Lukasek parabola
labur bat dakarkigu; diosku Jesusek kontatu zuela, ikasleei adierazteko «beti egin behar zutela otoitz, gogogabetu
gabe». Ebanjelariak oso gustukoa du gai hau, eta batzuetan ideia bera
errepikatzen du. Jakina denez, gonbit bat bezala hartu izan da beti parabola
hau, Jainkoari egiten diogun otoitzari eten gabe eutsi behar diogula esateko.
Alabaina, kontakizunaren edukiari
eta Jesusek berak atera duen konklusioari erreparatzen badiegu, garbi dakusagu
zuzentasun-egarria dela parabolaren giltza. Lautaraino errepikatzen da
«zuzentasuna egin» esapidea. Otoitz-eredua baino gehiago, jende makalenaz
abusatzen duen gizarte usteldu batean, kontakizuneko alargunak egiten duen
borroka-eredua da, zuzentasunaren alde.
Parabola honetako lehen pertsonaia,
epaile bat da: «ez da ez Jainkoaren
beldur, ez gizon-emakumeen axola». Profetek behin eta berriz salatu izan
duten ustelkeriaren hezurmamitze bistakoa da: boteretsuak ez dira Jainkoaren
zuzentasunaren beldur eta ez dute errespetatzen pobreen duintasuna, ez
eskubideak. Ez dira kasu bakanak. Israelen bizi duten zuzenbide-sistemaren
ustelkeria salatzen dute profetek; baita patriarkatu-gizarte hartako egitura
matxista ere.
Bigarren pertsonaia, babesik gabeko
emakume alargun bat da, gizarte zuzengabe batean. Alde batetik, bera baino
boteretsuago den «arerio» baten zapalketa jasaten ari da. Bestetik, bera eta
bere sufrimena bost axola zaizkion epaile baten biktima da. Horrela bizi da
milioika emakume aldi guztietan herririk gehienetan.
Parabolaren konklusioan, Jesus ez da
mintzo otoitzaz. Beste ezer baino lehen, Jainkoaren zuzentasunan konfiantza
izateko eskatzen du: «Ez ote die Jainkoak
zuzentasuna egingo gau eta egun dei egiten dioten bere aukeratuei?»
Aukeratu hauek ez dira «Elizako kideak», baizik herri guztietako pobreak,
zuzentasuna eskatuz oihu egiten dutenak. Halakoena da Jainkoaren erreinua.
Ondoren, galdera bat dagi Jesusek,
ikasleentzat erronka handia: «Gizonaren
Semea etorriko denean, sinesmenik aurkitu ote du lurrean?» Ez du buruan
Jesusek doktrina bati atxikitzea den fedea, baizik eta bizitzako jarduera
arnasten duen fedea, haserre-eredua, aurre egite aktiboa eta adorea gizaki
ustelei zuzentasuna eskatzeko.
Hau ote da ongizatearen gizarteko
kristau aseen fedea eta otoitza? Segur aski, arrazoi du J.B. Metz-ek, hau
salatzen duenean: kristau-espiritualitatean kanta gehiegi kantatzen dela eta
haserre-oihu gutxiegi oihu egiten, konforme egote gehiegi eta gizatasun
handiagoko mundu baten amets gutxiegi, kontsolamendu gehiegi eta
zuzentasun-gose gutxiegi.
Jose Antonio Pagola
BERRI ONAK Sare Ebanjelizatzailea
Eutsi bizirik pobreen esperantzari. Bidali hau,
2019ko urriaren 20a
Urteko 29. igandea C
Lukas 18,1-8
¿SEGUIMOS CREYENDO EN LA JUSTICIA?
Sin embargo, si observamos el contenido
del relato y la conclusión del mismo Jesús, vemos que la clave de la parábola
es la sed de justicia. Hasta cuatro veces se repite la expresión “hacer
justicia”. Más que modelo de oración, la viuda del relato es ejemplo admirable de lucha por la justicia en
medio de una sociedad corrupta que abusa de los más débiles.
El primer personaje de la parábola es
un juez que “ni teme a Dios ni le importan los hombres”. Es la
encarnación exacta de la corrupción que denuncian repetidamente los profetas:
los poderosos no temen la justicia de Dios y no respetan la dignidad ni los
derechos de los pobres. No son casos aislados. Los profetas denuncian la
corrupción del sistema judicial en Israel y la estructura machista de aquella
sociedad patriarcal.
El segundo personaje es una viuda
indefensa en medio de una sociedad injusta. Por una parte, vive sufriendo los
atropellos de un “adversario” más poderoso que ella. Por otra, es
víctima de un juez al que no le importa en absoluto su persona ni su
sufrimiento. Así viven millones de mujeres de todos los tiempos en la mayoría
de los pueblos.
En la conclusión de la parábola, Jesús
no habla de la oración. Antes que nada, pide confianza en la justicia de Dios: “¿No
hará Dios justicia a sus elegidos que le gritan día y noche?”. Estos
elegidos no son “los miembros de la
Iglesia” sino los pobres de todos los pueblos que claman
pidiendo justicia. De ellos es el reino de Dios.
Luego, Jesús hace una pregunta que es
todo un desafío para sus discípulos: “Cuando venga el Hijo del Hombre,
¿encontrará esta fe en la tierra?”. No está pensando en la fe como adhesión
doctrinal, sino en la fe que alienta la actuación de la viuda, modelo de
indignación, resistencia activa y coraje para reclamar justicia a los
corruptos.
¿Es esta la fe y la oración de los
cristianos satisfechos de las sociedades del bienestar? Seguramente, tiene
razón J. B. Metz cuando denuncia que en la espiritualidad cristiana hay
demasiados cánticos y pocos gritos de indignación, demasiada complacencia y
poca nostalgia de un mundo más humano, demasiado consuelo y poca hambre de
justicia.
José
Antonio Pagola
Red
evangelizadora BUENAS NOTICIAS
Mantén viva la esperanza de
los pobres. Pásalo.
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20 de octubre de 2019
29
Tiempo ordinario (C)
Lucas,
18, 1-8
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