Esan ohi da gaur
egungo kristauak beste aro batzuetako fededunak baino gutxiago hunkitzen garela
Andre Mariaren aurrean. Agian, Mariaren debozioan izan diren sasi-joerak
ikusita, errezelo eta susmo askok joak gara ustekabean.
Batzuetan, bera
oso bakar harturik azpimarratu izan da Mariaren babes-eginkizuna, bere
seme-alabak gaitz orotatik anparatzen dituen Amatzat emanez, bizitza
ebanjelikoa kontuan izan gabe.
Beste batzuetan,
Mariarekiko debozio batzuek ezin izan dute goratu Maria «ama idealizatu» baten
menpetasun gaixobera sortu gabe, eta heldutasun-falta eta infantilismo
erlijiosoa sustatu gabe.
Agian, Maria
«emakume bakartzat», besterik ez bezalakotzat, emanez egin den idealizazio honek
berak elikatu ahal izan du benetako emakumearekiko nolabaiteko mespretxua, eta
horrela, behar bada, gizonezkoaren nagusitasuna sustatu duten eragileetako bat
gehiago izan da. Gutxienez, ez genuke baztertu behar, arinki, katolikoei alde
desberdinetatik aurpegiratzen zaigun kritika hau.
Alabaina,
tamalgarria izango litzateke geure bizitza erlijiosoa pobretuko bagenu,
fededunentzat Maria izan daitekeen bezalako erregaluaz ahaztuaz.
Mariaren
debozioak, zuzen harturik, ez darama inor infantilismora; aitzitik,
femeninotasunaren presentzia aberasgarria segurtatzen du gure fede-bizitzan.
Jainkoak berak emakume baten sabelean haragitu nahi izan du. Ordudanik, esan
dezakegu «Jainkoaganako eta Jainkoagandiko bidea dela femeninotasun hori» (L.
Boff).
Gizadiak beharrezkoa
du beti femeninotasunari ezartzen diogun aberastasun hori; izan ere,
gizonezkoagan ere baden arren, emakumeagan trinkotzen da era berezian:
intimitatea, onarpena, ardura, txera, samurtasuna, misterioari lotzea,
haurduntza, bizia ematea.
Maria geure bizitzatik
baztertzen dugun bakoitzean, geure fedea pobretzen dugu. Eta femeninotasuna
mespretxatzean, ama baten besoetan eskaini zaigun Jainko horrengana hurbiltzeko
balizko ubideei ixten diegu geure burua.
Jainkoaren Ama
Maria santuaren jaia ospatuz hasten dugu urtea. Jainkoaren Hitzarekiko
fideltasunak eta eskaintzak, xumeekin bat egin izanak, Jesus Haurrarekiko
aukerei atxiki izanak, Eliza jaioberrian zerbitzari bizi izanak eta, ezer baino
lehen, Salbatzailearen Ama izanak gure fedearen eta esperantzaren Ama bihurtu
dute Andre Maria.
LA MADRE NOS ACOMPAÑA
José Antonio
Pagola
Se dice que los
cristianos de hoy vibramos menos ante la figura de María que los creyentes de
otras épocas. Quizás somos víctimas inconscientes de muchos recelos y sospechas
ante deformaciones habidas en la piedad mariana.
A veces, se había
insistido de manera excesivamente unilateral en la función protectora de María,
la Madre que
ampara a sus hijos e hijas de todos los males, sin convertirlos a una vida más
evangélica.
Otras veces,
algunos tipos de devoción mariana no han sabido exaltar a María como madre sin
crear una dependencia insana de una «madre idealizada» y fomentar una inmadurez
y un infantilismo religioso.
Quizás, esta misma
idealización de María como «la mujer única» ha podido alimentar un cierto
menosprecio a la mujer real y ser un refuerzo más del dominio masculino. Al
menos, no deberíamos desatender ligeramente estos reproches que, desde frentes
diversos, se nos hace a los católicos.
Pero sería
lamentable que empobreciéramos nuestra vida religiosa olvidando el regalo que
María puede significar para los creyentes.
Una piedad mariana
bien entendida no encierra a nadie en el infantilismo, sino que asegura en
nuestra vida de fe la presencia enriquecedora de lo femenino. El mismo Dios ha
querido encarnarse en el seno de una mujer. Desde entonces, podemos decir que
«lo femenino es camino hacia Dios y de Dios» (L. Boff).
La humanidad
necesita siempre de esa riqueza que asociamos a lo femenino porque, aunque
también se da en el varón, se condensa de manera especial en la mujer:
intimidad, acogida, solicitud, cariño, ternura, entrega al misterio, gestación,
donación de vida.
Siempre que
marginamos a María de nuestra vida, empobrecemos nuestra fe. Y siempre que
despreciamos lo femenino, nos cerramos a cauces posibles de acercamiento a ese
Dios que se nos ha ofrecido en los brazos de una madre.
Comenzamos el año
celebrando la fiesta de Santa María, Madre de Dios. Su fidelidad y entrega a la Palabra de Dios, su
identificación con los pequeños, su adhesión a las opciones de su hijo Jesús,
su presencia servidora en la
Iglesia naciente y, antes que nada, su servicio de Madre del
Salvador hacen de ella la Madre
de nuestra fe y de nuestra esperanza.
No hay comentarios:
Publicar un comentario