José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Adulterioan
harrapatu duten emakume bat dakarkiote Jesusi. Guztiek ezagutzen dute
halakoaren zoria: legeak arautua duenez, harrikatua izanen da, hiltzeraino.
Inork ez du kontuan hartu gizon adulteriogilea. Beti bezala, gizarte matxista
da, emakumea galdu eta gizonezkoa desenkusatu. Aurrez aurre egin diote Jesusi
desafioa: «Moisesen legeak emakume
adulteriogilea harrikatzeko agindu digu. Eta zuk zer diozu?».
Jesusek
ezin jasan du gizarte-hipokresia hori, gizonezkoen agintekeriak elikatua.
Hiltzeko agindu hori ez dator Jainkoagandik. Xume eta miresgarriki ausart, aldi
berean eta batean bildu ditu Jesusek adulteriogilearen kontrako auzi horretan
egia, zuzentasuna eta errukia: «zuetan
bekaturik ez duenak bota diezaiola lehen harria».
Eta
salatzaileak han doaz lotsaturik. Badakite ezen berak direla gizarte hartan
egiten diren adulterioen erantzule handienak. Orduan hila izatetik libratu den
emakumeari mintzatu zaio Jesus, eta samurkiro eta errespetu handiz diotso: «Nik ere ez zaitut gaitzesten». Ondoren,
barkazio hori biziera berri baten abiapuntu bihur dezan erregutu dio: «Zoaz, eta ez gehiago bekaturik egin».
Horra
zer den Jesus. Azkenean izan da lurrean ez inongo legek, ez botere zapaltzailek
makurrarazi ez duen norbait. Norbait askea eta bihotz-handia, sekula inor
gorrotatu eta gaitzetsi ez duena, gaitzik gaitzaren truke itzuli ez duena.
Adulteriogile honi eskaini dion defentsan eta barkazioan gure eskabide
zorrotzetan eta sumindurazko gaitzespenetan baino egia eta zuzenbide handiagoak
nabari dira.
Kristauak
ez gara oraino gai izan emakumearen zapalkuntzaren aurrean Jesusek izan duen
jarduera askatzailearen ondorioak ateratzeko. Gehiengo nagusian gizonezkoek
gidatu eta arnasturiko Elizan, ez gara iritsi jabetzera emakumea bizitzako
eremu guztietan jasaten ari den zuzengabekeriaz.. Teologo bat, duela urte
batzuk, kristauek «ez ikusia egin dioten iraultzaz» mintzo zen.
Nolanahi,
hau da egia: hogei mende ondoren, ustez kristau-erroak dituzten lurraldeetan,
gizarte baten bizi garela, zeinetan emakumea sarritan ezin baita mugitu libreki
gizonezkoari beldur izan gabe. Bortxakeria, tratu txarra eta umilazioa ez
dira irudipen huts. Aitzitik, indarkeriarik errotuenetarik dira eta sufrimendurik
gehien eragiten dutenetarik.
Ez
ote luke emakumearen sufrimenduak oihartzun biziagoa eta zehatzagoa izan behar
gure ospakizunetan?, ez ote luke izan behar leku inportanteago bat gizartea
kontzientziatzeko gure lanean? Baina, batez ere, ez ote genuke bizi behar
emakume zapaldu ororengandik hurbilago, abusuak salatzeko, defentsa burutsua
eta babes eraginkorra eskaintzeko?
REVOLUCIÓN IGNORADA
José Antonio Pagola
Le
presentan a Jesús a una mujer sorprendida en adulterio. Todos conocen su
destino: será lapidada hasta la muerte según lo establecido por la ley. Nadie
habla del adúltero. Como sucede siempre en una sociedad machista, se condena a
la mujer y se disculpa al varón. El desafío a Jesús es frontal: «La ley de Moisés nos manda apedrear a las adúlteras.
Tú ¿qué dices?».
Jesús
no soporta aquella hipocresía social alimentada por la prepotencia de los
varones. Aquella sentencia a muerte no viene de Dios. Con sencillez y audacia
admirables, introduce al mismo tiempo verdad, justicia y compasión en el juicio
a la adúltera: «el que esté sin pecado, que
arroje la primera piedra».
Los
acusadores se retiran avergonzados. Ellos saben que son los más responsables de
los adulterios que se cometen en aquella sociedad. Entonces Jesús se dirige a
la mujer que acaba de escapar de la ejecución y, con ternura y respeto grande,
le dice: «Tampoco yo te condeno».
Luego, la anima a que su perdón se convierta en punto de partida de una vida
nueva: «Anda, y en adelante no peques más».
Así
es Jesús. Por fin ha existido sobre la tierra alguien que no se ha dejado
condicionar por ninguna ley ni poder opresivo. Alguien libre y magnánimo que
nunca odió ni condenó, nunca devolvió mal por mal. En su defensa y su perdón a
esta adúltera hay más verdad y justicia que en nuestras reivindicaciones y
condenas resentidas.
Los
cristianos no hemos sido capaces todavía de extraer todas las consecuencias que
encierra la actuación liberadora de Jesús frente a la opresión de la mujer.
Desde una Iglesia dirigida e inspirada mayoritariamente por varones, no
acertamos a tomar conciencia de todas las injusticias que sigue padeciendo la
mujer en todos los ámbitos de la vida. Algún teólogo hablaba hace unos años de
«la revolución ignorada» por el cristianismo.
Lo
cierto es que, veinte siglos después, en los países de raíces supuestamente
cristianas, seguimos viviendo en una sociedad donde con frecuencia la mujer no
puede moverse libremente sin temer al varón. La violación, el maltrato y la
humillación no son algo imaginario. Al contrario, constituyen una de las
violencias más arraigadas y que más sufrimiento genera.
¿No
ha de tener el sufrimiento de la mujer un eco más vivo y concreto en nuestras
celebraciones, y un lugar más importante en nuestra labor de concienciación
social? Pero, sobre todo, ¿no hemos de estar más cerca de toda mujer oprimida
para denunciar abusos, proporcionar defensa inteligente y protección eficaz?
5 Cuaresma - C
(Juan 8,1-11)
(Juan 8,1-11)
13 de marzo 2016
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