José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Joan ebanjelariak ez du esan Jesusek «mirariak»
edo «mirakuluak» egin zituenik. «Seinaleak» izena eman die Joanek; hain zuzen
ere, gure begiek ikus dezaketena baino sakonagora garamatzaten keinuak
direlako. Zehazki, Jesusek egin dituen seinaleek hari begira jartzen gaituzte
eta haren indar salbatzailea aurkiarazten digute.
Seinale guztien hasiera da Galileako Kanan
gertatua. Bere bizitza guztian Jesusek burutu dituen seinale guztien prototipoa.
«Ura ardo bihurtze» horretan eskaini digu Jesusek giltza, berak dagien
salbazio-eraldaketaren mota ulertzeko; baita, haren izenean, haren
jarraitzaileek eskainiko dutenarena ere.
Eztei baten markoan gertatu da guztia; jairik
gizatarrenaren markoan, maitasunaren sinbolo adierazkorrenaren, Jainkoak
gizakiarekin egin duen elkartze behin betikoa iradokitzeko Bibliaren tradizioko
imajinarik hobenaren markoan. Jesu Kristoren salbazioa honela behar dute bizi
eta eskaini haren jarraitzaileek: haiek huts gertatzen direnean, hau da, «ardorik
gabeko» eta
zoriontasun osoaren gure gogoa betetzeko ez-gai direnean, giza jaiak
bete-beteko egiten dituen jai bezala, alegia.
Besterik
ere iradokitzen du kontakizun honek. Orduan bakarrik har dakioke urari
ardo-gustua: juduek beren burua garbi egiteko harrizko sei urontzi handitan
izan ohi duten eta, Jesusen hitzari jarraituz, haietatik aterea denean. Harrizko harlauzatan
idatzia den legearen erlijioa agortua da jada: hura ez da gai gizakia garbi
egiteko. Jesusek dakarren maitasunaz eta biziaz liberatu beharra da erlijio
hori.
Jendea ezin da ebanjelizatu nolanahi. Jesusen
indar eraldatzailea komunikatzeko ez dira aski hitzak, beharrezkoak dira
keinuak. Ebanjelizatzea ez datza hitz egite hutsean, ez predikatze eta irakaste
hutsean, are gutxiago juzkatzean, mehatxu egitean edo gaitzestean. Premiazkoa
da eguneratzea, leialtasun sortzailez, Jesusek egin ohi zituen seinaleak; hain
juxtu, landa-jende haren bizitza latza gozatzeko, Jainkoagandiko alaitasuna
gizarteratuz, Jesusek egiten zituen seinaleak eguneratu beharra dugu.
Gaur egungo jende askori Elizaren hitza bost
axola dio. Aspertu egiten da gure ospakizunetan. Elizagandik seinale
hurbilagokoak eta adiskidetsuagoak nahi ditu, bizitzako sufrimendua eta
laztasuna eztitzeko kristauengan gaitasun handiagoa ikusi ahal izateko.
Zein ibiliko da berri gozagarri ez den zerbaiten
bila? Nagusiki, ebanjeliora jauntxokeria eta mehatxua erabiliz jotzen bada?
Jesu Kristo jende askok bizitzeko indar eta eragin bezala espero du, eta era zentzuzkoagoz
eta pozgarriagoz bizitzeko bide bezala. Soilik, «erlijio geldoa» eskaintzen
bazaie, ezin dastatu ahal izango dute Jesusek kutsatu ohi zuen jai-alaitasun
hura, eta urrunduz jarraituko du jendeak.
LENGUAJE
DE GESTOS
José Antonio Pagola
El evangelista Juan no dice que Jesús hizo
«milagros» o «prodigios». Él los llama «signos» porque son gestos que apuntan
hacia algo más profundo de lo que pueden ver nuestros ojos. En concreto, los
signos que Jesús realiza, orientan hacia su persona y nos descubren su fuerza
salvadora.
Lo sucedido en Caná de Galilea es el comienzo de
todos los signos. El prototipo de los que Jesús irá llevando a cabo a lo largo
de su vida. En esa «transformación del agua en vino» se nos propone la clave
para captar el tipo de transformación salvadora que opera Jesús y el que, en su
nombre, han de ofrecer sus seguidores.
Todo ocurre en el marco de una boda, la fiesta
humana por excelencia, el símbolo más expresivo del amor, la mejor imagen de la
tradición bíblica para evocar la comunión definitiva de Dios con el ser humano.
La salvación de Jesucristo ha de ser vivida y ofrecida por sus seguidores como
una fiesta que da plenitud a las fiestas humanas cuando estas quedan vacías, «sin
vino» y sin capacidad
de llenar nuestro deseo de felicidad total.
El relato sugiere algo más. El agua solo puede
ser saboreada como vino cuando, siguiendo las palabras de Jesús, es «sacada» de seis grandes tinajas de piedra,
utilizadas por los judíos para sus purificaciones. La religión de la ley
escrita en tablas de piedra está exhausta; no hay agua capaz de purificar al
ser humano. Esa religión ha de ser liberada por el amor y la vida que comunica
Jesús.
No se puede evangelizar de cualquier manera.
Para comunicar la fuerza transformadora de Jesús no bastan las palabras, son
necesarios los gestos. Evangelizar no es solo hablar, predicar o enseñar; menos
aún, juzgar, amenazar o condenar. Es necesario actualizar, con fidelidad
creativa, los signos que Jesús hacía para introducir la alegría de Dios
haciendo más dichosa la vida dura de aquellos campesinos.
A muchos contemporáneos la palabra de la Iglesia
los deja indiferentes. Nuestras celebraciones los aburren. Necesitan conocer
más signos cercanos y amistosos por parte de la Iglesia para descubrir en los
cristianos la capacidad de Jesús para aliviar el sufrimiento y la dureza de la
vida.
¿Quién querrá escuchar hoy lo que ya no se
presenta como noticia gozosa, especialmente si se hace invocando el evangelio
con tono autoritario y amenazador? Jesucristo es esperado por muchos como una
fuerza y un estímulo para existir, y un camino para vivir de manera más sensata
y gozosa. Si solo conocen una «religión aguada» y no pueden saborear algo de la
alegría festiva que Jesús contagiaba, muchos seguirán alejándose.
2 Tiempo ordinario - C
(Juan 2,1-11)
17 de enero 2016
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