Abade, erlijioso eta laikoen euskalduntzean aitzindaria izan zan, Labayru Ikastegia sortu eban eta Atlas Etnografikoaren eraketan on Joxe Migel Barandiaranen lekua hartu eban Ander manterola abadeak 80 urte bete ebazan joan dan barikuz, maiatzak 23. Hori dala-eta, datorren domekaz, ekainak 1, Zeanuriko udalak eta parrokiak omenaldia egingo deutse. Iturria: bizkeliza.org
Omendua bera partaide dala ospatuko dan alkar-mezea 11:30etan hasiko da. Eukaristiaren ostean, kultura ekitaldia izango da, Ander Manterolaren jaioterriko hainbat lagun eta alkarteren partaidetzagaz.Eleizbarrutiko abadea lotsati samarra da eta, horregaitik, nahiz eta omenaldia eskertu, bere ustez ez dau honako laudoriorik merezi. “Ez da neure burua zuritzeko apaltasuna –dino berak- benetan sentitzen dodana baino”.
Ekainaren 1ean, domekero lez, Ipiñaburu auzoko mezan buru izango da eta, ondoren, Andra Mari parrokiara joango da alkarteagaz batera eukaristia ospatzeko.Ander Manterola izan zan, Karmelo Etxenagusia gotzainagaz eta Mikel Zarate abadegaz batera, abade eta erlijiosoen euskalduntzerako udako ikastaroen aitzindaria. 1977an Labayru Ikastegia euskal kulturaren sustapen eta zabaltzerako erakunde kanonikoa sortu eban. “Eleizak kultura suspertu behar dau, Eleiza herrien ama dalako”.
Aita Barandiaranen lekua hartu eban Atlas Etnografikoaren eraketan eta gaur egun bosgarren liburukia lantzen ari dira. “Barandiaranek hainbat gauza erakutsi eustan: zehaztasun metodologikoa, espekulazinoetan ez ezik gertaeretan oinarritzea”. Mañarikuagandik jatorrizko iturrietara, eta “ez bitartekoetara” joten ikasi eban. Grecoren sena agertzera emon eutsan Manuel Lekuonari esker hasi zan kontenplazio artistikoan zaletzen.
Fedea eta kultura
Anderren ustez, Eleizak ezin dau eremutarra izan, “munduan txertatuta bizi behar dau”. Teologia eta liturgia arloan irabazi bada be, oraindik “sormen liturgiko gitxi” dagoala dino.
Manterolaren ikuspuntutik, gaurko gizartean, erlijinoa lehengo jazoera lez edo “erritual huts lez” agertzen dan sasoi honetan, bakarkako fedeak dau garrantzia, bakarrik kulturan oinarritutako fedea “txikitu egin dalako”. Bere ustez, nahiz eta eleiztarren kopuruak behera egin, Eleizak “leial” iraun behar dau Ebanjelioaren esanetara.
Agradecimiento del pueblo de Zeanuri a Ander Manterola
El cura, promotor de la euskaldunización de sacerdotes, religiosos y laicos; fundador del Instituto Labayru y sucesor de D. Joxe Miguel de Barandiaran en el Atlas Etnográfico cumplió 80 años el pasado viernes día 23. Con este motivo, este próximo domingo, día 1 de junio, el ayuntamiento de Zeanuri y la parroquia le rendirán un homenaje.
El sacerdote diocesano se considera una persona tímida, por lo que aún agradeciendo el gesto, considera que no merece este tipo de halagos. “No es falsa modestia – explica- es que es algo que siento de verdad”.
El día, 1 de junio, como cada domingo, presidirá la misa del barrio de Ipiñaburu y acudirá después a la parroquia Andra Mari donde celebrará la eucaristía junto a la comunidad.Ander Manterola fue el precursor, junto al obispo Carmelo Etxenagusia y el cura Mikel Zarate, de los cursos de verano para la euskaldunización de curas y religiosos. El año 1977 creó el Instituto Labayru, la entidad canónica que se dedica a la promoción y la difusión de la cultura vasca. “La Iglesia tiene que fomentar la cultura, porque la Iglesia es madre de los pueblos”.
Es el sucesor de aita Barandiaran en la realización del Atlas Etnográfico, del que actualmente se está elaborando el quinto tomo. “Barandiaran me enseñó rigor metodológico, a no fiarme demasiado de la especulación, sino de los hechos”. De Mañaricua aprendió a recurrir a las fuentes originales “no a los intermediarios”. El amor por la contemplación artística lo recibió de Manuel Lekuona, quien le descubrió el espíritu del Greco.
La fe y la cultura
Ander opina que la Iglesia no puede ser eremítica “tiene que vivir inserta en el mundo”. Considera que a pesar de haber ganado teológica y litúrgicamente, todavía hay “poca creatividad” litúrgica.
A modo de ver de Manterola, en la sociedad actual, en lo que lo religioso aparece como un fenómeno del pasado o “algo meramente ritual”, cobra importancia la fe personal porque la fe sustentada sólo en la cultura “se ha hecho añicos”. Considera que aunque la Iglesia pierda número tiene que seguir siendo “fiel” al Evangelio.
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