Sakabanatzea mehatxu bat da gaur
eguneko gizakiarentzat; izan be, ez daki beti integratzen eta bateratzen
oinarri-oinarrizkoak diran funtzinoak (pentsamendua, berbea eta ekintza)
gorputzeko atal bateri lotuago dagozanak: bihotza, ahoa eta eskuak:
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Bihotzak, eta kanpoan
bere pareko diran begiek, sakoneko eta barru-barruko asmoa adierazten dau, gizakiaren nortasun kontzientea adimentsua eta
azkarra; bere baitako toki ezkutu, sakon
eta askea. Mundu hori guzti hori begien bitartez erakusten da.
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Ahoa, jateko
eta mosu emoteko gorputz-atala izateaz gain, berba egiteko zabaltzen da.
Pertsoneak esan nahi dauan guztia aitzen emoten dau. Pareko gorputz-atala
belarriak dira, ulermenaren eta harmenaren gunea.
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Eskuak,
egintza zehatzaren gorputz-atala dira, giza-ekintzaren ezaugarria. Oinek, euren parekoak, bakotxaren
jokaera erakusten dabe, jarraitzen dauan bidea.
Benetan “integratuta” dagoanak
modu batuan eta bateratuan bizi ditu alderdi horreik guztiak: bere jokabidea
zein bere hitzak bat datoz pentsatzen dauanarekin eta bere bihotzean sentitzen
dauanarekin. Horrexegaitik da, hain zuzen be, horren erakargarria parabolako
samariar onaren irudia, batasun pertsonalaren eredu modura agertze jaku-eta:
bere begiradeak bat egiten dau errukitzen dan bihotzagaz; bere oinek zaurituarengana
daroe; bere eskuek osatu eta zaindu egiten dabe; eta ostatuan bere hitza,
baliabideak eta barriro bueltauko dalako berbea konprometitzen ditu bere alde.
Liburu Santuetan baten bat
zuzena edo zintzoa dala esaten danean, horixe esan nahi da: benetan danagaz
erabat bat eginda dagoela pertsona hori; horregaitik, zintzoaren atzetik segika
dabiltzanek diñoe: “Ikusi daigun ea
diñoena egia dan ala ez! Aztertu daigun
zelako amaierea daukan” (Jak. 2,17). Eta honek gogora ekarten deusku
Jesusen berben (“Benetako artzainak bere
bizia emoten dau bere ardieen alde”; “Ez
dago maitetasunik, bizia bere lagunakaitik eskeintzea lakorik”) eta
heriotzearen arteko koherentzia.
Honek guztiak begien aurrean
ipinten deusku gure inkoherentzia, bananduta eta zatituta sentiazoten gaituana:
gauza bat pentsatu, eta beste bat egiten dogu; eta gure jokabidea askotan ez
dator bat gure nahi eta asmoekin.
Profeten agintzek lagundu egiten
deuskue egunen batean batasun hori
lortuko dogun itxaropenari eusten: “Bihotz
barria emongo deutset eta espiritu barria ezarriko: harrizko bihotza erauziko
deutset eta haragizkoa emongo.” (Ez. 11, 19) “Mundu osoaren errege izango da Jauna; bakarra izango da eta ez da haren
izena baino aitatuko” (Zak. 14,9)
Mateoren Barri Onak benetako
bidean jarten gaitu: “Bat bakarra da zuen
Aita… bat bakarra zuen Maisua” (Mt. 23, 9-10) Gutako bakotxak sentitu daike
bakarra dala bere begien aurrean eta
bere izenez deitua dala.
Dolores Aleixandre
La disgregación amenaza al ser humano, que no siempre sabe
integrar y armonizar esas funciones esenciales (Pensamiento, palabra y acción)
que aparecen designadas por los órganos corporales corazón, boca, manos:
-El corazón, con su correlativo exterior que
son los ojos, expresa la intención profunda, la personalidad consciente,
inteligente y libre del ser humano en su intimidad, su lugar oculto, su
profundidad y su libertad. Todo ese mundo se expresa a través de la mirada.
-La boca se abre para hablar, además de ser
el órgano por el que se come y se besa. Comunica todo el decir de la persona.
Su órgano correspondiente son los oídos, sede de la comprensión y la
receptividad.
-Las manos son el órgano de la realización
concreta, el signo de la acción humana. Los pies,
que son su correlativo, expresan la forma de comportarse de alguien, el camino
que sigue.
Quien está verdaderamente “integrado”
vive esas dimensiones de manera
unificada: tanto su conducta como sus palabras coinciden con lo que piensa y
siente en su corazón. Por eso resulta tan atractiva la figura del samaritano de
la parábola, que aparece como un modelo de unificación personal: su mirada le conecta con el corazón que se conmueve; sus pies le llevan a acercarse al herido;
sus manos le curan y le cuidan; y en
la posada compromete a favor suyo su palabra, sus recursos y su promesa de
retorno. Cuando en la Biblia
se califica a alguien como “justo”, se alude a esa cualidad de estar en
coincidencia profunda con lo que se es verdaderamente; por eso los
perseguidores del justo dicen: “Vamos a acecharle para ver si es verdad lo que
dice, comprobando cómo es el desenlace de su vida” (Sab 2,17), algo que nos
hace pensar en la coherencia entre las palabras de Jesús (“El verdadero pastor
da la vida por sus ovejas”; “Nadie tiene mayor amor que el que da la vida por
sus amigos…”) y su muerte.
Esa contemplación nos revela nuestra
propia incoherencia, que nos hace sentirnos divididos y fragmentados: pensamos
una cosa y decimos otra, y nuestro comportamiento está con frecuencia en
desacuerdo con nuestros deseos y propósitos.
Las promesas proféticas nos ayudan a
mantener la esperanza de alcanzar esa unificación: “Yo les daré un corazón
íntegro y les infundiré un espíritu nuevo; les arrancaré el corazón de piedra,
y les daré un corazón de carne…” (Ez 11,19); “Aquel día el Señor será el rey de
todo el mundo: será único, y su
nombre único” (Zac 14,9).
El Evangelio de Mateo nos pone en el
verdadero camino: “Uno solo es vuestro Padre…, uno solo es vuestro Maestro…”
(Mt 23,9-10). Cada uno de nosotros puede sentirse con verdad único ante sus ojos y llamado por su
propio nombre.
Dolores Aleixandre
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