«Eta izan errukitsuak, zuen Aita errukitsua den bezala». Hau da Jesusek
gizadiari utzi dion ondarea. Historian txertatu nahi izan duen iraultza
ulertzeko, arretaz irakurri beharra dugu «samariar onaren» kontakizuna. Hartan
deskribatu digu sustatu behar dugun jarrera, gure ustekeriak eta jarrera
ideologiko edo erlijiosoak baino harago, mundu gizakoiago bat eraikitzeko.
Bide bakarti baten
ertzean gizaki batek datza, ostu egin diote, eraso, dena kendu, erdi hilik
utzi, bere zorira utzi. Izenik eta aberririk gabeko zauritu honenagan
laburbildu du Jesusek hainbat eta hainbat biktima errugaberen egoera,
zuzengabeki tratatuak eta historiako hainbat bide-ertzetan utziak izan direnen
egoera.
Ingurumari horretan,
bi bidaiari ageri dira: lehena apaiz bat, bestea lebitar bat. Biak dira
Jerusalemeko erlijio ofizialean errespetuz hartutako mundukoak. Biek modu
berean jokatu dute: «zauritua ikusi,
bidetik saihestu eta ezikusiarena egin». Biek itxi dituzte begiak eta
bihotza, gizon hura ez da inor haientzat, aurrera egin dute gelditu gabe. Hau
da Jesusek egiten dion errotiko kritika bere kideengan bihotz errukitsu bat
sortzeko gai ez den erlijio orori. Zer zentzu du halako gizatasun eskasa duen
erlijio batek?
Bide beretik badator
hirugarren pertsonaia bat ere. Ez da apaiza, ezta lebitarra ere. Ezta Tenpluko
erlijioko kide ere. Halaz guztiz, iristean, «zauritua
ikusi du,hunkitu da eta hurbildu zaio». Berehala, ezezagun harentzat ahal
duen guztia egin du, bizirik ateratzeko eta haren duintasuna berreskuratzeko.
Hau da Jesusek munduan txertatu nahi duen dinamika.
Lehenik eta behin,
ezikusiarenik ez egin. Sufritzen ari denari arretaz eta erantzukizunez
begiratu. Begiratu honek aska gaitzake egoismotik eta axolagabekeriatik,
hainbat eta hainbat biktima errugaberen artean bizi izanik kontzientzia lasaiaz
eta errugabetasun-ilusioaz bizitzen uzten diguten jarrera horietatik. Aldi
berean, begiratu horrek eragin diezaguke «hunkitzera; baita halakoen
sufrimendua geure sufrimendu egitera ere».
Erreakzionatzea da
funtsezko gauza, eta sufritzen ari den harengana «hurbiltzea; ez, noski,
halakoari laguntzera beharturik ote nagoen ala ez galdetzeko, baizik eta,
ondo-ondo jarririk, premian dagoen hura pertsona dela jabetzeko, deika ari
zaiguna dela. Geure jarduera zehatzak agertuko digu geure gizatasun-kalitatea.
Hau guztia ez da
teoria hutsa. Gaurko kontakizuneko samariarra ez da pentsatzen jarri kode
erlijioso edo moral bat bete beharra duen ala ez. Soil-soilik, zaurituaren
egoerari erantzun dio, burura etorritako guztia egin du, haren sufrimena arindu
eta haren bizitza eta duintasuna beren onera ekartzeko. Konklusio-moduan, hitz
hauek esan dizkio Jesusek: «Zoaz eta egin
zeuk ere gauza bera».
Jose Antonio Pagola
BERRI ONAK Sare Ebanjelizatzailea
Saiatu munduan errukia
biziberritzen.
Bidali hau.
2019ko uztailaren 14a
Urteko 15. Igandea C
Lukas 10,25-37
NO PASAR DE LARGO
“Sed compasivos como vuestro Padre es
compasivo”. Esta es la herencia que Jesús ha dejado a la humanidad. Para
comprender la revolución que quiere introducir en la historia, hemos de leer
con atención su relato del “buen samaritano”. En él se nos describe la actitud
que hemos de promover, más allá de nuestras creencias y posiciones ideológicas
o religiosas, para construir un mundo más humano.
En la cuneta de un camino solitario
yace un ser humano, robado, agredido, despojado de todo, medio muerto,
abandonado a su suerte. En este herido sin nombre y sin patria resume Jesús la
situación de tantas víctimas inocentes maltratadas injustamente y abandonadas
en las cunetas de tantos caminos de la historia.
En el horizonte aparecen dos viajeros:
primero un sacerdote, luego un levita. Los dos pertenecen al mundo respetado de
la religión oficial de Jerusalén. Los dos actúan de manera idéntica: “ven al
herido, dan un rodeo y pasan de largo”. Los dos cierran sus ojos y su
corazón, aquel hombre no existe para ellos, pasan sin detenerse. Esta es la
crítica radical de Jesús a toda religión incapaz de generar en sus miembros un
corazón compasivo. ¿Qué sentido tiene una religión tan poco humana?
Por el camino viene un tercer
personaje. No es sacerdote ni levita. Ni siquiera pertenece a la religión del
Templo. Sin embargo, al llegar, “ve al herido, se conmueve y se acerca”.
Luego, hace por aquel desconocido todo lo que puede para rescatarlo con vida y
restaurar su dignidad. Esta es la dinámica que Jesús quiere introducir en el
mundo.
Lo primero es no cerrar los ojos. Saber
“mirar” de manera atenta y responsable al que sufre. Esta mirada nos puede
liberar del egoísmo y la indiferencia que nos permiten vivir con la conciencia
tranquila y la ilusión de inocencia en medio de tantas víctimas inocentes. Al
mismo tiempo, “conmovernos” y dejar que su sufrimiento nos duela también a
nosotros.
Lo decisivo es reaccionar y
“acercarnos” al que sufre, no para preguntarnos si tengo o no alguna obligación
de ayudarle, sino para descubrir de cerca que es un ser necesitado que nos está
llamando. Nuestra actuación concreta nos revelará nuestra calidad humana.
Todo esto no es teoría. El samaritano
del relato no se siente obligado a cumplir un determinado código religioso o moral.
Sencillamente, responde a la situación del herido inventando toda clase de
gestos prácticos orientados a aliviar su sufrimiento y restaurar su vida y su
dignidad. Jesús concluye con estas palabras. “Vete y haz tú lo mismo”.
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