José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio
Amundarain
Jesus bazkaltzen ari da lurralde horretako
fariseu handiki batek gonbidaturik. Lukasek diosku fariseuak etengabe zelatan
dituela Jesusek. Halaz guztiz, libre ikusten du bere burua Jesusek lehen
eserlekuen bila dabiltzanak kritikatzeko eta, are, gonbidatu duenari esateko
aurrerantzean zein gonbidatu behar duen.
Gonbidatzaileari egindako interpelazio hau
harritzea da egiaz. Hitz argi eta xumez, nola jardun esaten dio Jesusek: «Ez
gonbidatu zeure adiskideak, ez haurrideak, ez ahaideak, ezta auzoko aberatsak
ere». Alabaina, ba al da ezer jatorragorik eta naturalagorik asko
maite gaituen jendearekin loturak estutzea baino? Ez ote du Jesusek berak hori
bera egin Lazaro, Marta eta Mariarekin, Betaniako adiskideekin?
Aldi berean, gogoan zein izan behar duen
adierazten dio Jesusek: «Gonbida itzazu behartsuak, elbarriak, herrenak eta
itsuak». Behartsuek ez dute nola erantzun gonbitari. Elbarri,
herren eta itsuengandik ezin espero duzu ezer. Horregatik, inork ez ditu
gonbidatzen. Ez ote da hori gauza normala eta saihestezina?
Jesusek ez dio uko egin familiarteko
maitasunari, ezta adiskide arteko harremanei ere. Hau da onartzen ez duena:
harreman horiek izatea beti beste guztien gainetik jartzen direnak,
pribilegiatuak eta bakarrak. Mundu gizatarrago eta haurridetasunezkoago baten
bila, Jainkoaren erreinuaren dinamikan murgildu nahi dutenei Jesusek
gogorarazten die ezen pobreei eta babesgabeei ongi etorri egitea harreman
interesatuen eta gizarte-konbentzionalismoen gainetik ipini behar dela.
Daitekeena ote da, ordea, molde
desinteresatuan bizitzea? Maita ote daiteke ordainetan ezer espero gabe? Hain
urrun bizi gara Jesusen Espiritutik, non, batzuetan, adiskidetasuna eta
familiarteko maitasuna bera baitaude interesak baldintzaturik. Ez gaitezen
engaina.
Doakotasunaren bidea gogorra eta zaila da ia beti. Gisa honetako
gauzak ikasi beharrean gara: asko espero gabe ematen jakitea, kasik ezer eskatu
gabe barkatzea, hain atsegina ez den jendearekin eroapen handiko izatea,
laguntzea gogoan bestearen ona soilik izanik.
Beti murriztu genitzake apur bat geure
interesak, tarteka uko egiten ahal diegu abantaila txikiei, beharrean bizi
direnei poz pixka bat ezarri, geure denboraren zatitxo bat eskaini dena
geuretzat gorde gabe, doako zerbitzu koxkor batzuetan parte hartu.
Fariseu gonbidatzaileari hau esateraino
ausartu da Jesus: «Zorionekoa zu ezin ordaindu badizute».
Zoriontasun hau hain ahaztua gelditu da, non kristau askok ez baitu entzun ere
sekula horretaz hitz egiten. Halere, Jesusen oso gogoko mezua dakar:
«Zorionekoak besteentzat bizi direnak, saririk
jaso gabe. Zeruko Aitak sarituko ditu».
SIN
ESPERAR NADA A CAMBIO
José Antonio Pagola
Jesús está comiendo invitado por uno de los
principales fariseos de la región. Lucas nos indica que los fariseos no dejan
de espiarlo. Jesús, sin embargo, se siente libre para criticar a los invitados
que buscan los primeros puestos e, incluso, para sugerir al que lo ha convidado
a quiénes ha de invitar en adelante.
Es esta interpelación al anfitrión la que nos
deja desconcertados. Con palabras claras y sencillas, Jesús le indica cómo ha
de actuar: «No invites a tus amigos ni a tus hermanos ni a tus
parientes ni a los vecinos ricos». Pero, ¿hay algo más legítimo y
natural que estrechar lazos con las personas que nos quieren bien? ¿No ha hecho
Jesús lo mismo con Lázaro, Marta y María, sus amigos de Betania?
Al mismo tiempo, Jesús le señala en quiénes ha
de pensar: «Invita a los pobres, lisiados, cojos y ciegos».
Los pobres no tienen medios para corresponder a la invitación. De los lisiados,
cojos y ciegos, nada se puede esperar. Por eso, no los invita nadie. ¿No es
esto algo normal e inevitable?
Jesús no rechaza el amor familiar ni las
relaciones amistosas. Lo que no acepta es que ellas sean siempre las relaciones
prioritarias, privilegiadas y exclusivas. A los que entran en la dinámica del
reino de Dios buscando un mundo más humano y fraterno, Jesús les recuerda que
la acogida a los pobres y desamparados ha de ser anterior a las relaciones
interesadas y los convencionalismos sociales.
¿Es posible vivir de manera desinteresada? ¿Se
puede amar sin esperar nada a cambio? Estamos tan lejos del Espíritu de Jesús
que, a veces, hasta la amistad y el amor familiar están mediatizados por el
interés. No hemos de engañarnos. El camino de la gratuidad es casi siempre duro
y difícil. Es necesario aprender cosas como estas: dar sin esperar mucho,
perdonar sin apenas exigir, ser más pacientes con las personas poco agradables,
ayudar pensando solo en el bien del otro.
Siempre es posible recortar un poco nuestros
intereses, renunciar de vez en cuando a pequeñas ventajas, poner alegría en la
vida del que vive necesitado, regalar algo de nuestro tiempo sin reservarlo
siempre para nosotros, colaborar en pequeños servicios gratuitos.
Jesús se atreve a decir al fariseo que lo ha
invitado: «Dichoso tú si no pueden pagarte». Esta
bienaventuranza ha quedado tan olvidada que muchos cristianos no han oído
hablar nunca de ella. Sin embargo, contiene un mensaje muy querido para Jesús:
«Dichosos los que viven para los demás sin
recibir recompensa. El Padre del cielo los recompensará».
22 Tiempo ordinario -
C
(Lucas 14,1.7-14)
28 de agosto 2016
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