Presaka bizi zaren horrentzat, VIDA NUEVAn
(2015-10-3/9) datorren «Pliegoa» laburbildu nahi nuke. «Pliego» horretan, jakina, ez dator gaiaz
esan daitekeen guztia. Are gutxiago laburpen honetan. Gainera, Sinodoa ez da
mugatzen hemen aipatu arazora. Egilea Jesús Martínez Gordo da, Gasteizko Teologia Fakultateko irakaslea. Euskeraz: Dionisio Amundarian.
Laburtu nahi dudan
arazoa sinplifikatzeko, hau da galdera: «bigarren aldiz, herriz, ezkondu den batek
jaunartu al dezake?» 2014-10-05/19an egindako Sinodo ezohikoak txinpartak atera
zituen. Orain arteko araudiaren arabera, ez. Alabaina, kristau ortodoxoek
errukiaren bidea hartu dute: berriz ezkontzeko aukera ematen dute, lehenengoa
hautsi denean.
Ezohiko Sinodoaren
ondoren, bi ikuspegi agertu ziren aurrez aurre. Batek: ezkontza hautsezina da.
Besteak: hautsezina da, baina ebanjelioa eta eliz tradizioak aukera – eta obligazioa−
ematen du damutu eta penitentzia egin duen hauslea ERRUKIZ hartzeko, eta
jaunartzeko eskubidea aitortzeko, eta, horrenbestez, halakoaren bigarren
ezkontza ere onartzeko.
Ikuspegi honen
banderaduna, Walter Kasper kardinala izango da: egia eta errukia bateragarri
dira, defendituko du; «tolerantziaren, errukiaren eta barkaberatasunaren
pastoraltza» posible da; «berriro ezkondu den dibortziatu batek eskuhar dezake,
bihotz-berritze-aldi (metanoia) baten ondoren, penitentzia-sakramentuan eta
jaunartzen».
Kritika handiak
sortu zaizkio Kasper-i. Tartean, hainbat kardinal kontra atera zaizkio: ez da
onartzekoa –diote− ezkontzaren hautsezintasuna errukiarekin lotzea;
pastoraltzaren baldintzarik gutxienekoa da egiari eustea; hautsezintasuna egia
ebanjelikoa da. Elizaren tradizioak hala hartu izan du arazoa hasieratik.
Horretan ezin egin da aldaketarik.
Hor sortuko dira
istiluak. Ebanjelioak dioena da hautsezintasun errukigabea? Elizaren tradizioak
hasieratik defenditu du hautsezintasun errukigabe?
Ortodoxoen exegesia. Jainkoaren
borondatekotzat ematen dute hautsezintasuna. Baina, diote, ideal bat dela hori;
aldien azkenean beteko den ideala. Horregatik, bitartekoa den aldi honetan
tolerantzia onartzen dute. Ez dute onartzen dibortzioa. Baina egoera mingarri
bati erremedioa eskaini nahi diote errukiaz.
Luteranoen exegesia.
Hautsezintasuna Jesusen gogokotzat ematen dute. Baina, diote, hautsia dena ezin
konpondu dela. Horregatik, ahuldadearen aurrean onberatasuna defenditzen dute.
Eta Mateok eta Paulok aipatzen dituzten salbuespenak aipatzen dituzte.
Katolikoen exegesia. Exegeten (bibliako adituen) artean, Bibliaren
interpretazioa eboluzionatuz joan da: interpretazio zorrotz batetik
toleranteago baterantz. Mateoren eta Pauloren salbuespenak interpretatzeari
dagokionez, banatuak daude exegetak. Zeri dagozkio aipatu salbuespenak: benetako
ezkontza ez den batasun ilegal bati? Ala, judu-kristauen elkarteetan onartzen
zuten salbuespenik? Interpretazio horrek BURUHAUSTE bat izaten jarraitzen du.
Edozein kasutan, ematen du, Bibliaren interpretazioak posibletzat ematen duela
Kasper kardinalaren ikuspegia: hautsezintasuna eta errukia bateragarri direla.
Eta, ondorioz, ezin dela onartu kontra diren kardinalen ikuspegia: errukirik
gabeko zorroztasuna.
Eta eliz gurasoei eta tradizioari dagokienez?
Bat: lehen kristauen jokabidea
Italiako
historialaria den Giovanni Cereti da, honetan, errukiaren defendatzaile handia.
Honen arabera, lehen kristauek monogamia defenditzen eta irakasten zuten; aldi
berean, ordea, ez zuten eragozpenik bigarren aldiz ezkondua eukaristiara
onartzeko, jendaurreko penitentzia egin ondoren. Jarduera hori onetsi bide zuen
Nizeako kontzilioak (325. urtean) 8. kanonean: novaziotar heretikoei agintzen
die jaunartzera onartzeko, bai lapsi (pertsekuzioan fedea ukatu zutenak), bai
«adulteriogileak», ebanjelioaren zentzuan, hau da, ezkontidea zapuztu zutenak
beste batekin ezkontzeko, penitentzia egin ondoren. «Adulteriogile» hauek, Erdi
Aroaz gero, bigarren aldiz ezkondutako alarguntzat hartu ziren; baina, egiaz,
besteei zegokien «adulteriogile» izan hori, eta ez alargunei. Jakina, kontra
agertu diren kardinalek esango dute ikerketa hori onartezina dela. Baina, beti
bezala, boluntarismoa («nik diot») ez, baizik iritzi oinarridunak dute balio.
Bi: Trentoko kontzilioa (1563)
Kontrako kardinalek
ez bezala, teologoek ez dute uste Trentoko kontzilioak fedetzat eman duenik
hautsezintasuna. Testuinguru batean idatzitako kanonak dira: luteranoen kontra
idatziak. Kontzilioak defenditzen duena, Elizak aginpide gorena duela da, eta
ez hau eta bestea. Adibidez, ez zuen ezer definitu nahi izan ortodoxoen kontra
(ikus lehenago esana). Hain zuzen, ortodoxoen ikuspegiaren kontra zihoan
hasierako kanon-zirriborroa hankaz gora gelditu zen. Beraz, Trentoko
kontzilioak ez zuen izan asmorik definitzeko «dibortzioa ezinezkoa dela
adulterio-kasu batean». Horrenbestez, Kasper-en irizpideak indarrean jarraitzen
du.
Hiru: Joan Pauloko IIak fedezkotzat emana
hautsezintasuna?
Hala dio, kontra
dauden kardinaletako batek. Baina Joan Pauloren idatzian ez bide da ageri
horrelakorik. Zerbait fedezkotzat adierazi nahi izanez gero, dokumentuak
hainbat baldintza, zehazki lau Vatikano II.aren arabera, zaindu behar ditu: Jainkoak
errebelatua izatea, irizpide solemne batez aldarrikatua izatea, atzeraezineko
fede-erantzuna eskatuz egina izatea, kontrako iritzia heretikotzat ematea.
Aipatzen den Joan Paulo II.aren dokumentuan ez dira ageri baldintza horiek.
Zuzenbide Kanonikoak berak irizpidetzat eskatzen du hau: fedezkoa delako
deklarazioak argia eta garbia adierazi behar duela fede-definizioa.
Konklusio moduan
Jokoan dagoena ez
da hautsezintasuna «Jainkoaren legea» den ala ez. Baizik nola lotu lege hori
errukiarekin, berriro ezkondu direnen kasuan.
Orain, egiten ari
diren Sinodo honetan, hau dute erronka: nola elkartu hautsezintasunaren egia
eta jarduera pastorala. Sinodoan onartuko ote dute Kasper kardinalaren jarrera?
Emango al dio aita santuak bere onespena?
Azken batean,
ordea, funtsezkoa beste hau da: serioski onartzea, ezkonduen elkartasunak
Hirutasun Santuaren, Aitaren, Semearen eta Espirituaren, elkartasuna islatzen
eta bistaratzen digula.
No hay comentarios:
Publicar un comentario