Esana da, esker ona galduz doala bizitza modernoko «paisaia afektibotik». José Antonio Marina saiakeragile ezagunak duela gutxi gogorazi digu ezen Nietzscheren, Freuden eta Marxen bizitzak esker ona zail bihurtzen duen «errezeloaren kulturan» murgildurik utzi gaituela.
Eskuzabaltasun hutsez egindako keinua fidagaitz izan ohi da. Aipatu irakaslearen arabera, «dogma bihurtu da ezen inork ez duela doan ematen eta edozein asmok, itxuraz onak, itxurakeria bat duela beti ezkutuan». Erraz da orduan uste izatea esker ona «zozoen sentimendua, erratuena edo esklaboena» dela.
Ez dakit jarrera hau hain orokortua dagoen. Baina egia da ezen, gure «zibilizazio merkantilista» honetan, gero ere leku gutxiago eskaintzen zaiola doakotasunari. Dena da elkar trukatzen, maileguz ematen, zor izaten edota eskatzen. Gizarte-ingurune honetan esker ona galdu egiten da. Bakoitzak merezi duena izaten du, bere ahaleginez irabazi duena. Ez zaio inori ezer erregalu ematen.
Antzeko zerbait gerta daiteke Jainkoarekiko harremanetan ere, erlijioa harekiko hitzarmen antzeko bihurtzen bada: «Nik otoitzak eta sakrifizioak eskaintzen dizkizut; zuk zeure babesa segurtatzen didazu. Nik hitzarmendua beteko dut; zuk saritu egingo nauzu». Horrela, pikutara doaz esperientzia erlijiosotik Jainkoa gorestea eta berari eskerrak ematea, on guztien iturburu eta jatorri denari.
Fededun askorentzat, esker ona berreskuratzea izan daiteke lehen urratsa Jainkoarekiko bere erlazioa saneatzeko. Esker onezko gorespen hau ez datza lehenik eta behin berari laudorioak eskaintzean, ezta hartutako dohainak zenbatzean ere. Lehenengo gauza Jainkoaren handitasunaz eta ontasun ezin atzemanaz jabetzea da. Sumatzea ezen beraren aurrean eskerrak emanez bakarrik bizi gintezkeela. Jainkoarekiko errotiko esker on honek nork bere buruari, gauzekiko erlazioei eta gainerakoekin elkartasun-giroan bizitzeari beste era batean begiratzea sortzen du.
Esker oneko fededunak badaki bere existentzia guztia duela Jainkoaren dohain. Inguruan dituen gauzek ordu arte behin ere ikusi gabeko sakontasuna lortzen dute; ez daude hor premiak asetzeko balio duten objektu soil bezala; Kreatzailearen graziaren eta onberatasunaren zeinu dira. Bidean aurkitzen duen jendea ere erregalu eta onginahi da; beronen bidez Jainkoaren presentzia ikusezina eskaintzen zaio.
Jesusek sendatu dituen hamar lepradunetatik, bakar bat bakarrik itzuli da «Jainkoa aintzatuz», eta horrek bakarrik entzun ditu Jesusen hitz hauek: «Zeure fedeak salbatu zaitu». Jainkoa pozik aitortzea eta gorestea beti izan ohi dira salbazio-iturburu.
José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Urteko 28. igandea – C (Lukas 17,11-19)
RECUPERAR LA GRATITUD
Se ha dicho que la gratitud está desapareciendo del «paisaje afectivo» de la vida moderna. El conocido ensayista José Antonio Marina recordaba recientemente que el paso de Nietzsche, Freud y Marx nos ha dejado sumidos en una «cultura de la sospecha» que hace difícil el agradecimiento.
Se desconfía del gesto realizado por pura generosidad. Según el profesor, «se ha hecho dogma de fe que nadie da nada gratis y que toda intención aparentemente buena oculta una impostura». Es fácil entonces considerar la gratitud como «un sentimiento de bobos, de equivocados o de esclavos».
No sé si esta actitud está tan generalizada. Pero sí es cierto que, en nuestra «civilización mercantilista», cada vez hay menos lugar para lo gratuito. Todo se intercambia, se presta, se debe o se exige. En este clima social la gratitud desaparece. Cada cual tiene lo que se merece, lo que se ha ganado con su propio esfuerzo. A nadie se le regala nada.
Algo semejante puede suceder en la relación con Dios si la religión se convierte en una especie de contrato con él: «Yo te ofrezco oraciones y sacrificios y Tú me aseguras tu protección. Yo cumplo lo estipulado y Tú me recompensas». Desaparecen así de la experiencia religiosa la alabanza y la acción de gracias a Dios, fuente y origen de todo bien.
Para muchos creyentes, recuperar la gratitud puede ser el primer paso para sanar su relación con Dios. Esta alabanza agradecida no consiste primariamente en tributarle elogios ni en enumerar los dones recibidos. Lo primero es captar la grandeza de Dios y su bondad insondable. Intuir que solo se puede vivir ante Él dando gracias. Esta gratitud radical a Dios genera en la persona una forma nueva de mirarse a sí misma, de relacionarse con las cosas y de convivir con los demás.
El creyente agradecido sabe que su existencia entera es don de Dios. Las cosas que le rodean adquieren una profundidad antes ignorada; no están ahí solo como objetos que sirven para satisfacer necesidades; son signos de la gracia y la bondad del Creador. Las personas que encuentra en su camino son también regalo y gracia; a través de ellas se le ofrece la presencia invisible de Dios.
De los diez leprosos curados por Jesús, solo uno vuelve «glorificando a Dios», y solo él escucha las palabras de Jesús: «Tu fe te ha salvado». El reconocimiento gozoso y la alabanza a Dios siempre son fuente de salvación.
José Antonio Pagola
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