Alejandro Labaka gotzain eta misiolariak Ekuadorko indigenen kultura
babesten lan egin zuen, eta zeregin horretan ari zela Tagaeri indiarrek
hil egin zuten, 1987an. Haren bizia gogoratu dute egunotan Donostian, idazten dau Ilargi Agirrek gaurko BERRIAn.
Petrolio enpresa eta Tagaeri indiarren arteko bitartekaritza lanak
egiteko joan ziren, baina ez zen elkarrizketarako tarterik egon.
Alejandro Labaka gotzaina eta Ines Arango moja kolonbiarra lantzekin hil
zituzten Tagaeri indiarrek, Ekuadorko oihanaren erdian. 1987ko
uztailaren 21a zen. Bakerako bide izan behar zuenak huts egin zuen.
Labakaren arrastoa gogoratu dute azken egunotan erakusketa eta hitzaldi
batekin.
Misiolari kaputxino gisa joan zen Labaka Ekuadorrera,
33 urte zituela, eta bizitza osoa pasatu zuen han. Oihanean bizi ziren
indigenen kultura babesten egindako lanarengatik egin zen ezagun, batez
ere. «Euren kultura ulertzea atsegin zuen. Berdintasunetik harremanak
egiteko gaitasuna zuen», dio Xabier Parra Labakaren omenezko ekitaldien
antolatzaileak. Kultura ulertzeko euren ohitura eta tradizioetan
barneratu zen. Oihanean bizi ziren tribuekin denboraldiak pasatu zituen
bizitzen, biluzik haiek bezala, maila berean. «Orduak ematen zituen
euren kantuak entzuten, edo elkarrizketak grabatzen zizkien kasetetan
hizkuntza ikasteko gero».
Parrak azaldu duenez, Waorani
indigenekin egokitu zen ongien. «Oso harreman estua izan zuen. Familia
batek semetzat eta guzti hartu zuen». Txantxetan ere ibiltzen ziren
horren harira. «Semetzat hartu zuten gurasoak Inihua eta Pawa ziren, eta
bere guraso biologikoak Iñigo eta Paula. Antzekotasunarengatik barre
egiten zuten». Gaur egun, oraindik ere oroitzen dira Labakarekin
Waoraniak. Labakaren anaia izan zen Araba, eta iloba bati Alejandro
izena jarri diote, misiolariaren omenez.
Amazoniari «paradisu
berdea» deitzen zion Labakak, eta industriaren aldetik lurraldea jasaten
ari zen kolonizazioak bereziki kezkatzen zuen. Egiteko horren defentsan
jarri zuen arriskuan bere bizitza.
Heriotzaren zergatiaren
berri badaki Parrak. Kontatu duenez, bakartuta bizi ziren indigenen gune
batera sartu nahi zuen petrolio industriak putzu gehiago ustiatzera.
Estatuaren eta militarren laguntza zuten, gainera. Labakak behin baino
gehiagotan eskatu zuen atzerapena Tagaeri indiarrak bizi ziren gunean,
baina estatuak ez zuen onartu. «Egoera horretan, Tagaeriengana jotzea
erabaki zuten bitartekari gisa egiteko. Bazekiten oso arriskutsua zela
eta ziurrenik ez zirela bizirik aterako». Horren isla da Labakarekin
batera joan zen Ines Arango mojak testamentua eginda utzi zuela alde
egin aurretik.
Anjel Mari Peñagarikano bertsolaria Labakaren
iloba da. Ongi oroitzen da egun haietaz. «Hark susmoa bazuen, eta gerora
jakin da petrolio enpresak tribuko kideren bat hilda zuela aurretik.
Hark bazekien zein arrisku zituen joan zenean».
Zoritxarrez,
Labakaren susmoak bete egin ziren. Urte batzuk geroago Waorani talde
batek Tagaeri neskatxa bat bahitu zuen, eta hark kontatu zuen egun
hartan gertatutakoa. Helikoptero batean lurreratu ziren Labaka eta
Arango, eta taldeko emakumeekin topo egin zuten lehendabizi. «Gizonak
ehizara joanak ziren, eta emakumeek ongi hartu zituzten; janaria eskaini
zieten. Iluntzean gizonak ehizatik itzuli zirenean, ordea, lantzekin
eraso eta hil egin zituzten», jarraitu du Parrak. «Zuriak» ziren haien
begietara, «arriskutsuak».
Parraren arabera, mendebaldeko
gizartetik bakartuta bizi izan dira Tagaeriak, baina mendebaldeko
gizartearen eragin ezkorrak nabaritu dituzte. Euren lurraldeetako
okupazioa, indarkeria, ibaietako petrolio isuriak... «Beren burua, etxea
eta lurraldea arriskuan sentitu zituzten, eta indarkeriarekin
erantzuten zuten».
Labaka hiltzeko erabili zituzten bi lantzak
Donostian daudela gogorarazi du Peñagarikanok, Okendon dagoen
kaputxinoen komentuan.
Txinatik Ekuadorrera
Ekuadorren
egon aurretik, Txinan ibilia zen Labaka. Maoren iraultza iritsi zenean
alde egin behar izan zuen. «Txineraz ere ikasi zuen, eta han ere ia
hiltzekotan egon ziren».
Ekuadorren bizi izanagatik Euskal
Herriarekin eta familiarekin harremana mantentzen zuen Labakak. Hiru
urtetik behin bisitatzen zituen. «Oso pertsona irekia zen, eta alaia.
Haren lagunek beti esaten dute ikusten zela sustraietan euskalduna zela.
Herri txiroen eskubideak defendatzen zituen beti», dio Anjel Mari
Peñagarikanok.
Harreman horrek jarraitu zuen hil ondoren ere.
Ekuadorrera joan zen osaba hil eta hamar urtera Peñagarikano. Oihanean
hil aurretik lurreratu zen lekuan egon zen, eta osabaren omenezko mezan
bertsoak bota zituen. Bidaia hartan nabaritu zuen bertakoengan arrasto
handia utzia zuela Labakak.
Ez alferrik. Cicame erakundea izan
zen Ekuadorren egin zuen lanaren beste zutoinetako bat, beste misiolari
batzuekin batera. Heziketa bultzatzeko eskoletarako ehun eskola liburu
baino gehiago kaleratu zituzten, eta ondare kulturala berreskuratzen lan
handia egin zuten. Pompeyako Etnografia Museoa eta Cocako Arkeologia
Museoa ireki zituzten horren harira.
Gaur egun, petrolio enpresen
eta indigenen arteko egoera hobetu egin dela dio Peñagarikanok.
Isilkako gerra hori nolabait amaitu egin dela, tribuak bakean uzten
dituztela. «Garai hartan petrolio enpresek ezartzen zuten legea
oihanean, eta askotan herri indigenen eskubideak zapaltzen zituzten»,
aitortu du Parrak.
No hay comentarios:
Publicar un comentario