Jesusek jakin gabe,
akordio batera iritsi dira fariseuak, hari behin betiko tranpa jartzeko. Ez
datoz berak Jesusekin egotera. Beren ikasle batzuk bidali dizkiote, Herodes
Antipasen aldeko batzuekin. Agian, ez dira falta izan azken hauen artean,
Erromako zerga-biltzaile boteretsuren batzuk.
Ondo pentsatua dute tranpa: «Zilegi al da ala ez Zesarri zergak
ordaintzea?» Ezetz erantzuten badu, Erromaren kontrako matxinotzat sala
dezakete. Zerga-ordainketa hori zuzentzat ematen badu, berriz, izen ona galduko
du zergapean lur jota den landa-jende pobretuaren aurrean, berak maite dituen
eta ahalegin guztiz defenditzen ari den jende haren guztien aurrean.
Jesusen erantzuna hotz eta motz
laburtu izan da mendeetan barna, hitz hauekin: «Zesarri Zesarrena, Jainkoari Jainkoarena». Jesusen hitz gutxi
aipatu izan bide da gaurko hauek adina. Eta bat bakarrik ez hain desitxuratua
eta manipulatua gertatu, gure Profeta honen, pobreen gure Defendatzaile honen
kontrako probetxuen aldetik.
Jesusek ez ditu hartu Jainkoa eta
Erromako Zesar bi botere bezala, bakoitzak bere aldetik, bakoitzak bere
eremutik, nork beren menpekoei bere eskubideak eskatzen ahal liekeen bi botere
bezala. Judu leial orok bezala, ondotxo daki Jesusek Jainkoarena dela «lur
guztia eta lurreko gauza guztiak, mundua eta bertako jende guztia» (Sal 24).
Hain zuzen, zer izan daiteke Zesarrenik Jainkoarena ez denik? Enperadorearen
menpekoak, ez ote dira Jainkoren seme-alaba?
Jesus ez da arduratu gehiegi gizarte
hura banatzen duten jarrera desberdinez: Herodesen aldekoek eta saduzearrek
zergak Erromari emateaz eta haren esanahiaz dutenaz; beren poltsan «zergaren moneta» badaramate, bete
ditzatela beren eginbeharrak. Baina Jesus bera ez da bizi Erromako inperioaren
zerbitzura, baizik eta Jainkoaren erreinuari eta haren zuzentasunari bidea urratzearen zerbitzura.
Horregatik, inork galdetu ez dion
gauza bat gogorarazi die: «Eman Jainkoari
Jainkoarena». Esan nahi baita: ez eman inongo Zesarri Jainkoarena bakarrik
dena: beraren seme-alaben bizia. Bere jarraitzaileei behin eta berriz
errepikatu dien bezala, Jainkoarenak dira pobreak, txikiak ditu bere lagun min,
berea du Jainkoaren erreinua. Inork ezin abusa dezake haietaz.
Ez zaio eskaini eta menperatu behar
inongo botereri pertsona baten bizia, duintasuna edo zoriona. Eta dudarik gabe.
ez du inongo boterek sakrifikatzen edo menperatzen giza bizitza gehiago, ez
eragiten sufrimendu, gose eta suntsipen gehiago, «aurpegirik gabeko eta inolako
egiazko giza xederik gabeko ekonomia baten diktadurak baino», Frantzisko
aita santuaren hitzetan, Lurreko
boteretsuek ezarri duten diktadura horrek baino. Ezin gelditu gara besoak
tolesturik eta axolagabe, geure
bihotzaren ahotsa erlijio-praktikarekin isilaraziz.
Jose Antonio Pagola
BERRI ONAK Sare Ebanjelizatzailea
Defendatu Jainkoaren pobreak.
Bidali hau.
2017ko urriaren 22a
Urteko 29. igandea A
Mateo 22,15-21
LOS POBRES SON DE DIOS
A espaldas de Jesús, los fariseos
llegan a un acuerdo para prepararle una trampa decisiva. No vienen ellos mismos
a encontrarse con él. Le envían a unos discípulos acompañados por unos
partidarios de Herodes Antipas. Tal vez, no faltan entre estos algunos
poderosos recaudadores de los tributos para Roma.
La trampa está bien pensada: “¿Es
lícito pagar impuestos al César o no?”. Si responde negativamente, le
podrán acusar de rebelión contra Roma. Si legitima el pago de tributos, quedará
desprestigiado ante aquellos pobres campesinos que viven oprimidos por los
impuestos, y a los que él ama y defiende con todas sus fuerzas.
La respuesta de Jesús ha sido resumida
de manera lapidaria a lo largo de los siglos en estos términos: “Al César lo
que es del César y a Dios lo que es de Dios”. Pocas palabras de Jesús
habrán sido citadas tanto como éstas. Y ninguna, tal vez, más distorsionada y
manipulada desde intereses muy ajenos al Profeta, defensor de los pobres.
Jesús no está pensando en Dios y en el
César de Roma como dos poderes que pueden exigir cada uno de ellos, en su
propio campo, sus derechos a sus súbditos. Como todo judío fiel, Jesús sabe que
a Dios “le pertenece la tierra y todo lo que contiene, el orbe y todos sus
habitantes” (salmo 24). ¿Qué puede ser del César que no sea de Dios? Acaso los
súbditos del emperador, ¿no son hijos e hijas de Dios?
Jesús no se detiene en las diferentes
posiciones que enfrentan en aquella sociedad a herodianos, saduceos o fariseos
sobre los tributos a Roma y su significado: si llevan “la moneda del
impuesto” en sus bolsas, que cumplan sus obligaciones. Pero él no vive al
servicio del Imperio de Roma, sino abriendo caminos al reino de Dios y su
justicia.
Por eso, les recuerda algo que nadie le
ha preguntado: “Dad a Dios lo que es de Dios”. Es decir, no deis a
ningún César lo que solo es de Dios: la vida de sus hijos e hijas. Como ha
repetido tantas veces a sus seguidores, los pobres son de Dios, los pequeños
son sus predilectos, el reino de Dios les pertenece. Nadie ha de abusar de
ellos.
No se ha de sacrificar la vida, la
dignidad o la felicidad de las personas a ningún poder. Y, sin duda, ningún
poder sacrifica hoy más vidas y causa más sufrimiento, hambre y destrucción que
esa “dictadura de una economía sin rostro y sin un objetivo verdaderamente
humano” que, según el papa Francisco, han logrado imponer los poderosos de la Tierra. No podemos
permanecer pasivos e indiferentes acallando la voz de nuestra conciencia en la
práctica religiosa.
José
Antonio Pagola
Red
evangelizadora BUENAS NOTICIAS
Defiende a los pobres de
Dios. Pásalo.
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22 de octubre de 2017
29
Tiempo ordinario(A)
Mateo
22, 15-21
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