Erramu domekea

lunes, 31 de marzo de 2025

Emakumearen adiskide Amigo de la mujer Jose Antonio Pagola

 


Harrigarria da Jesus hainbat emakumek inguraturik ikustea: adiskide bihotz-bihotzekoak, Maria Magdalena bezala edota Betaniako Marta eta Maria ahizpak. Jarraitzaile leialak, Salome, arrantzale-familia bateko ama, bezala. Gaixo diren emakumeak, herrixkako prostituituak… Ez da esan izan antzeko gauzarik inoizko profetaz.

Zer ikusten zuten harengan emakume haiek?, zergatik erakartzen zituen? Argia da ebanjelioetako kontaerek ematen duten erantzuna: Jesusek beste begi batzuez begiratzen die. Orain arte bizi izan ez duten samurtasunez hartzen ditu, beraien duintasuna defendatzen du, ikasle bezala onartzen ditu. Inork ez zituen horrela hartu.

Jendeak zikintasun erritualaren iturritzat hartzen zituen. Tabuak eta aurreiritziak hautsirik, inolako beldurrik gabe hurbiltzen zaie Jesus, bere mahaian onartzen ditu; are gehiago: esker onez datorkion prostituitu bati fereka dezan utzi dio.

Gizarteak bekaturako abagune eta iturritzat hartzen ditu; txikitatik ohartarazten zitzaien mutikoei halakoen lilura-jokoan eror ez zitezen. Alabaina, Jesusek gizonezkoen erantzukizuna azpimarratu du: «Emakume bati bera desiratuz begiratzen dionak egina du jadanik adulterioa bere bihotzean».

Ulertzekoa da Jesusen erreakzioa emakume bat, adulterioan harrapatua, aurkeztu diotenean, harrika erailtzeko asmoz. Inor ez da mintzo gizonezkoaz. Horixe zen gizarte matxista hartan beti gertatzen zena. Emakumea gaitzesten dute, familia desohoratu duelako; gizonezkoarena aise zuritzen da.

Jesusek ezin jasan du hipokresia sozial hori, gizonezkoen nagusitzak eraikia. Xumetasun eta adore miresgarriz, bere lekuan ipintzen ditu Jesusek egia, zuzentasuna eta errukia: «Bekaturik ez duenak bota diezaiola lehen harria». Salatzaileek alde egin dute lotsaturik. Badakite berak direla gizarte hartan egiten diren adulterioen erantzule nagusienak.

Jesusek samur eta adeitsu hitz egin dio emakume umiliatu hari: «Ezta nik ere, ez zaitut gutxiesten». Zoaz, jarrai ezazu bide eginez zeure bizitzan eta «aurrerantzean ez egin bekaturik gehiago». Jesus fidatu egin da emakumeagan, gauzarik hobena opa dio eta bekaturik ez egitera animatu du. Baina Jesusen ahotik ez da irtengo inolako gaitzespenik.

Nork erakutsiko digu gaur egun emakumeari Jesusen begiez begiratzen?, nork txertatuko ditu Elizan eta gizartean, Jesusen arabera, egia, zuzentasuna eta emakumearen defentsa?

José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain

Garizumako 5. igandea – C (Joan 8,1-11)

AMIGO DE LA MUJER

Sorprende ver a Jesús rodeado de tantas mujeres: amigas entrañables como María Magdalena o las hermanas Marta y María de Betania. Seguidoras fieles como Salomé, madre de una familia de pescadores. Mujeres enfermas, prostitutas de aldea… De ningún profeta se dice algo parecido.

¿Qué encontraban en él las mujeres?, ¿por qué las atraía tanto? La respuesta que ofrecen los relatos evangélicos es clara. Jesús las mira con ojos diferentes. Las trata con una ternura desconocida, defiende su dignidad, las acoge como discípulas. Nadie las había tratado así.

La gente las veía como fuente de impureza ritual. Rompiendo tabúes y prejuicios, Jesús se acerca a ellas sin temor alguno, las acepta en su mesa y hasta se deja acariciar por una prostituta agradecida.

La sociedad las consideraba como ocasión y fuente de pecado; desde niños se les advertía a los varones para no caer en sus artes de seducción. Jesús, sin embargo, pone el acento en la responsabilidad de los varones: «Todo el que mira a una mujer deseándola, ya ha cometido adulterio en su corazón».

Se entiende su reacción cuando le presentan a una mujer sorprendida en adulterio, con intención de lapidarla. Nadie habla del varón. Es lo que ocurría siempre en aquella sociedad machista. Se condena a la mujer porque ha deshonrado a la familia y se disculpa con facilidad al varón.

Jesús no soporta esta hipocresía social construida por el dominio de los varones. Con sencillez y valentía admirables, pone verdad, justicia y compasión: «El que esté sin pecado, que arroje la primera piedra». Los acusadores se retiran avergonzados. Saben que ellos son los más responsables de los adulterios que se cometen en aquella sociedad.

Jesús se dirige a aquella mujer humillada con ternura y respeto: «Tampoco yo te condeno». Vete, sigue caminando en tu vida y, «en adelante, no peques más». Jesús confía en ella, le desea lo mejor y le anima a no pecar. Pero de sus labios no saldrá condena alguna.

¿Quién nos enseñará a mirar hoy a la mujer con los ojos de Jesús?, ¿quién introducirá en la Iglesia y en la sociedad la verdad, la justicia y la defensa de la mujer al estilo de Jesús?

José Antonio Pagola

5 Cuaresma – C (Juan 8,1-11)

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