José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Ezezagun
batzuek jakitera eman diote Jesusi ezen sekulako sarraskia egin dietela
galilear batzuei tenpluaren barne sakratuan. Eragilea, beste behin, Pilato izan
da. Hau iruditu zaie izugarriena: jende haren odola Jainkoari eskaintzen ari
ziren animalien odolarekin nahasi izana.
Ez dakigu zergatik jo duten
Jesusengana. Biktimekin bat egin dezan nahi ote dute? Halako heriotza
iraingarria merezi izateko, zein bekatu beldurgarri egin duten argitu diezaien
nahi ote dute? Eta bekatu egin ez badute, zergatik bide eman dio Jainkoak
heriotza sakrilego honi bere tenpluan berean?
Jerusalemen
izana den beste gertaera dramatiko bat gogora ekarriz erantzun die Jesusek:
Siloeko urtegi ondoko harresiko dorrea erortzean zapaldurik hil diren
hemezortzi pertsonen heriotza. Eta gertaera bi hauez baieztapen bera egin du
Jesusek: biktima horiek ez ziren -esan die- gainerako jendea baino bekatariago.
Eta ohar bera dagi bukatzeko: «bihotz-berritzen
ez bazarete, guztiak galduko zarete».
Zer
pentsatua ematen du Jesusen erantzun honek. Beste ezer baino lehen, uko egin
dio zoritxarra Jainkoak eragindako zigorra delako sineskeria tradizionalari.
Jainkoa ez da Jesusentzat epaile zorrotz bat, bere seme-alabak nola zigortuko
dabilena, han eta hemen, bekatuen erantzuntzat, gaixotasunak, istripuak edo
zoritxarrak bidaliz dabilena.
Ondoren, aldatu egin du haien ikuspegia. Ez da
gelditu zoritxarren azken jatorriaren zoko-moko teorikoetan, biktimen erruaz
edo Jainkoaren gogoaz hitz eginez. Aurrean dituen haiengana itzuli da, beren
buruari begira jarrarazteko: gertaera hauetan Jainkoaren deia entzun behar
dute, bihotz-berri daitezen eta bizieraz alda.
Gu geu, Haitiko lurrikara tragikoaz larriturik gara
oraino. Nola irakurri tragedia hau Jesusen jarreratik? Dudarik gabe, lehen
gauza ez da Jainkoa non den galdezka hastea, baizik non garan gu galdetzea.
Konbertsiora bidera gaitzakeen galdera ez da hau: «zergatik bide eman dio
Jainkoak zoritxar beldurgarri honi?», baizik «zergatik uzten dugu guk geuk
hainbat jende miserian bizitzea, hain babesgabe bizitzea naturaren indarraren
aurrean?».
Jainko gurutziltzatua ez dugu aurkituko urruneko
jainko bati kontuak eskatuz, baizik biktimekin bat eginez. Ez dugu aurkituko
haren axola-ezaz protesta eginez edo haren existentzia ukatuz, baizik mila
eratan lan eginez Haitikoen eta mundu osokoen mina arintzeko. Orduan, agian,
sumatuko dugu argi eta ilun artean Jainkoa biktimekin dela, haien betiko
duintasuna defendatuz, eta gaitzaren kontra ari direnekin dela, haiei borrokan
adore emanez.
¿DÓNDE ESTAMOS NOSOTROS?
José Antonio Pagola
Unos
desconocidos le comunican a Jesús la noticia de la horrible matanza de unos
galileos en el recinto sagrado del templo. El autor ha sido, una vez más,
Pilato. Lo que más les horroriza es que la sangre de aquellos hombres se haya
mezclado con la sangre de los animales que estaban ofreciendo a Dios.
No
sabemos por qué acuden a Jesús. ¿Desean que se solidarice con las víctimas?
¿Quieren que les explique qué horrendo pecado han podido cometer para merecer
una muerte tan ignominiosa? Y si no han pecado, ¿por qué Dios ha permitido
aquella muerte sacrílega en su propio templo?
Jesús
responde recordando otro acontecimiento dramático ocurrido en Jerusalén: la
muerte de dieciocho personas aplastadas por la caída de un torreón de la
muralla cercana a la piscina de Siloé. Pues bien, de ambos sucesos hace Jesús
la misma afirmación: las víctimas no eran más pecadores que los demás. Y
termina su intervención con la misma advertencia: «si no os convertís, todos pereceréis».
La
respuesta de Jesús hace pensar. Antes que nada, rechaza la creencia tradicional
de que las desgracias son un castigo de Dios. Jesús no piensa en un Dios
«justiciero» que va castigando a sus hijos e hijas repartiendo aquí o allá
enfermedades, accidentes o desgracias, como respuesta a sus pecados.
Después,
cambia la perspectiva del planteamiento. No se detiene en elucubraciones
teóricas sobre el origen último de las desgracias, hablando de la culpa de las
víctimas o de la voluntad de Dios. Vuelve su mirada hacia los presentes y los
enfrenta consigo mismos: han de escuchar en estos acontecimientos la llamada de
Dios a la conversión y al cambio de vida.
Todavía
vivimos estremecidos por el trágico terremoto de Haití. ¿Cómo leer esta
tragedia desde la actitud de Jesús? Ciertamente, lo primero no es preguntarnos
dónde está Dios, sino dónde estamos nosotros. La pregunta que puede
encaminarnos hacia una conversión no es «¿por qué permite Dios esta horrible
desgracia?», sino «¿cómo consentimos nosotros que tantos seres humanos vivan en
la miseria, tan indefensos ante la fuerza de la naturaleza?».
Al
Dios crucificado no lo encontraremos pidiéndole cuentas a una divinidad lejana,
sino identificándonos con las víctimas. No lo descubriremos protestando de su
indiferencia o negando su existencia, sino colaborando de mil formas por
mitigar el dolor en Haití y en el mundo entero. Entonces, tal vez, intuiremos
entre luces y sombras que Dios está en las víctimas, defendiendo su dignidad eterna,
y en los que luchan contra el mal, alentando su combate.
3 Cuaresma - C
(Lucas 13,1-9)
(Lucas 13,1-9)
28 de febrero 2016
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