Frantzisko aita santua errepikatu eta errepikatu ari da, beldurra,
duda-muda, ausardia-falta… eragozpen gerta daitezkeela gaurko egungo Elizak
beharrezkoa duen berrikuntza eragiteko. «Ebanjelioaren poza» delako bere
Erreguan hau esatera iritsi da: beldurrak jota geratzen bagara, «Elizak agor
eta antzu nola planto egiten duen begira» gelditzeko arriskua bizi dukegula.
Hitz horiek zer pentsa ematen dute. Zer hauteman dezakegu geure artean?
Mugitzen al gara geure kristau-elkarteetan fedea biziberritu dadin ala
Frantziskok aipatzen duen «agor eta antzu planto egite» horri begira gelditurik
jarraitzen dugu? Non aurki genezake indarrik erreakzionatzeko?
Kontzilioaren ekarpen handietako bat izan zen mezaren inguruan aldaketa hau
eragitea: «meza» agindu sakratu bat betetzeko agindu indibidualtzat hartzeari
utzi, eta elkarte osoaren ospakizun pozgarri bezala bizitzearen
«eukaristiatzat» hartzea, fedea elikatzeko, anai-arreba artekotasunean haziz
joan eta Kristoganako esperantza biziberritzeko.
Dudarik gabe, azken urte hauetan, urrats oso garrantzizkoak egin ditugu.
Oso urrun gelditu dira latinez ospatutako meza haiek, zeinetan apaizak «esan»
egiten baitzuen meza eta kristau-herriak «entzun» egiten baitzuen meza edota
«egon» egiten baitzen ospakizunean. Baina ez ote dugu jarraitzen geure
eukaristia ohikeriaz eta era aspergarrian ospatzen?
Hor dago ukaezineko gertaera bat. Jendea urrunduz doa, modu geldiezinean,
igandekoa bizitzetik; hain juxtu, gure ospakizunetan aurkitzen ez duelako ez
girorik, ez hitz argirik, ez erritu adierazlerik, ez onarpen kitzikatzailerik,
bere fede ahul eta duda-mudazkoa elikatzeko behar duena.
Inondik ere, guztiok, artzain eta fededun, behar dugu galdera egin: zer ari
gara egiten, eukaristia izan dadin, Kontzilioak nahi duen bezala, «kristau-elkartearen
bizitza osoaren erdigune eta gailur?» Alabaina, aski ote da parrokien borondate
ona edota bakar batzuen sormen bakana, eraberritzeko beste irizpiderik gabe?
Jaunaren Afaria gauza inportantegia da, «galtzen» jarrai dezan uzteko,
nolatan «agor eta antzu planto egiten duen» begira geldituz. Ez ote da
eukaristia kristau-bizitzaren erdigunea? Nolatan gelditu da hierarkia hain
isil, hain mugigaitz? Nolatan ez dugu agertzen fededunok geure kezka eta geure
mina indar handiagoz?
Larria da arazoa. «Planto eginik» jarraitu behar ote dugu eukaristia modu
honetan ospatuz, gaur egungo gizon-emakumeak hain eskas erakartzen dituen modu
honetan? Mendez mende errepikatzen ari garen liturgia-modu hau ote da hobekien
laguntzen ahal diguna, Jesusen afari gogoangarri hura eguneratzeko, zeinetan
biltzen baita era miresgarrian gure fedearen muina?
José
Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Itzultzailea: Dionisio Amundarain
ESTANCADOS
El papa Francisco está repitiendo
que los miedos, las dudas, la falta de audacia… pueden impedir de raíz impulsar
la renovación que necesita hoy la Iglesia. En su Exhortación La alegría del Evangelio llega a decir que, si quedamos paralizados
por el miedo, una vez más podemos quedarnos simplemente en «espectadores de un
estancamiento infecundo de la Iglesia».
Sus
palabras hacen pensar. ¿Qué podemos percibir entre nosotros? ¿Nos estamos
movilizando para reavivar la fe de nuestras comunidades cristianas o seguimos
instalados en ese «estancamiento infecundo» del que habla Francisco? ¿Dónde
podemos encontrar fuerzas para reaccionar?
Una
de las grandes aportaciones del Concilio Vaticano II fue impulsar el paso desde
la «misa», entendida como una obligación individual para cumplir un precepto
sagrado, a la «eucaristía» vivida como celebración gozosa de toda la comunidad
para alimentar su fe, crecer en fraternidad y reavivar su esperanza en
Jesucristo resucitado.
Sin
duda, a lo largo de estos años hemos dado pasos muy importantes. Quedan muy
lejos aquellas misas celebradas en latín en las que el sacerdote «decía» la
misa y el pueblo cristiano venía a «oír» la misa o a «asistir» a la
celebración. Pero, ¿no estamos celebrando la eucaristía de manera rutinaria y
aburrida?
Hay
un hecho innegable. La gente se está alejando de manera imparable de la
práctica dominical, porque no encuentra en nuestras celebraciones el clima, la
palabra clara, el rito expresivo, la acogida estimulante que necesita para
alimentar su fe débil y vacilante.
Sin
duda, todos, presbíteros y laicos, nos hemos de preguntar qué estamos haciendo
para que la eucaristía sea, como quiere el Concilio, «centro y cumbre de toda
la vida cristiana». ¿Cómo permanece tan callada e inmóvil la jerarquía? ¿Por
qué los creyentes no manifestamos nuestra preocupación y nuestro dolor con más
fuerza?
El
problema es grave. ¿Hemos de seguir «estancados» en un modo de celebración
eucarística tan poco atractivo para los hombres y mujeres de hoy? ¿Es esta
liturgia que venimos repitiendo desde hace siglos la que mejor puede ayudarnos
a actualizar aquella cena memorable de Jesús donde se concentra de modo
admirable el núcleo de nuestra fe?
José
Antonio Pagola
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