Bizkaia Irratia
2016
Eguen santua,
martxoak 24
Oscar Romero:
profeta zela ez zekien profeta
“Casaldaliga
ta Boff,
ta
Camilo Torres,
Angelelli,
Romero,
beste
hainbat jendez,
pobreen
alde azaldu
dira
su ta garrez,
Ebanjelioari
erantzun beharrez.
Angelelli, Romero,
San Camilo Torres”
(Bitoriano
Gandiaga).
Nor dogu Romero hori, Bitoriano Gandiagak bere poeman
aipatzen dauena, “pobreen alde su ta garrez” dabilena Ebanjelioari zintzo izan
eta zintzotasun osoaz erantzun gurean, eta bere bizia emon ebana?
1980. urtean hil eben gotzai hau El Salvadorreko
arzobispoa zala. Gaur, egun santu, eguen guren, gaur betetzen dira 36 urte hil ebela.
Jesusen maitasunean blai eginaz, bere mahaian janarituz, bere heriotza ezagutu eban.
Eukaristia ospatzen egoala hil eben. Eta gaur
eukaristiaren eguna ospatzen dogu.
Bizkaia Irratiko lagunok, entzuleok, gaurkoan eguen
santuri buruzko gogoeta bat egingo dogu gotzain santu honen bizitzaren
zertzelada batzuk aipatuz. Arratiako Arantzazuko parrokiko laguntzaileek gara
gaur zuen etxera sartzeko baimen eske gagozanok: Mirian, Amaia, Jose Mari
abadea…
Jesukristoren Ebanjelioa San Joanen liburutik
Honetan
azaltzen da nire Aitaren aintza: zuek, nire ikasle izanik, fruitu asko
emotean. Aitak maite nauen bezala, halaxe maite zaituet nik ere zuek; iraun tinko nire maitasunean. Nire
aginduak betetzen badozuez, nire maitasunean iraungo dozue, nik neure Aitaren
aginduak betez haren maitasunean irauten dodan bezala. Hau guztia nire
poza zeuengan izan daizuen esan deutsuet, eta poz hori bete-betea izan
daiten. «Hau da nire agindua: maite daizuela alkar nik maite izan
zaituedan bezala. Ez deutso inork maitasun handiagorik adiskideei, bere burua
euren alde emoten dauenak baino. Zuek
nire adiskide izango zarie, nik agintzen deutsuedana egiten
badozue. Aurrerantzean ez deutsuet morroi deituko, morroiak ez dau jakiten
eta nagusiaren asmoen barri; zuei adiskide deitzen deutsuet, neure Aitak
jakinarazitako guztia adierazi deutsuet eta
Joan 15, 9.14
1.- Hasierako fedea.
Aldaketa,
konbertsio edo bihotz barritze handia emoten da Oscar Romeroren bizimoduan.
Hasierako urteetan, abade moduan eta gotzain lanean, lehen urteetan ohizko fede
bizi batetan murgilduta ikusten dogu Romero.
Danon
lagun izan nahi, baina adiskide min aberats asko. Pobreenganako bada aukera eta
ardura bat, baina apolitikoa, egiturak ikutu barik, zalantzan ipini barik.
Medellin hurian ospatu zan Amerikako
Gotzain Konferentzia edo batzar nagusia.
Huri hori aipatu, batzar hori aitatu eta
urduri jartzen ei zan.
Halan
da guztiz ere, bere ideologia guztia arren, ez zituen bazter batera itzi
baserritarrekin alkarrizketak eta egotaldiak, Jainkoaren Berbeari buruzko jardunak.
Behin,
santu irudien egile nekazari bategaz berbetan, harek esan eutson, laster egingo
ebala santu profeta baten irudia. Oscar Romero beraren irudia izan zan, lehenengo
profetea, gero herriarentzat santua, azkenik Erromak be holan onartua!
Bada
beste pasadizo bat, oso polita, “Zer itxaroten dozue gotzain honengandik?” itauntzen
deutsie elizbarrutiko abadeei. Abade bat estipendioak direla, beste bat batzarrak
direla... eta badinotso abade batek:
“Monsinore,
gu erratu arren ere, berorengandik arrazoiak itxaroten doguz, eta ez agindu
hutsak!”.
2.- Rutilio Granderen hilketa.
Rutilio
Grande abadearen hilketa da, hain zuzen ere, lehen apaiz eraila El Salvadorren,
Romeroren bihotz barritzearen abiapuntua.
Bere
fede tradizionalean, abade baten hiltzeak asko eragin eutson. Horren ondorengo
ekintzek (hiru egun eskola barik ikastetxe katolikoak, meza bakarra bere
hiletarako beste guztiak bertan behera itzita...) zurrumurru eta arazo asko
ekarri eben.
Alde
batetik bere ahulezia, debilidadea, aitortzen dau jendearen aurrean, bestetik
bere abade eta herriagaz bat egin gura: barruko kontraesan honek jarraitu
egingo dau bere bizi guztian.
Bere
aldaketa eta bihotz barritze bidea horretan doa.
Alde
batetik bere artzapezpiku lanean eraginkortasuna bilatu: Caritasen, irratian. Baina aldi berean pobreak
eskaintzen deutson janari apurra onartzen ikasi bere txikitasunaren ezaugarri,
jendeari entzun eta orduak eta orduak emon eurekin…
Labur
labur: herritik Erromara, gorantza, eta gero itzuli: umeen heriotzak, miseria,
nekazarien hilketak, pobrezia, Rutilio abadearen hilketa ikusirik herriarengana
itzuli.
3.- Arazoak eta larrialdiak.
Aukera
bat egiterakoan, ebatzi bat hartzeko orduan, lekukoek sarri azaltzen deuskue
hitz egiteko eta alkarrizketa luzeak egiteko ohitura zeukala. Taldeka eginiko batzarrak
be, arazoa larria bazan, ondo asmatzeko urtenbidean. Eta beti beti, otoitz
luzeak, Jainkoarekin hitz egin ilunpean argia ikusteko, aukeran bide zuzena
asmatzeko, arazoetan indarra eukiteko .
Jesu Kristoren Ebanjelioa San Joanen liburutik
Jn
13, 1-15
Pazko-jaia gainean zan. Jesusek, jakinik mundu hau itzi eta Aitagana joateko ordua heldu jakona, munduan ziran beretarrak maite izanik, azkenean bete-betean maitatu zituan.
Afaltzen
ziharduen. Ordurako deabruak sartu eutsan buruan Simon Iskarioteren seme Judasi
Jesus saltzeko asmoa. Jesus, jakinik Aitak dana bere esku jarri eutsala,
Jainkoagandik etorri zala eta Jainkoagana joiala, jagi zan mahaitik, erantzi
eban soingainekoa eta, eskuzapia harturik, gerrian lotu eban; gero, ontzi bat
urez bete eta ikasleei oinak garbitzen hasi jaken, eta gerrian eban eskuzapiaz
lehortzen.
Simon
Pedrogana heldu zanean, honek esan eutsan: «Jauna, Zuk niri oinak garbitu?»
Jesusek erantzun eutsan: «Nik egiten dihardudana zuk ez dozu orain ulertzen;
geroago ulertuko dozu».
Pedrok
barriro: «Zuk ez deustazu sekula niri oinik garbituko». Jesusek erantzun:
«Garbitzen ez bazaitut, ez dozu Nigaz zerikusirik izango».
Simon
Pedrok esan eutsan: «Jauna, orduan oinak ez ezik, baita eskuak eta burua ere».
Jesusek erantzun eutsan: «Garbitua hartu dauanak ez dau oinak baino garbitu
beharrik, guztiz garbi dago-eta; eta zuek garbi zagoze, baina ez guztiok». Izan
ere, baekian nork salduko eban; horregaitik esan eban: «Ez zagoze guztiok
garbi».
Oinak garbitu
eutsezanean, soingainekoa jantzi, barriro mahaian jesarri eta esan eutsen:
«Ulertzen dozue egin deutsuedana? Zuek Maisu eta Jauna deitzen
deustazue, eta ondo deitu ere, halantxe naz-eta. Beraz, Nik, Jauna eta Maisua
nazan honek, zuei oinak garbitu badeutsuedaz, zuek ere alkarri oinak garbitu
behar deutsazuez. Jarraibidea emon deutsuet, zuek ere Nik zuekaz lez jokatu
dagizuen».
4.- Heriotzaren susmoa.
“Mi otro temor es acerca de los riesgos de mi vida. Me
cuesta aceptar una muerte violenta, que en estas
circunstancias es muy posible, incluso el señor Nuncio de Costa Rica me avisó
de peligros inminentes para esta semana...
Pongo bajo la providencia amorosa de Dios toda mi vida y
acepto con fe en él mi muerte por más difícil que sea (...). Me basta para
estar feliz y confiado saber con seguridad que en El está mi vida y mi muerte,
que a pesar de mis pecados, en él he puesto mi confianza y no quedaré
confundido y otros proseguirán con más sabiduría y santidad los trabajos de la Iglesia y de la Patria”
Hauxe
idatzi eban bere azken erretiro espiritualean, 1980. Otsailaren 25ean, hil
baino hilabete lehenago!
Hitz
gogorrak. Hitz argiak. Profeta baten berbak. Jakitun dago arriskuan bizi dala.
Hasieran
nekazariak, oinarrizko kristau alkarteetako kideak eta katekistak izan ziren
erailak. Ondoren abadeak. Bere fedeak ez eutson ezkutatzen bere bizia
arriskupean, arrisku larrian egoala.
Militar
bat ere joan jakon adi egoteko eta seguridade pertsonala eskaintzera, beraz
zurrumurrua zabal zabal zebilen.
Gizakia
hemen barru barrutik puskatuta ikusten dogu: alde batetik bizi nahi dau, ez da
martiria... Zereginak ditu, egitasmoak, bere Eleizea eta herriarekiko
betebeharrak...
Bestetik
jakitun dago bere pastorala bide bardinetik jarraitu ezkero, heriotza hur dauela.
Nahi eta ezin. Bizi eta hil. Jaunaren hitzari zintzo erantzun arazoa arazo...
Egun
gitxi barru, martxoaren 24ean, arratsaldeko 6etan, Meza ospatzen zegoela balaz
hil eben “profeta zela ez zekien profeta”, Oscar Romero. Gaur dira 36 urte,
hain zuzen be.
San Paulo Apostoluak Korintoarrei
egindako lehenengo gutunetik
(1 Ko 11, 23-26)
(1 Ko 11, 23-26)
Senideok: Jaunagandik hartu neban nik, neure aldetik zuei emon deutsuedan hau: Jesus Jaunak, saldu eben gauean, ogia hartu eta, esker oneko otoitza eginez, zatitu ebala eta esan: «Hau nire gorputza da, zuentzat emoten dana. Egizue hau nire oroigarri».
Afal ondoan gauza bera egin eban kalizagaz, esanez: «Kaliza hau itun barria da, nire odolaz ezarria; egizue hau, edaten dozuen bakoitzean, nire oroigarri». Beraz, ogi honetatik jaten eta kaliza honetatik edaten dozuen bakoitzean, Jaunaren heriotzea iragarten dozue, Bera etorri arte.
5.- Azken hitza: bizitza.
Gure gogoeta
amaitzen dabil. Esanguratsua Romeroren ibilbidea. Normalean zenbat eta urte
gehiago euki, gitxiago arriskatzen dogu gure bizimoduan. Romerok alderantzizko,
kontrako bidea egin eban: edadean gora, profeta bilakatu zan herri harentzako.
Ez berak holan gura izanda, herriak eskatu eta Jainkoarekin otoitz luzeetan berba
eginda baino.
Elizaren
jerarkian gorantz egin beharrean, une batez behera begiratu, bere herriaren
sufrimendua eta fedea sufritu eta sinistu eta bihotz barritu zan.
Ez
arazo barik, tentsio askogaz baino.
Alde
handia ostera, Romerok Kristo berpiztuarengan jarri dau esperantza eta horrek
beste kolore bat emoten deutso bere barru barruko egonezinari. Beraz azken
hitza bizitza da!
No hay comentarios:
Publicar un comentario