José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Jesusekin izandako solasaldi batean lotsagarri
ez gelditzeko, lege-maisu batek galdetzen dio: «Eta
zein da nire lagun hurkoa?» Legea
betetze hutsaz arduratzen den baten galdera da. Zein maitatu behar duen zaio
axola eta zein baztertu. Bost axola zaio jendearen sufrimendua.
Jesus, berriz, bidean aurkitzen duen jendearen
sufrimendua nola arinduko dabil, larunbatari buruzko legea eta
garbitasun-arauak hautsi behar baditu ere. Eta premian denarekiko maitasunaz
ahazten den legekeria erlijioso oro era probokatzailean salatzen duen
kontakizun batez erantzuten dio.
Jerusalemdik behera Jerikora doan bidean,
gizon bat lapurrek azpian hartu zuten. Erasorik eta zeraman guztiaz gabeturik,
bide-bazterrean gelditu zen erdi hilik, bere zorian bakarrik. Ez dakigu zein
den. Soilik, «gizon» bat
dela. Gutako nornahi izan zitekean. Bortxakeriak, gaixotasunak, zoritxarrak edo
etsipenak jotako edozein gizaki.
«Halabeharrez» apaiz bat agertu da
bide berean. «Halabeharrez» izan dela dio testuak, kultuari emana den gizon
batek auzi hartan zerikusirik ez balu bezala. Kultu-gizonari ez dagokio,
nonbait, bide-bazterrean zauritua den pertsona baten ondora hurbiltzea. Tenplua
du halakoak bere tokia, nonbait. Zaurituaren parera iristean, «hura
ikusi, itzulinguru bat egin eta aurrera doa».
Haren erruki falta ez da soilik jarrera
pertsonala, zeren zaurituaren ondotik igaro den tenpluko levitar batek ere «gauza
bera egiten baitu». Jarrera pertsonala baino gehiago, sakratuaren
munduari emanak direnek duten arriskua da: jendeak borroka egiten duen,
sufritzen duen, lan egiten duen egiazko mundutik urrun bizitzeko arriskua.
Erlijioak erdigune Jainkoa, biziaren Adiskide
hori, sufritzen dutenen Aita den hori ez duenean, erlijio hartako kultu
sakratua bizitza profanotik apartarazten duen esperientzia bihur daiteke,
jendearen sufrimenduarekin zuzeneko harremanak izatetik apartarazten duen
esperientzia, bide-bazterrean ikusten dugun zaurituari kasurik egin gabe
aurrera joarazten digun esperientzia. Jesusen arabera, ez dira kultu-gizonak
hobekien adierazten ahal digutenak nolako tratatua eman sufritzen ari direnei,
baizik bihotz ona duten pertsonak.
Bide berean hor dator samariar bat ere. Ez
dator tenplutik. Ez da Israel herri hautatuko kidea ere. Hain
sakratutasun-kutsu koxkorra duen bere merkatari-negozio txikiari emana da.
Halere, zauritua ikusi duelarik, ez da hasi lagun hurkoa den ala ez galdezka.
Errukitu eta ahal duen laguntasun guztia eskaini dio. Hau da imitatu
beharrekoa. Hala dio Jesusek lege-gizonari: «Zoaz eta egizu zuk ere beste horrenbeste».
Zein imitatuko dugu geure bidean gure egun hauetako ekonomi krisiak jotako
biktimekin topo eginen dugunean?
HAZ TÚ LO MISMO
José Antonio Pagola
Jesús, que vive aliviando el sufrimiento de
quienes encuentra en su camino, rompiendo si hace falta la ley del sábado o las
normas de pureza, le responde con un relato que denuncia de manera provocativa
todo legalismo religioso que ignore el amor al necesitado.
En el camino que baja de Jerusalén a Jericó,
un hombre ha sido asaltado por unos bandidos. Agredido y despojado de todo,
queda en la cuneta medio muerto, abandonado a su suerte. No sabemos quién es,
solo que es un «hombre». Podría ser cualquiera de nosotros.
Cualquier ser humano abatido por la violencia, la enfermedad, la desgracia o la
desesperanza.
«Por casualidad» aparece por el camino un sacerdote. El texto indica que es
por azar, como si nada tuviera que ver allí un hombre dedicado al culto. Lo
suyo no es bajar hasta los heridos que están en las cunetas. Su lugar es el
templo. Su ocupación, las celebraciones sagradas. Cuando llega a la altura del
herido, «lo ve, da un rodeo y pasa de largo».
Su falta de compasión no es solo una reacción
personal, pues también un levita del templo que pasa junto al herido «hace
lo mismo». Es
más bien una actitud y un peligro que acecha a quienes se dedican al mundo de
lo sagrado: vivir lejos del mundo real donde la gente lucha, trabaja y sufre.
Cuando la religión no está centrada en un
Dios, Amigo de la vida y Padre de los que sufren, el culto sagrado puede
convertirse en una experiencia que distancia de la vida profana, preserva del
contacto directo con el sufrimiento de las gentes y nos hace caminar sin
reaccionar ante los heridos que vemos en las cunetas. Según Jesús, no son los
hombres del culto los que mejor nos pueden indicar cómo hemos de tratar a los
que sufren, sino las personas que tienen corazón.
Por el camino llega un samaritano. No viene
del templo. No pertenece siquiera al pueblo elegido de Israel. Vive dedicado a
algo tan poco sagrado como su pequeño negocio de comerciante. Pero, cuando ve
al herido, no se pregunta si es prójimo o no. Se conmueve y hace por él todo lo
que puede. Es a este a quien hemos de imitar. Así dice Jesús al legista: «Vete
y haz tú lo mismo». ¿A
quién imitaremos al encontrarnos en nuestro camino con las víctimas más
golpeadas por la crisis económica de nuestros días?
15 Tiempo ordinario -
C
(Lucas 10,25-37)
10 de julio 2016
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