José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Jesusek
darabiltzan adibideak oso desberdinak dira, baina haien irakaspena beti bat
bera: egitasmo bati modu arduragabean ekiten dionak, gogoan duena lortzeko
baliabiderik eta indarrik ba ote duen aurrez aztertu gabe, porrot eginez
amaitzeko arriskua du.
Inongo
laborarik ez dio ekiten, mahastia babesteko, dorrea eraikitzeari, aurrez
kalkulatu gabe hura arrakastaz gauzatzeko ahalmenik ba ote duen, hasitakoa
bukatu ezinik gelditu beharra izan ez dezan, auzokoen isekagarri gertatuz.
Inongo erregek ez dio ekiten guduari etsai boteretsu baten aurka, aurrez
aztertu gabe gudu hartan garaile atera ote daitekeen; bestela, bere buruaz
beste egitea izango litzateke.
Lehen
begiratuan, pentsa lezake batek ezen Jesus portaera zuhurra eta arduratsua
gomendatzen ari dela, bereei eskuarki eskatzen dien ausardiatik oso urrun
dagoena. Ezta hurrik eman ere. Bereei gomendatu nahi dien egitekoa edo misioa hain
garrantzizkoa da, non inor ez baitaiteke konprometitu hartara oharkabean,
ardurarik gabe edo harrokeriaz.
Jesusen
oharpen hori gaurkotasun handikoa da gure fedearen etorkizunerako hain
kritikoak eta erabakitzaileak diren une hauetan. Jesusek, beste ezer baino
lehen, gogoeta heldua eskatzen digu: paraboletako bi protagonistak «eseri egin dira» gogoeta egiteko.
Erantzukizun-falta larria izango litzateke gaur egun Jesusen ikasle bezala bizi
nahi izatea, zer nahi den jakin gabe, nora iritsi nahi den jakin gabe, zein
baliabidez jardun behar den jakin gabe.
Eta
noiz eseri behar dugu indarrak batzeko, elkarrekin gogoeta egiteko eta zein
bide jarraitu guztien artean bilatzeko? Ez ote dugu denbora gehiago hartu
behar, ebanjelioa gehiago entzun behar, gogoeta gehiago egin behar deiak
aurkitzeko, karismak iratzartzeko eta Jesusi jarraitzeko estilo berritua
lantzeko?
Jesusek
ere errealismorako deia egiten digu. Aurrekaririk gabeko kanbio soziokulturala
ari gara bizitzen. Daitekeena ote da fedea kutsatzea jaiotzen ari den mundu
berri honetan, mundu hori ondo ezagutu gabe eta barrutik ulertu gabe?
Daitekeena ote da Ebanjeliorako irispidea eskaintzea, gaur egungo
gizon-emakumeen pentsaera, sentimenduak eta hizkuntza ezagutu gabe? Ez ote da
errorea, gaur egungo erronkari atzoko estrategiez erantzun nahi izatea?
Une
honetan ausarkeria izango litzateke modu oharkabean eta itsuan jardutea.
Porrotari bide emango genioke, frustrazioari eta, are, irrigarri gelditzeari.
Parabolaren arabera, «dorre bukatu gabe horrek» eraiki nahi izan duenaren
kontrako burla eragiten du jendearen artean. Ez genuke ahaztu behar Jesusen
hizkuntza errealista eta apala, ikasleak gonbidatzen dituenean herrian
«legamia» izatera edo jendearen bizitzari zaporea ematen dion «gatz» eskutada
izatera.
REALISMO RESPONSABLE
José Antonio Pagola
Los
ejemplos que emplea Jesús son muy diferentes, pero su enseñanza es la misma: el
que emprende un proyecto importante de manera temeraria, sin examinar antes si
tiene medios y fuerzas para lograr lo que pretende, corre el riesgo de terminar
fracasando.
Ningún
labrador se pone a construir una torre para proteger sus viñas, sin tomarse
antes un tiempo para calcular si podrá concluirla con éxito, no sea que la obra
quede inacabada, provocando las burlas de los vecinos. Ningún rey se decide a
entrar en combate con un adversario poderoso, sin antes analizar si aquella
batalla puede terminar en victoria o será un suicidio.
A
primera vista, puede parecer que Jesús está invitando a un comportamiento
prudente y precavido, muy alejado de la audacia con que habla de ordinario a
los suyos. Nada más lejos de la realidad. La misión que quiere encomendar a los
suyos es tan importante que nadie ha de comprometerse en ella de forma
inconsciente, temeraria o presuntuosa.
Su
advertencia cobra gran actualidad en estos momentos críticos y decisivos para
el futuro de nuestra fe. Jesús llama, antes que nada, a la reflexión madura:
los dos protagonistas de las parábolas «se
sientan» a reflexionar. Sería una grave irresponsabilidad vivir hoy
como discípulos de Jesús, que no saben lo que quieren, ni a dónde pretenden
llegar, ni con qué medios han de trabajar.
¿Cuándo
nos vamos a sentar para aunar fuerzas, reflexionar juntos y buscar entre todos
el camino que hemos de seguir? ¿No necesitamos dedicar más tiempo, más escucha
del evangelio y más meditación para descubrir llamadas, despertar carismas y
cultivar un estilo renovado de seguimiento a Jesús?
Jesús
llama también al realismo. Estamos viviendo un cambio sociocultural sin
precedentes. ¿Es posible contagiar la fe en este mundo nuevo que está naciendo,
sin conocerlo bien y sin comprenderlo desde dentro? ¿Es posible facilitar el
acceso al Evangelio ignorando el pensamiento, los sentimientos y el lenguaje de
los hombres y mujeres de nuestro tiempo? ¿No es un error responder a los retos
de hoy con estrategias de ayer?
Sería
una temeridad en estos momentos actuar de manera inconsciente y ciega. Nos
expondríamos al fracaso, la frustración y hasta el ridículo. Según la parábola,
la «torre inacabada» no hace sino provocar las burlas de la gente hacia su
constructor. No hemos de olvidar el lenguaje realista y humilde de Jesús que
invita a sus discípulos a ser «fermento» en medio del pueblo o puñado de «sal»
que pone sabor nuevo a la vida de las gentes.
23 Tiempo ordinario - C
(Lucas 14,25-33)
(Lucas 14,25-33)
04 de septiembre 2016
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