José Antonio Pagola. Itzultzailea: Dionisio Amundarain
Basamortuko Jesusen egonaldia haren bizitzaren
laburpentzat eman digu Markosek. Hona giltza batzuk. Ebanjelariaren arabera, «Espirituak
basamortura eragin dio Jesusi». Ez da Jesusen beraren ekimena.
Jainkoaren Espirituak eraman du basamortura: Jesusen bizitza ez da izango
arrakasta errazeko bidea; aitzitik, probaldiak, segurtasunik eza, mehatxuak
ditu bere zain.
Halere, «basamortua» da, aldi berean, lekurik egokiena, isiltasunean
eta bakardadean, Jainkoaren ahotsa entzuteko. Krisialdietan behin eta berriz
itzuli beharreko lekua, herriaren bihotzean Jaunari bidea irekitzeko. Hori uste
zuten Jesusen garaian.
Basamortuan, «Satanasen tentazioa jasan du» Jesusek. Ez da adierazi zein izan den
tentazioaren edukia.
Bakarrik, «Satanasengandik» datorrela, Jainkoaren asmoa deseginez
gizakiaren hondamena nahi duen Arerioagandik. Jadanik ez da agertuko gehiago
Markosen ebanjelio guztian. Halere, bere egitekotik desbideratu nahi duten
guztiengan ikusi du Jesusek tentatzaile hori, baita Pedrogan ere.
Kontakizun labur hori orpoz orpo dauden bi
irudirekin bukatu du Markosek: Jesus «piztia artean bizi da», baina «aingeruak
ditu zerbitzari». «Piztiek», kreazioko izakirik bortitzen
horiek, Jesusek eta haren egitasmoak izango dituzten arriskuak iradokitzen
dituzte. «Aingeruek», berriz, kreazioko izaki hoberen horiek, Jesus eta haren
misioa bedeinkatzen, zaintzen eta babesten dituen Jainkoaren hurbiltasuna
adierazten dute.
Une zailak ari da bizitzen kristautasuna gaur
egun. Ikerketa soziologikoei begira, krisiaz, sekularizazioaz, mundu
modernoaren ukazioaz mintzo gara. Baina fedetik ikusiz, agian, zerbait gehiago
beharko genuke esan: Ez ote da Jainkoa bera guri «basamortura» eragiten ari
dena? Ez ote genuen horrelako zerbaiten premia hainbat mendetan oharkabean
metaturiko hainbat haizekeria, hainbat mundutar botere, hainbat harrokeria eta
arrakasta faltsutik geure burua liberatzeko? Ez genuen aukeratu izango
horrelako biderik guk geurez sekula.
Basamortu-esperientzia hau, ondorengo urteetan
haziz joango den hau, ustekabeko grazia- eta garbitze-aldia da, Jainkoari
eskertu beharrekoa. Hark aurrera jarraituko du bere asmoarekin. Hauxe bakarrik
eskatzen digu: uko egin diezaiegula, azti eta argi, Jesu Kristogana bihurtzetik
desbidera gaitzaketen tentazioei.
EMPUJADOS
AL DESIERTO
José Antonio Pagola
Marcos presenta la escena de Jesús en el
desierto como un resumen de su vida. Señalo algunas claves. Según el
evangelista, «el Espíritu empuja a Jesús al desierto».
No es una iniciativa suya. Es el Espíritu de Dios el que lo desplaza hasta
colocarlo en el desierto: la vida de Jesús no va a ser un camino de éxito
fácil; más bien le esperan pruebas, inseguridad y amenazas.
Pero el «desierto» es, al mismo tiempo, el mejor lugar
para escuchar, en silencio y soledad, la voz de Dios. El lugar al que hay que
volver en tiempos de crisis para abrirle caminos al Señor en el corazón del
pueblo. Así se pensaba en la época de Jesús.
En el desierto, Jesús «es tentado por
Satanás». Nada se dice del contenido de las tentaciones. Solo que provienen de «Satanás»,
el Adversario que busca la ruina del ser humano destruyendo el plan de Dios. Ya
no volverá a aparecer en todo el evangelio de Marcos. Jesús lo ve actuando en
todos aquellos que lo quieren desviar de su misión, incluido Pedro.
El breve relato termina con dos imágenes en
fuerte contraste: Jesús «vive entre fieras», pero «los
ángeles le sirven». Las «fieras», los seres más violentos de la
creación, evocan los peligros que amenazarán siempre a Jesús y su proyecto. Los «ángeles»,
los seres más buenos de la creación, evocan la cercanía de Dios que bendice,
cuida y defiende a Jesús y su misión.
El cristianismo está viviendo momentos
difíciles. Siguiendo los estudios sociológicos, nosotros hablamos de crisis,
secularización, rechazo por parte del mundo moderno... Pero tal vez, desde una
lectura de fe, hemos de decir algo más: ¿No será Dios quien nos está empujando
a este «desierto»? ¿No necesitábamos algo de esto para liberarnos de tanta
vanagloria, poder mundano, vanidad y falsos éxitos acumulados inconscientemente
durante tantos siglos? Nunca habríamos elegido nosotros estos caminos.
Esta experiencia de desierto, que irá
creciendo en los próximos años, es un tiempo inesperado de gracia y
purificación que hemos de agradecer a Dios. Él seguirá cuidando su proyecto.
Solo se nos pide rechazar con lucidez las tentaciones que nos pueden desviar
una vez más de la conversión a Jesucristo.
1 Cuaresma - B
(Marcos 1,12-15)
(Marcos 1,12-15)
22 de febrero 2015
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