Ezin ukatua da egoera paradoxiko batean bizi garela. «Eskubideak hankapean hartzearen edo indarkeriazko zuzengabekeriaren aurkako sentiberatasuna gero eta handiagoa den bitartean, are handiagoa ari da bihurtzen beste sentimendu hau: antsiatzen diren aldaketa sakonak gauzatu ahal izateko, indarkeria kirten eta neurrigabera jo behar izatearen sentimendua». Horixe zihoen, duela urte batzuk, bere azken Agirian, Jesusen Lagundiko Probintzia-buruen Batzar Orokorrak.
Ematen du problemak konpontzeko indarkeriara jo beste biderik ez dagoela. Horrenbestez, ez da harritzekoa Jesusen hitz hauek gure gizarte honetan oihu xalo eta, are, desarmoniatsu edo diskordante iruditzea: «Maitatu zeuen etsaiak, egin on gorroto zaituztenei».
Eta, halere, gehienik entzun beharreko hitza dugu hori une hauetan, zeinetan, duda-mudak harturik garela, ez baitakigu zehazki zer egin mundutik indarkeria erauzten joateko.
Norbaitek esana da: «indarkeriaz bakarrik konpon daitezkeen problemak berriro planteatu behar dira» (F. Hacker). Eta, hain justu, hemen egin dezake bere ekarpena, gaur ere, Jesusen ebanjelioak, ez gatazken aterabide teknikoak eskaintzeko, baina bai zein jarreraz egin behar diegun aurre adierazteko.
Konbentzimendu sakona du Jesusek. Gaizkia ezin gainditu da gorrotoaz eta indarkeriaz. Gaizkia ongiaz bakarrik gaindi daiteke. Martin Luther Kingek zioen bezala: «indarkeriaren azken akatsa da, beheranzko espirala eragiten duela, sortzen duen guztia suntsitzen duela. Gaizkia gutxitu ordez, handitu egiten du».
Jesusek ez du jo zehaztera, kasu jakinen batean, indarkeria bidezkoa izan ote daitekeen. Hobekiago, inoiz ere indarkeriarik izan ez dadin lan eta borroka egitera gonbidatu gaitu. Horregatik, garrantzizkoa izango da beti, anai-arreba artekotasunera, eta ez anai-arreben hilketara, eramango gaituenaren bidearen bila ibiltzea.
Etsaia maitatzeak ez du esan nahi zuzengabekeria toleratu eta gaizkiaren aurkako borrokatik, eroso, alde egitea. Jesusek argi ikusi duena da, ez dela gaizkiaren aurka borroka egiten pertsona suntsitzen denean. Gaizkiari aurka egin behar zaio, baina arerioa suntsitzera jo gabe.
Baina ez dezagun ahaztu gauza garrantzizko bat. Indarkeriari uko egiteko dei hau, indarkeria suntsitzailerako ahalmenik eta irispiderik doi-doi duten ahulei baino lehenago eta batez ere, boterea, dirua edo armak dituztenei doakie, ahulenak eta babesgabeenak indarkeriaz zapaltzen ahal dituzten hauei.
Jose Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
INCLUSO A LOS ENEMIGOS
Es innegable que vivimos en una situación paradójica. «Mientras más aumenta la sensibilidad ante los derechos pisoteados o injusticias violentas, más crece el sentimiento de tener que recurrir a una violencia brutal o despiadada para llevar a cabo los profundos cambios que se anhelan». Así decía hace unos años, en su documento final, la Asamblea General de los Provinciales de la Compañía de Jesús.
No parece haber otro camino para resolver los problemas que el recurso a la violencia. No es extraño que las palabras de Jesús resuenen en nuestra sociedad como un grito ingenuo además de discordante: «Amad a vuestros enemigos, haced el bien a los que os aborrecen».
Y, sin embargo, quizá es la palabra que más necesitamos escuchar en estos momentos en que, sumidos en la perplejidad, no sabemos qué hacer en concreto para ir arrancando del mundo la violencia.
Alguien ha dicho que «los problemas que solo pueden resolverse con violencia deben ser planteados de nuevo» (F. Hacker). Y es precisamente aquí donde tiene mucho que aportar también hoy el evangelio de Jesús, no para ofrecer soluciones técnicas a los conflictos, pero sí para descubrirnos en qué actitud hemos de abordarlos.
Hay una convicción profunda en Jesús. Al mal no se le puede vencer a base de odio y violencia. Al mal se le vence solo con el bien. Como decía Martin Luther King, «el último defecto de la violencia es que genera una espiral descendente que destruye todo lo que engendra. En vez de disminuir el mal, lo aumenta».
Jesús no se detiene a precisar si, en alguna circunstancia concreta, la violencia puede ser legítima. Más bien nos invita a trabajar y luchar para que no lo sea nunca. Por eso es importante buscar siempre caminos que nos lleven hacia la fraternidad y no hacia el fratricidio.
Amar a los enemigos no significa tolerar las injusticias y retirarse cómodamente de la lucha contra el mal. Lo que Jesús ha visto con claridad es que no se lucha contra el mal cuando se destruye a las personas. Hay que combatir el mal, pero sin buscar la destrucción del adversario.
Pero no olvidemos algo importante. Esta llamada a renunciar a la violencia debe dirigirse no tanto a los débiles, que apenas tienen poder ni acceso alguno a la violencia destructora, sino sobre todo a quienes manejan el poder, el dinero o las armas, y pueden por ello oprimir violentamente a los más débiles e indefensos.
José Antonio Pagola
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