GARIZUMA
HAUSTERRE EGUNA
BERROGEIALDIA
PAZKOA HELMUGA
Dionisio Amundarain Sarasola
2009-02-25
Benetan, Jainkoaren bila
1.-Bi gai nagusi ditu
Pazko-prestaketa den Garizumak:batetik, izangaiak edo katekumenoak bataiorako
prestatzea; bestetik baraua. Bi gai hauek bakoitza bere aldetik sortu ziren
antzinako kristauen artean. Bakoitzaren iraupena askotarikoa izan zen. Baraua,
hasiera batean, bi egunekoa izan zen. Hiru astekoa ere bai gero. Bataiorako
prestaketa ere, askotarikoa izan zen iraupenari dagokionez, eta Garizumarekin
loturarik gabea hasiera batean.
2.-Berrogeialdi hau,
koptoen Elizan, Jesusek basamortuan egin zuen berrogeialdiaren oroitzapen
egiteko jaio zen. Badirudi, Garizuma bera hiru ospakizun hauekin lotu gabe jaio
zela: bataioa Pazko-prestaketa gisa, izangaiak bataiorako prestatzea eta
Jesusen tentazioaren oroitzapena.
3.-Edozein kasutan, Garizuma
errealitate sinbolikoa da. Itun Zaharreko eta Berriko gertaerak ditu oinarri.
Israeldarrek berrogei urte egin zuten basamortuan. Jesusek berrogei egun egin
zuen basamortuan, Joanek Jordan ibaian bataiatu ondoren. Garizuma, beraz,
errealitate sinbolikoa da. Garrantzizkoa da sinboloen esanahia aurkitzen
saiatzea.
4.-Berrogeialdia
inportantea da Biblian. Baina zer esan nahi du? Israeldarrak basamortuan 40
urtez ibili izana. Itun Zaharreko tradizio baten arabera, Jainko Jauna haserre
jarri zutelako gertatu omen zitzaien hori. Horrelako uste okerra zuten haiek
Jainkoaz: uste zuten gizakia haserretzen den bezala haserretzen dela Jainkoa.
Uste okerra. Jesusengan beste era batean ageri da Jainkoa zer den eta nolakoa
den: on-ona, maitasun hutsa, bihozbera.
5.- Halere, Itun
Zaharrean berean beste modu batera ere hartu zuten. Deuteronomio liburuan,
esaterako, beste ikuspegi bat, beste azalpen bat ageri da: Israel herria
basamortuan 40 urtez ibili izana probaldia da; Jainkoaren onginahiaren aldia
da: Jainkoak aldi horretan gauza harrigarriak egin ditu Israel herriaren alde.
Jainkoa Israel herriaren oso hurbileko izan da aldi horretan. Baina probaldia
ere izan da. Jainkoak hau agertu nahi izan dio: ez duela izan behar bera beste
sostengurik. Fedearen aldia da.
6.-Itun Berriak ere
inportantzia handia eman dio berrogeialdiaren sinbolismoari. Besteak beste,
Eginak liburuak Jesusen Igokundea Pazko ondoko berrogeigarren egunean jarri du,
nahiz badakigun Piztuera eta Igokundea ezin bereizi direla. Dena den, Itun
Berriarentzat Itun Zaharreko berrogeialdi hark, basamortukoak, porrota izan
zuen bere azkena; beraz, beste berrogeialdi baten aurre-irudi izan zen. Hala
diosku, adibidez, Hebrearrei egindako idazkiak: gaur Jainkoaren ahotsa entzuten
baduzue, ez gogortu zeuen bihotza haiek gogortu zuten bezala.
7.-Hebrearrei
egindako idazki horrek lehenengo Irteera, Egiptotik egindako Irteera zehar aipatzen
du hor. Baina beste hau gehitzeko: egun batean beste Irteera bat etorriko dela,
eta Irteera hori iritsia dela. Jesusek gurutzean lapurrari «Gaur nirekin izango
zara paradisuan» esan dion bezala, hala dio hemen ere idazleak: «Ez gogortu
gaur zeuen bihotza».
8.-Jesusek ere
berrogeialdia egin zuen basamortuan; eta Israeldarrek izandakoarekin erlazionatua
da: haiek desleial izan ziren; Jesus leial; haiek porrot egin zuten; Jesusek
tentazioa garaitu. Kristauak bat egin behar du Jesusen tentazio horrekin:
Jesusek bezala tentazioa gainditu, leial izan Jainkoari, bere buruari, lagun
hurkoari. Gogoan hartu: Garizumako lehenengo igandean Jesusen tentaldiaren
pasartea irakurri ohi dugu.
9.-Horra garizumaren
lehenengo esanahia. Bataiorako prestaketa-aldia da. Prestaketa hori tentazio-aldia
da. Izangaiak edo katekumenoak bi poloren artean egin beharko du borroka: alde
batetik, Satanas izango du tiraka; bestetik, Kristo bere erreinura gidatu
nahian.
10.-Garizumak baditu,
ordea, beste oihartzun bibliko batzuk ere. Bataioko urak, esaterako, bi hauek
iradokitzen ditu: batetik, Noe eta haren ontzikoak uholdetik salbatu izana
iradokitzen du urak; bestetik, profetek iragarri edo aipatu zituzten ur
salbagarria eta Espiritua dakarzkigu burua. Ura hondatzailea da batzuetan
Biblian; beste batzuetan salbatzailea. Gogoan hartu Jesusen esana: uretik eta
Espiritutik jaiotzen ez bazara, ez zara sartuko zeruko erreinuan.
11.-Hona beste
oihartzun bibliko hau ere. Elias profeta 40 egun eta 40 gau ibili zen
basamortuan, Sinai mendira joateko. Moisesek Jainkoa ikusi zuen tokira doa
Elias, hau da, Jainkoa Moisesi, profeta handiari, agertu zaion lekura;
Jainkoaren agerpenen sorburura. Nolabait esateko, Israel herriak aspaldi egina
zuen bizitza errepikatu da horrela Eliasekin. Erlazio hori adierazten dute bi
aipamen horiek: basamortuan barna ibili izana eta Sinai mendian egon izana.
12.-Berrogei aldi
horrek Jainkoaren agerpen edo gertakari handi baterako prestaketa adierazten du
askotan. Hau dio liburu batek: Igo mendira; handik ikusiko duzu zer utzi
beharko duzun alde batera, zeri uko egin beharko diozun; 40 egunen ondoren
gertatuko da hori; 40 egun horietan irakats iezaiozu herriari ahal duzuen hobekien.
13.- Horrelako
prestaketak direla eta, Moises etorri ohi da beti gogora. Baina egiazko Moises
beste bat izango da: Jesu Kristo. Horrela, Jesusek basamortuan egindako
barauaren esanahia asko aberasten da: Moisesek eta Eliasek izan zuten
esperientzia gogorarazten du: herria askatzeko, Moisesek basamortuan ibili
behar izan zuen; Eliasek, bera hil nahi zuen erreginari ihes egiteko,
basamortuan ibili behar izan zuen. Beste horrenbeste egin du Jesusek. Beste
horrenbeste egin beharko Jesusen jarraitzaileak.
14.-Jonas profetarena
ere hor dugu. Hau hots egin zuen Jonasek Ninive hiri handi galdu hartan:
«Berrogei egun barru, Ninive suntsitua izango da». Niniveko jendeak sinetsi
zion, barau egin zuen eta Ninive ez zen suntsitua izan. Baina gaur badakigu,
Jonasen prediku hura profezia izan zela: gaur mundu osoari egiten zaion
predikua da, konbertsiorako predikua, hurbil den auziari begira. Sinaiko,
Niniveko, basamortuko 40 aldi horrek penitentzia-aldia adierazten du. Gaurko
Garizumak egiten duen gauza bera. Penitentzia zentzu sano eta jatorrean hartua.
Elias profetak bezala, bere ingurunea utzi eta basamortuan borroka egitea,
Jainkoa agertu den eta agertuko den lekura iristeko. Azken batean, Jainkoaren
bila ibiltzea da penitentzia.
15.-San Agustinek
honelatsu agertu du Garizumako penitentziaren alderdi hori: Moisesek, Eliasek,
Jesu Kristok barau egin zuten. Adierazteko, ez dugula bat egin behar
munduarekin (bekatuzko munduarekin esan nahi du). Baizik eta gizaki zaharra
gurutzeratu egin behar dugula. Ez duzue astundu behar zeuen bihotza gehiegi
janez eta edanez. Barau egin behar duzue aldi honetan. Garizuma, beraz, alde
batetik, Moisesen, Eliasen eta Jesusen baraualdia errepikatzea edo eguneratzea
da; bestetik, bizitza osoaren sinboloa da: bizitza osoan nola bizi behar dugun
adierazten du.
16.-Garizuma, esana
denez, oroitzapena da: Moisesen, Eliasen, Jesusen berrogeialdia oroitzen edo
gertaberritzen dugu. Aldi berean, profezia da. Garizuma bera ez da helburu.
Beste zerbait du helmuga. Zein da, ordea, helmuga hori? Prestaketa da Garizuma.
Tentazio-aldia da, penitentzia-aldia. Ez da gizaki zaharra hondatzea bakarrik.
Gainera, agindutako lurralderako prestaketa da. Horregatik du hain lotura
handia bataiorako prestaketarekin. Jainkoaren onginahia jaso ahal izateko
prestaketa da. Lotura handia du zain-zain egotearekin. Geroko biziaren
zain-zain egotearekin.
17.-Pazkoaldirako
prestaketa da Garizuma: Pazkoa, Igokundea, Mendekoste. Pazkoa: Jesus mundu
honetako bizitzatik bestera igarotzea. Igokundea: Jesus Aitaren altzora joatea,
kristau-elkartearen hasiera. Mendekoste: Jesusen Espiritua jaistea. Azken
batean, gure Pazkorako, Igokunderako, Mendekosterako prestaketa.
18.-Beste hitz batzuekin,
honelatsu deskribatu du Agustinek 40 aldi hau: zeharkatzen ari garen mundu
honen irudia da: ez-egonkor diren gauzek, gorabeherek, ez-iraunkorrek osatzen
duten mundu honen irudia; beharrezkoa dugu, aldi honetan munduarekiko (bekatuzko
mundua, esan nahi da) irrikari uko egitea; horixe adierazten du Garizuma deitu
ohi dugun berrogeialdiko barauak. Uko egin bekatuari, gehiegikeriari...
19.-Berrogeialdi
horren ondoan, 50 aldia dugu; hau datorren munduaren irudia. «Inork ezin
kenduko digun zorion-aldiaren ikurra da 50 zenbakia. Bizitza honetan ez dugu
eskura zoriona; halere, Jaunaren nekaldiari eskainitako egunen ondoren, hau da,
Jesusen piztueraren eta barau egiteari uzten diogun 50 egunetan, aurrez
ospatzen dugu zorionaldi hori, Aleluia abestuz, Jainkoari eskainitako beste
hainbat gorespenekin».
20.-Eta Agustin
santuaren hitzekin jarraituz: «Pazko aurreko Garizumako aldia bizitza hilkor
honetako lanen eta sufrimenduen ikurra da; segidan datozen 50 zorion-egunek,
berriz, geroko bizia sinbolizatzen dute, zeinetan Jaunarekin errege izango
baikara». Eta beste batean honelatsu dio: Garizuman on egin behar dugu, 50
aldian Jainkoa goratu nahi badugu.
21.-San Agustinek,
beraz, historiaren teologia egin du. Alde horretatik, beste sinbolo liturgiko
hau ere bikaina da: 7 eguneko astea eta 8. eguna. Lehenengoa aste kosmikoaren
sinboloa. 8. eguna, berriz, betikotasunaren sinboloa; kasu honetan, igandea da
betikotasunaren sinboloa.
22.-Berrogei egunek
mundu honetako aldi osoa irudikatzen dute. 50 egunek, berriz, aldia baino
haragoko mundua. Kristautasunaren lehen mendeetako Eliz Gurasoak asko baliatzen
ziren sinboloez. Zazpi egunek lehen
kreazioaren aldia sinbolizatzen dute; Kristo etorri aurrekoa. Zortzigarren
egunak, berriz, kreazio berria, Kristoren piztueran hasi dena, gure bataioan
jarraitzen duena, betiko aintzan bere betera iritsiko dena.
23.-Garizuma
bihotz-berritzeko deia da. Behin-behineko gauza direnen gainetik behin
betikoetara itzultzea. «Itzul zaitezte nigana bihotz guztiaz... Urratu bihotza,
eta ez jantziak; itzuli Jaunagana, zeuen Jainkoagana». Garizuma ez da
espiritualismo hutsa. Garizuma hasierako ebanjelioak, Hausterre egunekoak,
honela laburtzen du Garizuma bizitzea: limosna (gizartearekiko harremanak),
otoitza (Jainkoarekiko harremanak), baraua (nork bere burua zaintzea, zentzu
zabalean harturik).
No hay comentarios:
Publicar un comentario