José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Jesusen
aurrean jarrera oso desberdinak har daitezke. Hiru lagun-taldek izan duten
erreakzioaz mintzo zaigu magoen kontakizuna. Batetik, pagano batzuk Jesusen
bila dabiltza, izar baten argi txiki batek gidaturik. Bestetik, Tenpluko
erlijioaren ordezkariak ageri dira, haurraren arazoa bost axola zaiela.
Hirugarren, Herodes errege boteretsua, soilik arriskua ikusten du Jesusengan.
Magoak
ez dira Israel herri aukeratuko kide. Ez dute ezagutzen Israelgo Jainko bizia.
Ez dakigu ezer, ez haien erlijioaz, ez haien jatorri-herriaz. Hau dakigu
soilik: kosmosean den misterioaz erne bizi direla. Egiaren bila dabil haien
bihotza.
Halako
batean, argi txiki bat ikusi dutela uste dute, Salbatzaile bat iradokitzen duen
argia. Zein den eta non dagoen jakin-mina sentitu dute, eta, berehala, bideari
ekin diote. Ez dakite, juxtu, zein ibilbide egin behar duten, baina beren
barnean sutan dute esperantza, munduarentzat Argi bat aurkituko duten
esperantza.
Haiek
Jerusalem hiri santura iritsi izanak izu-ikara eragin du hiri osoan. Herodesek
deiturik, «hiriko apaiz nagusien eta lege-maisuen» Kontseilua bildu da. Txundigarria da
Kontseilukoen jokabidea. Egiazko erlijioaren zaindari dira, baina ez dabiltza
egiaren bila. Tenpluko Jainkoa ordezten dute, baina sorgor bizi dira haren
deiarekiko.
Itsu
bihurtu ditu beren segurtasun erlijiosoak. Badakite Mesias non den jaiotzekoa,
baina haietako inor ez da hurbilduko Betleemera. Jainkoari kultua eskaintzeari
emanik bizi dira, baina ez dute barruntatu Jainkoaren misterioa erlijio guztiak
baino handiagoa dela, eta bere bideak dituela bere seme-alaba guztiekin topo
egiteko. Ez dute Jesus sekula onartuko.
Herodes erregeak, boteretsu eta astakirten hark, mehatxua bakarrik ikusten
du Jesusengan, bere boterearen eta ankerkeriaren kontra. Ahal duen guztia
egingo du Jesus garbitzeko. Botere zapaltzaileak «gurutziltzatu» bakarrik egin
dezake askapena dakarren hura.
Bitartean, bila jarraitu dute magoek. Ez dira
belauniko jarri Herodesen aurrean: ez dute ikusi harengan bera adoratua izateko
arrazoi txikienik. Ez
dira sartu Jerusalemeko Tenplu handiosean: debekatua dute hara sartzea.
Izarraren argi txikiak Betleemeko herri koxkorrera erakarri ditu, botere-gune
orotatik urrun.
Hara
iristean, hau izan da ikusi duten gauza guzti: «haurra Mariarekin, bere
amarekin». Beste ezer ez. Haur bat, distirarik gabe, botererik gabe. Bizitza
hauskorra, ama baten arduraren premia duena. Aski izan da hori magoei
adoraziora eragiteko.
Txundigarria
da kontakizuna. Jainko hau, giza ahuldadean ezkutatua, ezin aurkitu dute
boterean kokaturik edo segurtasun erlijiosoan hesiturik bizi direnek. Beste
hauei agertzen zaie: argi txiki batzuek gidaturik, gizakiarentzat, bizitzako
goxotasunean eta pobretasunean, etengabe esperantza baten bila dabiltzanek.
RELATO DESCONCERTANTE
José Antonio Pagola
Ante
Jesús se pueden adoptar actitudes muy diferentes. El relato de los magos nos
habla de la reacción de tres grupos de personas. Unos paganos que lo buscan,
guiados por la pequeña luz de una estrella. Los representantes de la religión
del Templo, que permanecen indiferentes. El poderoso rey Herodes que solo ve en
él un peligro.
Los
magos no pertenecen al
pueblo elegido. No conocen al Dios vivo de Israel. Nada sabemos de su religión
ni de su pueblo de origen. Solo que viven atentos al misterio que se encierra
en el cosmos. Su corazón busca verdad.
En
algún momento creen ver una pequeña luz que apunta hacia un Salvador. Necesitan
saber quién es y dónde está. Rápidamente se ponen en camino. No conocen el
itinerario preciso que han de seguir, pero en su interior arde la esperanza de
encontrar una Luz para el mundo.
Su
llegada a la ciudad santa de Jerusalén provoca el sobresalto general. Convocado
por Herodes, se reúne el gran Consejo
de «los sumos sacerdotes y los escribas del pueblo». Su actuación es
decepcionante. Son los guardianes de la verdadera religión, pero no buscan la
verdad. Representan al Dios del Templo, pero viven sordos a su llamada.
Su
seguridad religiosa los ciega. Conocen dónde ha de nacer el Mesías, pero
ninguno de ellos se acercará a Belén. Se dedican a dar culto a Dios, pero no
sospechan que su misterio es más grande que todas las religiones, y tiene sus
caminos para encontrarse con todos sus hijos e hijas. Nunca reconocerán a
Jesús.
El
rey Herodes, poderoso y
brutal, solo ve en Jesús una amenaza para su poder y su crueldad. Hará todo lo
posible para eliminarlo. Desde el poder opresor solo se puede «crucificar» a
quien trae liberación.
Mientras
tanto, los magos prosiguen su búsqueda. No caen de rodillas ante Herodes: no
encuentran en él nada digno de adoración. No entran en el Templo grandioso de
Jerusalén: tienen prohibido el acceso. La pequeña luz de la estrella los atrae
hacia el pequeño pueblo de Belén, lejos de todo centro de poder.
Al
llegar, lo único que ven es al «niño con María, su madre». Nada más. Un niño
sin esplendor ni poder alguno. Una vida frágil que necesita el cuidado de una
madre. Es suficiente para despertar en los magos la adoración.
El
relato es desconcertante. A este Dios, escondido en la fragilidad humana, no lo
encuentran los que viven instalados en el poder o encerrados en la seguridad
religiosa. Se les revela a quienes, guiados por pequeñas luces, buscan
incansablemente una esperanza para el ser humano en la ternura y la pobreza de
la vida.
Epifanía del Señor - C
(Mateo 2,1-12)
(Mateo 2,1-12)
06 de enero 2019
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