Fariseuaren eta zerga-biltzailearen
parabolak, batetik, uko handia eragin ohi du kristau askorengan fariseuaren
kontra, Jainkoaren aurrean harro eta bere buruaz seguru agertu den horren
kontra; bestetik, berezko sinpatia-edo sortu ohi du zerga-biltzailearen alde,
bere bekatua apal-apal aitortu duen horren alde. Paradoxikoki, kontakizunak
sentimendu hau eragin lezake gugan: «Eskerrak, ene Jainko, fariseu hau
bezalakoa ez naizelakoa».
Parabolaren mezua zuzen hartu ahal
izateko, kontuan izan behar dugu hau: Jesusek ez du kontatu fariseuen taldekoak
kritikatzeko, baizik beste hauen kontzientziari astindu bat emateko: «beren burua zintzotzat emanik, beren buruaz
seguru sentitu eta gainerakoak mespretxatzen zituztenak». Hauen artean,
egia esan, gure egun hauetako hainbat katoliko ikusten dugu.
Fariseuaren otoitzak haren barne
jarrera agertzen digu: «Ene Jainko!
Eskerrak zuri besteak bezalakoa ez naizelako». Zer otoitz-mota da
gainerakoak baino hobeago sentitzen zarela adierazten duen hau? Legearen
betetzaile leiala den fariseu bat bera ere bizi daiteke jarrera galdu honetan.
Gizon honek zintzo jotzen du bere burua Jainkoaren aurrean eta, hain juxtu,
horregatik bihurtu da epaile, bera bezalako ez direnak mespretxatu eta
kondenatzeko.
Zerga-biltzaileak, aldiz, hau
bakarrik du esaten: «Ene Jainko! Izan
erruki bekatari honetaz». Gizon honek apal-apal aitortu du bekatari dela.
Ezin goratu du bere burua bere bizitzagatik. Jainkoaren errukiari gomendatzen
dio bere burua. Ez da inorekin konparatu. Ez du inor juzgatu. Egiaz bizi da
bere eta Jainkoaren begi bistan.
Kritika sarkorra da parabola;
argitan jartzen du engainuzko jarrera erlijioso bat, Jainkoaren aurrean geure
errugabetasunaz seguru bizitzen uzten digun bat, ustezko geure gailentasun
moraletik kondenatzen dugularik guk geuk bezala pentsatzen edo jarduten ez duen
beste edonor.
Ebanjeliotik urrun diren gorabehera
historiko eta joera triunfalistek tentazio horretarako joera ezarri dute, modu
berezian, katolikoengan. Horregatik, jarrera autokritikoaz irakurri behar dugu
parabola: Zergatik uste dugu agnostikoak baino hobeak garela? Zergatik
sentitzen gara Jainkoagandik hurbilago bizi garela ez-betetzaileak baino? Zer
dago bekatarien konbertsiorako egiten diren zenbait otoitzen hondoan? Zer esan
nahi du gainerakoen bekatuak ordaintzeak, geu Jainkoagana konbertituz bizi ez
bagara?
Duela gutxi, kazetari baten
galderari erantzunez, Frantzisko aita santuak esan zuen: «Nor naiz ni gay bat
juzgatzeko?» Ia jende guztia harriarazi dute haren hitz horiek. Itxuraz, inork
ez zuen espero Aita Santu katoliko batengandik halako erantzun xume eta
ebanjeliko bat. Halaz guztiz, horixe da benetan Jainkoaren aurrean bizi den
baten jarrera.
Jose Antonio Pagola
BERRI ONAK Sare Ebanjelizatzailea
Lagundu Ebanjeliora konberti gaitezen.
Bidali hau.
2019ko urriaren 27a
Urteko 30. igandea C
Lukas 18,9-14
¿QUIÉN SOY YO PARA JUZGAR?
La parábola del fariseo y el publicano
suele despertar en no pocos cristianos un rechazo grande hacia el fariseo que
se presenta ante Dios arrogante y seguro de sí mismo, y una simpatía espontánea
hacia el publicano que reconoce humildemente su pecado. Paradójicamente, el
relato puede despertar en nosotros este sentimiento: “Te doy gracias, Dios mío,
porque no soy como este fariseo”.
Para escuchar correctamente el mensaje
de la parábola, hemos de tener en cuenta que Jesús no la cuenta para criticar a
los sectores fariseos, sino para sacudir la conciencia de “algunos que,
teniéndose por justos, se sentían seguros de sí mismos y despreciaban a los
demás”. Entre estos nos encontramos, ciertamente, no pocos católicos de
nuestros días.
La oración del fariseo nos revela su
actitud interior: “¡Oh Dios! Te doy gracias porque no soy como los demás”.
¿Que clase de oración es esta de creerse mejor que los demás? Hasta un fariseo,
fiel cumplidor de la Ley,
puede vivir en una actitud pervertida. Este hombre se siente justo ante Dios y,
precisamente por eso, se convierte en juez que desprecia y condena a los que no
son como él.
El publicano, por el contrario, solo
acierta a decir: “¡Oh Dios! Ten compasión de este pecador”. Este hombre
reconoce humildemente su pecado. No se puede gloriar de su vida. Se encomienda
a la compasión de Dios. No se compara con nadie. No juzga a los demás. Vive en
verdad ante sí mismo y ante Dios.
La parábola es una penetrante crítica
que desenmascara una actitud religiosa engañosa, que nos permite vivir ante
Dios seguros de nuestra inocencia, mientras condenamos desde nuestra supuesta
superioridad moral a todo el que no piensa o actúa como nosotros.
Circunstancias históricas y corrientes
triunfalistas alejadas del evangelio nos han hecho a los católicos
especialmente proclives a esa tentación. Por eso, hemos de leer la parábola
cada uno en actitud autocrítica: ¿Por qué nos creemos mejores que los
agnósticos? ¿Por qué nos sentimos más cerca de Dios que los no practicantes?
¿Qué hay en el fondo de ciertas oraciones por la conversión de los pecadores?
¿Qué es reparar los pecados de los demás sin vivir convirtiéndonos a Dios?
Recientemente, ante la pregunta de un
periodista, el Papa Francisco hizo esta afirmación: “¿Quién soy yo para juzgar
a un gay?”. Sus palabras han sorprendido a casi todos. Al parecer, nadie se
esperaba una respuesta tan sencilla y evangélica de un Papa católico. Sin
embargo, esa es la actitud de quien vive en verdad ante Dios
José
Antonio Pagola
Red
evangelizadora BUENAS NOTICIAS
Contribuye a nuestra
conversión al Evangelio. Pásalo.
|
27 de octubre de 2019
30
Tiempo ordinario (C)
Lucas
18, 9-14
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario