Fariseuek galdera bat
egin diote Jesusi, probatzeko. Oraingo honetan ez da garrantzirik gabea.
Galileako emakumeei asko sufriarazten dien gertaera da, eta lege-maisuen eskola
desberdinen jarraitzaileen artean eztabaida biziak eragiten dituena: «Zilegi al du senarrak andreari dibortzioa
ematea?»
Kontua ez da gaur egun ezagutzen dugun
dibortzioa, baizik gizonezkoak kontrolatu ohi zuen ezkontza barruko emakume
juduak bizi ohi zuen egoera. Moisesen legearen arabera, senarrak hautsi
zezakeen ezkontza-hitzarmena, andrea etxetik ateraraziz. Andreak, aldiz, orotan
senarraren mendeko, ezin egin zuen halakorik.
Guztiak harritu dira Jesusen
erantzunaz. Jesus ez da sartu lege-maisuen eztabaiden munduan. Jainkoaren
hasierako egitasmoa bilatzera gonbidatu ditu, lege eta arau guztien gainetik
dagoen hura bilatzera. Lege «matxista» hau, zehazki, gizonezkoen «bihotz-gogorkeriagatik» sartu da
judu-herrian, haiek kontrolatzen baitituzte emakumeak eta mendean hartzen.
Gizakiaren jatorrizko misterioan
sakondu nahi du Jesusek. «Gizon eta
emakume» kreatu ditu Jainkoak. Elkarren pareko kreatu ditu biak. Ez du
kreatu gizonezkoa andrearen gain boterea emanez. Ez du kreatu emakumea
gizonezkoaren mendeko. Gizon-emakumeen artean ez da eman behar bietako inoren
mendetasunik.
Gizakiaren jatorrizko egitura
honetan oinarrituz, gizonezkoen «bihotz-gogorkeriak»
ezarria duen oro baino harago doan ikusmoldea agertu du Jesusek ezkontzaz.
Emakumea eta gizonezkoa «haragi bakarra
izateko» elkartuko dira, bizitza partekatu bat hasteko bataren eta
bestearen buru-eskaintzaz, ezarpenik eta mendetasunik gabe.
Giza maitasunaren goreneko
adierazpena da Jesusentzat ezkontza-egitasmo hau. Gizonezkoak ez du inolako
eskubiderik emaztea kontrolatzeko, haren jabe izango balitz bezala. Emakumeak
ezin onartu du bere burua senarraren mendeko. Jainkoak berak erakartzen ditu
elkarrekin bizitzera maitasun aske eta doakoaz. Biribilki konkluditu du
Jesusek: «Jainkoa batu duena, ez dezala
bereizi gizonezkoak».
Jarrera honekin, errotik suntsitu du
Jesusek patriarkatuaren oinarria, molde guztietakoa: gizonezkoak emakumearen
gain kontrola, mendetasuna eta ezarpena izatearena. Ez ezkontzan soilik, baita
beste edozein erakunde herritar edo erlijiosotan.
Jesusen mezua entzun beharra dugu.
Ezin irekitzen ahal diegu biderik Jainkoaren erreinuari eta hartako
zuzentasunari, patriarkatuaren aurka aktiboki borroka egin gabe. Noiz
erreakzionatu behar dugu Elizan, indar ebanjelikoaz, gizonezkoak emakumearen
kontra ari duen horrenbesteko abusu, indarkeria eta oldarraren kontra? Noiz
ekin behar diogu emakumea defendatzeari gizonezkoaren «bihotz-gogorkeriaren» kontra?
Jose Antonio Pagola
BERRI ONAK Sare Ebanjelizatzailea
Egizu borroka patriarkatuaren kontra
Jesusi jarraituz. Bidali hau.
2018ko urriaren 7a
Urteko 27. Igandea B
Markos 10,1-12
CONTRA EL
PODER DEL VARÓN
Los
fariseos plantean a Jesús una pregunta para ponerlo a prueba. Esta vez no es
una cuestión sin importancia, sino un hecho que hace sufrir mucho a las mujeres
de Galilea y es motivo de vivas discusiones entre los seguidores de diversas
escuelas rabínicas: "¿Le es lícito al varón divorciarse de su
mujer?".
No se trata del divorcio moderno que conocemos
hoy, sino de la situación en que vivía la mujer judía dentro del matrimonio,
controlado por el varón. Según la ley de Moisés, el marido podía romper el
contrato matrimonial y expulsar de casa a su esposa. La mujer, por el
contrario, sometida en todo al varón, no podía hacer lo mismo.
La
respuesta de Jesús sorprende a todos. No entra en las discusiones de los
rabinos. Invita a descubrir el proyecto original de Dios, que está por encima
de leyes y normas. Esta ley "machista", en concreto, se ha impuesto
en el pueblo judío por la "dureza de corazón" de los varones
que controlan a las mujeres y las someten a su voluntad.
Jesús
ahonda en el misterio original del ser humano. Dios "los ha creado
varón y mujer". Los dos han sido creados en igualdad. Dios no ha
creado al varón con poder sobre la mujer. No ha creado a la mujer sometida al
varón. Entre varones y mujeres no ha de haber dominación por parte de nadie.
Desde
esta estructura original del ser humano, Jesús ofrece una visión del matrimonio que va más allá de todo lo
establecido por la "dureza de corazón" de los varones. Mujeres
y varones se unirán para "ser una sola carne" e iniciar una
vida compartida en la mutua entrega sin imposición ni sumisión.
Este
proyecto matrimonial es para Jesús la suprema expresión del amor humano. El
varón no tiene derecho alguno a controlar a la mujer como si fuera su dueño. La
mujer no ha de aceptar vivir sometida al varón. Es Dios mismo quien los atrae a
vivir unidos por un amor libre y gratuito. Jesús concluye de manera rotunda: "Lo
que Dios ha unido, que no lo separe el varón".
Con
esta posición, Jesús esta destruyendo de raíz el fundamento del patriarcado
bajo todas sus formas de control, sometimiento e imposición del varón sobre la
mujer. No solo en el matrimonio sino en cualquier institución civil o
religiosa.
Hemos de escuchar el mensaje de Jesús. No es
posible abrir caminos al reino de Dios y su justicia sin luchar activamente
contra el patriarcado. ¿Cuándo reaccionaremos en la Iglesia con energía
evangélica contra tanto abuso, violencia y agresión del varón sobre la mujer?
¿Cuándo defenderemos a la mujer de la "dureza de corazón" de los varones?
José Antonio Pagola
Red
evangelizadora BUENAS NOTICIAS
Lucha contra el patriarcado
siguiendo a Jesús. Pásalo.
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7 de octubre de
2018
27 Tiempo ordinario (B)
Marcos 10,1-12
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