Eguen Santu

lunes, 7 de abril de 2025

Gurutziltzatuekin Con los crucificados Jose Antonio Pagola

 


Mundua kristau-elizaz betea dago, Gurutziltzatuaren irudia buru dutela. Betea dago orobat sufritzen ari diren pertsonez: zoritxarrak, zuzengabekeriak eta ahazteak gurutziltzatu dituenez betea. Zaintzarik gabeko gaixoak dira, tratu txarra jasan duten emakumeak, ezikusia egiten zaien adin handikoak, haur bortxatuak, paperik eta etorkizunik gabeko etorkinak. Eta jendea, jende asko, goseak eta miseriak joa mundu osoan.

Zaila da imajinatzea gurutze hori, kristauek alde guztietan zutitua den hori, baina esperantza handiagoz betea den sinbolorik: Jainko gurutziltzatu baten «oroitzapen» hunkigarria da, eta gure munduan zuzengabeki sufritzen ari diren errugabeekin identifikatzen delako oroitzapen iraunkorra.

Gurutze horrek, gure gurutzeen artean zut, Jainkoa gurekin sufritzen ari dela gogoratzen digu. Jainkoari mina ematen dio Kalkutako haurren goseak, sufritzen ari da Iraken asasinatuak eta torturatuak izan direnekin, negar dagi eguna joan eguna etorri beren etxean tratu txarra jasaten ari diren emakumeekin. Ezin dugu argitu hainbat gaitzen hondo-hondoko sustraia. Eta, jakingo bagenu ere, ez liguke on handirik egingo. Dakigun gauza bakarra, Jainkoa gurekin sufritzen ari dela da. Ez gaude bakarrik.

Baina sinbolorik bikainenak ere geldi daitezke galdurik, beraien egiazko edukia behin eta berriz berreskuratzen ez badugu. Zer esan nahi du Gurutziltzatuaren irudiak, hain bertakoa gure artean, beraren aurpegian markaturik ikusten ez baditugu Jainkoaren hainbat seme-alaben sufrimena, bakardadea, tortura eta sumindura?

Zer zentzu du geure bularrean gurutze bat eramateak, gauza ez bagara geure ondoan sufritzen ari den hainbat pertsonaren gurutzerik txikiena ere leporatzeko? Zer esan nahi dute Gurutziltzatuari emandako gure musuek, zer esan nahi dute, guregan esnatzen ez badute gurutziltzaturik bizi direnei agertutako txerarik, harrerarik eta hurbiltzerik?

Gurutziltzatuak beste inork ez bezala kentzen die mozorroa gure gezurrari eta koldarkeriari. Gurutzeko isiltasunetik, bera da gure fedea burgestearen, geure burua ongizateari egokitzearen eta sufritzen ari direnen aurrean bizi dugun axola-gabeziaren epailerik irmo eta otzanena. «Jainko gurutziltzatu» baten misterioa gurtzeko, ez da nahikoa Aste Santua ospatzea; beharrezkoa da, gainera, gurutziltzaturik bizi direnengana hurbiltzea, astea joan astea etorri.

José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain

Erramu igandea – C (Lukas 19,28-40 / Lukas 22,14–25,36)


CON LOS CRUCIFICADOS

El mundo está lleno de iglesias cristianas presididas por la imagen del Crucificado, y está lleno también de personas que sufren, crucificadas por la desgracia, las injusticias y el olvido: enfermos privados de cuidado, mujeres maltratadas, ancianos ignorados, niños y niñas violados, emigrantes sin papeles ni futuro. Y gente, mucha gente hundida en el hambre y la miseria en el mundo entero.

Es difícil imaginar un símbolo más cargado de esperanza que esa cruz plantada por los cristianos en todas partes: «memoria» conmovedora de un Dios crucificado y recuerdo permanente de su identificación con todos los inocentes que sufren de manera injusta en nuestro mundo.

Esa cruz, levantada entre nuestras cruces, nos recuerda que Dios sufre con nosotros. A Dios le duele el hambre de los niños de Calcuta, sufre con los asesinados y torturados de Iraq, llora con las mujeres maltratadas día a día en su hogar. No sabemos explicarnos la raíz última de tanto mal. Y, aunque lo supiéramos, no nos serviría de mucho. Solo sabemos que Dios sufre con nosotros. No estamos solos.

Pero los símbolos más sublimes pueden quedar pervertidos si no recuperamos una y otra vez su verdadero contenido. ¿Qué significa la imagen del Crucificado, tan presente entre nosotros, si no vemos marcados en su rostro el sufrimiento, la soledad, la tortura y desolación de tantos hijos e hijas de Dios?

¿Qué sentido tiene llevar una cruz sobre nuestro pecho si no sabemos cargar con la más pequeña cruz de tantas personas que sufren junto a nosotros? ¿Qué significan nuestros besos al Crucificado si no despiertan en nosotros el cariño, la acogida y el acercamiento a quienes viven crucificados?

El Crucificado desenmascara como nadie nuestras mentiras y cobardías. Desde el silencio de la cruz, él es el juez más firme y manso del aburguesamiento de nuestra fe, de nuestra acomodación al bienestar y nuestra indiferencia ante los que sufren. Para adorar el misterio de un «Dios crucificado» no basta celebrar la Semana Santa; es necesario además acercarnos más a los crucificados, semana tras semana.

José Antonio Pagola

No hay comentarios: