Abenduko izarrak

jueves, 6 de marzo de 2014

Ziortza 2014: Jesusen bidetik adiskidetzen

Bakearen Ibilaldiaren kartela, kanta, otoitza, oharrak, ume, gazte eta helduentzako katekesiak.
Marcha por la Paz: cartel, canto, oración, avisos, catequesis infantil, juvenil y para adultos...

Ziortza 2014: argazkiak eta kronikea

Ziortza 2014 bertsoak: Batek hemendik, besteak handik

Ziortza 2014 bertsoak: Bizkai aldeko

Ziortza 2014: Geure buruarekin adiskide

Ziortza 2014: autobusak

Bizikidetza, konpontzeke dagoen arazoa La convivencia, una asignatura pendiente: Etikarte

 

 

 

 

 















OTOITZA:

Jesus Jauna:
Zu zara bidea,
egia eta bizia.
Zugaz egin nahi dogu bidea.
Zugaz bake-bidea.

Bide lagun egin zara eta
itxaropenez bete gaituzu
gure aurretik zoazelako,
bidea argitzen deuskuzulako.

Zugaz aurreratuko dogu bakea.
Zugaz benetako bakea.
Zu BIZITZARA iritsi zara.
Zure Erreinua BAKEA da.
Zure Ebanjelioa bakearen Barri Ona da.
Zuk baketu gaituzu.

Zuk adiskidetu gozuz gure arteko etsaigoa suntsituz.
Zure Espirituak eta zure Ama Mariak
lagunduko deuskue.




ORACION:

Señor Jesús:
Tú eres el camino,
la verdad y la vida.
Queremos hacer contigo este camino.
Contigo el camino de paz.

Nos sentimos acompañados
y  esperanzados,
porque tú vas delante y nos marcas el camino.

Contigo lograremos la paz.
La verdadera paz.
Tú has llegado a la VIDA.
Tu Reino es Reino de PAZ.
Tu Evangelio es la Buena Noticia de la paz.
Tú nos has pacificado.

Tú nos has reconciliado
rompiendo nuestra enemistad.
Tú Espíritu y tu madre María
nos acompañan.

 Oharrak Avisos



HAUSTERRE EGUNEAN ETA MARTXOAK 9 (Garizumako 1. Domekea)
MIERCOLES DE CENIZA Y 9 DE MARZO (1 er. Domingo de Cuaresma)

Urtero lez, sasoi honetan, IV. eta V. Bikarietako parrokiek bakearen aldeko ekintza bat antolatu dogu bakea beti egarria eta erronka dogulako: Bolibarko herritik Ziortzako monastegiraino igoera. 
Aurten martxa hau datorren apirilaren 5an, zapatu goizez izango da,.
Zehaztasun gehiago emongo doguz, baina ondo legoke jadanik giroa berotzen hastea.


Como años anteriores los cristianos de la IV y V vicarías somos convocados a una marcha por la paz desde el pueblo de Bolivar hasta el monasterio de Ziortza. La paz es siempre una asignatura pendiente y siempre es un reto para todos nosotros. Por eso repetimos la marcha, en clima de reflexión y oración por la paz.
Este año la marcha será el 5 de abril. Seguiremos facilitando más detalles en torno a este acontecimiento; pero es bueno que desde ya vayamos haciendo ambiente y animándonos a participar.



MARTXOAK 16 eta 23 (Garizumako 2.eta 3. Domekea),
16 y 23 DE MARZO (2º y 3er Domingo de Cuaresma)

Lehengo domekan bakearen alde Ziortzako monastegira igotea aurten ere egitera goazela iragarri genduan. Apirilaren 5an, zapatu goizea, izango da. Ekitaldi hau, otoitz giroan egitea da helburua.
Bolibarreraino autobusez joango gara; handik gora oinez, eta otoitza amaitu ondoren, Ziortzan bertan hartuko dogu barriro autobusa etxera itzultzeko.
Autobuseko jesarlekua zihurtatzeko izenak emoten hasi geinke parrokian. Epea, amaitzen da, eta jarleku kostatuko da.
Animatu zaitez!


Os anunciamos ya el domingo pasado la marcha por la paz, organizada por las vicarías IV y V, que vamos a realizar el próximo día 5 de abril, sábado, desde el pueblo de Bolívar al monasterio de Ziortza; una marcha por la paz que se quiere que sea en clima de reflexión yoración.
Se van a organizar autobuses para llegar hasta Bolívar. Desde Bolívar subiremos andado hasta Ziortza para finalizar la marcha con una breve oración por la paz y, allí mismo, nos recogerá el autobús para volver a nuestras casas. Todo ello se desarrollará en la mañana del día 13.
Podemos ya apuntarnos para reservar plaza en el autobús. El plazo para apuntarse termina en El precio de la plaza será de 5 Euros.


MARTXOAK 30 (Garizumako 4, domeka)
MARZO 30 (4º domingo de Cuaresma)

Badakizue, datorren zapatuan, Apirilaren 5an, izango da bakearen aldeko Bolibartik Ziortzarainoko ibilaldia. Zihur ehundaka batzuk alkartuko gareala han, bakearen aldeko otoitzean eta konpromisoan bat eginik.
Gure autobusak XXXXXXXXX-etik, goizeko XXXXtan urtengo dau; ibilaldia 10etan hasiko da Bolibarko plazan, eta 12 -12:30ak aldeta amaitu ondoren etxerantz bueltatuko gara.


Tal como venimos anunciando, el próximo sábado, día 5 de abril, se celebrará la marcha por la paz desde Bolívar hasta Ziortza.
Muchas personas de nuestras parroquias esperamos hacernos presentes en esta marcha, unidas por el deseo de paz y por el compromiso de rezar y trabajar por esa paz.
El autobús saldrá de XXXXXXXX a las XXX de la mañana; la marcha se iniciará en la plaza de Bolívar, a las 10; hacia las 12 -12:30 habrá finalizado y, acto seguido, volveremos para nuestra casa.



Ireki begiak bakearen mandatari ausart izateko!


Jesusek ingurura begiratzeko eta neure burua eta Bera ikusteko dei egiten dit. Baina, horretarako, ausarta izan behar dut, aurrera begiratu. Jesusek aintzakotzat hartzen gaitu, besteri bakearen egundoko garrantzia irakats diezaiegun.

Horregatik, erronka botatzen dizu… Ausartzen zara onartzera?


1. Esku bakegileak

Marraztu zure esku bat. Esku horren bitartez Jesusek gauza asko esan eta irakats dezake.


Bakea zuretzat zer den idatzi hatz txikian.
Eraztun-hatzean, bakea lortzeko behar den zerbait idatzi.

Hatz luzean, bakearen alde egin dezakezun zerbait idatzi.
Hatz erakuslean, haserretuta zeunden norbaitekin adiskidetzeko egin daitekeena idatzi.
Hatz lodian, bakeari emango zeniokeen kolorea idatzi.

Idatzi ordez, nahiago baduzu margotu, egin daiteke.
Bakeari zein kolore eman nahi diozun erabakitzen duzunean, kolore horrekin margotu zure eskua.

Bakoitzak bere eskua erakusten duela abestu egingo dugu: “Tus manos son palomas de la paz” edo “ARRENKA ESKA GAGOZ, BAKEA, BAKEA!”.

 Arrenka eska gagoz: BAKEA, BAKEA.
 adiskide izateko: BAKEA
 parkamen bidetik: BAKEA, BAKEA.
 alkar maitatzeko BAKEA.

Guz guztion artean: BAKEA, BAKEA.  
Jesusek nahi eban BAKEA.
benetan denontzat, BAKEA, BAKEA.
Zorion bizia: BAKEA. 

 
                        


Tus manos son palomas de la paz                      
tus manos son palomas de la paz.                       
Puedes tener la suerte de encontrar                
en tus manos palomas de la paz.
                          
1. La paz que estás buscando la regala Dios:                                
Él siembra la semilla en nuestro corazón.          
Tú puedes conseguir que el mundo llegue a ser          
sementera que brota del Amor.

2. No dejes que el rencor destruya tu ilusión,
que el odio se despierte cuando nace el sol.
Tú puedes construir viviendo en libertad
un camino a la nueva humanidad.

3. Si luchas en tu vida por buscar la paz
uniéndote a los hombres en un mismo amor,
al fin podrás cantar gritando la verdad:
son mis manos palomas de la paz.

Hona hemen bideoa abesti eta erritmoarekin eta, katekesiko liburuaren aipamena eginez.


Abestu ondoren, idatzitakoa batera jarriko dugu eta eskuak gordeko ditugu, gero familia mezan erakusteko.

Eukaristia horretan, neska-mutikoak bakearen mandatari bihurtuko dira eta elkarte osoari eramango diote bakea. Nahi izanez gero, haurrei ‘bakearen mandatari’ jartzen duen txartel edo pegatina ipin diezaiekegu.

2.  Palabra de Dios / Jaunaren Hitza

Jn 14, 26-27


Is
ilunea eta, nahi izanez gero, komentario laburra…

3. Amaitzeko, elkarrekin otoitz egingo dugu

Otoitza: Ez beldurtu

Oraindik ikusten ez baduzu,
laster ikusiko duzu:
Jainkoa zutaz maitemindurik;
ondo hitz egin Beratzaz,
ez baituzu gezurrik esango,
dena egin baitzuen zeure zorionerako.

Baina munduak ez du entzuterik nahi,
gerta liteke-eta oparitu nahi digun poz hori
ulertzea eta poz horrez betetzea;
gerta liteke-eta, ulertzea, bihotz-berritzea eta sendatzea.
Ez beldur izan Argiari,
ez beldur izan Bakeari,
ez beldur izan Pozari,
ez beldur izan Zorionari,
Bera delako zuretzat irekitako bidea,
Bera “Dena” delako,
orain zorioneko izan zaitezke.

Hona hemen otoitza bideoan, haurrei ipintzeko edo eukaristian aurkezteko.



ELKARREKIN, ZUTUNIK, BAKEAREN ALDEKO ZIORTZAKO OTOITZA ERREZATUKO DUGU

Jesus Jauna:
Zu zara bidea, egia
eta bizia.
Zugaz egin nahi dogu bidea.                                            
Zugaz bake-bidea.

Nos sentimos acompañados y
con esperanza,
porque tú vas delante y nos marcas el camino.



Zugaz aurreratuko dogu bakea.
Zugaz benetako bakea.
Tú has llegado a la VIDA.
Tu Reino es Reino de PAZ.
Tu Evangelio es la Buena Noticia de la paz.
Tú nos has pacificado.

Zuk adiskidetu dozuz gure arteko etsaigoa suntsituz.
Zure Espirituak eta zure Ama Mariak
lagunduko deuskue.

ERANSKINA: ESKUAREN IRUDIA (KOPIAK ATARATZEKO)





Baketzearen inguruan  taldeetan lantzeko.  

IV. eta V. Bikariak. Garizuma-  2014


1. IKUSI

 Euskal Herriko egoera dala-ta bakoitzak  azaldu dagiala zelan ikusten dituan gauzak. Oso egoera ezbardinak eta jazoera ezbardinak suertatzen hasi dira, gure artean. 

2. EPAITU

a)      Adiskidetzea ta bakea:[1]
Benetako baken baten muina eta bihotza adiskidetzea da. Adiskidetze barik ez dago bake sakon eta iraunkorrik.
Benetako adiskidetzea:
·        Adiskidetzea ez da arerio izan diranak lagun min bilakatzea
·        Adiskidetzea hartuemon hondatzaile eta urtenbide bakoak albo batera iztea da. Nik defendatzen dodana absolutotzat hartzen dodanean. Orduan etsaia ez da etsaia besterik.
·        Iraganari (jazotakoari)  beste era batera begiratzea da adiskidetzea. Ahazteak ez dau ezer konpontzen. Jazoriokoak ez doguz ahaztu behar, beste begi batzuekin begiratu baino. Jazotakoa era barri batera begiratzeak hiru ondorio daukaz:
o       Hark erakarritako oinaze edo sufrimendu guztia ekartzen dau gogora. Besteena ere bai.
o       Nire ikuspuntutik gainera beste ikuspuntu batzuk ere zilegiak dirala.
o       Autokritika egitea, erru guztiak besteen sorbalda gainera jaurti beharrean.
·        “Orain” barri bat sortu behar dogu erabaki honekin: Ez dogu inoiz iragana errepikatuko; ez dogu inoren eskubiderik ez hautsi ez zapalduko.
·        Geroa  ere gertatu behar da. Iragana berpiztu ez dadin, hartu daiguzaan beharrezko neurri guztiak.

Adiskidetzearen oinarriak eta baldintzak:
·         Besteak, arerio izandakoak, geure parekotzat onartzea. Pertsona lez onartzea, ez arerio huts lez
·        Besteak ezbardinak dirala gogoz autortzea.
·        Giza duintasunetik datorkiguzan eskubideak urratu ezinak dirala autortzea.. Eta eskubide horren artean nagusia eta besteen iturria, bizitzeko eskubidea da. Ez dago proiektu politikorik ez herria maitatzeko erarik, bizitzeko eskubidea kentzea ontzat emon daikeenik. Baina ezin da  ezta inor inoiz elbarritu, torturatu edo zapaldu.

Adiskidetzearen helburuak:
1.      Biktima guztien gizatasun zauritua sendatzea.  Nortzuk dira biktimak? Gatazka honetan pertsonalki edo hurbil-hurbileko norbaitengan oinaze sakon, larri eta itzulezin edo atzeraezina  jasan daben guztiak. Sufrimendu sakonak eta kalte itzulezinak  egin ditu biktima. Ez errugabe izateak; ez eta arrazoia izateak. Helburua litzateke: “euren sufrimendua oinaze bihurtzea” . Sufrimendua eta oinazea ez dira bardinak. Sufrimenduan biktimak ez deutso bizitzari eta ekintzari zentzunik aurkitzen. Apurka-apaurka biktima batek bizi-zentzuna bereskuratzen dabenean orduan sufrimentua oinaze bihurtzen da. Biktimei argi eta garbi autortu behar jeke eurei egindako kaltea. Sendabiderako zerbitzuak, konpentsazio ekonomikoa eta abar merezi dabez. Baina eurak ez dira bakegintza eta adiskidetzearen politika erabaki eta inposatu behar dabenak, ez epaileen jokabidea diktatu behar dabenak.
2.      Espetxeratuekin politika gizakoia eta epaiketa egokia asmatu: Espetxeratuak urreratuz, gaixo eta legezko dan zigor zati on bat bete dabenak etxeratu, ….
3.      Gogorkeriaren espirala betirako desakatibatzea
a.      ETAk behin eta betiko armak entregatzea. ETAk bere burua desegitea erakunde lez.
b.      Estatuak espetxeratuei buruz ezaugarri batzuk emotea: Hurbilketa….
4.      Pertsonen arteko, taldeen arteko, erakundeen arteko hartuemonak bizkortzea eta biguntzea: Adiskidetzearen helburu bikoitza: pertsonen adiskidetzea eta gizartearen adiskidetzea. Joan Paulo II: “Alkarrizketa ezinbesteko tresna lez agertzen da beti, gatazka guztietan, nahiz Estatu barruko hartuemonetan, nahiz nazioartekoetan”.

Adiskidetzearen zerikusia egia, justizia eta parakamenarekin:
1.      Egiarekin: Jazotako basakeriak agertzea eta justifikazio faltsuak desegitea benetako adiskidetzearen eskakizun zorrotzak dira. Egia bako adiskidetzeak erresentimentua sortzen dau kaltetuengan. Juan Paulo II: “ Adiskidetzeak egia alboratu barik, eskatu egiten dau. Egindako gaitza ezagutu egin behar  da eta, ahal dan neurrian, ordaindu”
2.      Justiziarekin: Zuzengabekeriaz kaltetuak izan diranak, justizia eskatzeko eta lortzeko eskubide osoa dauke. Adiskidetzeak lagundu egiten deutso justiziari, gogorregia eta estuegia izan ez dadin. Ez dogu ahaztu behar justiziaren azken helburua ez dala gizarte zuzen bat, gizarte adiskidetu bat baino.
3.      Parkamenarekin. Bai parkamena eskeintzeak, bai emoteak zerikusi handia dabe adiskidetzearekin. Adiskidetzea sortzen da era batera parkamena emon eta eskatu egiten danean, emoilea eta eskalea biguntasunez eta apaltasunez aurrez aurre jartzen diranean. Kaltegilearen parkamena eskatzeak lagundu egiten dau kaltetuaren zauriak osatzen. Kaltegileak, bere errua autortuaz, garbitu egiten dau bere bihotza. Ongarria benetan parkamena eskatzea eta emotea. Denbora behar dabe pertsonak eta taldeak bai parkatzeko, bai parka eskatzeko. Jesusek  eta bere izenean Elizak izan ezik inork ez dauka eskubiderik parkazioa exigitzeko; eta kristauei bakarrik.  

b)      Juan Pablo II[2]
Ez dago bakerik justizia barik, ez dago justiziarik parkamen barik. Hauxe da bai sinismendun bai sinismendun ez direnei,  giza familiaren  onagatik eta bere etorkizunagaitik arduratuta aurkitzen diran borondate oneko gizon emakume guztei iragarri nahi deutsedan mezua.  

     d) Mt 5, 38-48

3. EKIN
a) Zer egin ahal dogu guk geuk  egoera honetan?  
b) Zer egin beharko leuke EH-ko Elizak egoera honetan? 
c) Apirilaren 5an, zapatua, Ziortzarako bake-ibilaldian parte hartu.



 

  Para tabajar en los grupo en torno al tema de  la paz

IV. eta V. Bikariak. Garizuma- Cuaresma 2014


1. IKUSI:  
  • Lluvia de ideas: Que cada uno comente lo que esta viendo en relación a este tema. (Víctimas, presos, los gestos de ETA, pero no su disolución, las posiciones de los partidos políticos…..)

2. EPAITU

a)      La reconciliación, exigencia de una paz auténtica:[3]
“La paz necesita ser completada y consolidada por la reconciliación, que es el alma de la paz…. La tarea de la reconciliación no ha de ser relegada…Es preciso purificar nuestro concepto de reconciliación:
·        No sacrifica la justicia, sino que la aplica con humanismo
·        No reclama que los enemigos se conviertan en amigos, sino que vuelvan a respetarse a y aceptarse mutuamente como miembros de una misma sociedad
·        No requiere una interpretación común de la naturaleza y origen de la confrontación, sino una voluntad compartida de evitar su repetición
·        No propicia  una amnesia de ninguna víctima, sino una memoria crítica del pasado y un recuerdo dolorido de todas ellas.
·        No impone el perdón, sino que lo propone en su debido momento
Los presupuestos de la reconciliación:
·        El respeto al carácter invulnerable de la dignidad humana
·        Aceptación de “los otros” como semejantes
·        Reconocer a “los otros” como legítimamente diferentes.
Los objetivos de la reconciliación:
·        Restaurar la desgarrada humanidad de las víctimas. Son víctimas aquellos seres humanos que han tenido la experiencia personal  o familiar de un sufrimiento hondo, grave, irreversible provocado por la violencia desatada  en la confrontación destructiva que e hemos padecido. No es la verdad y justicia de la causa las que le convierten en víctimas, sino el sufrimiento hondo  y el daño irreversible que han padecido. El objetivo es  transformar su sufrimiento en dolor”: El sufrimiento se convierte en dolor cuando la víctima reencuentra motivos para vivir, amar, trabajar, mirar al futuro, servir.
·        Desactivar la espiral violenta y propiciar así un nuevo comienzo
·        Facilitar la autocrítica del agresor, su acercamiento a al víctima y su reinserción social
·        Reconstruir el tejido destrozado de relaciones personales, grupales e institucionales
El diálogo, vía de reconciliación. El instrumento fundamental de la reconciliación es el diálogo. Juan Pablo II:  “El diálogo se manifiesta siempre como  instrumento insustituible de toda confrontación constructiva, tanto en las relaciones internas de los Estados como en las internacionales”
Reconciliación y verdad, justicia y perdón:
·        Reconciliación y verdad. Enterrar los hechos del pasado en el olvido, lejos de favorecer la reconciliación, la hace imposible. Sólo recordando se sana y se evita la  reviviscencia de los conflictos. Un riguroso relato del pasado es necesario para la reconciliación. Es necesario que la memoria que recuerda e investiga haya depuesto su carga de rencor y resentimiento y se haya abierto a escuchar la memoria de todos.
·        Reconciliación  y justicia. La auténtica reconciliación es incompatible con la  injusticia. Las víctimas tienen derecho a que se les haga justicia…. La justicia sale favorecida por el espíritu reconciliador. Le ayuda a no ser excesivamente  estricta ni rígida…El fin supremo de la justicia nos es una sociedad justa, sino una sociedad reconciliada. “Justicia no es castigar, sino recuperar al ofensor”.
·        Reconciliación  y perdón. El perdón es algo muy vinculado a la reconciliación. Esta se da en plenitud cuando se entrelazan el perdón demandado y el perdón ofrecido….Pedir perdón denota por sí mismo el reconocimiento humilde del daño cometido. Y el otorgar el perdón revela magnanimidad  y anchura de espíritu. “pedir perdón libera y te reconcilia contigo mismo. Perdonar te libera también de las cadena del rencor y del resentimiento” (J. Fernández)….Perdonar es algo que ordinariamente  solo el tiempo puede conceder. Ninguna instancia human exterior puede exigir a las víctimas el perdón. Solo Jesús puede reclamar a quienes creemos en Él la resolución de perdonar. Pero hemos de contribuir a que, en medio de un corazón desolado por el sufrimiento emerja la planta de un perdón difícil pero liberador para sí y altamente saludable para la sociedad…Pedir perdón equivale a reconocer que uno ha estado gravemente equivocado al usar  de la violencia injusta. “Perdón no es olvidar, sino recordar con otros ojos”

b)      Juan Pablo II[4]
c)      No hay paz sin justicia, no hay justicia sin perdón: esto es lo que quiero anunciar en este Mensaje a creyentes y no creyentes, a los hombres y mujeres de buena voluntad, que se preocupan por el bien de la familia humana y por su futuro.
d)      No hay paz sin justicia, no hay justicia sin perdón: esto es lo que quiero recordar a cuantos tienen en sus manos el destino de las comunidades humanas, para que se dejen guiar siempre en sus graves y difíciles decisiones por la luz del verdadero bien del hombre, en la perspectiva del bien común.
e)      No hay paz sin justicia, no hay justicia sin perdón: no me cansaré de repetir esta exhortación a cuantos, por una razón o por otra, alimentan en su interior odio, deseo de venganza o ansia de destrucción.
c) Mt 5, 38-48



3. ACTUAR
a) Zer egin ahal dogu guk geuk  egoera honetan? ¿Qué podemos hacer nosotros en esta situación?
b) Zer egin beharko leuke EH-ko Elizak egoera honetan? ¿Qué tendría que hacer la Iglesia de Euskal Herria en esta situación?
c) Apirilaren 5ean, zapatua, Ziortzarako bake-ibilaldian parte hartu.  Participar el 5 de abril, sábado, en la marcha por la paz de Ziortza.




Para tabajar en los grupo en torno al tema de  la paz

IV. eta V. Bikariak. Garizuma- Cuaresma 2014

Recomendaciones del Foro Social para impulsar el proceso de paz


Tras la celebración del Foro Social para impulsar el proceso de paz el  14 y 15 de marzo de 2013, las entidades organizadoras, una vez escuchadas las opiniones de los expertos internacionales y analizadas las aportaciones ciudadanas recibidas, queremos proponer las siguientes recomendaciones para impulsar el proceso de paz:

a) Alcanzar consensos básicos para abordar los principales retos del proceso de paz

1.- Recomendamos promover un ejercicio de diálogo y reconciliación que establezca unas sólidas bases para la convivencia futura por medio de una amplia y activa participación de las instituciones, partidos políticos y sociedad civil. Especialmente, recomendamos que trabajen para lograr consensos que contribuyan a abordar los principales retos del proceso de paz: desarme y desmantelamiento de estructuras militares de ETA, reintegración de las personas presas y huidas, garantía de los Derechos Humanos, así como afrontar todo lo sucedido y establecer las bases de la convivencia en el futuro.

b) Diseñar, desarrollar y culminar un proceso de desmantelamiento y desarme

2.- Con el objetivo de garantizar la seguridad a toda la ciudadanía, y como parte esencial del proceso de paz, recomendamos el diseño de un proceso controlado, ordenado y consensuado que culmine con el desmantelamiento de armas y estructuras militares de ETA.

3.- Recomendamos que este proceso, a desarrollar en un tiempo prudencial, cuente desde sus inicios con la intervención y colaboración de organismos facilitadores independientes que den seguridad de lo realizado tanto a los Estados y sus instituciones como a la sociedad en general.

c) Facilitar la integración de las personas presas y huidas

4.- Recomendamos un consenso sobre una solución integral a la cuestión de las personas presas y huidas. Se trata de un elemento esencial para construir una convivencia estable y duradera. Para ello, consideramos que es necesario adecuar la legalidad a la realidad y aplicar una justicia de carácter transicional, ayudando a la sociedad a consolidar la convivencia. Al mismo tiempo, como punto de partida, deben modificarse aspectos de la política penitenciaria que contravienen los derechos humanos o que van contra el tratamiento humanitario de las personas presas, eliminando medidas excepcionales contrarias a los estándares internacionales. En particular la situación de las que se encuentran gravemente enfermas, la negativa a conceder la libertad a aquellas que han cumplido su condena y terminando con la dispersión, que penaliza a sus familias.
5.- Recomendamos que el proceso de reintegración se realice por medio de cauces legales, aceptando que el mismo, siendo integral, se debe desarrollar de forma individualizada, escalonada, y en tiempo prudencial. Este proceso requiere por parte de los presos mostrar su compromiso con el nuevo escenario de paz y renunciar a vías violentas. Además, en su caso, debe haber por su parte un reconocimiento del daño causado como consecuencia de su actuación.

6.- Recomendamos que los presos sean actores activos en el desarrollo del proceso de paz y normalización. Por ello es importante facilitar la relación y el intercambio de opiniones entre las personas presas, la ciudadanía vasca e instituciones competentes, con el objetivo de promover una convivencia para el futuro en el que ningún tipo de violencia tenga lugar.

7.- Recomendamos estudiar la situación de las personas huidas explorando vías para su integración en la sociedad, dando una solución a las mismas.

d) Promover y garantizar los derechos Humanos

8.- Recomendamos que se implementen las reformas legislativas necesarias para asegurar que los Derechos Humanos y libertades democráticas estén plenamente garantizados, configurando los mecanismos necesarios para ello. Como primer paso, una entidad independiente debe evaluar la situación de los Derechos Humanos.

9.- Recomendamos que se fije el principio de que no puede haber lugar para la impunidad. Además de no tener encaje en el ordenamiento jurídico internacional, iría en contra de los principios de verdad, justicia y reparación y de los derechos de las víctimas. Ahora bien, los estándares internacionales sí permiten que la aplicación de la justicia tenga en cuenta el contexto de un proceso de paz.

10.- Recomendamos redimensionar el número y la función de las fuerzas y cuerpos de seguridad del Estado para adaptarlos a la realidad. Así mismo se deben reforzar los mecanismos de control de las fuerzas y cuerpos de seguridad por parte de las instituciones y la sociedad civil.

e) Preservar la verdad y la memoria para afrontar el pasado con honestidad y establecer las bases para la convivencia futura

11.- Recomendamos que las instituciones promuevan un proceso amplio de verdad, justicia y reconciliación de carácter integral y que abarque al conjunto de la sociedad. El objetivo es crear los mimbres para la convivencia futura desde el respeto a todos los Derechos Humanos fundamentales. Con este fin es necesario abordar lo acontecido y sus causas y reconocer y reparar al conjunto de víctimas y reconocer todo el daño causado. Así mismo, entendemos que un mecanismo para la Verdad y la Reconciliación, promovido o apoyado por las instituciones e independiente, y donde el protagonismo sea de la sociedad civil, es un instrumento útil para afrontar todo ello.

12.- Recomendamos que se faciliten diversas maneras de narrar y recordar, sin negar lo acontecido, fomentando la autocrítica en todos los sectores sociales y políticos y los ejercicios honestos de reconocimiento de los graves errores cometidos. En este sentido, es necesario elaborar una base de datos oficial, pública y completa de todas las víctimas y vulneraciones de derechos humanos, para preservar la memoria de lo sucedido antes de que se pierda o se vuelva borrosa.

Finalmente consideramos que todas las actuaciones recogidas en este documento han de ser compatibles con el respeto a los derechos de verdad, justicia y reparación que asisten a todas las víctimas.


PARA DIALOGAR EN GRUPO


1.    ¿Está de acuerdo que estas propuestas del  Foro Social pueden servir para alcanzar la paz?


2.    ¿Crees que se han dado algunos pasos? ¿Cuáles?


3.    ¿Qué es lo que consideras más urgente en estos momentos? ¿Qué pasos faltan por darse? ¿Quiénes tendrían que dar esos pasos?


4.    ¿Qué es lo que cada uno podemos hacer en este tema?


5.    ¿Qué es lo que la Iglesia de Bizkaia, como institución,  tendría que hacer en este tema?




Baketzearen inguruan  taldeetan lantzeko.  

IV. eta V. Bikariak. Garizuma-  2014

Foro sozialaren Gomendioak bake prozesoa bultzatzeko


2013ko  martxoaren 14 eta 15ean bake prozesua bultzatzeko Foro Soziala gauzatu ondoren, erakunde antolatzaileok, behin nazioarteko adituen iritziak entzun eta jasotako herritarren ekarpenak azertuta, ondorengo gomendioak proposatu nahi ditugu bake prozesua bultzatzeko:


a) Oinarrizko adostasunetara iristea bake prozesuaren erronka nagusiei heltzeko

 1.- Etorkizuneko elkabizitzarako oinarri sendoak ezarriko dituen elkarrizketa eta berradiskidetze ariketa bat bultzatzea gomendatzen dugu, erakundeen, alderdi politikoen eta gizarte zibilaren partaidetza zabal eta aktiboaren bidez. Bereziki, bake prozesuaren erronka nagusiei heltzen lagunduko duten adostasunak lortzeko lan egitea gomendatzen dugu: desarmea eta ETAren egitura militarren desegitea, preso eta iheslarien itzultzea, Giza Eskubideen bermea, bai eta jazotako guztiari aurre egitea eta etorkizuneko elkarbizitzaren oinarriak ezartzea ere.

 b) Desegite eta desarme prozesu bat diseinatu, garatu eta bururaino eramatea

2.- Herritar ororen segurtasuna bermatzea xede, eta bake prozesuaren funtsezko zati bezala, ETAren armen eta egitura militarren desegitearekin bukatuko den prozesu kontrolatu, ordenatu eta adostu bat diseinatzea gomendatzen dugu.

3.- Zentzuzko denbora-tarte batean gauzatu beharreko prozesu honek hasieratik erakunde erraztaile independienteen esku hartzea eta laguntza izatea gomendatzen dugu, Estatuei eta bere instituzioei zein jendarteari, oro har, egindakoaren segurtasuna emateko.

c) Preso eta iheslarien itzultzea erraztea

4.- Preso eta iheslarien gaiari buruzko konponbide integral bat adostea gomendatzen dugu. Elkarbizitza egonkorra eta iraunkorra eraikitzeko funtsezko elementua da. Horretarako, legeak errealitatera egokitzea eta justizia trantsizional bat ezartzea beharrezkoa dela deritzogu, jendarteari elkarbizitza errotzen lagunduz. Aldi berean, hasiera puntu bezala, giza eskubideen kontra edo presoen trataera humanitarioaren kontra doazen espetxe politikaren aspektuak aldatu behar dira, nazioarteko estandarren kontra doazen salbuespen neurriak bertan behera utziz. Hala nola: gaixo larrien egoera, zigorra bete duten presoak aske uzteko ezezko jarrera eta sakabanaketa, familiak zigortzen dituena.

5.- Itzultze prozesua lege baliabideak erabiliz gauzatzea gomendatzen dugu; prozesua integrala izanik, era mailakatuan, banaka eta zentzuko denbora-tarte batean gauzatu behar dela onartuz. Presoek bake eszenatoki berriarekiko konpromezua agertzea eta indarkeriazko bideei uko egitea eskatzen du prozesu honek. Gainera, bere jardueraren ondorioz egindako mina aitortu behar dute.

6.- Bake eta normalizazio prozesuaren garapenean presoak eragile aktiboak izatea gomendatzen dugu. Horregatik, garrantzitsua da presoen eta euskal herritarren eta erakunde eskudunen arteko harremanak eta iritzien partekatzea erraztea, etorkizunean inongo indarkeriak tokirik izango ez duen elkarbizitza bultzatzeko helburuarekin.

7.- Iheslarien egoera aztertzea gomendatzen dugu, gizartera daitezen bideak bilatuz, konponbide bat emanez.

 

d) Giza Eskubideak bultzatu eta bermatzea

8.- Giza Eskubideak eta askatasun demokratikoak guztiz ziurtatzeko beharrezkoak diren lege aldaketak inplementatzea gomendatzen dugu, horretarako beharrezkoak diren mekanismoak eratuz. Lehendabiziko pausu bezala, erakunde independiente batek Giza Eskubideen egoera aztertu beharko luke.

9.- Zigorgabetasunerako tokirik ezin dela izan jasotzen duen printzipioa finkatzea gomendatzen dugu. Nazioarteko lege ordenamenduarekin bat ez etortzeaz gain, egia, justizia eta aitortzaren printzipioen kontra eta biktimen eskubideen kontra joango litzateke. Dena den, nazioarteko estandarrek justiziaren aplikazioak bake prozesu baten testuintugurua aintzat hartzea baimentzen dute.

10.- Estatuaren segurtasun-indar eta kidegoen kopurua eta eginkizuna berdimentsionatzea gomendatzen dugu errealitatera moldatuz. Halaber, segurtasun-indar eta kidegoen gaineko kontrol mekanismoak indartu behar dira erakunde eta gizarte zibilaren aldetik.

e) Egia eta memoria babestea iraganari zintzotasunez aurre egiteko eta etorkizuneko elkarbizitzaren oinarriak finkatzeko

11.- Erakundeek egia, justizia eta adiskidetze prozesu zabal bat eta jendarte osoa barne hartzen duena bultzatzea gomendatzen dugu. Oinarrizko Giza Eskubide guztien errespetutik abiatuta etorkizuneko elkarbizitzarako oinarriak sortzea da helburua. Hori izanik xedea, beharrezkoa da jazotakoari eta bere jatorriari heltzea, biktima guztiak aintzatestea eta dagokien ordaina ematea eta eragindako kalte guztiakaitortzea. Era berean, Egia eta Adiskidetzerako mekanismo bat horri guztiari aurre egiteko tresna baliagarria dela ulertzen dugu, erakundeek bultzatu edo babestutako mekanismoa izanik eta independientea, zeinetan gizarte zibila den protagonista.

12.- Kontatzeko eta gogoratzeko era ezberdinak erraztea gomendatzen dugu, gertatutakoa ukatu gabe, sektore sozial eta politiko guztietan autokritika bultzatuz eta egindako akats larriak aintzatesteko jardun zintzoa bultzatuz. Ildo honetatik, biktima eta giza eskubideen urraketa guztien datu-base ofizial, publiko eta osatu bat egitea premiazkoa da, galdu edo lausotu aurretik jazotakoaren memoria gordetzeko.


Azkenik, dokumentu honetan jasotako jarduera guztiak biktima guztiek daukaten egia, justitzia eta ordaintza eskubideekiko errespetuarekin bateragarriak izan behar direla uste dugu.


TALDEAN ALKARRIZKETA:


1.    Zure ustez Foro Sozial honen proposamenak baliagarriak dira baketzea eta adiskidetzea lortzeko?


2.    Uste dozu bide honetan pausaren batzuk emon dirala? Zeintzuk? 


3.    Zer deritzazu une honetan garrantzitsuena? Zeintzuk pasu izango litzatekez emon beharrekoak une honetan baketze bidean? Nortzuk emon beharko leukiez pasu horreik? 


4.    Zer da arlo honetan bakoitzak egin ahal doguna?


5.    Zer da Bizakiko elizak, erakunde lez, egin beharko leukena arlo honetan?











[1]  Juan Mari Uriarte: Adiskidetzea eta bakea Euskal Herrian
[2] MENSAJE DE SU SANTIDAD JUAN PABLO II PARA LA CELEBRACIÓN DE LAXXXV JORNADA MUNDIAL DE LA PAZ 1 DE ENERO DE 2002

[3]  Juan Mari Uriarte: La reconciliación, exigencia de paz auténtica. 2011
[4] MENSAJE DE SU SANTIDAD JUAN PABLO II PARA LA CELEBRACIÓN DE LAXXXV JORNADA MUNDIAL DE LA PAZ 1 DE ENERO DE 2002

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