José Antonio Pagola. Itzultzailea:
Dionisio Amundarain
«Profeta handi bat sortu da gure
artean». Hori aldarrikatzen zuten Galileako herrixketan,
Jesusen hitzek eta keinuek harriturik. Halere, besterik da gertatu Nazareten auzotarren artean
gantzutu bezala, pobreen Profeta bezala agertu denean.
Jesusek
haiek harritu izanari erreparatu dio lehenengo, eta uko egin izanari gero. Ez
da gehiegi harritu. Esaera sonatua gogorarazi die: «Hona nik esan: ez da profetarik bereen artean ondo hartua izan denik».
Gero, herritik kanpora aterarazi eta hil nahi izan dutenean, bertan behera utzi
ditu Jesusek. Kontalariak dio: «haien
artetik irten eta urrundu zen». Jesus
Profetarik gabe gelditu zen Nazaret.
Profeta da Jesus eta halakotzat
dihardu. Ez da tenpluko apaiza, ezta lege-maisua ere. Israelgo profeten
tradizioa du bere bizi-eremua. Erregeak eta apaizak ez bezala, profeta ez du
inork izendatzen, ez gantzutzen. Jainkoagandik du bere agintea, haren
Espirituaz arnastu eta gidatu nahi du bere herri maitea, buruzagi politikoak
eta erlijiosoak hartarako gai ez direnean. Ez da halabeharrezkoa kristauek profeta baten baitan
haragitua den Jainkoa aitortu izana.
Nahastezinak
dira profetaren ezaugarriak. Gizarte zuzengabe baten baitan, zeinetan boteretsuek
negar dagitenen sufrimena isilaraziz beren ongizatea bilatzen baitute, ausart
ageri da profeta: Jainkoak gizarteko azkenei dien errukitik ekin dio
errealitatea irakurtzeari eta bizitzeari. Profetaren bizitza osoa bilakatu da
«presentzia alternatibo», zuzengabekeria kritikatuz eta konbertsiorako eta
kanbiorako deia eginez.
Bestetik,
erlijioa bera egoera zuzengabe bati egokitu eta Jainkoarenak ez diren interesak
bere egin dituenean, profeta astindua emanez ageri da, axolagabekeria eta
autoengainua dilindan jarriz, erlijio orok duen betikotasunaren eta
absolututasunaren ilusioa kritikatuz, guztiei salbatzailea Jainkoa bakarrik
dela gogoraraziz. Profetaren presentziak esperantza berria harrotzen du; izan
ere, geroa Jainkoaren askatasunetik eta maitasunetik pentsatzera eragiten du.
Jesusen
eta haren jarraitzaileen profeta-alderdiari ezikusiarena egiten dion Elizak
profetarik gabe gelditzeko arriskua izanen du.
- Gaur egun, oso kezkaturik gabiltza apaiz gutxi izateaz, eta apaiz-zerbitzurako bokazio eske ari gara. Zergatik ez eskatu Jainkoari profetak bidal ditzan? Ez ote dugu profeta-beharrik? Ez ote dugu sentitzen geure kristau-elkarteetan profeta-espiritua sustatu beharrik?
- Profetarik gabe, Elizak ez ote du bizi Jainkoak egiten dituen konbertsiorako eta kanbiorako deien aurrean sorgor izateko arriskua?
- Profeta-espiriturik gabeko kristautasunak, ez ote bizi ordenuak, tradizioak edo Jainkoagandiko berritasunarekiko beldurrak kontrolatuak izateko arriskua?
¿NO NECESITAMOS PROFETAS?
José Antonio Pagola
«Un gran profeta ha surgido entre nosotros». Así
gritaban en las aldeas de Galilea, sorprendidos por las palabras y los gestos
de Jesús. Sin embargo, no es esto lo que sucede en Nazaret cuando se presenta
ante sus vecinos como ungido como Profeta de los pobres.
Jesús
observa primero su admiración y luego su rechazo. No se sorprende. Les recuerda
un conocido refrán: «Os aseguro que ningún
profeta es bien acogido en su tierra». Luego, cuando lo expulsan
fuera del pueblo e intentan acabar con él, Jesús los abandona. El narrador dice
que «se abrió paso entre ellos y se fue
alejando». Nazaret se quedó sin el Profeta Jesús.
Jesús
es y actúa como profeta. No es un sacerdote del templo ni un maestro de la ley.
Su vida se enmarca en la tradición profética de Israel. A diferencia de los
reyes y sacerdotes, el profeta no es nombrado ni ungido por nadie. Su autoridad
proviene de Dios, empeñado en alentar y guiar con su Espíritu a su pueblo
querido cuando los dirigentes políticos y religiosos no saben hacerlo. No es
casual que los cristianos confiesen a Dios encarnado en un profeta.
Los
rasgos del profeta son inconfundibles. En medio de una sociedad injusta donde
los poderosos buscan su bienestar silenciando el sufrimiento de los que lloran,
el profeta se atreve a leer y a vivir la realidad desde la compasión de Dios
por los últimos. Su vida entera se convierte en «presencia alternativa» que
critica las injusticias y llama a la conversión y el cambio.
Por
otra parte, cuando la misma religión se acomoda a un orden de cosas injusto y
sus intereses ya no responden a los de Dios, el profeta sacude la indiferencia
y el autoengaño, critica la ilusión de eternidad y absoluto que amenaza a toda
religión y recuerda a todos que solo Dios salva. Su presencia introduce una
esperanza nueva pues invita a pensar el futuro desde la libertad y el amor de
Dios.
Una
Iglesia que ignora la dimensión profética de Jesús y de sus seguidores, corre
el riesgo de quedarse sin profetas.
- Nos preocupa mucho la escasez de sacerdotes y pedimos vocaciones para el servicio presbiteral. ¿Por qué no pedimos que Dios suscite profetas? ¿No los necesitamos? ¿No sentimos necesidad de suscitar el espíritu profético en nuestras comunidades?
- Una Iglesia sin profetas, ¿no corre el riesgo de caminar sorda a las llamadas de Dios a la conversión y el cambio?
- Un cristianismo sin espíritu profético, ¿no tiene el peligro de quedar controlado por el orden, la tradición o el miedo a la novedad de Dios?
4 Tiempo ordinario - C
(Lucas 4,21-30)
(Lucas 4,21-30)
31 de enero 2016
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