Kulpa, bere horretan harturik, ez da erlijioek asmatutako zerbait. Giza esperientzia antzinakoenetako bat eta unibertsalenetako bat da. Sentimendu erlijiosoa azaleratu baino lehen, nabari daiteke gizakiak bizi duela zerbaitetan «huts egin izanaren» ustea. Problema ez datza kulparen esperientzian, baizik eta berorri aurre nola egin ahal izatean.
Bada kulpa bizitzeko era sano bat. Pertsonak bere egiten du bere egintzen erantzukizuna, deitoratu egiten du egina dukeen kaltea eta bere jokabidea hobetzen saiatzen da etorkizunean. Kulparen esperientziak, horrela bizirik, pertsonaren heldutasunerako hazkundean parte hartzen du.
Badira, ordea, kulpa bizitzeko oso sanoak ez diren erak ere. Pertsona bere duintasun-gabezian hesitzen da, haur baten lohitasun eta zikintasun-sentimenduak sustatzen ditu, bere buru-estimua suntsitu eta bere burua baliogabetu egiten du. Pertsonak bere burua oinazetzen du, umiliatzen, bere buruarekin borroka egiten, baina azkenean bere eginahal guztiekin ez du lortzen bere burua askatzea, ez du lortzen pertsona bezala hazten joatea.
Kristauari bereziki dagokiona bere kulpa-esperientzia maitasun eta soilik maitasun den Jainkoaren aurrean bizitzea da. Fededunak aitortzen du maitasun horri desleial izan zaiola. Aitorpen horrekin pisu eta benetakotasun betea ematen dio bere kulpari. Aldi berean, ordea, bere burua hondoratzetik libratu egiten du; izan ere, badaki, bekatari izanik ere, Jainkoak onartzen duela bera: badaki Jainkoagan beti aurkitu ahal izango duela errukia, duintasun-gabeziatik eta porrot egitetik salbatzen duena.
Kontaeraren arabera, Pedrok, bere duintasun-ezak jota, Jesusen oinetara bota du bere burua, esanez: «Urrundu zaitez nigandik, Jauna, bekatari naiz-eta». Jesusek ezin izan zuen egin besterik: «Ez beldur izan», ez zaitez beldurtu bekatari izan eta nire ondoan egoteaz. Hau da fededunaren zoria: badaki bekatari dela, baina badaki aldi berean Jesusengan agertu zaigun Jainkoak onartzen duela bera, ulertzen duela eta, baldintzarik gabe, maite duela.
José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Urteko 5. igandea – C (Lukas 5,1-11)
NO TEMAS
La culpa como tal no es algo inventado por las religiones. Constituye una de las experiencias humanas más antiguas y universales. Antes que aflore el sentimiento religioso se puede advertir en el ser humano esa sensación de «haber fallado» en algo. El problema no consiste en la experiencia de la culpa, sino en el modo de afrontarla.
Hay una manera sana de vivir la culpa. La persona asume la responsabilidad de sus actos, lamenta el daño que ha podido causar y se esfuerza por mejorar en el futuro su conducta. Vivida así, la experiencia de la culpa forma parte del crecimiento de la persona hacia su madurez.
Pero hay también maneras poco sanas de vivir esta culpa. La persona se encierra en su indignidad, fomenta sentimientos infantiles de mancha y suciedad, destruye su autoestima y se anula. El individuo se atormenta, se humilla, lucha consigo mismo, pero al final de todos sus esfuerzos no se libera ni crece como persona.
Lo propio del cristiano es vivir su experiencia de culpa ante un Dios que es amor y solo amor. El creyente reconoce que ha sido infiel a ese amor. Esto da a su culpa un peso y una seriedad absoluta. Pero al mismo tiempo lo libera del hundimiento, pues sabe que, aun siendo pecador, es aceptado por Dios: en él puede encontrar siempre la misericordia que salva de toda indignidad y fracaso.
Según el relato, Pedro, abrumado por su indignidad, se arroja a los pies de Jesús diciendo: «Apártate de mí, Señor, que soy un pecador». La respuesta de Jesús no podía ser otra: «No temas», no tengas miedo de ser pecador y estar junto a mí. Esta es la suerte del creyente: se sabe pecador, pero se sabe al mismo tiempo aceptado, comprendido y amado incondicionalmente por ese Dios revelado en Jesús.
José Antonio Pagola
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