Zorion-agur eta erregalu artean, afari eta zarata artean, argiek, arbolek eta izarrek kasik ezkutaturik, posible da oraino Eguberrietako jaien artean «haur bat ganbelan etzana» sumatzea. Gauza bera gertatu da Betleemeko kontaeran. Bada argirik, aingerurik eta abestirik, baina eszena handios horren bihotza ganbelan datzan haur batek betetzen du.
Ebanjelariak Mesiasen jaiotza soiltasun harrigarriz kontatu du. Mariari «erditzeko ordua iritsi zitzaion eta bere semea erdi zuen». Hitz bat gehiago gabe. Egiaz axola zaiona, ematen du, haur horri nolako harrera egiten zaion dela. Betleemen «ez dago lekurik, ezta ostatuan ere; Mariagan, berriz, onarpen hunkigarria izan du. Amak ez du baliabiderik, baina bihotza du: «Oihaletan bildu eta ganbelan eratzan du».
Irakurleak ezin jarraitu du kontaera irakurtzen, bere lehen harridura adierazi gabe: haur honengan Jainkoa haragitu al da? Ez genuen horrelakorik sekula imajinatuko. Jainko arranditsu eta ahalguztidun bat genuen buruan, eta haur ahul eta babesgabe batengan aurkeztu zaigu bera. Handi-mandi eta urruneko imajinatzen genuen Jainkoa, eta jaioberri baten samurtasunean eskaini digu berak bere burua. Nolatan senti Jainko honen beldurrik? Lisieuxeko Teresak, 1997an Elizako irakasle deklaratuak, dio: «Nik ezin izan diot beldurrik nigatik hain txiki egin den Jainko bati… Maite dut bera!».
Kontaerak giltzarri bat eskaini digu Jainko horren misteriora hurbiltzeko. Lukasek hirutaraino errepikatu du «ganbela» horren garrantzia. Itsumena duela ematen du. Mariak ganbela batean eratzan du. Artzainei ez zaie eman beste seinalerik: ganbela batean aurkituko dute. Izatez, ganbelan aurkitu dute Betleemera iritsi direnean. Ganbela izan du haur horrek lurreko lehen lekua atseden hartzeko. Ganbela hori da berari antzemateko seinalea, bera aurkitzeko lekua. Zer dago enigma horren hondoan?
Lukasek Isaias profetaren hitz batzuei egin die aipu, zeinetan Jainkoa kexu baita: «Idiak ezagutzen du bere jabea; astoak ezagutzen du bere jabearen ganbela. Israelek, ordea, ez nau ezagutu, ez du nigan pentsatzen» (Isaias 1,3). Jainkoaren bila ez da ibili behar gauza harrigarri eta miresgarrietan, baizik eta eguneroko eta arruntetan. Ez ibili miatzen gauza handiosetan, baizik egin aztarrika gauza txikietan.
Artzainek adierazi digute zein norabidetan ibili Eguberrietako misterioaren bila: «Goazemazue Betleemera». Alda ditzagun Jainkoaz ditugun ideiak. Berrirakur dezagun geure kristautasuna. Itzul gaitezen hasierara eta aurki dezagun Jainko hori, hurbileko eta behartsu den hori. Onar dezagun beraren samurtasuna. Kristauarentzat, Eguberriak ospatzea «Betleemera itzultzea» da.
Jose Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Jaunaren Jaiotza ( Natibitate Eguberri) ─ A (Lukas 1,1-14)
VOLVER A BELÉN
En medio de felicitaciones y regalos, entre cenas y bullicio, casi oculto por luces, árboles y estrellas, es posible todavía entrever en el centro de las fiestas navideñas «un niño recostado en un pesebre». Lo mismo sucede en el relato de Belén. Hay luces, ángeles y cantos, pero el corazón de esa escena grandiosa lo ocupa un niño en un pesebre.El evangelista narra el nacimiento del Mesías con una sobriedad sorprendente. A María «le llegó el tiempo del parto y dio a luz a su hijo». Ni una palabra más. Lo que realmente parece interesarle es cómo se acoge al niño. Mientras en Belén «no hay sitio» ni siquiera en la posada, en María encuentra una acogida conmovedora. La madre no tiene medios, pero tiene corazón: «Lo envolvió en pañales y lo acostó en un pesebre».
El lector no puede continuar el relato sin expresar su primera sorpresa: ¿En este niño se encarna Dios? Nunca lo hubiéramos imaginado así. Nosotros pensamos en un Dios majestuoso y omnipotente, y él se nos presenta en la fragilidad de un niño débil e indefenso. Lo imaginamos grande y lejano, y él se nos ofrece en la ternura de un recién nacido. ¿Cómo sentir miedo de este Dios? Teresa de Lisieux, declarada en 1997 doctora de la Iglesia, dice así: «Yo no puedo temer a un Dios que se ha hecho tan pequeño por mí… ¡Yo le amo!».
El relato ofrece una clave para acercarnos al misterio de ese Dios. Lucas insiste hasta tres veces en la importancia del «pesebre». Es como una obsesión. María lo acuesta en un pesebre. A los pastores no se les da otra señal: lo encontrarán en un pesebre. Efectivamente, en el pesebre lo encuentran al llegar a Belén. El pesebre es el primer lugar de la tierra donde descansa ese Dios hecho niño. Ese pesebre es la señal para reconocerlo, el lugar donde hay que encontrarlo. ¿Qué se esconde tras ese enigma?
Lucas está aludiendo a unas palabras del profeta Isaías en las que Dios se queja así: «El buey conoce a su amo; el asno conoce el pesebre de su señor. Pero Israel no me conoce, no piensa en mí» (Isaías 1,3). A Dios no hay que buscarlo en lo admirable y maravilloso, sino en lo ordinario y cotidiano. No hay que indagar en lo grande, sino rastrear en lo pequeño.
Los pastores nos indican en qué dirección buscar el misterio de la Navidad: «Vayamos a Belén». Cambiemos nuestra idea de Dios. Hagamos una relectura de nuestro cristianismo. Volvamos al inicio y descubramos un Dios cercano y pobre. Acojamos su ternura. Para el cristiano, celebrar la Navidad es «volver a Belén».
José Antonio Pagola
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