Parabola hain xinplea da, duintasun gutxi duela ematen baitu Jesus bezalako profeta batentzat. Alabaina, ez du esan beraren inguruan korrika dabilen haur-taldearentzat, baizik eta «apaiz nagusi eta herriko zaharrentzat», tenplura iristen denean erasoka hasten baitzaizkio.
Kontaeraren arabera, aita batek bere bi semeei mahastira lanera joan daitezen eskatu die. Lehenak zakar erantzun dio: «Ez dut nahi», baina ez da ahaztu aitaren eskariaz eta mahastira joan da lanera. Bigarrenak prestasun harrigarriz erreakzionatu du: «Jakina, bada; banoa, jauna», baina hitz huts gelditu da dena. Inork ez du ikusiko seme hori mahastian lanean.
Argia da parabolaren mezua. Jesusi entzuten ari zaizkion buruzagi erlijiosoak ere bat datoz aita horrekin. Jainkoaren aurrean, ordea, garrantzizkoa ez da «hitz egitea», baizik eta «egitea». Zeruko Aitaren borondatea betetzeko, gauza erabakitzailea ez dira hitzak, promesak eta errezoak, baizik eta egintzak eta eguneroko bizitza.
Harritzekoa Jesusek egin duen esleitzea izan da, aplikazioa. Beraren hitzak ezin gogorrago dira. Mateo ebanjelariak bakarrik jaso ditu, baina ez da dudarik Jesusenak direla. Jesusek bakarrik zuen askatasun hori buruzagi erlijiosoen aurrean: «Nik diotsuet publikanoek eta prostituituek aurrea hartu dizuetela Jainkoaren erreinurako bidean».
Bere esperientziaz mintzo da Jesus. Buruzagi erlijiosoek «bai» esan diote Jainkoari. Lehenengoak dira Jainkoaz, beraren legeaz eta beraren tenpluaz hitz egiten. Baina Jesusek dei egin dienean «Jainkoaren erreinua eta beraren zuzentasuna bilatzera», itxi egin zaizkio mezuari eta ez dira sartu beraren bidean. «Ez» esan diote Jainkoari Jesusi aurrez aurre jarriz.
Zerga-biltzaileek eta prostituituek «ez» esan diote Jainkoari. Legez kanpo bizi dira, tenplutik bazterturik. Halaz guztiz, Jesusek Jainkoaren adiskidetasuna eskaini dienean, entzun egin dute deia eta bihotz-berritzeko bideari ekin diote. Jesusentzat dudarik ez da: Zakeo publikanoak, bere oinak malkoz busti dizkion emakume prostituituak eta beste hainbatek… aurrea hartu diete «Jainkoaren erreinurako bidean».
Bide honetan aurretik doaz, ez fede-aitorpen arranditsuak egin dituztenak, baizik eta Jesusi ireki zaizkionak Aitaren egitasmorako konbertsio-urrats zehatzak eginez.
José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Urteko 26. igandea – A (Mateo 21,28-32)
OS LLEVAN LA DELANTERA
La parábola es tan simple que parece poco digna de un gran profeta como Jesús. Sin embargo, no está dirigida al grupo de niños que corretea a su alrededor, sino a «los sumos sacerdotes y ancianos del pueblo», que lo acosan cuando se acerca al templo.
Según el relato, un padre pide a dos de sus hijos que vayan a trabajar a su viña. El primero le responde bruscamente: «No quiero», pero no se olvida de la llamada del padre y termina trabajando en la viña. El segundo reacciona con una disponibilidad admirable: «Por supuesto que voy, señor», pero todo se queda en palabras. Nadie lo verá trabajando en la viña.
El mensaje de la parábola es claro. También los dirigentes religiosos que escuchan a Jesús están de acuerdo. Ante Dios, lo importante no es «hablar», sino «hacer». Para cumplir la voluntad del Padre del cielo, lo decisivo no son las palabras, promesas y rezos, sino los hechos y la vida cotidiana.
Lo sorprendente es la aplicación de Jesús. Sus palabras no pueden ser más duras. Solo las recoge el evangelista Mateo, pero no hay duda de que provienen de Jesús. Solo él tenía esa libertad frente a los dirigentes religiosos: «Os aseguro que los publicanos y las prostitutas os llevan la delantera en el camino del reino de Dios».
Jesús está hablando desde su propia experiencia. Los dirigentes religiosos han dicho «sí» a Dios. Son los primeros en hablar de él, de su ley y de su templo. Pero, cuando Jesús los llama a «buscar el reino de Dios y su justicia», se cierran a su mensaje y no entran por ese camino. Dicen «no» a Dios con su resistencia a Jesús.
Los recaudadores y prostitutas han dicho «no» a Dios. Viven fuera de la ley, están excluidos del templo. Sin embargo, cuando Jesús les ofrece la amistad de Dios, escuchan su llamada y dan pasos hacia la conversión. Para Jesús no hay duda: el publicano Zaqueo, la prostituta que ha regado con lágrimas sus pies y tantos otros… van por delante en «el camino del reino de Dios».
En este camino van por delante no quienes hacen solemnes profesiones de fe, sino los que se abren a Jesús dando pasos concretos de conversión al proyecto del Padre.
José Antonio Pagola
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