelioa
ezkutatuta daukate hainbat
jarduerak, ohiturak, deboziok eta
formula erlijiosok, askori
hain ulergaitzak eta onartezinak
zaizkionak gaur egun.
Erlijio horren barruan, ez dira
gai Ebanjelioari Berri
Onaren antzik hartzeko; alegia,
Jesusek giza historian
12 Paul Tihon. Pour
libérer l’Evangile. Paris, Ed. du
Cerf, 2009
eragindako zirrararen ondorioz
sortutako Ebanjelioa, ez
dute Berri Onarekin lotzen
erlijio horretan.
Elkarte horietan sartzen
bagara, ikusiko dugu kristau
asko, berez, erantzun bila
dabilela beren behar
erlijiosoentzako. Ez dirudi
besterik behar dutenik. Gisa
horretan, kristautasun horrek ez
du Jesusen Ebanjelioaren
arabera bizitzen ikasten ari
diren «ikaslerik» sortarazten,
erlijio baten jarraitzaileak
baizik. Ez ditu Jesusen
«jarraitzaileak» sortarazten,
haren egitasmoarekin bat
eginda, Jainkoaren erreinuari
bide egitera emanak;
alderantziz, erakunde erlijioso
bateko kideak sortarazten
ditu, ezarrita dagoena
gutxi-asko betetzen dutenak.
Horietako makina batek seinale
du ez daukala biziharremanik
ez Ebanjelioarekin ez
Jesusekin berarekin. Ez
dute sumatu ere egiten ze
aldaketa gertatuko litzatekeen
beren baitan, Jesusek eta
Ebanjelioak beren bizitzaren
muina harrapatuko balute. Mendez
mende datorren
pastoralgintzaren garapenarekin,
azkenean zera gertatzen
da: erlijio bateko doktrina,
morala eta sakramentuak
oinarri hartuta egituratzen duela
ia beti kristauen fedea, ez
Jesu Kristo norberak aurkitu
izanaren esperientziaren
arabera. Hala ere, Benedikto
XVI.ak esan bezala, «ez da
hasten kristau izaten erabaki
etiko batengatik edo
burutapen handiren bat dela
medio, baizik eta gertaera
batekin topo egin delako,
Pertsona batekin topo egin
delako, bizitzari etorkizun
berria ematen diona eta, beraz,
argibide erabakigarria»13.
Zalantzarik gabe, gaur ere erlijio
horren barruan ari
da Jesus zentzua eta arnasa
emanez kultuari eta kristau
horien jokaerari. Jesusi eta
bere Ebanjelioari buruz hitz
egiten da orain ere. Haren
Mezua Jainkoaren Hitz gisa da
aldarrikatua, nahiz eta gero,
arreta predikariaren hitzei
jarri. Gaur ere hitz egiten da
«Jesusen eredua jarraitzeaz»,
haren «antzera jokatzeaz»,
jaunartzekoan hura «hartzeaz».
Baina, eskuarki, Jainkoaren
herrian ez da lortzen Jesu
Kristorekiko atxikipen bizia ezta
ere ikasleei eta
jarraitzaileei dagokien lotura.
Kristau on askok «bigarren
eskutik» edo zehar
bidetik ezagutzen du Ebanjelioa.
Jesusi eta haren mezuari
buruz dakiten guztia,
predikatzaile eta katekisten hitzen
13 Benedikto XVI, Deus Caritas est, 1.zen.
bidez, nola edo hala osatu
dutenetik datorkie. «Jesusen
hitzekin» harreman zuzen eta
hurbilik gabe bizi dute
erlijioa. Ez zen hala izan
lehenengo kristauentzat: Jesusen
hitzak «arnasa eta bizia»14 ziren haientzat.
Hauxe da funtsezko datua.
Krisian dagoen
erlijioaren barruan mugatua,
Ebanjelioaren bizi-indarra
blokeatuta geratzen da, gaur
egungo emakume eta
gizonekin harremanean jartzeko
biderik eta tokirik gabe.
Erakarmena galdu duen tradizio
kultural eta erlijioso baten
barrutik hots egina,
Ebanjelioa ez da gai bere indar
gizatiartzailea eta
salbatzailea zabaltzeko.
· Ebanjelioaren indarra lehenengo elkarteetan
Jesusen Ebanjelioa da
lehenengo kristau elkarteen
sorburu, bizitza eta
hazkundeko protagonista nagusia.
Jesusen Berri Ona non entzuten
eta onartzen den, han
agertuko dira aurreneko
elkarteak. Ebanjelioak ernarazten
du fedea. Oso garrantzitsua da
Pauloren, Pedroren edo
Bernaberen jarduera, baina
«Ebanjelioaren zerbitzariak»
14 Joan 6, 63
besterik ez dira. Gertaera
erabakigarria Jesusen Berri Ona
da.
Ebanjelio hori ez da doktrina
bat, ezta ere filosofia
bat, ez erlijio bat ere.
Ebanjelioa Jesus da, Kristoa, haren
mezua, bizitza, heriotza eta
piztuera. Bera da Jainkoaren
Berri Ona dakarrena eta bera,
Berri Onaren mamia.
Ebanjelizatzaileek Ebanjelioa
leku batera ekartzen
dutenean, Jainkoaren «indar
salbagarria» sartzen ari dira
toki hartan. Hauxe da Paulok
sinesten duena: «Ez dut berri
ona zabaltzeko lotsarik,
Jainkoaren indarra (dynamis tou
Zeou) baita fededun guztiak
salbatzeko»15.
Hasierako kristau elkarteetako
gertaera funtsezkoa
Ebanjelioaren indar salbatzaile horren
hedapena da,
Hitzaren hazkundea, honen sarrera
Inperioko lurraldeetan
barrena. Honela dio Pauloren
ikasleren batek 80.urte
aldera idatzi zuen gutunak:
«Berri onaren mezua,
Jainkoaren onginahiaren berri
izan eta egiaz ezagutu
zenuten egunetik bertatik ari da
zuen artean hazten eta
fruitua ekartzen, mundu guztian
ari den bezalaxe»16.
15 Erm 1, 16
16 Kol 1, 6
Ebanjelioa hazten eta fruitua
ematen ari den leku dira
elkarteak. Jesusen Ebanjelioa da
fedea ernarazten ari dena.
Garai bertsuan, honela dio Pedroren
ondarea jasotzen duen
idazki batek: «Berriro jaio
zarete, eta ez hazi hilkorretik,
hilezkorretik baizik, bizia
den eta betiko dirauen
Jainkoaren hitzetik... Hitz
hau, berriz, zuei hots egin
zaizuen Berri Ona da»17.
Kristautasunaren hastapenetan,
bizia betean dabil
Ebanjelioa, batera eta bestera,
kristauen artean, elkarteen
fedeari eusten eta haztea ematen.
Jesusen jarraitzaileek
Ebanjelioa hartzen dute, haren
esana egiten dute18,
«Kristoren berri onari
dagokion jokabidea izaten»19
saiatzen dira. Ebanjelioa dute
elkarte horiek beren akuilu
eta indar. Ebanjelizatzaileak
kartzelan sartuko dituzte,
baina Jainkoaren Hitza bere
lana betetzen ariko da:
«honengatik nago neketan,
gaizkile bat bezala katez lotua;
baina Jainkoaren Hitza ez dago
katez lotua»20.
· Ebanjelioaren indarra askatu
17 1 Pedro 1, 23-25
18 Ikus Erm 10, 16
19 Flp 1, 27
20 2 Tm 2, 9
Ez al da iritsi garaia
Ebanjelioa beldurrik gabe
jartzeko Elizaren eta kristau
elkarteen erdi-erdian?
Vatikanoko II. Kontzilioak
gogorazi digu, gizaldiz gizaldi,
Ebanjelioa dela beti Eliza
biziarazten duena: «Ebanjelioa
da, aldi oro, Elizarentzat,
bere bizitza guztiaren oinarria»21.
Ez dago fede-transmisiorik
egiterik Ebanjelioaren
presentzia salbatzailea gabe.
Oraingo hain garai larrian,
Ebanjelioa bilakatu behar da
pastorala berritzeko
beharrezkoa dugun
aurren-aurreneko tresna22.
Kristau elkartea, Jesusen
Ebanjelioa hartzen duen
esparrutzat hartu eta antolatu
behar dugu. Esparru apal eta
hauskorra une hauetan, baina
beste ezer baino lehen,
Ebanjelioaren harrera zaintzen
duen esparrua. Parrokiak
Ebanjelioarekiko esperientzia
zuzen eta hurbilaren gainean
berreraiki behar ditugu.
Sinestedunak, sinesmen
gutxiagokoak, sinesmen urrikoak
eta baita sinesgabeak
ere, denak Ebanjelioaren inguruan
elkartu. Krisian dagoen
21 Lumen Gentium, 20
22 Ikus L. Bressan eta G. Routhier. Le travail de la
Parole. Brusela,
Lumen Vitae, 2011, bi lan
garrantzitsu: Luca Bressan, Une pastorale à l’écoute de la Parole (57-80) eta Gilles Routhier,
L’Eglise naît de la Parole (123-138).
parrokiaren gorputza
Ebanjelioaren indarraz suspertu eta
biziberritu.
Horretarako Ebanjelioa elkarrekin
entzuteko gune
berri bat sortu beharra dago.
Ebanjelioari sinestunengana
beraiengana iristeko aukera
eman behar zaio. Baldintzak
eratu behar dira esperientzia
berri bat bizi ahal izateko:
Jesusen Ebanjelioa elkarrekin
entzun eta partekatzea.
Ebanjelioa guztientzat
eskuragarri izateko topaketak egin
behar dira, haren indarra guztien
bizitzan sartu ahal
izateko, bakoitzaren arazo,
krisi, beldur eta itxaropenak
baztertu gabe. Ebanjelioak gure
artean agertu behar du.
Aurren-aurreneko eginkizuna,
Ebanjelioaren indar
berritzailean sinestea da. Fedea
bizitzen erakusten du
Ebanjelioak, ez derrigortuz
baizik erakarriz; kristau bizitza
biziarazten du, ez betebeharraren
betebeharrez baizik
argituz eta kutsatuz.
Ebanjelioarekin harremanean Jesusen
jarraitzaileen benetako nortasuna
berreskuratuko dugu.
Sinetsita nago «ebanjelizatze
berriaren» sekretua hauxe
dela: Ebanjelioarekin harreman
zuzen eta gertukoari
ekitea.
4. Ebanjelioa, nortasun kristau
berriaren hasiera
gisa
Zalantzarik gabe, beharrezkoa
da Ebanjelioaren
indarra askatzea kristau
elkarteko jarduera pastoral
guztien barruan (Eukaristiaren
ospakizuna, homilien
predikua, katekesi-bideak,
karitate zerbitzuak...)23. Baina
hemen proposatu nahi dudana,
pastoral dinamika berri bat
da, Ebanjelioaren harrera
kristau nortasun berri baten
hasiera bihurtzeko. Ez dugu
bizi behar iraganetik datorren
kristau fedea zaintzen;
alderantziz, Ebanjelioa elkarrekin
entzuten ikasi behar dugu,
Jesu Kristorekiko leialagoa
izango den geroa urratu ahal
izateko.
· Elkarrekin hartu Ebanjelioaren indar eraldatzailea
Vatikanoko II. Kontzilioak
honela dio: «idazki
guztien artean, are Itun
Berrikoetan ere, ebanjelioek
lehentasuneko tokia dute, bidezkoa
denez, gizaki egindako
Hitzaren bizitza eta
irakaspenaren lekukotasun nagusia
23 Ikus Verbum Domini sinodo osteko Dei Apostolikoa, Jainkoaren Hitza
bizitzan eta Elizaren misioan
jorratzen duena.
baitira, gure Salbatzailearena»24. Ebanjelioak
ez dira Jesusi
buruzko irakaspen akademikoa
azaltzen duten liburu
didaktikoak. Ez dira katiximak.
Ez dira biografiak ere,
haren ibilbide historikoaren
berri zehatza izan dezagun
idatziak. Idazki hauetan jasotzen
dena hauxe da: Jesusek
eragin zien zirrara aurrena
erakarri zituen gizon-emakume
haiei eta bere deiari erantzun
ziotenei.
Horregatik, ebanjelioak
berdinik ez duten lana dira
kristauentzat eta ez ditugu
gainerako liburu biblikoekin
parekatu behar. Ebanjelioetan
bada zerbait beste inon
aurkituko ez duguna: Jesusen
oroimena, hasieran jarraitu
zioten gizon eta emakume haiek
gogoratu, sinetsi eta
maitatu zuten bezalaxe. Jesusekin
izandako esperientzia
zuzenetik sortutako lau idazki
hauek ditugu, haren indar
salbatzailearekin lotuko
gaituzten bide jatorrena.
Gaur egun, batez ere liturgia eta
sakramentuen
ospakizunetara emana dago
parrokietako dinamika. Ia
guztia egituratzeko irizpidea,
sakramentuen ospakizuna da
eta horiek egoki prestatzea.
Ezin ote da mendez mende
datorren fedea bizitzeko era
aberastu, beste dinamika bat
24 Dei Verbum, 18. zen
txertatuz? Beste dinamika bat,
ebanjelioen pasarteak
irakurriz, eliztar-talde
txikietan, eta Jainkoaren herriaren
parte zabal baten esku hartze
bizia ahalbidetuz? Talde
txiki hauetan guztietan
Ebanjelioa entzutea, ez litzateke
izango beste ekintza bat, halako
edo bestelako ekintzen
artean beste bat; alderantziz,
kristau elkartearen fedea
biziberritu dezakeen iturria
genuke.
Talde hauen ezaugarririk berezi
eta berezkoena
hauxe da: federa esna aldia,
ebanjelioetan kontatutako
Jesusekin harremanean
aldaketa-esperientzia eginez bizi
daitekeela, ez «doktrinamendu»
edo «ikasketa-prozesu»
bidez. Talde hauetan entzuten
dena, ez da katekista baten
irakaspena edo apaiz baten
predikua, baizik Jesusengan
gorpuztutako Jainkoaren Hitza. Bilatzaile-jarreraz
irakurri,
entzun, gogoetatu eta
partekatutako pasarte ebanjelikoak
bidea ematen du, nolabait ere,
Galilean barrena Jesusekin
ibili ziren hasierako
gizon-emakume haien jatorrizko
esperientzia biziberritzeko25.
25 Fedea esnatzeko Ebanjelioa entzuteak ez gaitu eraman behar «katiximaren
generoa» gainditutzat
dagoela pentsatzera (J.
Ratzinger, Catéchèse et transmision de la
foi, Perpignan. Éditions Tempora,
2008), baina gogoan izan behar
dugu, Joan Paulo II.aren arabera, Eliza Katolikoaren Katiximaren
helburua «doktrina katolikoa
osotoro aurkeztea dela, norberari ahalbidetzen diolarik Elizak egunerokoan
sinesten, bizi, ospatu eta
otoizten duena ezagutzea» (Laetamur magnopere Idazki Apostolikoa, 1997ko
abuztuaren 15a). Fedea
esnatzeko beharrezkoa da Jesusen Ebanjelioa hartzea.
Transmisioko pastoralak erraz
jotzen du, tradizioak
belaunaldiz belaunaldi
emandako fede-edukietan jartzera
arreta guztia. Ebanjelioarekin
topo egiteak, aldiz,
elkarrekin «Barruko
Irakasleari» entzutea du ardatza,
pasarte ebanjelikoetatik
mintzo zaiguna eta gure bihotzean
fedea pizten duena: «Zuek ez
utzi inori zuei “maisu”
deitzen, bat bakarra baita
zuen maisua, Kristo»26. Hauxe
da lehenengo belaunaldi
kristauek beren elkarte txikietan
bizi zuten esperientzia:
«Jainkoaren Hitza lan ederra ari da
egiten zuengan, sinesten
duzuenongan»27.
· Jesusek irekitako bidetik sartu
Gizaldi askoan, kristau
elkarteetan betebehar edo
obligazio gisara proposatu
izan da fedea. Eliztarrak edo
elizatik aldenduak, makina bat
kristau dago sinetsita ideia
sinplista eta faltsu bat: Eliza
katolikoak gizakiaren berezko
autonomia aintzat hartu gabe
inposatzen duen sistema
erlijiosoa onartzea dela kristau
izatea. Hala ere,
kristautasunaren hastapenetan,
ebanjelioaren berri
emaileek ez dute eskaintzen
sistema erlijiosorik; haiek
26 Mateo 23, 8.10
27 1 Tesalonikarrei, 2, 13
bide bati jarraitzera gonbidatzen
dute, Jesusek eta bere
mezuak erakarrita. Lukasek
dioenez, bere lana ez da erlijio
berri bat azaltzea, baizik
«Jaunaren Bidea»28 erakustea.
80.urte aldera, idazki kristau
batek, Hebrearrei
egindako Gutuna izenez ezaguna,
honela dio: «bide berri
eta bizia da». Ez herri juduak
iraganean ibilitako bide
zaharrak bezalakoa. «Jesusek
guretzako hasitako» bidea
da, eta bide hori «Jesusi
begira-begira» egin behar dugu,
«fedea hasi eta burutzen duena
baita bera»29. Handik urte
batzuetara, Joanen ebanjelioak
Jesusen ahoan jarriko ditu
kristau fede honen muina egokiro
laburbiltzen duten
hitzak: «Neu naiz bidea, egia eta
bizia. Ezin da inor
Aitarengana joan nire bidez izan
ezik»30.
Kristauek Jesusek irekitako bide
hori ezagutu ahal
dezaten, horretarako daude
idatzita ebanjelioak. Hori
iradokitzen du Pazko goizaldean,
hilobi ondoan,
emakumeek jasoko duten mezuak:
«Nazareteko Jesus
gurutziltzatuaren bila
zabiltzate. Piztua da, ez dago
hemen». Jesusen bila ez dago
ibiltzerik hildakoen artean.
28 Apostoluen Eginak 18, 25-26; 19,9
29 Hebrearrei, 10,20; 12,2
30 Joan 14, 6
Ez dago hor. Non aurkituko
dute bere jarraitzaileek?
Galileara itzuli beharra dago:
«Zuen aurretik joango da
Galileara; han ikusiko duzue»31. Hasierara
itzuli behar
gara. Lehenengo ikasleek egin
zuten ibilia egin Jesusen
deiari jarraituz, haren mezua
entzunez, Jainkoaren
erreinuaren zerbitzuko haren
biziera ikasiz eta heriotzako
eta piztuerako zorian berarekin
bat eginez32. Hona
ebanjelioak konpartitzeko
elkartzen diren talde hauen
helburua: Galileara itzultzea.
Ebanjelioetako pasarteei
esker, Berpiztuak bere Elizan
duen izate ikusezin eta isilak
giza ezaugarriak eta ahots
zehatza hartzen ditu, gaur ere
jarrai diezaiogula esanez.
Ebanjelioa konpartitzera
konprometitu diren talde
hauen bidez, posible da
parrokietako elkarteetan pastoralbultzada
bat sartzea: kristau fedea
Jesusek hauspotutako
«bizi-bide» bezala ulertu eta
bizitzen lagunduko digun
pastoral-bultzada, eta ez sistema
erlijioso baten betebehar
huts bezala. «Jesusek irekitako
bidetik sartzeak» esan nahi
du haren jakin mina izatea, haren
deiari jarraitzea
erabakitzea, nahiak eta ezinak,
zalantzak eta galderak
31 Markos 16, 6-7
32 Honelako zerbait ematen du iradokitzen duela
Lukasek, Jesusen jaiotza kontatzen duenean (2, 1-20)
artzainen agindua errepikatzean:
«Goazen Belenera. Itzul gaitezen jatorrira. Ikus dezagun askan
etzandako haurragan Salbatzailea:
Mesias, Jauna».
gainditzea: hori dena bidekoa
da, bidean gertatzen da.
Bestetik, ez dago ibilaldia
behartzerik: norberak bere bidea
egin behar du. Eta bidean,
garaiak izaten dira: denek ez
dute egoera berbera bizi.
Krisia eta nora eza ditugun
honetan, kristau elkarteak
gero eta gehiago izan behar luke
ez «ghetto» bat, baizik gune
ireki bat, pedagogikoa,
bilaketara emana, bereizten eta
elkarri laguntzen aritzen
dena Jesusen jarraibidean.
· Kristautasuna bizitzeko eratzat hartu
Jesusek irekitako bidetik
sartzeko, ondo antzeman
behar zaio gauza bati:
ebanjelioak bihozberritzeko
kontaketak dira. Jesu
Kristogan fedea ernarazteko idatzi
zituzten, ikasleak eta
jarraitzaileak eragiteko. Aldaketaprozesu
batean sartzera gonbidatzen dute,
nortasuna
aldatzera, Jesusi jarraitzera,
haren kausarekin bategitera,
harekin lan egitera Jainkoaren
erreinuaren egitasmoaren
alde33. Bihotza berritzeko jarrera horrekin irakurri,
hausnartu, partekatu, hartu
eta kutsatu behar dituzte
taldeek [ebanjelioak].
33 Christof Theobald. Lire les Ecritures dans un contexte de mutation
eclésial, Jean François
Bouthors argitaletxean. La Bible sans avoir peur. Paris, Lethielleux, 2005, 263-291.
Ebanjelioetan Jesusengandik
ikasten den aurreneko
gauza ez da doktrina,
bizitzeko era bat baizik: bizitzan
egoteko modu bat da, mundua
bizi, ulertu eta eraikitzeko
era bat; bizitza gizakoiagoa
egiteko molde bat. Bizitzeko
estilo honen ezaugarririk
bereziena zera da: Kristo den
Jesusengandik hartzen du
arnasa. Harekiko harremana du
iturburua. Haren Espiritua
kutsatzen zaigu. Haren
pentsatzeko era ikasten dugu,
haren sentitzeko,
maitatzeko, sufritzeko,
sortzeko, uste ona izateko eta
hiltzeko era.
Pixkanaka-pixkanaka haren «ikasle» bihurtuz
goaz34.
Jesusen bidetik doazen talde
hauen bitartez, fedea
ulertu eta biziaraziko digun
dinamika bat txerta daiteke
parrokiko elkartean, eta
fedea, batez ere, bizitzeko eratzat
hartuko dugu, ez ikusmolde
erlijioso jakin baten
aitormentzat. Ebanjeliotik
sortzen den kristau fedea ez
dago mugatua doktrina bati
heltzera, gehienetan
modernitate aurreko
kategorietan adierazia; alderantziz,
kristau fedea, aurren-aurrenik
bizitzeko era gisara
34 Christof Theobald. Le christianisme comme style. Une manière de faire
la théologie en
postmodernité. Paris, Edit. du Cerf, 2008, I, 16-177.
esperimentatzen da, kultura eta
garai guztietan gauzatzeko
modukoa: Jainkoaren Semearen
bizitzeko era, gizaki egina
gu salbatzeko.
Kontua ez da Elizak, hogei
mendetan,
mendebaldeko kulturan garatu duen
bere erlijioikuspegiaren
eduki erlijiosoa gutxiestea;
kontua da
egindakoa kristau fedearen
oinarri-oinarrian eta muinmuinean
txertatzea, batik bat
bizitzea, hau da, Jesusen
moldeko bizitza, izaera, jokaera
eta bizieraren barruan.
Jesusen urratsen atzetik
goazenean aitortzen dugu hura
Kristo eta Jaun.
Hala bihurtzen da Ebanjelioa
kristau elkartearen
indar ahaltsuena, berau
eraldatzeko. Ebanjelioek zer
pentsatua ematen dute, akuilu
gertatzen zaizkigu, gure
bizitza Jesusen argitan birbegira
arazten digute, eta orain
ere haren bizitzeko era
gaurkotzeko kemena ematen
digute, Jainkoaren erreinuari
gure artean bide berriak
irekiz eta eliz elkartearen
bizitza emeki-emeki haren
Espiritutik berpiztuz.
· Elkarrekin eliz nortasun berri batera berpiztu
Jesusen Ebanjelioarekin harreman
zuzen eta hurbilari
esker, hazi egingo dira
adiskidetasun- eta batasun-loturak,
Berri Ona konpartitzera elkartzen
direnen artean.
Elkartzen diren bakoitzean,
haren izenean elkartzen dira.
Berpiztuak deitzen ditu eta
hura dute buru. Jesusek
hitzemandakotik bizi dira:
«Nire izenean bizpahiru lagun
nonbait biltzen badira, han
nago ni beraien artean»35.
Talde hauek ez dute
aitajaunik. Ez dira inongo
mugimendutakoak ez
erakundetakoak. Jesusenak dira eta
Jesusen Elizarenak. Haren Espirituak kutsatuta eta
Ebanjelioak erakarrita hazten eta
ugaltzen dira.
Ebanjelioa, senidetasunezko
batasun- eta askatasuningurune
bat sortuz joaten da. Inor ez dago inoren
gainetik. Inor ez da besteak
baino nagusiago. Denek elkar
entzuten dute Jesusi
elkarrekin entzuteko. Guztiak anaiarrebak
dira, eta Kristo Maisu eta
Jaun bakarra. Gizonek
eta emakumeek berdinen arteko
lagunartean ikasten dute
elkarrekin bizitzen. Galilean
Jesusek deitutako lehenengo
taldean bezala, hemen ere
ikasleek, nola gizonak hala
35 Mateo 18,20
emakumeak, elkarri entzuten
diote, elkarrekin hitz egiten
dute eta Jesusen esperientzia
norberak bere egoeratik eta
sentiberatasunetik partekatzen
du. Deskubrituz doaz
Kristogan ez dagoela gizonik eta
emakumerik, izan ere
guztiok garelako bat Kristo
Jesusengan36.
Talde hauetan, askatasunez
zabaltzen da Jesusen
Ebanjelioa eta horrek
elkarrekiko harrera, laguntasuna,
adeitasuna eta bata
bestearekiko ardurazko harreman
ebanjelikoak sortzen ditu.
Harrigarria da Tartsoko
Pauloren idazkietatik sumatzen
den giroa. Ebanjeliotik
jaiotako elkarte txiki haietan
badira tira-birak eta
zailtasunak, baina Jesusen
estiloaren seilua bilatzen dute
elkartean bizitzeko: «Egiozue
harrera ona elkarri, Kristok
zuei harrera ona egin zizuen
bezala»37; «maita ezazue elkar
bihotzez»38; «poztu pozez
daudenekin; egin negar negarrez
daudenekin»39; «bizi
zaitezte elkar ongi hartuz; ez izan
handinahi, apalen mailako baizik;
ez jo zeuen buruak
jakintsutzat»40; «izan eraman
oneko elkarrekin eta barkatu
batak besteari, inork inoren
aurka zerbait balu. Jaunak
36 Galaziarrei 3,28
37 Erromatarrei 15,7
38 Erromatarrei 12,10
39 Erromatarrei 12,15
40 Erromatarrei 12,16
barkatu zizuen bezala, barkatu
zuek ere elkarri»41;
«Kristoren bakea izan bedi nagusi
zuen bihotzetan»42;
«bizi bedi oparo zuengan
Kristoren mezua»43; «agur
ezazue elkar musu santuaz»44.
Hutsegite larria litzateke
Ebanjelioaren inguruan
lagun-talde itxi eta bakandu bat
sortzea, parroki-elkartetik
eta Elizbarrutitik aldendua. Bere
interesak bakarrik
gogoan dituen taldea, bere
arazoak bakarrik sentitzen
dituena eta bere gauzei buruz
besterik hitz egiten ez duena.
Talde txikitan bizi ziren Jesusen
jarraitzaile ugari ziren
hasieran, elkarrekin harreman,
truke eta zerbitzu asko
zeuzkaten, eta Paulok berak,
irudi gihartsu eta bizi bat
darabil talde horiei buruz
mintzatzeko: «asko garen arren,
Kristorekin elkarturik gorputz
bat egiten dugu eta guztiok
bata bestearen atal gara»45.
Talde hauetako kideak beren
parrokietakoak eta
Elizbarrutikoak dira. Hor
elkartzen dira Jesusen beste
jarraitzaileekin, eta horiekin
batera bizi dute Eliza
41 Kolosarrei 3,13
42 Kolosarrei 3,15
43 Kolosarrei 3,16
44 Erromatarrei 16,16
45 Erromatarrei 12,5
unibertsalarekiko
batasun-esperientzia zabalagoa. Talde
hauek ez dira sortzen beren
barruan itxita bizitzeko.
Jainkoaren erreinuan bizi eta
hazten dira eta Ebanjelioaren
«legami ezkutua» izaten saiatzen
dira gizartean eta Elizan.
Are zehatzago, une larri hauetan,
parrokietako elkarteetan
Jesusenganako bihotz berritzea
indartzen laguntzen
ahalegintzen dira. Hauxe izan
daiteke beren zerbitzu apala.
Talde hauek ez dira sortzen
altxamendurik eragiteko,
enfrentamendurik edo
des-eraikuntzarik bultzatzeko. Ez da
hori Elizak behar duena bere
Jaunarekiko leialtasuna
handitzeko. Talde hauek beren
bihozberritzearen alde lan
egiten dute, beste ezer baino
gehiago. Beren burua
nabarmendu nahi izan gabe,
enfrentamendu-asmorik gabe,
eta Elizan Ebanjelioaren aurka
dagoenari, Ebanjelioaren
aurkako jarrerekin erantzuten
ibili gabe. Baina ez dira
talde pasiboak, besoak tolestu
eta gertatzen ari denari
etsita begira geratzen direnak.
Jesusen Espirituak gero eta
askatasun handiagoz eta sormen
ebanjeliko biziagoz
aritzera bultzatzen ditu.
Eliza ez da amaitutako
errealitate bat, behin betiko
burutua eta guk gure
garaietara egokitu beharrekoa.
Erakunde bizia da, beti
sortzen ari dena. Kristoren Gorputz
gisa, Jesus berpiztuaren
Espiritutik eta Ebanjelioaren
indarretik sortu eta sortu ari
da eten gabe. Gure
eginkizuna, gaur egun, ez da
Elizaren molde bati eta
kristautasun estilo bati leial
izatea, beste garai batzuetan
beste gizaldi batzuetarako
pentsatua eta garatua. Ez gaitu
arduratu behar iragana
errepikatzeak. Gure ardura
bestelakoa izan behar da: Jesu
Kristo gure artean dela
leialki gauzatzeko gai diren
Eliza eta kristau elkarteak
ahalbidetu behar ditugu eta
gure garaiko gizartean
Jainkoaren erreinuaren
egitasmoa eguneratzeko gauza
direnak.
Gure lana hauxe da:
eliz-sorrera berri baten hasiera
bezala bizitzea Ebanjelioa.
Hasten ari garela sinetsita
bizitzea Jesu Kristoganako
fedea. Gure parrokielkarteetako
fedea bere onera ekarriz
bizitzea. Jesusen
Ebanjelioan sustraitzea eta
horrela, kristau fedea
pentsatzeko, bizitzeko,
ospatzeko eta kutsatzeko era
gizakoiagoak asmatzea eta
garatzea. Iraganaren «imitazio»
edo «klonazio» hutsa den
kristautasunik ez du sekula
eragiten Ebanjelioaren indar
sortzaileak. Ebanjeliotik,
begitarte gizakoiagoko Eliza
jaioko da, bihotz
errukitsuagoa duena, Eliza
profetikoagoa eta elkarrizketa
zaleagoa eta
elkarrizketatzaileagoa, azkenekoekin estuago
bat egina eta zerbitzariagoa.
Horregatik, 29. Gogoeta Aste
honetan, Loiolan,
Euskal Herrian,
etorkizunerantz goaz, Hebrearrei egindako
Gutuneko deiari erantzunez,
«begiak geure fedearen
iturburu eta betetzaile dugun
Jesusengan jarrita»46.
46 Hebrearrei 12,2
No hay comentarios:
Publicar un comentario