José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Pasadizo
honi, tradizioz, «Jesusen antzaldaketa» deitu ohi zaio. Ezinezkoa da kontakizun
harrigarri honen iturburu izan den esperientzia seguru berregitea. Hau dakigu
soilik: ebanjelariek garrantzi handia eman diotela, zeren, kontakizunaren
arabera, Jesusen zinezko nortasunaz zerbait barruntatzeko bidea ematen duen
esperientzia baita.
Lehenik
eta behin, Jesusen aurpegiaren aldaketa nabarmendu du kontakizunak, eta, Moises
eta Elias haren solaskide ageri diren arren, agian hurrenez hurren legearen eta
profeten ordezkari bezala, soilik Jesusen aurpegiak jarraitzen du eszenan
antzaldaturik eta distiratsu.
Itxuraz,
ikasleek ez dute hauteman ikusten ari direnaren esanahi sakona; izan ere, Pedro
dio: «Maisu, bai ondo gaudela hemen. Hiru
txabola eginen ditugu: bat zuretzat, bestea Moisesentzat eta hirugarrena
Eliasentzat». Bibliako bi pertsonaia handi horien
ikuspegi eta maila berean ipini du Jesus. Nori bere txabola. Jesusek ez du
artean erdiko lekurik eta nagusirik Pedroren bihotzean.
Jainkoaren ahotsak zuzenduko dio ikuspegi hori,
Jesusen benetako nortasuna agertuz: «Neure
Semea dut hau, hauta», aurpegia antzaldatua duen hau. Ez da nahasi
behar Moisesen eta Eliasen aurpegiekin, hauena itzalia da. «Entzun honi». Eta ez beste inori. Honen
Hitza da erabakitzaile bakarra. Gainerakoek honengana bideratu behar gaituzte.
Premiazkoa da berreskuratzea gaur egungo Elizan
ebanjelioetan datorren Jesusen kontakizun honen esperientzia, hasiera hartan kristau-elkarteek
izan zuten hau. Lau idazki hauek besterik ez bezalako obra dira kristauentzat;
ezin parekatu ditugu Bibliako gainerako liburuekin.
Bada lau hauetan bakarrik aurki genezakeen zer bat:
hark erakarririk sentitu eta jarraitu zioten lehenengo haiengan Jesusek eragin
zuen zirrara. Ebanjelioak ez dira liburu didaktikoak, Jesusez eskola-irakaspena
ematen dutenak. Ez dira biografiak ere, Jesusen ibilbide historikoa xeheki
dakartenak. «Konbertsio-kontakizun» dira, aldaketara, Jesusi jarraitzera, haren
egitasmoarekin bat egitera gonbidatzen dutenak.
Horregatik behar dira entzun
konbertsio-jarreraz. Eta jarrera hori behar da izan irakurtzean, predikatzean,
hausnartzean eta fededun bakoitzak eta elkarte bakoitzak bihotzean gordetzean.
Igandero Jesusen ebanjelio-kontakizuna konbertsio-jarreraz entzuten dakien
kristau-elkartea hasia da eraldatzen. Ez du Elizak bere burua berritzeko
potentzial indartsuagorik lau liburu koxkor hauek baino.
ESCUCHAR SOLO A JESÚS
José Antonio Pagola
La
escena es considerada tradicionalmente como «la transfiguración de Jesús». No
es posible reconstruir con certeza la experiencia que dio origen a este
sorprendente relato, solo sabemos que los evangelistas le dan gran importancia
pues, según su relato, es una experiencia que deja entrever algo de la
verdadera identidad de Jesús.
En
un primer momento, el relato destaca la transformación de su rostro y, aunque
vienen a conversar con él Moisés y Elías, tal vez como representantes de la ley
y los profetas respectivamente, solo el rostro de Jesús permanece transfigurado
y resplandeciente en el centro de la escena.
Al
parecer, los discípulos no captan el contenido profundo de lo que están
viviendo, pues Pedro dice a Jesús: «Maestro,
qué bien se está aquí. Haremos tres tiendas: una para ti, otra para Moisés y
otra para Elías». Coloca a Jesús en el mismo plano y al mismo nivel
que a los dos grandes personajes bíblicos. A cada uno su tienda. Jesús no ocupa
todavía un lugar central y absoluto en su corazón.
La
voz de Dios le va a corregir, revelando la verdadera identidad de Jesús: «Este es mi Hijo, el escogido», el que
tiene el rostro transfigurado. No ha de ser confundido con los de Moisés o
Elías, que están apagados. «Escuchadle a
él». A nadie más. Su Palabra es la única decisiva. Las demás nos
han de llevar hasta él.
Es
urgente recuperar en la
Iglesia actual la importancia decisiva que tuvo en sus
comienzos la experiencia de escuchar en el seno de las comunidades cristianas
el relato de Jesús recogido en los evangelios. Estos cuatro escritos constituyen
para los cristianos una obra única que no hemos de equiparar al resto de los
libros bíblicos.
Hay
algo que solo en ellos podemos encontrar: el impacto causado por Jesús a los
primeros que se sintieron atraídos por él y le siguieron. Los evangelios no son
libros didácticos que exponen doctrina académica sobre Jesús. Tampoco
biografías redactadas para informar con detalle sobre su trayectoria histórica.
Son «relatos de conversión» que invitan al cambio, al seguimiento a Jesús y a
la identificación con su proyecto.
Por
eso piden ser escuchados en actitud de conversión. Y en esa actitud han de ser
leídos, predicados, meditados y guardados en el corazón de cada creyente y de
cada comunidad. Una comunidad cristiana que sabe escuchar cada domingo el relato
evangélico de Jesús en actitud de conversión, comienza a transformarse. No
tiene la Iglesia
un potencial más vigoroso de renovación que el que se encierra en estos cuatro
pequeños libros.
2 Cuaresma - C
(Lucas 9,28-36)
(Lucas 9,28-36)
21 de febrero 2016
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