José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Jainkoaren
aurrean zuzenak zirela uste zuten eta gainerakoak mespretxatzen zituzten
batzuei zuzendu zien Jesusek fariseuaren eta zerga-biltzailearen parabola hau,
Lukasen arabera. Tenplura otoitz egitera igo diren bi protagonistek bi jarrera
erlijioso ordezkatzen dituzte, jarrera kontrajarriak eta bateraezinak. Baina
zein da jarrera zuzena eta zinezkoa Jainkoaren aurrean? Hori da sakoneko
galdera.
Legearen betetzaile zorrotza da fariseua,
eta bere erlijioa fidelki betetzen du. Bere burua seguru sentitzen du tenpluan.
Zutik egiten du otoitz eta burua tente. Otoitzik ederrena du egiten:
gorespen-kanta eta esker otoitza Jainkoari. Baina ez dizkio eskerrak ematen
Jainkoa handia, onbera edo errukiorra delako, baizik bera, fariseua, ona eta
handia omen delako.
Berehala ikusten da zerbait
faltsurik otoitz horretan. Otoitz egin baino gehiago, bere burua du
kontenplatzen gizon honek. Bere historia du kontatzen, merezimenduz betea.
Jainkoaren aurrean legearen arabera dagoela sentitu nahi du eta gainerakoak
baino gailenago dela agertu.
Gizon
honek ez daki otoitz egitea zer den. Ez du aitortzen Jainkoaren misteriozko
gorentasuna, ezta bere xumetasuna ere. Jainkoaren bila ibiltzea, nork bere
egintza onak zerrendatzeko eta gainerakoak mespretxatzeko, zoroarena egitea da.
Gizon honen itxurazko jainkotasunaren pean otoitz «ateo» bat ageri da. Gizon
honek ez du Jainkoaren premiarik. Ez dio ezer eskatzen. Aski du bere burua.
Oso bestelakoa da zerga-biltzailearen
otoitza. Badaki gaizki ikusia dela bera tenpluan egotea. Honen lanbidea, zergak
biltzekoa, gorrotagarria da eta mespretxatua. Baina ez da ari aitzakia bila. Aitortzen
du bekatari dela. Hau bular joka ikusteak eta xuxurlatzen dituen hitz apurrek
nabari dute: «Ene Jainkoa, erruki zakizkio
bekatari honi!».
Gizon
honek badaki ez duela zertan harrotu. Ez du ezer Jainkoari eskaintzeko; bai,
ordea, hartzeko asko harengandik: barkazioa eta errukia. Jatortasuna ageri da
honen otoitzean. Bekataria da gizon hau, baina egiaren bidean dabil.
Fariseuak
ezin egin izan du topo Jainkoarekin. Zerga.biltzaile honek, ostera, berehala
aurkitu du jarrera jatorra Jainkoaren aurrean: deusik ez duenaren eta guztiaren
premia duenaren jarrera. Ez da luzatzen ere bere erruak xeheki aitortzen.
Bekatari aitortzen du bere burua. Uste horretatik dario otoitza: «Erruki zakizkio bekatari honi».
Biak
igo dira tenplura otoitz egitera; alabaina, Jainkoaz nork bere irudia du
bihotzean eta harekin erlazionatzeko nork bere era. Fariseuak erlijio
legalistan trabaturik jarraitzen du: honentzat gauzarik garrantzizkoena
Jainkoaren aurrean legearen arabera egotea da eta beste guztiak baino
betetzaileago izatea. Zerga.biltzaileak, ostera, Jesusek hots egiten duen
Maitasunaren Jainkoari ireki dio bere bihotza: barkatua dela jakitetik bizi da,
ezertaz harrotu gabe eta inor gaitzetsi gabe.
LA POSTURA JUSTA
José Antonio Pagola
Según
Lucas, Jesús dirige la parábola del fariseo y el publicano a algunos que
presumen de ser justos ante Dios y desprecian a los demás. Los dos
protagonistas que suben al templo a orar representan dos actitudes religiosas
contrapuestas e irreconciliables. Pero ¿cuál es la postura justa y acertada
ante Dios? Esta es la pregunta de fondo.
El
fariseo es un observante escrupuloso de la ley y un practicante fiel de su
religión. Se siente seguro en el templo. Ora de pie y con la cabeza erguida. Su
oración es la más hermosa: una plegaria de alabanza y acción de gracias a Dios.
Pero no le da gracias por su grandeza, su bondad o misericordia, sino por lo
bueno y grande que es él mismo.
En
seguida se observa algo falso en esta oración. Más que orar, este hombre se
contempla a sí mismo. Se cuenta su propia historia llena de méritos. Necesita
sentirse en regla ante Dios y exhibirse como superior a los demás.
Este
hombre no sabe lo que es orar. No reconoce la grandeza misteriosa de Dios ni
confiesa su propia pequeñez. Buscar a Dios para enumerar ante él nuestras
buenas obras y despreciar a los demás es de imbéciles. Tras su aparente piedad
se esconde una oración «atea». Este hombre no necesita a Dios. No le pide nada.
Se basta a sí mismo.
La
oración del publicano es muy diferente. Sabe que su presencia en el templo es
mal vista por todos. Su oficio de recaudador es odiado y despreciado. No se
excusa. Reconoce que es pecador. Sus golpes de pecho y las pocas palabras que
susurra lo dicen todo: «¡Oh Dios!, ten
compasión de este pecador».
Este
hombre sabe que no puede vanagloriarse. No tiene nada que ofrecer a Dios, pero
sí mucho que recibir de él: su perdón y su misericordia. En su oración hay
autenticidad. Este hombre es pecador, pero está en el camino de la verdad.
El
fariseo no se ha encontrado con Dios. Este recaudador, por el contrario,
encuentra en seguida la postura correcta ante él: la actitud del que no tiene
nada y lo necesita todo. No se detiene siquiera a confesar con detalle sus
culpas. Se reconoce pecador. De esa conciencia brota su oración: «Ten compasión de este pecador».
Los
dos suben al templo a orar, pero cada uno lleva en su corazón su imagen de Dios
y su modo de relacionarse con él. El fariseo sigue enredado en una religión
legalista: para él lo importante es estar en regla con Dios y ser más
observante que nadie. El recaudador, por el contrario, se abre al Dios del Amor
que predica Jesús: ha aprendido a vivir del perdón, sin vanagloriarse de nada y
sin condenar a nadie.
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