José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Ustekabean,
lepradun bat «hurbildu zaio Jesusi».
Legearen arabera, halakoak ezin du izan harremanik inorekin. «Kutsatua» da eta bakan bizi beharra du.
Tenpluan ere ezin sartu da. Nolatan onartuko du Jainkok bere aurrean halako
izaki nazkagarri bat? Bazterturik bizitzea du bere zoria. Hori du legearen
agindua.
Halaz
guztiz, lepradun hau, etsirik, ausartu da arau guztiei desafio egitera. Badaki «oker» ari dela. Horregatik jarri da
belauniko. Ez da arriskatu Jesusekin aurrez aurre hitz egitera. Lurretik
erregutu dio: «Nahi baduzu, garbi nazakezu».
Badaki Jesusek senda dezakeela, baina nahi izango ote du? Ausartuko ote da
Jesus Jainkoaren izenean ezarria dioten baztertzetik ateratzen?
Harrigarria da lepraduna hurbil
ikusteak Jesusi eragin dion zirrara. Ez du nazkarik sentitu, ez du egin atzera.
Gizajo haren egoera ikustean «barneraino
hunkitu da». Gainez egin dio bihotz-samurtasunak. Nolatan ez du,
ba, nahi izango hura garbitzea, babesik txikiena eta mespretxurik handiena
jasaten duten bere seme-alabekiko Jainkoak duen errukia bera bizi duelarik?
Duda txikienik gabe, gizon harengana
«eskua luzatu» eta garbiek
mespretxatzen duten haren narrua ukitu du. Badaki legeak debekatua duela hori
egitean eta, keinu horrekin, lepradunak hasia duen lege-haustea baiesten ari
dela. Jesusek, ordea, errukia bakarrik du gogoan: «Nahi dut: izan zaitez garbi».
Hona zer nahi duen Jesusengan
haragitu den Jainkoak: Aita den aldetik bizi duen errukiaren aurka doazen
baztertze guztietatik mundua garbitu. Bazterketak ez dira Jainkoaren gauza,
baizik gure legeena, gure erakundeena. Inor marjinatzea ez dator Jainkoagandik,
gugandik baizik. Aurrerantzean, denek izan beharko dute kontuan, ezin dela
inor baztertu Jesusen izenean.
Inongo kutsaturen aurrean ez
nazkatzea esan nahi du Jesusi jarraitzeak. Inongo «bazterturi» gure abegi ona
ez ukatzea. Lehenengo gauza, Jesusentzat, sufritzen ari den pertsona da, eta ez
araua. Lehentasuna arauari ematea da modurik hoberena mespretxatuen eta ukatuen
aurrean Jesusen sentiberatasuna galtzen joateko. Modurik hoberena, errukirik
gabe bizitzeko.
Gune gutxitan suma daiteke Jesusen
Espiritua babesgabeko prostitutei eta guztiek ahaztuak dituzten hiesdunei
sostengua eta adiskidetasuna eskaintzen, eta beren izaera duintasunez ezin bizi
duten homosexualak... defenditzen dituzten pertsonen baitan bezala. Jainkoaren bihotzean guztiek dutela
lekua gogorarazten digute halakoek.
DIOS ACOGE A LOS «IMPUROS»
José Antonio Pagola
De
forma inesperada, un leproso «se acerca a
Jesús». Según la ley, no puede entrar en contacto con nadie.
Es un «impuro» y ha de vivir aislado. Tampoco puede entrar en el
templo. ¿Cómo va a acoger Dios en su presencia a un ser tan repugnante? Su
destino es vivir excluido. Así lo establece la ley.
A
pesar de todo, este leproso desesperado se atreve a desafiar todas las normas.
Sabe que está obrando mal. Por eso se pone de rodillas. No se arriesga a
hablar con Jesús de frente. Desde el suelo, le hace esta súplica: «Si quieres, puedes limpiarme». Sabe que
Jesús lo puede curar, pero ¿querrá limpiarlo?, ¿se atreverá a sacarlo de la
exclusión a la que está sometido en nombre de Dios?
Sorprende
la emoción que le produce a Jesús la cercanía del leproso. No se horroriza ni
se echa atrás. Ante la situación de aquel pobre hombre, «se conmueve hasta las entrañas».
La ternura lo desborda. ¿Cómo no va a querer limpiarlo él, que solo vive
movido por la compasión de Dios hacia sus hijos e hijas más indefensos y
despreciados?
Sin
dudarlo, «extiende la mano»
hacia aquel hombre y «toca» su
piel despreciada por los puros. Sabe que está prohibido por la ley y que,
con este gesto, está reafirmando la trasgresión iniciada por el leproso.
Solo lo mueve la compasión: «Quiero: queda
limpio».
Esto
es lo que quiere el Dios encarnado en Jesús: limpiar el mundo de exclusiones
que van contra su compasión de Padre. No es Dios quien excluye, sino nuestras
leyes e instituciones. No es Dios quien margina, sino nosotros. En adelante,
todos han de tener claro que a nadie se ha de excluir en nombre de Jesús.
Seguirle
a él significa no horrorizarnos ante ningún impuro ni impura. No retirar a
ningún «excluido» nuestra acogida. Para Jesús, lo primero es la persona que
sufre y no la norma. Poner siempre por delante la norma es la mejor manera de
ir perdiendo la sensibilidad de Jesús ante los despreciados y rechazados. La
mejor manera de vivir sin compasión.
En
pocos lugares es más reconocible el Espíritu de Jesús que en esas personas que
ofrecen apoyo y amistad gratuita a prostitutas indefensas, que acompañan a
enfermos de sida olvidados por todos, que defienden a homosexuales que no
pueden vivir dignamente su condición... Ellos nos recuerdan que en el corazón
de Dios caben todos.
6 Tiempo Ordinario - B
(Marcos 1,40-45)
(Marcos 1,40-45)
15 de febrero 2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario