José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Jesusen
parabolarik hunkigarriena, inondik ere, «aita onaren» hura da, era okerrean
«seme hondatzailearen parabola» deitu izan dena. Hain juxtu, «seme gazte» honek
deitu izan die atentzioa komentariogileei eta predikariei. Hura etxera itzuli
eta aitak sinestezineko moduan hartu izanak kristau-belaun guztiak hunkitu izan
ditu.
Halaz
guztiz, «seme nagusiaz» ere mintzo da parabola; aitarekin gelditu da hau,
anaiaren bizitza nahasia imitatu gabe, etxetik urrun. Galdua zen semeari
ongietorri egiteko aitak antolatu duen jaiaren berri eman diotenean, asaldatu
egin da. Anaia itzuli izanak ez dio pozik eman, aitari bezala, baizik errabia: «haserretu zen eta ez zuen joan nahi»
jaira. Ez zuen etxetik alde egin sekula; orain, ordea, arrotz sentitu da bereen
artean.
Sartzeko
dei egitera irten zaio aita, anaia onartu duen txera berarekin. Baina ez zaio
joan oihuka, ezta agindua emanez ere. Maitasun apalez, «konbentzitu egin nahi du» harrerako
festan parte har dezan. Orduantxe lehertu da gure mutila, bere erresumina
agerian jarriz. Bizitza osoa eman du aitaren esana eginez, baina ez du ikasi
aitak bezala maitatzen. Orain, bere eskubideak bakarrik ditu gogoan eta anaia
gutxiestea.
Horra
seme nagusiaren tragedia. Ez du sekula etxetik alde egin, ez, baina bihotza
urrun izan du beti. Aginduak betetzen badaki, baina maitatzen ez. Ez du ulertu
aitak galdua zen seme hari zion maitasuna. Ez daki zer den onartzea eta
barkatzea, ez du deus jakin nahi bere anaiaz. Gure ikusmina ase gabe bukatu du
Jesusek parabola: sartu ote zen ala kanpoan gelditu?
Gizarte
modernoko krisi erlijiosoan murgildurik, ohituak gara fededunez eta fedegabeez
mintzatzen, betetzaileez eta urrunduez, Elizak bedeinkaturiko ezkontza-bikoteez
eta arauz kanpoko egoerako bikoteez... Guk haren seme-alabak sailkatzen
jarraitzen dugun bitartean, guztion zain jarraitzen du Jainkoak, ez baita hura
jende onaren ondare, ezta betetzaileena ere. Guztien Aita da.
«Seme
nagusia» interpelatzen ari zaigu haren ondoan bizi garela uste dugunoi. Zer ari
gara egiten Eliza bertan behera utzi ez dugunok? Geure superbizipena
segurtatzen agindutakoa ahalik hobekien betez, ala bere seme-alaba guztiez
Jainkoak duen maitasunaren testigu izaten? Elkarte irekiak ari al gara eraikitzen,
duda-muda eta galdera artean Jainkoaren bila dabiltzanei ulertu, onartu eta
lagun egiten dakitenak eraikitzen? Hesiak jartzen eta zubiak egiten ari ote
gara? Adiskidetasuna eskaintzen ala errezeloa agertzen?
EL OTRO HIJO
José Antonio Pagola
Sin
duda, la parábola más cautivadora de Jesús es la del «padre bueno», mal llamada
«parábola del hijo pródigo». Precisamente este «hijo menor» ha atraído siempre
la atención de comentaristas y predicadores. Su vuelta al hogar y la acogida
increíble del padre han conmovido a todas las generaciones cristianas.
Sin
embargo, la parábola habla también del «hijo mayor», un hombre que permanece
junto a su padre, sin imitar la vida desordenada de su hermano, lejos del
hogar. Cuando le informan de la fiesta organizada por su padre para acoger al
hijo perdido, queda desconcertado. El retorno del hermano no le produce
alegría, como a su padre, sino rabia: «se
indignó y se negaba a entrar» en la fiesta. Nunca se había marchado
de casa, pero ahora se siente como un extraño entre los suyos.
El
padre sale a invitarlo con el mismo cariño con que ha acogido a su hermano. No
le grita ni le da órdenes. Con amor humilde «trata
de persuadirlo» para que entre en la fiesta de la acogida. Es
entonces cuando el hijo explota dejando al descubierto todo su resentimiento.
Ha pasado toda su vida cumpliendo órdenes del padre, pero no ha aprendido a
amar como ama él. Ahora solo sabe exigir sus derechos y denigrar a su hermano.
Esta
es la tragedia del hijo mayor. Nunca se ha marchado de casa, pero su corazón ha
estado siempre lejos. Sabe cumplir mandamientos pero no sabe amar. No entiende
el amor de su padre a aquel hijo perdido. Él no acoge ni perdona, no quiere
saber nada con su hermano. Jesús termina su parábola sin satisfacer nuestra
curiosidad: ¿entró en la fiesta o se quedó fuera?
Envueltos
en la crisis religiosa de la sociedad moderna, nos hemos habituado a hablar de
creyentes e increyentes, de practicantes y de alejados, de matrimonios
bendecidos por la Iglesia
y de parejas en situación irregular... Mientras nosotros seguimos clasificando
a sus hijos, Dios nos sigue esperando a todos, pues no es propiedad de los
buenos ni de los practicantes. Es Padre de todos.
El
«hijo mayor» es una interpelación para quienes creemos vivir junto a él. ¿Qué
estamos haciendo quienes no hemos abandonado la Iglesia? ¿Asegurar nuestra
supervivencia religiosa observando lo mejor posible lo prescrito, o ser
testigos del amor grande de Dios a todos sus hijos e hijas? ¿Estamos
construyendo comunidades abiertas que saben comprender, acoger y acompañar a
quienes buscan a Dios entre dudas e interrogantes? ¿Levantamos barreras o
tendemos puentes? ¿Les ofrecemos amistad o los miramos con recelo?
4 Cuaresma - C
(Lucas 15,1-3.11-32)
(Lucas 15,1-3.11-32)
06 de marzo 2016
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