Lukasen arabera, Jesusek «ezin izan zarete
Jainkoaren eta diruaren zerbitzari» oihu egin zuenean, entzuten ari zitzaizkion
eta diruaren adiskide ziren fariseu batzuek «barre zegioten». Alabaina, Jesusek
ez du atzera egin. Handik gutxira, parabola bihotz-urratzaile bat esango du,
aberastasunen esklabo direnek begiak ireki ditzaten.
Odola
darion egoera bat deskribatu du Jesusek hitz gutxitan. Gizon aberats bat eta
eskale behartsu bat elkarrengandik hurbil bizi dira; aberatsaren oparotasun
iraingarriko bizitzaren eta behartsuaren mutur-muturreko miseriaren artean den
leizeak bereizten ditu biak.
Kontakizunak,
bi pertsonaiak deskribatzean, bien arteko kontrastea azpimarratzen du. Aberatsa
purpuraz eta liho fin-finez jantzia da; behartsuaren gorputza, berriz, zauriz
josia. Aberatsa banketez bankete bizi da, jaiegunetan bezala astegunetan;
behartsua, berriz, haren atarian bizi da etzanik, aberatsaren mahaitik
eroritako apurrak ahora eraman ezinik. Soilik, zakarrontzira zer jango datozen txakurrek
miazten dizkiote zauriak.
Ez
da esaten inoiz ere aberatsak behartsua esplotatu duenik edota tratu txarra
eman edo mespretxatu duenik. Esango litzateke aberatsak ez duela ezer txarrik
egin. Halaz guztiz, haren bizitza osoa da gizatasunik gabea, zeren bere
ongizatea bakarrik baitu buruan. Harrizkoa du bihotza. Behartsua ez da ezer
harentzat. Begi aurrean du, baina ez du ikusten. Aurre-aurrean du aberatsak
behartsua, gaixorik, goseak eta bertan behera utzia, baina ez da gai atea ireki
eta hartaz arduratzeko.
Ez
gaitezen engaina. Jesus ez da ari salatzen hogeita hamargarren urteetako
Galileako egoera hura bakarrik. Geure atarian, ordu batzuetako hegalaldira,
miseriarik ikaragarrienean bizi eta hiltzen ari diren herri osoak ditugula,
oparotasunean bizitzen ohituak gaudenon kontzientziari astindu bat eman nahian
dabil Jesus.
Gizatasunik
eza da «ongizatearen geure gizarte honetan» hesitu nahi izatea, «gaizkizatearen
beste gizarte» horri ezikusiarena eginez. Jarrera krudela da
«errugabetasun-ilusio ezkutuko» hori, kontzientzia lasai izateko aukera ematen
digun ilusio hori alegia, elikatzen jarraitu nahi izatea, pentsatuz errua
guztiena dela eta inorena ez dela.
Geure
lehen egitekoa axolarik eza baztertzea da. Gogor egitea errukirik ez duen
ongizateaz gozatzeari. Ez jarraitzea gogoz urruntzen munduan den miseria eta
gosea urruntasun abstraktu baterantz, horrela bizi ahal izateko entzun gabe
inolako deiadar, intziri edo lanturik.
Ebanjelioak
erne eta azti bizitzen laguntzen ahal digu, gero eta gehiago eskastu gabe geure
sentiberatasuna zokoratuen sufrimenduaren aurrean, anai-arreba arteko
erantzukizunaren zentzua galdu gabe eta zerbait egin dezakegunean pasiboki
bizitzen segitu gabe.
Jose Antonio Pagola
BERRI
ONAK Sare Ebanjelizatzailea
Ekin
ardurarik ezaren kontra. Bidali hau.
2019ko
irailaren 29a
Urteko
26. igandea C
Lukas
16,19-31
ROMPER LA
INDIFERENCIA
Según
Lucas, cuando Jesús gritó “no podéis servir a Dios y al dinero”, algunos
fariseos que le estaban oyendo y eran amigos del dinero “se reían de él”. Jesús
no se echa atrás. Al poco tiempo, narra una parábola desgarradora para que los
que viven esclavos de la riqueza abran los ojos.
Jesús describe en pocas palabras una
situación sangrante. Un hombre rico y un mendigo pobre que viven próximos el
uno del otro, están separados por el abismo que hay entre la vida de opulencia
insultante del rico y la miseria extrema del pobre.
El relato describe a los dos personajes
destacando fuertemente el contraste entre ambos. El rico va vestido de púrpura
y de lino finísimo, el cuerpo del pobre está cubierto de llagas. El rico
banquetea espléndidamente no solo los días de fiesta sino a diario, el pobre
está tirado en su portal, sin poder llevarse a la boca lo que cae de la mesa
del rico. Sólo se acercan a lamer sus llagas los perros que vienen a buscar
algo en la basura.
No se habla en ningún momento de que el
rico ha explotado al pobre o que lo ha maltratado o despreciado. Se diría que
no ha hecho nada malo. Sin embargo, su vida entera es inhumana, pues solo vive
para su propio bienestar. Su corazón es de piedra. Ignora totalmente al pobre.
Lo tiene delante pero no lo ve. Está ahí mismo, enfermo, hambriento y
abandonado, pero no es capaz de cruzar la puerta para hacerse cargo de él.
No nos engañemos. Jesús no está
denunciando solo la situación de la
Galilea de los años treinta. Está tratando de sacudir la
conciencia de quienes nos hemos acostumbrado a vivir en la abundancia teniendo
junto a nuestro portal, a unas horas de vuelo, a pueblos enteros viviendo y
muriendo en la miseria más absoluta.
Es inhumano encerrarnos en nuestra
“sociedad del bienestar” ignorando totalmente esa otra “sociedad del malestar”.
Es cruel seguir alimentando esa “secreta ilusión de inocencia” que nos permite
vivir con la conciencia tranquila pensando que la culpa es de todos y es de
nadie.
Nuestra primera tarea es romper la
indiferencia. Resistirnos a seguir disfrutando de un bienestar vacío de
compasión. No continuar aislándonos mentalmente para desplazar la miseria y el
hambre que hay en el mundo hacia una lejanía abstracta, para poder así vivir
sin oír ningún clamor, gemido o llanto.
El Evangelio nos puede ayudar a vivir
vigilantes, sin volvernos cada vez más insensibles a los sufrimientos de los
abandonados, sin perder el sentido de la responsabilidad fraterna y sin
permanecer pasivos cuando podemos actuar.
José Antonio
Pagola
Red
evangelizadora BUENAS NOTICIAS
Lucha contra la
indiferencia. Pásalo.
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29 de septiembre de 2019
26
Tiempo ordinario (C)
Lucas
16, 19-31
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