José Antonio Pagola. Itzultzailea:
Dionisio Amundarain
Ebanjelioko pasartearen arabera,
Golgota mendixkan gurutzean zen Jesusen aurretik pasatzean, jendeak burla
egiten zion eta, haren ezinaz barre eginez, ziotsoten: «Jainkoaren Semea bahaiz, jaits hadi gurutzetik».
Eta Jesusek erantzunik ez haien probokazioari. Soilik, misterioak harturiko
isiltasuna da Jesusen erantzuna. Hain juxtu, Jainkoaren Semea delako jarraituko
du gurutzean, hil arte.
Ezin saihestuak dira galderak: Nolatan
sinets daiteke gizakiak gurutzetu duen Jainko batengan? Jabetzen al gara esaten
ari garenaz? Zer ari da Jainkoa hor gurutzean? Nolaz iraun dezake Jainkoaz
halako uste zentzugabean fundatua den erlijio batek?
Bai, «Jainko gurutziltzatu» hori
iraultza da eta eskandalua, ustez ezagutzen dugun Jainkoaz gizon-emakumeok
ditugun ideiak koloka jartzera behartzen gaituena. Gure Gurutziltzatu horrek ez
du erlijioek Izate Gorenari leporatzen dioten ezaugarririk: ez aurpegierarik,
ez bestelakorik.
«Jainko
gurutziltzatu» hori ez da ez izate ahalguztiduna eta handientsua, ez mugiezina
eta zoriontsua, ez da gizakiaren sufrimenaz axolatzen ez dena, baizik Jainko
ahalik gabea eta umiliatua da, gurekin sufritzen duena mina, larria eta, are,
heriotza bera. Gurutzearekin bitan bat: edo Jainkoarekiko gure fedea bukatutzat
eman, edo Jainkoa modu berri eta harrigarri batean hartzera jo, gure
sufrimenean haragitua izanik, modu sinestezinean maite gaituena.
Gurutziltzatuaren
aurrean sumatzen hasten gara ezen Jainkoa, azken batean, gurekin sufritzen duen
Jainkoa dela. Gure miseriak erasaten diona. Gure sufrimenak zipriztintzen
duena. Ez da, nolabait esateko, gure atsekabeek, malkoek eta ezbeharrek ukitzen
ez dute Jainkoa. Gure mundu honetako Kalbario guztietan da hura.
«Jainko
gurutziltzatu» honek ez du biderik ematen gure nahikerien eta ameskerien
zerbitzura egongo litzatekeen Jainko ahalguztidun batekiko fede axaleko eta
egoistarako. Ostera, Jainko honek injustiziaren eta ezbeharren biktima den
hainbat eta hainbat jenderen sufrimenari, bazter utziak izateari eta babesik
ezari begira jartzen gaitu. Jainko honekin topo egiten dugu edozein
gurutziltzatuagana hurbiltzen garenean.
Zoritxarrez,
kristauok mila itzulinguru egiten dugu askotan «Jainko gurutziltzatuarekin»
topo ez egiteko. Are, Jaunaren Gurutzera begiak jasotzen ikasi dugu, geure
aurrean ditugun gurutziltzatuei ezikusiarena eginez bada ere. Halaz guztiz,
Jaunaren Nekaldia erarik jatorrenean ospatzeko modua geure errukiari biziera
berria ematea da. Hori egin ezean, «Jainko gurutziltzatuarekiko» gure fedea
urardo bihurtzen da, eta mila manipulazio-erari ematen zaio aukera. Gure
Gurutziltzatuari muin egiteak jar gaitzala, gugandik hurbil nahiz urrun,
sufritzen ari direnei begira.
¿QUÉ HACE DIOS EN UNA CRUZ?
José Antonio Pagola
Según
el relato evangélico, los que pasaban ante Jesús crucificado sobre la colina
del Gólgota se burlaban de él y, riéndose de su impotencia, le decían: «Si eres Hijo de Dios, bájate de la cruz». Jesús
no responde a la provocación. Su respuesta es un silencio cargado de misterio.
Precisamente porque es Hijo de Dios permanecerá en la cruz hasta su muerte.
Las
preguntas son inevitables: ¿Cómo es posible creer en un Dios crucificado por
los hombres? ¿Nos damos cuenta de lo que estamos diciendo? ¿Qué hace Dios en
una cruz? ¿Cómo puede subsistir una religión fundada en una concepción tan
absurda de Dios?
Un
«Dios crucificado» constituye una revolución y un escándalo que nos obliga a
cuestionar todas las ideas que los humanos nos hacemos de un Dios al que supuestamente
conocemos. El Crucificado no tiene el rostro ni los rasgos que las religiones
atribuyen al Ser Supremo.
El
«Dios crucificado» no es un ser omnipotente y majestuoso, inmutable y feliz,
ajeno al sufrimiento de los humanos, sino un Dios impotente y humillado que
sufre con nosotros el dolor, la angustia y hasta la misma muerte. Con la Cruz, o termina nuestra fe en
Dios, o nos abrimos a una comprensión nueva y sorprendente de un Dios que,
encarnado en nuestro sufrimiento, nos ama de manera increíble.
Ante
el Crucificado empezamos a intuir que Dios, en su último misterio, es alguien
que sufre con nosotros. Nuestra miseria le afecta. Nuestro sufrimiento le
salpica. No existe un Dios cuya vida transcurre, por decirlo así, al margen de
nuestras penas, lágrimas y desgracias. Él está en todos los Calvarios de
nuestro mundo.
Este
«Dios crucificado» no permite una fe frívola y egoísta en un Dios omnipotente
al servicio de nuestros caprichos y pretensiones. Este Dios nos pone mirando
hacia el sufrimiento, el abandono y el desamparo de tantas víctimas de la
injusticia y de las desgracias. Con este Dios nos encontramos cuando nos
acercamos al sufrimiento de cualquier crucificado.
Los
cristianos seguimos dando toda clase de rodeos para no toparnos con el «Dios
crucificado». Hemos aprendido, incluso, a levantar nuestra mirada hacia la Cruz del Señor, desviándola
de los crucificados que están ante nuestros ojos. Sin embargo, la manera más
auténtica de celebrar la Pasión
del Señor es reavivar nuestra compasión. Sin esto, se diluye nuestra fe en el
«Dios crucificado» y se abre la puerta a toda clase de manipulaciones. Que
nuestro beso al Crucificado nos ponga siempre mirando hacia quienes, cerca o
lejos de nosotros, viven sufriendo.
Domingo de Ramos - C
(Lucas 22,14-23,56)
(Lucas 22,14-23,56)
20 de marzo 2016
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